Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aantal km van Eindhoven naar barcelona - Forum Wereldfietser

Aantal km van Eindhoven naar barcelona

Hallo,wij zijn van plan om in 17 dagen van Eindhoven naar barcelona te fietsen maar en volgen Paul benjaminse is het 1700 km fietsen maar volgens sommige blogs die ik lees van mensen die deze route hebben gefietst is het veel meer!! wie weet mij te vertellen hoeveel km het echt is zodat ik zeker weet dat het in 17 dage goed te doen is.

groeten Peter
Ik weet niet hoeveel de route van Benjaminse is (als je een .gpx track hebt is het makkelijk) maar met deze routeplanner is het 1739 km.

1700 km in 17 dagen kan maar als je geen ervaring hebt met langere fietstochten dan zou ik toch van minder km's per dag uit gaan. Na een aantal dagen een rustdag is een goed idee, je zal wel eens een off-dag hebben en 100 km vlak is anders dan 100 km met hoogtemeters.
Ik zou er langer vooruit trekken. Ook wat zien onderweg. Wie weet kom je een paar keer op een mooie plekje waar je even wilt blijven. Maak niet alleen het eindpunt jouw doel, maar ook het onderweg zijn.
Ik weet niet wanneer je gaat, maar ik heb heb de laatste jaren flink wat dagen met extreme hitte gehad in Frankrijk. Vroeg uit de veren. Tot 13:00 uur gaat het fietsen nog wel, maar daarna wordt het tijd om in een meertje of het zwembad van een camping in te duiken en koelte te zoeken in het gras onder de bomen.
1739 km dus. (check!)

Normaal zou ik zeggen: ga uit van 20 dagen.

Maar misschien ben je goed getraind, fiets je met gemak 150 km en de nodige hoogtemeters per dag, neem je geen kook- en kampeerspullen mee, en ga je voor het sportieve doel (hè bah, alweer een kerk 😉). In dat geval red je het in 12 dagen ook wel.

P.S. Check je toetsenbord.
In 2016 fietste ik via de Barcelonaroute van Benjaminse van Camallera (iets ten noorden van Gerona) naar Eindhoven. Dat waren 1703 km en 15.483 hoogtemeters. N.B. ik fietste Z-N, dus ik weet niet hoeveel hoogtemeters het N-Z zijn.
Daar deed ik 17 dagen over.
Mijn dagafstanden lagen tussen de 65 km en 135 km per dag.

Het hangt er vanaf welke routevarianten je kiest. Zelf koos ik steeds de meest westelijke varianten, dus door de Auvergne. Die laatste variant beteken meer hoogtemeters maken dan de variant via Lyon.

Zoals daulgari schreef, plan je route en kijk via de gpx-tracks op hoeveel kilometers je komt. Vergelijk dat aantal kilometers met de trajectafstanden die in de routeboekjes staan.

Succes met het plannen en de voorpret.

Jan
Beste Hilver,

Hoogtemeters van A naar B zijn altijd hetzelfde als van B naar A.

Overigens is de kortste route die ik kan vinden ruim 1300 km, dus het kan prima in 17 dagen.
Het is altijd met dit soort vragen heel lastig om op een forum in te schatten welke persoon er achter de vragensteller schuil gaat; een 25 jarige triatleet, of een ruimschoots gepensioneerd echtpaar dat eens een stuk verder wil gaan fietsen, al dan niet met flinke reisgids in de hand.

Zonder preciezere gegevens kom ik ook niet verder dan dat 100km per dag een goede richtlijn is als dagafstand voor een gemiddelde vakantiefietser. En dan kun je ook best af en toe wat bezichtigen.
Ik vermoed dat de door de gehele groep reisfietsers gefietste dagafstanden van zo'n 40km tot een 160-200km per dag belopen, grof geschat, met een 100km als gemiddelde.
Ultra-fietsers gaan nog verder, maar dat lijkt hier niet de bedoeling.

Ik ben zelf een fitte mid-veertiger, en ik vind persoonlijk dat 100km best een soort mijlpaal is, op een fietsdag, als je iedere dag onderweg bent. Ik fiets meestal nog wat verder, maar na de 100km gaat het echt wel aantikken. Verder dan 130km per dag, en dat dus iedere dag, daar moet je toch echt wel voor in de zeer sportieve categorie vallen. Het vermoeiende zit hem niet in het eenmalig rijden van een flinke afstand, maar in de dagelijkse herhaling.
Ik wil John en Peet bij voorbaat (met excuses al dit vanzelfsprekend bekend is) op het hart drukken om niet langs de hoofdwegen te gaan fietsen, ook niet al de tijd dringt.

Helemaal eens met Joris ook.
Ik doe dat anders regelmatig als het gekronkel over een toeristische route niet opschiet of als de toeristische route onverhard bergaf kronkelt terwijl er een mooie asfaltweg pal naast ligt.
Bert van Sprang schreef:
ma 16 nov, 2020 14:32
Ik doe dat anders regelmatig als het gekronkel over een toeristische route niet opschiet.
Ik wil jou ook niet overtuigen, dat lukt toch niet.
Leon schreef:
ma 16 nov, 2020 14:25
Ik wil John en Peet bij voorbaat (met excuses al dit vanzelfsprekend bekend is) op het hart drukken om niet langs de hoofdwegen te gaan fietsen, ook niet al de tijd dringt.

Helemaal eens met Joris ook.
Vanwaar dit advies? Als de tijd dringt, zul je toch wel langs die hoofdwegen moeten, mits veilig? Of kun je dan beter op de trein stappen of zo?
Wij vonden het een erg mooie route, maar hier en daar op het Hoogland van Auvergne best pittig. De grote klim daar naartoe kun je deels ook met een heel leuk oud treintje doen. Ik vond het ook erg afwisselend. In de Bourgogne veel leuke middeleeuwse stadjes en kerkjes waar mijn vrouw blij van werd (we zijn vaak gestopt om te kijken), daarna de natuur van het Hoogland van Auvergne, en daarna weer het Romeinse Gallia Narbonensis met niet alleen veel oude Romeinse resten en musea, maar ook een prachtige Mediterrane natuur. Het was daar wel heel warm.
peter de rijk schreef:
ma 16 nov, 2020 15:04
Leon schreef:
ma 16 nov, 2020 14:25
Ik wil John en Peet bij voorbaat (met excuses al dit vanzelfsprekend bekend is) op het hart drukken om niet langs de hoofdwegen te gaan fietsen, ook niet al de tijd dringt.
Helemaal eens met Joris ook.
Vanwaar dit advies? Als de tijd dringt, zul je toch wel langs die hoofdwegen moeten, mits veilig? Of kun je dan beter op de trein stappen of zo?
Omdat dat gevaarlijk is
Je komt kennelijk uit Eindhoven? Dan ken je de N69 van Eindhoven naar Valkenswaard vast wel, ook bekend van Wegmisbruikers. Stel je zo'n weg voor, maar dan zonder fietspaden, want zulke wegen in Frankrijk hebben maar zelden fietspaden. Het is in Frankrijk misschien niet altijd zo druk, maar je hebt ook het punt dat er in Frankrijk maar heel weinig fietsers op die wegen fietsen. Ik ben zelf een aantal malen met de auto door Frankrijk gereden, vaak de tolweg mijdend, en dan rijdt je met de auto op die wegen. Als automobilist denk je dan niet aan fietsers omdat je er urenlang geen ziet. Je hebt als fietser vaak ook niet de ruimte om uit te wijken.

Neem deze als voorbeeld: https://www.google.com/maps/@48.60458,4 ... 384!8i8192

Of deze: https://www.google.com/maps/@46.4135168 ... 312!8i6656

Deze met vangrail, ben je kansloos:
https://www.google.com/maps/@43.7012351 ... 384!8i8192

Nog een: https://www.google.com/maps/@43.5312581 ... 384!8i8192
Hoeveel wil je er hebben?

Spanje? Nog krapper: https://www.google.com/maps/@41.7631794 ... 384!8i8192

Het is het niet waard.

In Nederland hebben we vrijwel geen van die wegen meer zonder echt fietspad. In België nog wel, vaak met een klein fietsstrookje, bekend onder de naam moordstrookje, getuige de tientallen fietsers die op zulke wegen elk jaar weer van de weg gemaaid worden door auto's en dat niet overleven.
Leon schreef:
ma 16 nov, 2020 16:11
peter de rijk schreef:
ma 16 nov, 2020 15:04
Vanwaar dit advies? Als de tijd dringt, zul je toch wel langs die hoofdwegen moeten, mits veilig? Of kun je dan beter op de trein stappen of zo?
Omdat dat gevaarlijk is
Je komt kennelijk uit Eindhoven?
Ah oké, daarom schreef ik er ook bij "mits veilig". En k kom niet uit Eindhoven maar uit Utrecht.
Maar in de trant van wat Bert van Sprang schreef: als een route wat al te toeristisch doorsukkelt en de dag vordert, kun je zeker in Frankrijk vaak een meer rechtstreekse en veel snellere route vinden. Wel even op Streetview kijken inderdaad of het veilig is.
Natuurlijk zijn er soms wel opties. Maar ik ga er van uit dat alle wegen die je - enigszins ingezoomd - op google maps als een gele lijn ziet moet mijden. In steden nog meer.

Als je een van de bekende routes neemt dan is dat allemaal niet nodig. Die gaan alles bij elkaar best efficiënt en voldoende veiig.
Bert van Sprang schreef:
ma 16 nov, 2020 14:04
Beste Hilver,

Hoogtemeters van A naar B zijn altijd hetzelfde als van B naar A.
Die conclusie klopt dus alleen als het begin- en eindpunt op exact dezelfde hoogte liggen en dat zou toeval zijn in dit geval.

Pieter
Ik fiets vaak in Frankrijk, en als algemene stelregel fiets ik niet op de "RN" Route Nationale ofwel de "rode weg" op de Michelin kaart.
Ook drukke "gele" ofwel Departementale wegen zonder goed (auto)alternatief voor gebruikers ter plaatse zijn te vermijden. Dit is wel sterk gebiedsafhankelijk. Op veel gele wegen is het snel doorfietsen, maar je wordt er meestal wel geconfronteerd met automobilisten en vrachtwagens die ook graag snel op hun bestemming komen...
Ik loer voortdurend in mijn spiegeltje op dat soort wegen; echt een "life saver" zo'n ding.
Er bestaan in Frankrijk overigens ook drukke doorgaande wegen met een flinke vluchtstrook; die heb ik wel eens in behoorlijke veiligheid kunnen gebruiken, maar leuk is dat natuurlijk niet.

Kortom; enige voorbereiding mbt de dagelijkse etappes kan je wel helpen dit soort gevallen te voorkomen. Het leukst fiets je over de kleine witte weggetjes, waarvan het netwerk daar zo enorm is, dat er altijd wel een route te vinden is. Of gewoon Benjaminse volgen.
kwootje schreef:
ma 16 nov, 2020 18:27
Die conclusie klopt dus alleen als het begin- en eindpunt op exact dezelfde hoogte liggen en dat zou toeval zijn in dit geval.
Vanuit Nederland is er bijna altijd een plek in Barcelona die op gelijke hoogte ligt.
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie tips en we zullen daar zeker wat aan hebben.
Wij gaan echt de gehele(kortste) Benjaminse route volgen naar Spanje en willen daar niet vanaf wijken.
Het plan was om ongeveer 100 gem. per dag te fietsen en we gaan niet helemaal naar Barcelona,ons eindpunt is het Dali museum in Figueras.
Dat is dan dus ongeveer 1560 km en dat moet fitte 50ers(Peet 51enJohn 55) toch wel lukken in 17 dagen !!
Heeft iemand nog een tip voor een goede simpele app om te navigeren met gpx ?

Gr Peet en John
johnenpeet2021 schreef:
ma 16 nov, 2020 20:27
Dat is dan dus ongeveer 1560 km en dat moet fitte 50ers(Peet 51enJohn 55) toch wel lukken in 17 dagen !!
Zeker. Die inspanning is wel te overzien. En het is een mooi doel. toch maar even, voor het geval jullie geen ervaren fietsers zijn (en anders heb ik niks gezegd): zonder rustdagen ga je sowieso ergens last van krijgen, alleen je weet nog niet waarvan. iets simpels als pijn in de knieën of last van het zitvlak kan zomaar einde oefening zijn. Zorg er voor dat je voor vertrek veel ontspannen kilometers hebt kunnen maken, kan je lijf wat wennen aan het één en ander, dat helpt.