Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Griekenland - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Griekenland

Hi allemaal,

Is het te hoog gegrepen als ik (vrouw 70 jaar - fit als een gymschoen) van Nederland naar Griekenland wil fietsen?
Heeft iemand van mijn leeftijd hier ervaring mee?
En is er nog iemand die dat zou willen doen?
Groet
Josephine
Hallo Josephine,

Leuk plan! Ik heb 3 jaar geleden tot (Noord-) Macedonie gefietst, en ben net voor Griekenland omgedraaid ivm de hitte. Ik vond landen als Montenegro, Servie en Albanie echt heerlijk om te fietsen!

Je leeftijd hoeft geen belemmering te spelen, zelf ben ik "nog maar" 30 maar een fietsvriend van mij (71), topfit, fietst ook nog vele kilometers en tochten van 3-4 maanden per jaar. Laat je dus vooral niet weerhouden door je leeftijd als je fit bent en genieten kan van zo'n reis!

Groet, Marloes
Stoer verhaal, ik ben zelf net terug van 11 dgn Elbe en wat mij opviel was toch wel het groot aantal “ oudere” vrouwen die alleen aan het fietsen was. Weet niet waarom, maar wordt daar toch wel blij van. Gewoon lekker naar de Griek zou ik zeggen.
Let op, het reizen naar Griekenland is sinds kort wat gecompliceerd geworden. Je moet van tevoren een coronaformulier invullen. Zie ook https://www.ad.nl/binnenland/gezin-ziet ... ~a66a04b1/

Ik zag echter dat je in dat formulier, bij binnenkomst over land, alleen kunt aangeven of je per bus, trein of auto het land binnenkomt. https://travel.gov.gr/#/form
Voor fietsers is dat formulier dus niet in te vullen. Ik denk dat het verstandig is om contact te zoeken met het Grieks Verkeersbureau mocht je toch naar Griekenland willen, om te voorkomen dat je straks bij een dichte grens staat.
De meeste Grieken doen niet zo moeilijk is mijn ervaring als het op fietsers aankomt tenminste. Het is ook maar net welke route je kiest, over land of via Italië met de boot. Je hebt ook altijd mensen die lopend komen en op de kade opgehaald worden, daar is dus ook geen formulier voor.
Ik bewonder je moed.
Hoewel ik niet weet wanneer je wilt gaan maar zou mij goed informeren.
Vorige week is mijn maat, een wereldfietser die al 12 jaar over de wereld fiets bij de griekse grens omgedraaid. Hij was opweg langs de balkan via Albanie naar Athene.
Hij wordt niet toegelaten, de grenzen zijn dicht en er was maar een overgang open vanuit Bulgarije.
Groet.
Dat betekent dus dure watermeloenen dit jaar. De Grieken (en Albanezen) zijn wat dit betreft afhankelijk van goedkope arbeidskrachten (net als wij in de tuinbouw en vleesindustrie). En die Albanezen mogen het land dan waarschijnlijk het land ook niet meer in.
Meer info hier https://travel.gov.gr/#/
Het lijkt toch iets serieuzer dan ik dacht. (als de Grieken dat nu ook eens deden met de manier waarop ze autorijden, dan komt het wel goed)
Hoi,

Wij zijn in juli vanuit Nederland vertrokken en hebben eerst de route van Benjaminse gevolgd naar Rome, welke over het algemeen goed te doen is! Als je via Italie gaat moet je in het zuiden nog wel de laars oversteken, waar aardig wat klimwerk in zit. Wij deden hier +/- 5 dagen over vanaf Salerno - Auletta - Potenza - Tricarico - Matera - Bari. Vanaf Brindisi de boot naar Igoumenitsa in Griekenland gepakt. Hier hebben we ook grotendeels de Griekenland route van Benjaminse gevolgd. Deze is behoorlijk pittig, dus wij kozen vaak voor de wat vlakkere wegen en dan is het best goed te doen. Inmiddels bijna in Athene, en ik kan zeggen; Griekenland, en met name de Peloponessos, is een aanrader om te fietsen! Goede wegen ook, veel beter dan Zuid-Italie.

Succes alvast!!
Groeten, Desiree
Desiree schreef:
wo 11 nov, 2020 11:43
Hoi,

Wij zijn in juli vanuit Nederland vertrokken en hebben eerst de route van Benjaminse gevolgd naar Rome, welke over het algemeen goed te doen is! Als je via Italie gaat moet je in het zuiden nog wel de laars oversteken, waar aardig wat klimwerk in zit. Wij deden hier +/- 5 dagen over vanaf Salerno - Auletta - Potenza - Tricarico - Matera - Bari. Vanaf Brindisi de boot naar Igoumenitsa in Griekenland gepakt. Hier hebben we ook grotendeels de Griekenland route van Benjaminse gevolgd. Deze is behoorlijk pittig, dus wij kozen vaak voor de wat vlakkere wegen en dan is het best goed te doen. Inmiddels bijna in Athene, en ik kan zeggen; Griekenland, en met name de Peloponessos, is een aanrader om te fietsen! Goede wegen ook, veel beter dan Zuid-Italie.

Succes alvast!!
Groeten, Desiree

Kunnen we jullie ergens volgen Desiree/
Sorry voor de late reactie!
Onze reis is te volgen via: http://www.polarsteps.com/MartinenDees

Groetjes, Desirée
Ik ga je volgen :D
Je kunt ook vanuit Nederland de Limesroute van de Europafietsers volgen naar de Donau. Langs de Donau volg je de Eurovelo 6 naar Bulgarije. Daar zoek je een eigen weg naar Turkije. Het aantal grensposten aan de Turkse grens is beperkt. Zal via een grotere weg moeten.
Je komt onder andere langs de volgende hoofdsteden met een rijke geschiedenis: Wenen, Bratislava, Boedapest en Belgrado.