Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bagagedragers - Forum Wereldfietser

Welke bagagedragers

Deze zomer willen we voor het eerst met de (race)fiets op vakantie en we zijn aan het rondkijken voor bagagedragers. Heeft er iemand ervaring met bagagedragers die aan de zadelpen vastgeklemd worden? Lijkt ideaal (geen bevestigingsoogjes nodig en 12kg belastbaar) of zijn die dingen instabiel en is het beter om iets te knutselen en een 'gewone' bagagedrager te monteren?

Alvast bedankt!

Erwin

yep, ervaring met zadelpen dragerts, is echt niet bedoelt voor veel bagage en is een redelijk fragiel systeem.

Maar anders eens hier naar kijken http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
of anders een BoB aanhanger?

Succes der mee

Bas

Ik heb zo'n bagagedrager een tijd gehad op mijn stadsfiets. Als er een zware boodschappentas op stond, had ik toch altijd het gevoel dat hij ieder moment kon afbreken.
Bovendien is bij de betreffende fiets op een gegeven moment het bovenste stukje van de zitbuis afgebroken. Ik heb het idee dat dat door die bagagedrager kwam.

Gerd

Hi Gerd,

idd dezelfde ervaring.

denk zelf dat je aan bv een drager als deze: http://www.m-gineering.nl/redrock.htm

erg veel hebt

Bas

Bedankt voor de tips iedereen! Ga waarschijnlijk toch voor een degelijker systeem dan aan de zadelpen (volgens mij ook beter voor de balans uiteindelijk).

Als er geen oogjes op je fiets zitten, zijn er diverse montagebeugeltjes voor. Hiermee kun je dan Tubus dragers monteren.

Volgens mij moet de vraag niet zozeer over de bagagedrager gaan, alswel over de fiets die je hebt, en wat je wilt doen. Op een oudere 'racefiets' met een stevig stalen frame en ruimte onder de remmen voor bandjes van tenminste 32 mm of zoner spatbord zelfs 35 mm kun je best dragers knutselen en 15 kg bagage meenemen. Op een modern alu of carbon racemonster met fancy spaakpatroon zou ik dat echt niet proberen.
Ik heb dus twee vragen: wat wil je meenemen (ga je kamperen of niet) en wat voor fiets heb je?
Als je een modernere lichte fiets hebt waar geen oogjes voor spatborden of dragers op zitten, en waar hoogstens 25 mm bandjes op passen, dan kun je er niet mee op kampeervakantie. Met weinig bagage langs hotels kan misschien nog wel (tenzij het een ultralight model racefiets is). Als je weinig bagage hebt kun je aan twee mogelijkheden denken. Allereerst is er de klassieke oplossing van de grote zadeltas (Carradice). De tweede oplossing is een lichtere achterdrager (een Blackburn EX is goed genoeg) met daaraan twee lowrider voortasjes op je fiets knutselen. Bij beide varianten kun je ongeveer 20 liter meenemen, en dat moet genoeg zijn voor een tocht langs hotels.
Wil je kamperen met een lichte fiets, dan kan dat alleen met een kar. De fiets moet dan toch niet al te licht zijn, en een tweewieler kar belast je fiets minder dan een eenwieler.
Wim

Willem Jongman schreef:Volgens mij moet de vraag niet zozeer over de bagagedrager gaan, alswel over de fiets die je hebt, en wat je wilt doen.
En wat je zelf weegt natuurlijk. Als je 100 kilo weegt heeft je fiets het toch al zwaar...
Leon

Heb een stalen racefiets van begin 90-er jaren, zelf weeg ik 75 kg (dus zoveel sjouw ik niet mee :wink: ). Achter zitten er geen oogjes op de fiets, wel op de voorvork. Waren van plan om te gaan kamperen en minder dan 15kg p.p. mee te nemen (we hebben veel lichtgewicht, want bergsport,-kampeermaterialen).

Hi,

de genoemde OMM dragers gaan prima op de canti nokken (als je die hebt) of anders met een beugeltje aan de staande achtervork, ook voor de tubus dragers hebben ze deze klemmen.

En als je idd een weightweenie bent kwa gear zal alles wel in twee voortasjes passen... dan loopt het dus wel los.

En anders om het eens te proberen kun je natuurlijk ook een BoB huren

Bas

Misschien even lastig te krijgen, maar dit past misschien ook erg goed - en ziet er goed uit bij zo'n oudere fiets: http://www.rivbike.com/webalog/baggage_racks/20094.html
Wim

Willem Jongman schreef:Misschien even lastig te krijgen, maar dit past misschien ook erg goed - en ziet er goed uit bij zo'n oudere fiets: http://www.rivbike.com/webalog/baggage_racks/20094.html
Wim
Prachtig gemaakt, maar het ontwerp deugt niet! Deze drager staat namelijk nergens op maar hangt aan 4 horizontale armpjes. Zal de gemiddelde Rivendell klant niet opvallen, maar wel iemand die er wat op wil vervoeren :D

Erwinvan schreef:Heb een stalen racefiets van begin 90-er jaren, zelf weeg ik 75 kg (dus zoveel sjouw ik niet mee :wink: ). Achter zitten er geen oogjes op de fiets,
Als er driehoekige gaten in de padden zitten kun je daar wel een drager doorheen vastschroeven.
Denk wel bij een 90-er jaren racefiets na over of het verzet enigzins bruikbaar is, of neem je wandelschoenen mee

Bedankt voor de tip. Ziet er strak uit, alleen ik heb geen bevestigingspunten op mijn achterbrug, heb wel een aantal andere opties gezien, waaronder verbinding met de achteras.