Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Linker fiets pedaal krom - Forum Wereldfietser

Linker fiets pedaal krom

Hallo,

Het is mij nu al een paar keer overkomen.

De linker fiets pedaal krom door te veel kilo erop. Nu stap ik vaak me fiets op met eerst mijn linker voet op de linker pedaal en dan terwijl ik met rechts de fiets vooruit duw ga ik me balanceren en hup me fiets op.

Maar bij het vervangen van de trapas voelde ik ook dat de linker kogel laag zijde aardig versleten waren. Met wat roest plekken.

Maar rechts was nog goed.
Is dit toeval?

Ik weeg nog al wat 120 kilo

Dus misschien moet ik maar eens een ander fiets kopen?

Ps ben niet van plan om af te vallen. :roll:
Ook speelt de stuur pen (hoe noem je zo iets de stuur kogellager) of ze wat ruimte speling hebben als ik het stuur vast pak en check of het goed in de as zit zeg maar.

En als laatst of je fiets sneller slijt met kijharde opgepompte banden ten koste van je kogellagers omdat je weinig vering dan hebt en dus je kogellagers meer krachten moeten opvangen.

Bedankt 8)
Ik ben bang dat de meeste slijtage toch aan jouw gewicht is te wijten, er zijn ook fietsen die wat meer rekening houden met een zwaardere belasting (het zij personen of lading) die zullen meer aan kunnen, maar zijn veelal duurder en zwaarder om al dat gewicht aan te kunnen. Of je de onderdelen die op die fietsen gebruikt worden los zal kunnen vinden is nog maar de vraag.
Ik heb ook zo snel niet een merk voor je mocht je een nieuwe fiets aan willen schaffen.

Voor de kogellagers zou een harde of zachte band niet veel uit moeten maken, die zitten als het goed is zonder al teveel speling vast in de kogelbaan op hun plaats gehouden door een conus. Als het wiel stroef draait staan ze te strak en als je het heen en weer kan bewegen te los.
Die band gewoon zo hard oppompen dat je zelf nog enig comfort ervaart zonder elke keer het idee te hebben dat je met de velg de weg raakt.
Ik heb van de zomer ook een - Shimano - pedaal gesloopt, maar dat was gewoon tijdens het fietsen. Ik weeg nog wat meer als jij en ik moet zeggen dat dat de eerste keer was dat ik een pedaal kapot had - trapassen genoeg maar dat komt door vocht, de afdichtingen van de meeste trapassen zijn minder geschikt voor weer en wind fietsen in een zee klimaat :D
Victoria en VSF Fahrradmanufaktur zijn (duitse) merken die fietsen maken voor een systeemgewicht van 170 kg.
Speling in de balhoofdlagers ("stuurlagers") moet je niet mee doorrijden. Laat het door fietsenmaker bijstellen. Met speling blijven rijden kan leiden tot framebreuk.
sjefke schreef:
wo 18 nov, 2020 14:48
Victoria en VSF Fahrradmanufaktur zijn (duitse) merken die fietsen maken voor een systeemgewicht van 170 kg.

Een aantal frames van Surly en Salsa ook Sjef...
Shadow schreef:
wo 18 nov, 2020 14:51
sjefke schreef:
wo 18 nov, 2020 14:48
Victoria en VSF Fahrradmanufaktur zijn (duitse) merken die fietsen maken voor een systeemgewicht van 170 kg.

Een aantal frames van Surly en Salsa ook Sjef...
Ok, maar je hebt ook nog wielen nodig......
Ja idd, de kant en klare fietsen van hun doen ze daar ook op qua rating, maar ik geloof daar niet in idd.
je fiets slijt niet sneller als je je banden flink hard oppompt. het is zelf hét meest betaalbare en haalbare middel tegen lekke banden voor veel fietsers.en je fiets loopt veel lichter.
bij wat zachtere banden rij je je banden eerder kapot en ze slijten verkeerd: vrij hard oppompen is prima, zeker als je een onsje of wat meer weegt!
Shadow schreef:
wo 18 nov, 2020 15:01
Ja idd, de kant en klare fietsen van hun doen ze daar ook op qua rating, maar ik geloof daar niet in idd.
Rating...? Wat bedoel je precies?
hoogframe schreef:
wo 18 nov, 2020 17:02
je fiets slijt niet sneller als je je banden flink hard oppompt. het is zelf hét meest betaalbare en haalbare middel tegen lekke banden voor veel fietsers.en je fiets loopt veel lichter.
bij wat zachtere banden rij je je banden eerder kapot en ze slijten verkeerd: vrij hard oppompen is prima, zeker als je een onsje of wat meer weegt!
Bij zo'n gewicht moet een achterband, voor asfaltfietsen, gewoon tot het aangegeven maximum opgepompt worden.
En laten we reeël zijn, als je 120 kilo weegt én je bent ook navenant sterk dan moet je op geen enkele fiets als een dolle stier tekeer gaan want dan gaat er snel iets kapot. Ook bij de fietsen die geschikt zijn voor veel gewicht zijn niet alle onderdelen extra sterk.
Ik heb eens een vriend van mij (groot, zwaar en sterk) op mijn stadsfiets zien wegfietsen. Ik reed er achter. Toen hij 'even wat kracht zette omdat hij de versnelling niet kon vinden' boog de fiets alle kanten op. Ik heb hem daarna niet mee op mijn fietsen laten rijden .... :shock:
Heb je al de betere platform BMX pedalen geprobeerd? Die kunnen normaal wel tegen wat impact.
Een gewicht van 120 kilo is stevig, maar je komt er echt niet mee op televisie (tenzij je 1,40 bent). En een Hollandse fiets kan daar gewoon tegen.

Onderhoudsbeurt en een paar nieuwe trappers lijken me de juiste strategie.

Mocht je wat willen doen om je fiets enigszins te ontzien, dan zou een andere "startstijl" wat kunnen zijn: opstappen-wegrijden in plaats van wegrijden-opstappen voorkomt in ieder geval dat je 120 kg op één pedaalas hebt.

En zoals eerder al aangegeven: harde banden = prima.
Misschien moet je ook eens lijken of je op een andere manier kunt opstappen: ga niet op het linkerpedaal staan maar gooi je rechterbeen over de fiets en ga op het zadel zitten met je linker voet aan de grond. dan fiets je rustig weg met rechts. Scheelt een hoop voor dat linker pedaal.
swdick schreef:
vr 20 nov, 2020 10:27
Misschien moet je ook eens lijken of je op een andere manier kunt opstappen: ga niet op het linkerpedaal staan maar gooi je rechterbeen over de fiets en ga op het zadel zitten met je linker voet aan de grond. dan fiets je rustig weg met rechts. Scheelt een hoop voor dat linker pedaal.
Goede tip, maar ik denk niet dat je een pedaal krom krijgt door op te stappen door op een pedaal te gaan staan.