Wolpert schreef:Wie weet hoe ik met mijn fiets (behalve al fietsend uiteraard) vanuit Avignon terug naar België geraak. Of naar Luxemburg? Dan kan ik van daar de trein nemen naar huis.
Vertrek hoeft niet absoluut Avignon te zijn, mag ook elders in Zuid Frankrijk!
Gegroet allemaal,
een beetje een laat antwoord, maar toch;
ik heb de groene weg juist gefietst en ben met de nachttrein van avignon naar lille gereden, en dan van doornik naar brussel met een gewone trein.
Bij het reserveren werd er geen probleem gemaakt over het feit dat ik met een omvangrijke tandem en aanhangwagen de trein op wou.
In de praktijk is die nachttrein niet ideaal ingericht om tandems te vervoeren!
De toegang tot de trein is via een enkele deur, waar een Hase Pino juist door geraakt, maar daarna moet de fiets 90 ° draaien en een smalle gang in om tot aan het naastgelegen fietscompartiment te geraken. Daarvoor heb ik de stuurhelften naar binnen moeten draaien en zwaar moeten manoeuveren, met lakschade aan de trein tot gevolg, om tot in dat lokaal te geraken. Sjans dat er geen andere fietsen mee moesten want de mijne vulde heel het compartiment, hij moest immers dwars staan. Gelukkig hadden wij de aanhangwagen niet mee genomen.
Van de conducteurs heb ik op heel het traject geen vinger hulp gekregen, of ik die nu in de gang liet staan, waardoor niemand meer door kon of niet, het maakte blijkbaar niets uit.
Ik was uren op voorhand in avignon en ben gaan vragen hoe het inschepen zou verlopen, 'geen probleem, bij aankomst zal het treinpersoneel alles wel voor u in orde brengen...', niet dus.
Ik ben er geraakt
, maar het was geen stressloze tocht.
Voor wie zoals ik dezelfde dag van vertrek, overdag nog van aan de zee vertrekt om 'savonds de trein te nemen, tijdens bureauuren zijn er sanitaire voorzieningen in het station, ik kan niet vertellen hoe ze er uit zien, ik kwam er pas later achter.
Ook kan een passage langst een camping (al dan niet tegen betaling van een overnachting) dienen om niet zoals ons bezweet te moeten slapen op de trein...
De reis naar brussel hebben wij vanuit doornik aangevat omdat het perronpersoneel in lille er totaal niet aan uitkon of en hoe de trein naar brussel reed met al dan niet de mogelijkheid om een fiets mee te nemen. Die kon toch gewoon op de TGV!
Als er één trein is waar een 2m lange en 80 cm brede tandem nu net niet welkom is...
Bleek achteraf dus een gewone belgische trein te zijn met plaats achter de dubbele deuren om de fiets in de gang (bijna patio) op te stellen.
Enneuh, de groene weg naar het zuiden is absoluut geen gemakkelijke maar wel een schitterende tocht!
Yannik