Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen rond het kanaal, deel 1 (met kinderen) - Forum Wereldfietser

Fietsen rond het kanaal, deel 1 (met kinderen)

Wij, (2 volwassenen en 2 kinderen van 2jr en 6jr) zijn plotseling weer in dubio over onze zomerbesteding.

Wij zitten nu te twijfelen over de route richting Riviera ( trein In Allesandria)
of een ronde Schotland (boot Newcastle)
of deel 1 van "Fietsen rond het kanaal" ( aanrijden van Vlissingen naar Duinkerken, dan de boot naar Dover en dan bij Plymouth de boot naar Roscoff in Frankrijk, dan fietsen naar Nantes alwaar fietsbus stopt richting Amsterdam.
Wij hebben 30 fietsdagen en daardoor een bereik van 1200 km omdat we het zeer rustig aan willen doen.

We neigen nu naar de laatste route. Deze lijkt ons zeer fraai.
Graag hoor ik of er op het Engelse gedeelte veel onverhard gereden moet worden i.v.m met kar en aanhangfiets.
Ook andere voor of tegens van het fietsen van deze route met kinderen verneem ik graag. Ik heb al gelezen dat er een paar klimmen zijn van 20 %. De goedkope euro is ook jammer trouwens :(

grt Iwan
Ik ben altijd een voorstander van fietsen in de UK - lieve mensen, fijne wegen. Maar tja ben dan ook een beetje Engeland gek - moet ook wel met mijn beroep :wink: docent Engels :wink: . Van mijn fietstijd lang geleden heb ik nooit onverhard gefietst. Heb wel alleen het stuk tussen Hull en Edinburgh gedaan (verschillende vakanties ( en routes) + het Lake district). Heb altijd op de Lange A en B nummer wegen gefietst. En dat was gewoon heerlijk - zeker als het weer een beetje mee zat.
Iwan,

Ik hoop voor je dat Kees Swart nog reageert. Hij is de enig die echt antwoord op je vraag kan geven.
Ook bij mij staat de route voor deze zomer op het programma. Ik heb het boekje al bestudeerd. Naar mijn gevoel is er niet heel veel onverhard in de route. En op de stukken waar het wel is, is er meestal ook wel een alternatieve asfalt route. Mijn inschatting is dat het prima te doen is. Als je in de buurt van Groningen woont, mag je mijn boekje lenen om het zelf te bekijken (of ga even in de winkel langs).
Net als Inge heb ik een zwak voor het fietsen in Engeland. Maar ja, ik ben dan ook met een lerares Engels getrouwd :D
HansvanderVeeke schreef: Ik hoop voor je dat Kees Swart nog reageert. Hij is de enig die echt antwoord op je vraag kan geven.
Kees zit in de Dolomieten en is morgen terug en zal dan vast wel reageren. :wink:
Zelf niet gefietst dus uit tweede hand;maar een hardloop-kennis* van mij heeft afgelopen de tour de manche met zijn 3 kinderen gereden. Hij vond het Engelse gedeelte niet fijn. De wegen waren erg smal en geen mogelijkheden tot uitwijken. Daarnaast erg stijl. Zijn kinderen fietsen allemaal zelf maar de jongste moest hij wel duwen(en dus er naast fietsen)

Ik weet niet of hij hier op het forum leest maar misschien meldt hij zich :D
Vorig jaar hebben we (2 volwassenen) de route hart van Engeland tot Bristol gefietst. Vandaar een doorsteek naar Axminster om de tour de manche op te pikken. Het stuk naar Plymouth is maar een klein gedeelte van het Engelse deel van de tour maar wel een mooi.
Soms erg steile stukken van meer dan 20%, Lopen naar boven en soms ook naar beneden (rokende remmen). Af en toe typische landwegjes, smal met putten en dan ineens prachtige fietspaden. Kortom van alles wat. Onverhard kan ik me op dat gedeelte niet herinneren. Maar wel de prachtig mooie natuur.
Succes.

groetjes Linda
iwan schreef:Graag hoor ik of er op het Engelse gedeelte veel onverhard gereden moet worden i.v.m met kar en aanhangfiets.
Er zijn enkele onverharde stukken, meestal met goed berijdbaar grind of fijngewalste gravel (zie 1e foto hieronder). Paden die modderig kunnen worden, zijn voorzien van een asfalt-alternatief over wegen die soms wel wat drukker zijn. Met name in de omgeving van het New Forest zijn onverharde fietspaden door het bos, die met krappe hekjes zijn afgeschermd voor motoren (2e foto). Gewone bepakte fietsen wurm je er binnen 3 seconden doorheen door het stuur even een halve slag te draaien, maar met aanhangers en karren zouden sommige hekjes wel eens lastiger kunnen zijn.
Verder is er in de buurt van Brighton een smalle passage over een paar sluizen in de route (3e foto).
iwan schreef: Ik heb al gelezen dat er een paar klimmen zijn van 20 %.
Tot Weymouth zijn de hellingen zelden steiler dan 10%, maar verder westwaarts zijn er regelmatig klimmetjes van 10 tot 15 % en een paar kuitenkillers van 15 tot 20% met een hoogte verschil van 150 m. Met 25 kg bagage ben ik met zo'n klim - deels fietsend, deels lopend - een half uurtje zoet; met jonge kinderen lijkt het me best wel een uitdaging, al is het geen Alpenpas. :wink:
iwan schreef: Wij zitten nu te twijfelen over de route richting Riviera ( trein In Allesandria)
of een ronde Schotland (boot Newcastle)
Ook Schotland is een prachtig fietsland. Corrie en ik gaan daar in juni weer fietsen. De hellingen zijn in Schotland vaak wat langer, maar minder steil dan in het zuidwesten van Engeland. In de Highlands en langs de westkust kun je bij weinig wind wel gek worden van de midges. Zolang je fietst, heb je daar weinig last van maar tijdens pauzes en op campings zijn hoofdnetjes soms onmisbaar.

Als het toch de trein naar Allesandria wordt en daarvandaan naar de Italiaanse en/of Franse Rivièra, hou dan rekening met stevig klimmen in de Apennijnen bij hoge middagtemperaturen en getoeter van passerende auto's...
iwan schreef: De goedkope euro is ook jammer trouwens :(
Net als Britse wegen kunnen Britse ponden flink op en neer gaan. In mei zijn er verkiezingen in Groot-Brittannië: die kunnen het einde van het Britse EU-lidmaatschap in gaan luiden. Of het Verenigd Koninkrijk en het pond sterling daar tegen bestand zullen zijn, zal de tijd leren. Als Londen genoeg heeft van Brussel, zou een meerderheid van de Schotten wel eens genoeg kunnen krijgen van Londen, maar dat is weer een ander verhaal...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bedankt voor de reactie's en de foto's !
We hebben besloten en gaan "deel 1 kanaal" fietsen.
Aangezien we redelijk wat tijd hebben, nemen we het tillen van de Burleykar over de hekjes op de koop toe :)
Veel plezier in Engeland Iwan! Natuurlijk ben ik als auteur van 'Fietsen rond het Kanaal' heel benieuwd naar jullie ervaringen met kinderen en karren op deze route ;-)
Toevallig ben ik deze week (ook) op de site van Kees Swart terecht gekomen ter inspiratie voor komende zomer.

Wij zijn ook 2 volwassenen met 2 kinderen (2 en dan 7). De oudste gaat dan voor het eerst zelf fietsen, dus de afstanden zullen niet heel groot worden en we zullen veel rustdagen inplannen. Lijkt me een hele uitdaging daar fietsen, maar ook erg mooi. Of we het ook gaan doen weet ik niet, maar het staat wel op onze short-list. :-)
Wij zijn twee jaar geleden in Zuid-Engeland (https://zuidengeland.wordpress.com/) geweest; een hele mooie omgeving met afwisselend toeristische kuststeden en prachtige wilde natuur.
Er staat een leuk artikel in FietsActief!
ik ga van de zomer ook naar Engeland eerst hart van Engeleng en terug langs het kanaal natuur lijk de boekje bij de hand en ben benieuwd dat de gps track werk in tegen over gestelde richt

gr theo
Die track zal best werken. Die kent niet echt een richting uit zichzelf (een track is vrij "dom"), maar je moet wel even uitkijken dat je aan de juiste kant van de weg fietst...
iwan schreef:
ma 23 mar, 2015 09:32
Bedankt voor de reactie's en de foto's !
We hebben besloten en gaan "deel 1 kanaal" fietsen.
Aangezien we redelijk wat tijd hebben, nemen we het tillen van de Burleykar over de hekjes op de koop toe :)
ik ben aan het kijken voor onze reis van volgend jaar en dit ziet er leuk uit. Wij fietsen met een Pino met daaraan een weehoo en mijn enige bezorgdheid is eigenlijk of het aantal poortjes te doen is en of die te passeren zijn met een tandem zoals de Pino. Is dit jullie bevallen met de kinderen?
Wij vonden Engeland in 2013 heel leuk en mooi maar was zonder kindjes en zonder Pino en Weehoo natuurlijk :-)

of is er soms iemand anders die recente ervaringen kan geven met kinderen voor dit gedeelte?