Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LX of XT shifters 3x8 gezocht - Forum Wereldfietser

LX of XT shifters 3x8 gezocht

Voor mijn Giant Expedition ben ik op zoek naar een set LX of XT shifters 3 x 8 speed.
Alleen de shifters dus geen set met de remhendels erbij.
Of Gripshift, dan gaat'ie weer een beetje terug naar origineel.
Al bij defietsenmaker gekeken? :wink:
https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283
Niet echt goedkoop overigens.
sram MRX 3x8 setje voor een eurootje of 20 verkrijgbaar. Bijvoorbeeld hiero https://www.rosebikes.nl/sram-mrx-comp- ... aars-42269
Als je tandwielen aan vervanging toe zijn zou je ook nog kunnen overwegen gelijk naar 3x9 over te stappen.

Had zelf een fiets met 3x8 die ik wilde upgraden naar XT, toen uiteindelijk maar gelijk naar 3x9 gegaan. Dat was een stuk makkelijker te vinden in Shimano XT kwaliteit.

Als je bij 3x8 wil blijven loont het wellicht om er een oude mountainbike bij te kopen en daarvan de onderdelen over te zetten. Zeker als je de prijs bij de link van _Peter_ ziet...
De vraag is of je origineel wilt of goedkoop maar prima wilt fietsen.
Bij origineel moet je ook rekening houden met het modeljaar van de shifters. De oude lx shifters lijken meer op de huidige deores dan op de nieuwere lx shifters.
Als je goedkoop wilt heeft rose ook prima eenvoudige shimano's voor weinig.
Jurr schreef:
zo 22 nov, 2020 19:47
Als je tandwielen aan vervanging toe zijn zou je ook nog kunnen overwegen gelijk naar 3x9 over te stappen.
Dat gaat helaas niet. Origineel was 3x7.
Lang geleden al eens aangepast. 3x8 pastte nog wel maar 9 lukt niet.
_Peter_ schreef:
zo 22 nov, 2020 15:53
Al bij defietsenmaker gekeken? :wink:
https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283
Niet echt goedkoop overigens.
Dat wordt me iets te veel. Dan probeer ik eerst die mrx gripshifts wel.
Inderdaad niet goedkoop, ik ga die hele oude Campagnolo groep, die hier in een doos ligt, maar eens oppoetsen😊
Henk_B schreef:
ma 23 nov, 2020 18:01
Dat gaat helaas niet. Origineel was 3x7.
Lang geleden al eens aangepast. 3x8 pastte nog wel maar 9 lukt niet.
Dat kan ik niet plaatsen. Op een 7v body passen 8v, gv enz cassettes gewoon niet. Te kort/smal. Op een 8v body passen daarentegen zowel 9v, als 10v en ook nog 11v voor mtb. Zelfs ook 12v cassettes beginnend met 11t. Eigen ervaring
sjefke schreef:
ma 23 nov, 2020 21:06
Dat kan ik niet plaatsen. Op een 7v body passen 8v, gv enz cassettes gewoon niet. Te kort/smal. Op een 8v body passen daarentegen zowel 9v, als 10v en ook nog 11v voor mtb. Zelfs ook 12v cassettes beginnend met 11t. Eigen ervaring
Wel als je de wielen vervangen hebt. Voorwiel zat een grote slag in, Toen de wielen met LX 7-speed naven vervangen door XT 8-speed. Die pastte nog net ertussen. Dus dan zou ik, volgens jou daar een 9 speed cassette op kwijt kunnen.
Heeft die een smallere ketting? Dan moet ik waarschijnlijk de bladen voor ook vervangen en daar zit ik nog niet op te wachten.
Voor kan je de bladen gewoon laten zitten.
Henk_B schreef:
zo 29 nov, 2020 12:50
Toen de wielen met LX 7-speed naven vervangen door XT 8-speed. Die pastte nog net ertussen. Dus dan zou ik, volgens jou daar een 9 speed cassette op kwijt kunnen.
Volgens mij...? Volgens iedereen, omdat de body gewoon dezelfde maat heeft. En de kransjes en spacers dunner worden. Bij de betere 10v cassettes krijg je er zelfs een 1mm spacer bij, anders heb je speling.
Advies: ga uit van feiten en niet van veronderstellingen.