Senior2, dat is een prettige reactie die je daar geeft.
Hetgeen in m'n ervaring overeind blijft:
-het wekt de indruk (maar ik weet het niet zeker) dat de hanteerbaarheid van een ebike tov een gewone fiets wél lastiger is voor sommigen. Dat zou ook logisch zijn, bijvoorbeeld omdat ebikes zwaarder zijn en omdat je met twee aandrijvingen te maken hebt.
-het wekt ook de indruk dat sommigen niet meer goed met een gewone fiets overweg kunnen (bijvoorbeeld vanwege verminderde spierkracht), maar in plaats daarvan wel van een ebike gebruik maken.
-Het wekt ook de indruk dat sommigen die van een ebike gebruik maken nooit veel gefietst hebben en/of nooit een rijbewijs hebben gehad.
en:
-je zou hopen dat ouderen, juist omdat ze ouder zijn, het best weten hoe je verstandig met dingen om gaat (zoals verkeer).
-je zou hopen dat ouderen hun eigen zwakke punten kennen en op basis daarvan keuzes maken. Jongeren hebben nog een heel leertraject voor zich.
Sinds de opkomst van ebikes en speedpedelecs hobbelt de wet- en regelgeving achter de feiten aan. Het is niet verstandig om dit zo te laten zijn.
Om misverstanden te voorkomen; het is in elk geval verre van míjn intentie om groepen weg te zetten, etc. Een groep is vanzelfsprekend ook niet strikt af te bakenen. Het onderwerp is hier 'ouderen op de ebike', dus daar probeer ik het dan over te hebben. En uiteraard, het zou niet nodig moeten zijn om dat te vermelden: als je het hebt over een groep dan heb je het nóóit over een individu. Zo kan een mens erg kritisch zijn op gedragingen binnen zijn 'groep', en tegelijkertijd opmerken dat het voor individuele gevallen héél anders kan zijn.Senior2 schreef: ↑do 20 aug, 2020 15:55Maar waar ik me aan stoor is dat door sommigen veel dingen die ze zien dan gelijk gekoppeld worden aan alleen het ouder worden en aan de e-bike.
Mijn conclusie: heel terecht dat er aandacht is voor de problemen die voor kunnen komen bij ouderen, maar ga niet gelijk hele groepen mensen wegzetten en gooi niet alle oorzaken en alle gevolgen op een grote hoop en door elkaar.
Hetgeen in m'n ervaring overeind blijft:
-het wekt de indruk (maar ik weet het niet zeker) dat de hanteerbaarheid van een ebike tov een gewone fiets wél lastiger is voor sommigen. Dat zou ook logisch zijn, bijvoorbeeld omdat ebikes zwaarder zijn en omdat je met twee aandrijvingen te maken hebt.
-het wekt ook de indruk dat sommigen niet meer goed met een gewone fiets overweg kunnen (bijvoorbeeld vanwege verminderde spierkracht), maar in plaats daarvan wel van een ebike gebruik maken.
-Het wekt ook de indruk dat sommigen die van een ebike gebruik maken nooit veel gefietst hebben en/of nooit een rijbewijs hebben gehad.
en:
-je zou hopen dat ouderen, juist omdat ze ouder zijn, het best weten hoe je verstandig met dingen om gaat (zoals verkeer).
-je zou hopen dat ouderen hun eigen zwakke punten kennen en op basis daarvan keuzes maken. Jongeren hebben nog een heel leertraject voor zich.
Sinds de opkomst van ebikes en speedpedelecs hobbelt de wet- en regelgeving achter de feiten aan. Het is niet verstandig om dit zo te laten zijn.