Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ortlieb tassen passen niet op dragers koga worldtraveller - Forum Wereldfietser

ortlieb tassen passen niet op dragers koga worldtraveller

Ik heb sinds kort een paar ortlieb back- en frontroller classic tassen kunnen overnemen van iemand voor mijn koga miyata worldtraveller van 2001 (zie: http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... 3&id=64566) Nu doet zich het probleem voor dat ze onderaan niet passen (vast gezet kunnen worden). De onderste draaibare haak (180 graden alleen) zit net tegen de onderste horizontale draagbuis aan. Lijkt me dat er toch een accessoire moet bestaan die zo'n probleem kan oplossen. Bij Koga en Ortlieb op de site niets kunnen vinden. Weet iemand raad of heb je dezelfde ervaring? Laat het even weten; gezien de prijzen van deze spullen moet dit toch anders kunnen.

Hi,

een aantal vraagjes,

over welke tassen hebben we het hier precies? Met QL1 of QL2 haken? voor of achter tassen (of beide)? Voordrager?

Zelf heb ik mijn ortliebs ook een beetje verbouwd zodat deze nu goed passen op mijn cordo voordrager.

Met wat meer info en misschien een fotoke kunnen we wat meer bruikbare tips geven.

Bas

B@se schreef:over welke tassen hebben we het hier precies? Met QL1 of QL2 haken?
Hij bedoelt vast deze:
Afbeelding
Leon

Daar zat ik ook al aan te denken, maar tis deze fiets, waar zou die niet passen?

Afbeelding

Bas
Menno Unlimited schreef:Ik heb sinds kort een paar ortlieb back- en frontroller classic tassen kunnen overnemen van iemand voor mijn koga miyata worldtraveller van 2001 (zie: http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... 3&id=64566) Nu doet zich het probleem voor dat ze onderaan niet passen (vast gezet kunnen worden). De onderste draaibare haak (180 graden alleen) zit net tegen de onderste horizontale draagbuis aan. Lijkt me dat er toch een accessoire moet bestaan die zo'n probleem kan oplossen. Bij Koga en Ortlieb op de site niets kunnen vinden. Weet iemand raad of heb je dezelfde ervaring? Laat het even weten; gezien de prijzen van deze spullen moet dit toch anders kunnen.
Op die fiets zit een LS drager, haak jij die tas wel aan de dragerbuis aan en niet aan de tweede horizontale buis van boven naar beneden bekeken?

Bedankt voor je vlotte reactie. Ik heb front en backroller classic-tassen met QL1 haken. De link van de foto staat al in het eerste bericht. Voor een link van de tassen:
http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=nl ... ollerclass en http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=nl ... ollerclass.

Wellicht weet je raad? Ik heb geen zin om de rail onderaan te verplaatsen. Lijkt me niet handig ook. Ik heb wel gezien dat ze een apart verkrijgbare haak hebben die helemaal rond te draaien is. Die zou dan echter op dezelfde plek komen zitten en is volgens mij nog geen oplossing. (Link voor genoemde haak: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... e2b40b346b).
Ik hoor graag weer van je.

Hi, dan heb je het over de tassen aan de achter drager?

Bas

BIj het voorwiel zou het net gaan. Die onderste schuifhaak zit dan net helemaal naar links of rechts (afhankelijk van de kant van plaatsing) boven de onderste horizontale stang. Dat is als de tas nog leeg is. Zodra er gewicht in zit, zakt ie wat naar beneden en rust hij zelfs op de onderste stang.
Wat de achterwielen betreft, zit het precies tegen die onderste stang aan. Ik hang die bovenhaken dan in de tweede horizontale stang van boven af gezien.

B@se schreef:Hi, dan heb je het over de tassen aan de achter drager?

Bas
Wat bedoel je? De achtertassen (back roller classic) zijn voornamelijk het probleem. Om daar een haak te veranderen, lijkt me niet zinnig nu. Die onderste haak zit dus niet goed. Of kan dus niet gebruikt worden.

Aha, nu ist een beetje duidelijker, ik denk dat de tassen idd beter passen als je deze aan de bovenste stang hangt, maar dat moet je zelf even proberen...

De tassen aan de voordrager... geen idee, heb er bij mij tassen aan de onderzijde ipv haak een klemmetje op gemonteerd net als aan de boven zijde, werk bij mij prima, maar denk dat deze oplossing hier net niet werkt.

Succes

Bas

Menno Unlimited schreef:BIj het voorwiel zou het net gaan. Die onderste schuifhaak zit dan net helemaal naar links of rechts (afhankelijk van de kant van plaatsing) boven de onderste horizontale stang. Dat is als de tas nog leeg is. Zodra er gewicht in zit, zakt ie wat naar beneden en rust hij zelfs op de onderste stang.
Wat de achterwielen betreft, zit het precies tegen die onderste stang aan. Ik hang die bovenhaken dan in de tweede horizontale stang van boven af gezien.
Hang achter de tas aan de dragerstang ( dus de bovenste horizontale stang) Schuif de haak van de tas helemaal naar achter (tegen de rijrichting in) zodat deze achter de verticale stang van de achterdrager komt. Bij een SL drager is het niet de bedoeling om je tas aan de tweede stang te hangen. Die zit er om de drager meer stijfheid te verlenen. Volgens mij zou je probleem achter nu opgelost moeten zijn.

Passen Vaude-tassen wel gemakkelijk op deze Koga?

bert sitters schreef:Passen Vaude-tassen wel gemakkelijk op deze Koga?
Geen probleem ik rij zelf met de exact dezelfde SL dragers als afgebeeld bij deze Koga, De Vaude tassen zijn voor en achter moeiteloos zo aan te haken. Sterker nog in de Vaude folder van 2003 kan je een Koga zien met deze dragers met verschillende typen Vaude tassen er aan gehaakt.. Ortlieb heeft trouwens in de nieuwste modellen de onderste haak veranderd door deze over een ellipsvormige rail te laten lopen waardoor veel meer variatie mogelijk is.

Nou, ik ben al wat wijzer geworden ondertussen. Ik ga het maar eens aan de bovenste stang hangen van de achterdragers. Kijken hoe dat uitpakt. Wist niet dat die onderste voor de stijfheid bedoeld was. ik kom er nog op terug. Bedankt tot zover (Haike en B@se).

Menno Unlimited schreef:Nou, ik ben al wat wijzer geworden ondertussen. Ik ga het maar eens aan de bovenste stang hangen van de achterdragers. Kijken hoe dat uitpakt. Wist niet dat die onderste voor de stijfheid bedoeld was. ik kom er nog op terug. Bedankt tot zover (Haike en B@se).
Ben benieuwd, Overigens denk ik niet dat het een probleem zou mogen zijn, als je wel aan die tweede stang een tas ophangt.

Haike schreef:Ben benieuwd, Overigens denk ik niet dat het een probleem zou mogen zijn, als je wel aan die tweede stang een tas ophangt.
Zij het dat het lasdetail vast niet op die belasting is ontworpen. En of die stang voor de stijfheid bedoeld is zal wel kunnen, maar of het zo goed werkt vraag ik me af. Volgens mij is die hele onderste rechthoek vooral een tasafhouder.
Leon

Leon schreef:
Haike schreef:Ben benieuwd, Overigens denk ik niet dat het een probleem zou mogen zijn, als je wel aan die tweede stang een tas ophangt.
Zij het dat het lasdetail vast niet op die belasting is ontworpen. En of die stang voor de stijfheid bedoeld is zal wel kunnen, maar of het zo goed werkt vraag ik me af. Volgens mij is die hele onderste rechthoek vooral een tasafhouder.
Leon
Ik denk wel dat je gelijk hebt, aan stijfheid zal het niet een hele grote toegevoegde waarde hebben.

Volgens mij ben ik er uit. De voorwielen en frontroller classics kreeg ik al voor elkaar door de onderste schuif geheel zijwaarts te verplaatsen. De achtertassen moeten inderdaad op de bovenste stang worden gehaakt. Iedereen bedankt voor het meedenken. Een wereldforum zoiets als dit! Ik maar denken, wat heb ik me aangeschaft, dit kan toch niet misgaan. Nee, inderdad niet. Die bovenste stang zag ik eerder als onderdeel van een bagagedrager...

Nogmaals mijn hartelijke dank!

Die "bovenste stang" IS dus de "DRAGER" :wink:
*kick*

Ikk heb Tubus cargo of cosmo achterdragers, in elk geval met 2 horizontale stangen. Zelf dacht ik, mede nav dit topic, dat de achtertassen aan de bovenste horizontale stang moeten. Zo gezegd zo gedaan, maar een vriend beweert dat het beter is om ze aan de tweede stang van boven te hangen. Is er de afgelopen 5 jaar wat veranderd? :)
Dank!