Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen? - Forum Wereldfietser

Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen?

141 berichten
Gezien alle opmerkingen op het forum als "Je hebt nooit genoeg fietsen", "Het beste aantal fietsen is N+1 (waarbij N het huidige aantal is)" en "Altijd rondkijkend naar een andere fiets", hier het topic (ook voor zaken anders dan fietsen):

Welke aanwinst(en) heb je in gedachten, zou je willen kopen, ben je aan het overwegen en/of heb je al in de planning?


In mijn geval (althans... op dit moment :P): erg aan het rondkijken naar een gravelbike als tweede fiets, of de mogelijkheid van een dropbar op mijn huidige fiets te plaatsen met daarbij alle verschillende mogelijkheden/prijskaartjes.
Maar het kan wel nog ff duren voordat er wat anders komt ;)

Verder aan het twijfelen over een licht en klein pakbaar donsjasje (voor koude avonden) maar waarschijnlijk komt die er pas als de nood echt hoog wordt :P
Ik heb al voldoende fietsen (n=4) en genoeg goede spulletjes voor op fietsvakantie. Verder is het voorlopig koffiedik kijken voor wat betreft fietsvakanties plannen. Ik heb dan ook geen redenen om fiets(vakantie)gerelateerde aankopen te doen. Aan mij heeft de economie dus niet zo veel. Volgend jaar beter.
Mijn aankopen zijn eigenlijk altijd ongepland. Als ik iets leuks of moois tegenkom dan doe ik het overwegen ter plekke wel even.

Ik plan wél mijn ongeplande aankopen.

Zo staat er op 17 & 18 april in Rosmalen weer zo'n beurs gepland waar ik met een paar lege plastic tasjes heen ga. :)

Afbeelding
Een setje velgen in 29"/622 met een interne breedte van 30mm voor m'n nieuwe wielset. Kunnen daar m'n wegbanden op.

Welke velgen het moeten worden moet ik nog even naar kijken... 'k Denk de Rad15 Ozone30

Fedor schreef:
wo 18 nov, 2020 15:18

In mijn geval (althans... op dit moment :P): erg aan het rondkijken naar een gravelbike als tweede fiets

[...]
En, al een shortlist?
Jurr schreef:
wo 18 nov, 2020 19:21
Fedor schreef:
wo 18 nov, 2020 15:18
In mijn geval (althans... op dit moment :P): erg aan het rondkijken naar een gravelbike als tweede fiets
En, al een shortlist?
Een héél korte ;):

Pilot Scram Pinion :P

Beetje prijzig alleen. Misschien moet ik mijn weerstand tegen derailleurfietsen (en vooral het onderhoud er aan) laten varen. Er staan hier nu toch al twee derailleurfietsen (niet de mijne :P) die onderhouden moeten worden. Daar kan er dan nog wel één bij, dat zou het een stuk goedkoper (en een bredere keuze) maken.
Fedor schreef:
wo 18 nov, 2020 20:02

Een héél korte ;):

Pilot Scram Pinion :P
Da's wel een aparte ja! Pinion en dropbars... ToutTerrain misschien als alternatief of Co-Motion? Of een Santos Cross Lite? :)

Of anders iets op maat laten bouwen? ;)

Fedor schreef:
wo 18 nov, 2020 20:02

Misschien moet ik mijn weerstand tegen derailleurfietsen (en vooral het onderhoud er aan) laten varen. Er staan hier nu toch al twee derailleurfietsen (niet de mijne :P) die onderhouden moeten worden. Daar kan er dan nog wel één bij, dat zou het een stuk goedkoper (en een bredere keuze) maken.
Dat zou het wel een stuk makkelijker maken. Is de weerstand nog dusdanig dat er zelfs nog geen derailleur shortlist is? ;)
Jurr schreef:
wo 18 nov, 2020 20:36
Da's wel een aparte ja! Pinion en dropbars... ToutTerrain misschien als alternatief of Co-Motion? Of een Santos Cross Lite? :)

Of anders iets op maat laten bouwen? ;)
Co-Motion (icm Rohloff dan) vind ik erg lomp, en schakelen via SRAM of Cinq5 is meteen een stuk duurder. De Pilot-draaigreep is dan iig wat subtieler (maar nog weinig recensies daarvan gevonden).

De Santos Cross Lite vind ik echt veel te duur voor het gebodene, en het frame vind ik ook niet mooi. De Pilot Scram Pinion is ongeveer net zo duur en heeft dan veel meer te bieden.

Jurr schreef:
wo 18 nov, 2020 20:36
Dat zou het wel een stuk makkelijker maken. Is de weerstand nog dusdanig dat er zelfs nog geen derailleur shortlist is? ;)
Nog niet, maar dat komt ook omdat het meeste uitverkocht is. Shimano GRX-groepen hebben wel de voorkeur. En véél montagepunten (daar schort het meestal wel aan).

Maar dit is allemaal wel voor later. Mijn vrouw wordt steeds enthousiaster op haar gravelbike (de e-bike is sinds juli nog maar één keer de schuur uit geweest)... maar ze wordt ook steeds fanatieker, getrainder en sneller. Ben haar (tevens de minister van financiën thuis) nu aan het "kneden" dat ik ook een gravelbike nodig heb nu, om haar bij te houden ;)

Andere optie is om voor ongeveer 600 euro een dropbar op mijn huidige fiets te monteren, maar die fietst nu zo lekker dat ik bang bent om daar zaken aan te veranderen. En het frame is natuurlijk niet ontworpen voor een dropbar, al schelen de maten (vooral stack en reach) maar enkele cm met bijv. een Santos Cross Lite. Wel is de wielbasis een stuk langer vanwege de achtervork.

Het zit dus allemaal nog wel duidelijk in de "overwegen"-fase ;)
Hier genoeg fietsen maar ben me wel aan het oriënteren op een nieuwe kleinere, compacte 1" sensor camera ter vervanging van mijn Panny 2500. Wordt waarschijnlijk een RX 100VIII mits die in de nabije of ietwat langere toekomst uitkomt. Een V2 van de Panny TZ 200 kan natuurlijk ook - de huidige TZ 200 vind ik te gedateerd.

Verder aan het oriënteren op flatpedals - heb de Spank Spoon in bestelling staan - heb lastige voeten voor flatpedals dus of dat een blijvertje wordt... nog geen idee. Wil flatpedals op de fiets voor de wintermaanden en voor ritten met bagage zodat ik geen extra paar schoenen mee hoef te nemen en in de winter warme voeten houd.
Inge1 schreef:
wo 18 nov, 2020 20:57
Hier genoeg fietsen maar ben me wel aan het oriënteren op een nieuwe kleinere, compacte 1" sensor camera ter vervanging van mijn Panny 2500. Wordt waarschijnlijk een RX 100VIII mits die in de nabije of ietwat langere toekomst uitkomt. Een V2 van de Panny TZ 200 kan natuurlijk ook - de huidige TZ 200 vind ik te gedateerd.
De TZ200 die ik eerst had gekocht heb ik terug gestuurd vanwege de slechte beeldkwaliteit.

Waarom de laatste versie van de RX100? De VII is vooral voor video geschikt (en de VIII waarschijnlijk dan ook). Voor alleen foto's kan je prima vooruit met de VI en die is dan waarschijnlijk een stuk betaalbaarder.
Voor een klassieke Koga-Miyata WorldTraveller aan het kijken hoe ik die opnieuw wil opbouwen. Waarschijnlijk meer als een randonneur/lichte tourer dan een diehard trekking fiets met 6 Ortlieb tassen.

In elk geval gaan er de Dia-Compe Gran Compe 999 cantilevers op en ik ben nog even aan het kijken of ik er dan een RVS Velo-Orange Rando front rack op wil zetten of een veel lichtere chromoly Rene Herse M-13 front rack. Ik denk de eerste, want RVS blijft een stuk langer mooi en 250 vs. 180 gram is nou ook weer niet zo veel.

En als lowriders mogelijk de Nitto x Bluelug S-rack of dat het de nieuwe Tubus Tara RVS wordt. 12kg vs 18 kg.

Het gaat sowieso weer een crankset worden met een 'Pro-5-Vis' 50.4mm BCD, dus ik denk een 43/26 x 11-36 (11-speed) en de Grand Bois 'Cinq feuille' staat me wel aan, maar het hangt er vanaf of ik er een praktisch paradepaardje van ga maken, of dat ik het iets meer budget ga doen en de SunXCD cranks kies of simpelweg de normale moderne variant van de Specialités T.A. . :P

Het eindresultaat moet in elk geval zoiets worden:

Afbeelding
Eerder bescheiden wensen hier.
Een gps die ook draait op AA's of iets dergelijks; en een tent met twee voortenten, een voor mij en een voor de vrouw. De tent die we nu hebben is goed as je licht wil gaan, maar op een fietstocht mag het een halve kilogram zwaarder.
Voor mezelf droom ik stiekem van iets wat beter is dan mijn Six Moon Designs Deschutes plus, maar beter is doorgaans ook zwaarder. En als het niet zwaarder is, dan is er helaas het prijskaartje.
Als bezitter van een racefiets, vind ik vanzelfsprekend ook dat ik een nieuwe racefiets nodig heb, behalve wanneer ik op mijn huidige racefiets zit en merk dat ik best tevreden ben.
Ten slotte zijn er nog die Michelin Power Competitions die ik absoluut moet proberen.
jaccow schreef:
wo 18 nov, 2020 22:04
Het eindresultaat moet in elk geval zoiets worden:

Afbeelding
Dat wordt dus heel voorzichtig noodstops maken.

Mijn lijstje? Als het een keer nodig is een vervanger voor mijn T400. Liefst precies dezelfde, maar dan 28". Een andere kleur misschien. 3x9 of 3x10 zal dan misschien moeten.
Leon schreef:
wo 18 nov, 2020 22:32
jaccow schreef:
wo 18 nov, 2020 22:04
Het eindresultaat moet in elk geval zoiets worden:
Dat wordt dus heel voorzichtig noodstops maken.

Mijn lijstje? Als het een keer nodig is een vervanger voor mijn T400. Liefst precies dezelfde, maar dan 28". Een andere kleur misschien. 3x9 of 3x10 zal dan misschien moeten.
De onderdelen zullen duurder zijn dan normaal, maar omdat het frame in de basis zo goedkoop was (€25 voor de hele fiets) zal het uiteindelijk wel meevallen. Maar een fiets moet gebruikt kunnen worden en een krasje hier of daar geeft karakter. Heb de afgelopen dagen ook met mijn huidige randonneur gewoon lekker door de regen en over modderige singletracks gereden. ;)

Is het de VSF T400? Moet zeggen dat ik de TX400 best een leuke fiets vind als je een directe opvolger zoekt, maar de iets duurdere TX-800 disc of de TX800 magura vind ik iets mooier in de wat uitgesprokenere kleuren Sunflower (geel) en Signal Blue (licht blauw).
Fietsen heb ik genoeg (N=2): een Stevens Randonneur voor fietsvakanties met mijn vrouw en woon-werkverkeer (ja, die staat nu vooral in de garage) en een Cube Nuroad gravelbike voor het fietsplezier in Nederland en solovakanties.
Ik ben wel altijd aan het kijken naar kampeerspullen en fietskleding. Dat is vooral lekkerbekkend kijken wat er allemaal aan mooi spul is. Maar telkens zegt mijn 'duurzaam'-engeltje (of is het een 'wij zijn zuinig engeltje') : daar heb je al wat voor, niet kopen dus. Waar ik nog wel naar op zoek ben is fietskleding voor in de winter. Sinds de aanschaf van de gravelbike fiets ik veel meer en ik wil in de winter door kunnen fietsen en ik weet nog niet goed wat ik daar voor nodig heb. Winterschoenen? Zijn mijn fietstruien warm genoeg? Dat zal ik moeten ontdekken. Maar wat is fietskleding absurd duur! € 200 voor een paar schoenen is heel normaal. Ik ga eerst maar eens ontdekken of mijn huidige outfit voldoende is en als dat niet zo is naar betaalbare verbetering. Als we op 18 november nog met korte broek kunnen fietsen, dan is een winteruitrusting misschien niet eens meer nodig.
Fedor - dat klopt maar hopelijk gaat de VIII een nieuwere sensor krijgen, + volledig touchscreen + usb C en nog wat andere kleinere dingen als ik de voorlopige geruchten mag geloven. De VII maakt ook prima foto's en dat zal de VIII ook gaan doen + video's kunnen maken met dezelfde camera (ondanks dat ik dat niet vaak doe) vind ik wel heel erg handig. Vandaar dat ik graag de VIII zou hebben mn voor het volledige touchscreen + usb C - scheelt weer een kabel meenemen. Maar goed eerst maar eens afwachten of er in de recente toekomst 1 gaat komen en/ of we komend jaar met de fiets op vakantie mogen.
Fedor schreef:
wo 18 nov, 2020 20:51
Andere optie is om voor ongeveer 600 euro een dropbar op mijn huidige fiets te monteren, maar die fietst nu zo lekker dat ik bang bent om daar zaken aan te veranderen. En het frame is natuurlijk niet ontworpen voor een dropbar, al schelen de maten (vooral stack en reach) maar enkele cm met bijv. een Santos Cross Lite.
Een cross lite is dan ook 100% het frame van een 4.29 MTB. (althans, zo is ie ooit begonnen, geen idee of daar wat aan veranderd is sindsdien).

zeker geen dropbar op je huidige fiets als die nu zo fijn is, eens!

Weet trouwens nog wel een optie voor je als je een derailleur/Rohloff/riem/622/584 dropbar boscrossert met ruimschoots nokjes zoekt. óók in andere kleuren leverbaar :lol: .
Grandonneur schreef:
do 19 nov, 2020 08:56
zeker geen dropbar op je huidige fiets als die nu zo fijn is, eens!
150+km per dag zonder hand- of polsklachten. Daar wil je idd niet snel wat aan veranderen.
Weet trouwens nog wel een optie voor je als je een derailleur/Rohloff/riem/622/584 dropbar boscrossert met ruimschoots nokjes zoekt. óók in andere kleuren leverbaar :lol: .
Vertel? De keuze is natuurlijk wel groot, vooral als derailleur ook een optie is.
FransD schreef:
wo 18 nov, 2020 23:58
Maar wat is fietskleding absurd duur! € 200 voor een paar schoenen is heel normaal.
Dat komt omdat de winkel vol ligt met dure spullen en in veel 'betere' winkels de goedkopere modellen ontbreken. De consument laat zich namelijk gemakkelijk voor de gek houden. Als er in een winkel schoenen liggen van 40, 80 en 120 euro koopt niemand die van 40 en maar heel weinig die van 120. Als er in een winkel (dezelfde reeks) schoenen van 80, 120, 199, 275 en 450 euro liggen dan worden die van 120 euro het meest verkocht en die van 199 ook nog.
Ik heb een kennis met een winkel die eens met kerst een geweldige aanbieding had, vrijwel voor half geld. Ik: "Daar verdien je dan toch niks aan?". Hij: "Nee, ik leg er zelfs op toe. Maar weet je, ze komen met het hele gezin op zo'n aanbieding af, maar ze kopen met kerst bijna nooit het goedkoopste; het is immers kerstmis. Bijna iedereen koopt gewoon iets van de duurdere modellen."
De reden dat dit lukt is omdat er genoeg mensen geld hebben.
jaccow schreef:
wo 18 nov, 2020 22:04
Het eindresultaat moet in elk geval zoiets worden:

Afbeelding

Ben zelf ook een liefhebber van karmijnrood en die meegespoten spatborden ziin een geweldig idee, zal een prachtige fiets worden. Die opmerking over noodstops heeft wel betrekking op de gewichtsverdeling, gezien dat hele bagagevolume vooraan. Overkop-risico zal nog wel meevallen met een ervaren rijder en relatieve rechtopzit maar of dat aangenaam rijdt? 3 kg in mijn tas voorop bij mijn "nieuwe" K-M Randonneur is een no go heb ik gemerkt (zonder handen rijden lukt niet meer). Maar goed, ook dat is persoonlijk.
Ga eens bij Decathlon kijken. Verder snap ik het zomer/winter verhaal niet zo. In de zomer fiets ik met een kwalitatief goede fietsbroek. als het kouder wordt gebruik ik er een paar lichte beenwarmers bij en als het nog kouder wordt (zeg om de 0 graden) doe ik er nog een hardloopbroek (van de Liddl) overheen. Voor korte (< 100 km) ritjes in de winter heb ik ook nog een lange fietsbroek (van de Liddl). Bij schoenen ongeveer hetzelfde, ik heb een paar fietsschoenen voor in de zomer, als het kouder wordt doe ik hier een paar Sealskin sokken (wind- en waterdicht) in, als het nog kouder wordt doe ik er een paar overschoenen overheen.