door
ThomasG » zo 22 nov, 2020 23:17
Ik zit ook regelmatig te tobben over een gravelbike, het idee van zowel op verhard als licht onverhard goed uit de voeten kunnen klinkt geweldig! Maar sinds kort toch ook wat twijfels, omdat het toch altijd een compromis fiets zal zijn. Mijn hardtail mtb voldoet ook prima op gravel paden, en met de juiste banden is asfalt ook prima te doen. Misschien niet zo snel als een gravel bike, maar de hardtail voelt wel iets veelzijdiger aan als het net wat ruiger wordt.
Voor onverhard zie ik dus niet heel veel winst, voor puur verhard en eventueel met bagage wel aan het kijken of ik mijn racefiets kan inruilen. Nu heb ik een model met velgremmen en max. 25mm bandjes, zou voor evt met bagage en langere tochten graag een model hebben met ruimte voor bredere bandjes, zeg maar 32mm. En dat lijkt min of meer gekoppeld te zijn aan schijfremmen, wat ik zeker niet als nadeel zie. Al wat mooie opties gezien zoals de Fairlight Strael of een Bombtrack Audax, maar voorlopig blijft het nog even bij dromen van een extra fiets.