Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas repareren of vervangen ? - Forum Wereldfietser

Trapas repareren of vervangen ?

Hallo allemaal,

Ik heb nog een rare vraag eigenlijk.

Mijn trapas maakt de laatste tijd een beetje een raar geluid. Maar mijn fiets is ongeveer nog geen 3 jaar oud.

Nu dacht ik laat ik eens kijken en misschien de kogel lagers vervangen van de trapas. Maar is dat wel mogelijk met de nieuwe trapassen van tegenwoordig of zijn ze zo inelkaar gelast dat je er eigenlijk niet bij kan.

:idea:


Om welke fiets, crankstel gaat het. Moderne trapassen hebben geen losse kogels enz. Vervangen is geen dure zaak. Zelf doen vergt wel gereedschap.
Wat gebeurt er precies? Heb je goede fietsenmaker? Laat hem beoordelen.
Trapassen vervangen, is eigenlijk de enige optie. Tegenwoordig is het een 'cassette'. Kwestie van eruit en erin draaien.
Jammer he, je kan niets meer doen om een trapas een langer leven te geven. En de fietsenmaker kan je ook de schuld niet meer geven dat hij de lagers te strak heeft afgesteld.
Met Hollowtech 2 juist weer wel :wink:
Trapassen vervangen
Volgens mij vervang je alleen de lagers, toch?
Bert van Sprang schreef:
di 10 nov, 2020 19:26
Trapassen vervangen
Volgens mij vervang je alleen de lagers, toch?
Of misschien wel het hele crankstel, afhankelijk van wat er stuk is, bij Hollowtech II. Of dus inderdaad de hele trapas, als het gaat om een cartridge-trapas. Eerst dus maar eens antwoord afwachten op de vraag om wat voor trapas/crankstel het gaat, en dan zien wat er mis is.

Groetjes,

Carl
Zo raar is die vraag niet en drie jaar is niet bijzonder kort als het externe lagers zijn.

Zo zaten op mijn tweedehands Koga fiets SRAM GPX buitenlagers en na de eerste keer vervangen begon er binnen twee jaar weer een tik in te komen. Toen maar besloten het geheel te vervangen door een intern trapaslager maar daarbij moesten ook de trappers vervangen worden.
moesten ook de trappers vervangen worden
Dat zou mij verbazen!
Zo gek is het niet dat als je de aansluiting van de trapper op de as verandert

Van:

Afbeelding

Naar een taps toelopende vierkante aansluiting waarbij bovendien de as vast in het frame zit.
Dit zijn de cranks en niet de trapper!
Trapas Als de kogelbanen van de as waren versleten moest je de as vervangen. Het waren allemaal losse delen en de speling van de as moest worden afgesteld. Veel fietsenmakers gunden zich geen tijd omdat goed te doen.
Het hangt er allemaal vanaf wat je hebt, traditioneel met vierkante opname zoals de Shimano UN-55 of juist wat nieuwer zoals Shimano Hollowtech en SRAM GXP of DUB, wat allebei (SRAM dus) vreselijke standaarden zijn, maar goed, anders krijgen ze ruzie met Shimano. Ik fiets met een traditionele as met vierkante opname voor de cranks maar met gewone 9603 SKF lagers in losse cups, tis geen 10 maar hierna ga ik eens een SKF as bestellen bij Rene Hersé, kijken of dat langer heel blijft.