Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Basis trekking fiets met Nexus 8 upgraden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Basis trekking fiets met Nexus 8 upgraden?

cheewai schreef:
za 07 nov, 2020 20:44
[...]
- voor de rest gaan sparen voor een 'echte' trekking fiets rond de € 4.000
- ik ga niet voor een derailleur fiets. Ik ben te verslingerd geraakt aan de riem en de naafversnelling. Geen getrut meer met kettingvet, geen getik van overslaande ketting, et cetera..... Persoonlijke keuze dus
Of een gebruikte voor de helft?

Geen idee wat de aanschaf van de huidige was, maar misschien heeft die ook nog een leuke restwaarde? Of gewoon erbij houden kan natuurlijk ook.
Jurr schreef:
za 07 nov, 2020 23:31
Geen idee wat de aanschaf van de huidige was, maar misschien heeft die ook nog een leuke restwaarde? Of gewoon erbij houden kan natuurlijk ook.
Ik denk dat het de 5.8 is voor 1099 euro. https://www.victoria-fahrrad.de/nl/fiet ... ing-bikes/

Ik vind het wel wonderlijk dat OP nu al weet dat de volgende fiets 4000 euro moet kosten terwijl hij /zij nog maar een paar dagen weet waarom de huidige niet voldoet. Maar oké, de minister van financiën zal in zijn nopjes zijn.
Leon schreef:
zo 08 nov, 2020 10:27
Ik denk dat het de 5.8 is voor 1099 euro. https://www.victoria-fahrrad.de/nl/fiet ... ing-bikes/
Lijkt me een prima fiets zolang de route daarop aangepast wordt.

Om even op mijn eerdere opmerking terug te komen:

Jurr schreef:
vr 06 nov, 2020 16:41

'k Meende hier op het forum te lezen dat men ook een route naar Barcelona had gemaakt met weinig klimkilometers. Dacht dat Wim het er laatst over had? Route van Benjaminse geloof ik.
Na wat zoeken deze posting gevonden:

Wim schreef:
wo 15 jul, 2020 10:09
De nieuwe Veloroute du Soleil van Benjaminse (Maastricht naar de Middellandse Zee) kun je op enkele honderden meters na helemaal rijden zonder af te stappen van een Nederlandse stadsfiets, en is daarmee ideaal voor diegenen die fietsvakanties willen uitproberen zonder nieuwe fiets en toch wel verder weg willen komen. Ik heb hem voor dat doel aangeraden in mijn lezingen over de eerste fietsvakantie. Ik had hem afgelopen mei daarom zelf willen uitproberen, maar ja, toen werd alles even anders. Ik ga in september Benjaminse naar Parijs v.v. doen, en die lijkt ook probleemloos vlak. Maar eerst begin augustus van Ruegen (met vrouw en dochter per auto) solo terug naar huis via de ook weer vlakke Hanze route.

[...]
Jurr schreef:
Leon schreef:Ik denk dat het de 5.8 is voor 1099 euro. https://www.victoria-fahrrad.de/nl/fiet ... ing-bikes/
Lijkt me een prima fiets zolang de route daarop aangepast wordt.
:lol: :lol: :lol: Die zit!

Ik zou dan voor voorlopig liever bijvoorbeeld zo'n fietsje kopen om gewoon lekker te kunnen fietsen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... fiets.html
Mits de juiste maat uiteraard. Waarschijnlijk moet je wel even de poldercassette vervangen door een heuvelcassette.

(De fietsenmaker in de advertentie vergist zich. Er zitten geen rollerbrakes op maar V-brakes, die prima zijn voor op vakantie. Met wat mazzel heb je deze fiets voor 300 euro en nog een maandje garantie ook.)
Leon schreef:
zo 08 nov, 2020 10:27
Jurr schreef:
za 07 nov, 2020 23:31
Geen idee wat de aanschaf van de huidige was, maar misschien heeft die ook nog een leuke restwaarde? Of gewoon erbij houden kan natuurlijk ook.
Ik denk dat het de 5.8 is voor 1099 euro. https://www.victoria-fahrrad.de/nl/fiet ... ing-bikes/

Ik vind het wel wonderlijk dat OP nu al weet dat de volgende fiets 4000 euro moet kosten terwijl hij /zij nog maar een paar dagen weet waarom de huidige niet voldoet. Maar oké, de minister van financiën zal in zijn nopjes zijn.
OP hier. Dank weer voor de adviezen en ik moest smakelijk lachen om bovenstaande tip.
€ 4.000 voor een fiets is toch best schappelijk om een beetje midlife crisis door te komen? Vergeleken met een Porsche, boot of motor dan :-)
Maar zonder gekheid: gaat wel een paar jaren duren voordat ik zoiets bij elkaar heb gespaard en ondertussen geniet ik gewoon van mijn oude fiets en alle tourtochten die ik er makkelijk wel mee kan maken.....
cheewai schreef:
zo 08 nov, 2020 22:30
[...]

ondertussen geniet ik gewoon van mijn oude fiets en alle tourtochten die ik er makkelijk wel mee kan maken.....
Groot gelijk! Genoeg te fietsen nog met een minder groot versnellingsbereik.
nou... voor 4.000 heb je een heel behoorlijke motor!
met:
- telkens eerst omkleden :( ,
- het ding van stal halen :( ,
- omrijden want er moet peut in :( (maar makkelijk zuiniger dan je koekblik met gemiddeld 1,3 inzittende),
maar als je eenmaal rijdt (en wel beheerst, geen blerpijp of overal tussendoor vliegen. mag ook niet, dus niet doen), dan is het best een aardig ding :lol:
maar/en groot gelijk dat je voor een fiets kiest/spaart/geniet/gebruikt!!! mijn eerste salarissen gingen naar een fiets op maat :D
Het bereik en de stappen zijn in de bergen met bepakking essentieel. Een mooi (enigszins technische) website waar je alle mogelijke variaties met elkaar kunt vergelijken is: http://www.gear-calculator.com/
Met de knop Compare kun je verschillende systemen met elkaar vergelijken. Let vooral op het bereik die staat als een percentage weergegeven in de balk Gear step helemaal rechts. En de zwarte driehoekjes geven een mooi visueel beeld van de verdeling van de "stapjes".
Beagle Bikes Utrecht schreef:
ma 09 nov, 2020 10:06
Het bereik en de stappen zijn in de bergen met bepakking essentieel.
Volgens mij is het lichtste verzet het enige wat bepaalt of je de berg op kunt.
cheewai schreef:
zo 08 nov, 2020 22:30
Leon schreef:
zo 08 nov, 2020 10:27
Jurr schreef:
za 07 nov, 2020 23:31
Geen idee wat de aanschaf van de huidige was, maar misschien heeft die ook nog een leuke restwaarde? Of gewoon erbij houden kan natuurlijk ook.
Ik denk dat het de 5.8 is voor 1099 euro. https://www.victoria-fahrrad.de/nl/fiet ... ing-bikes/

Ik vind het wel wonderlijk dat OP nu al weet dat de volgende fiets 4000 euro moet kosten terwijl hij /zij nog maar een paar dagen weet waarom de huidige niet voldoet. Maar oké, de minister van financiën zal in zijn nopjes zijn.
OP hier. Dank weer voor de adviezen en ik moest smakelijk lachen om bovenstaande tip.
€ 4.000 voor een fiets is toch best schappelijk om een beetje midlife crisis door te komen? Vergeleken met een Porsche, boot of motor dan :-)
Maar zonder gekheid: gaat wel een paar jaren duren voordat ik zoiets bij elkaar heb gespaard en ondertussen geniet ik gewoon van mijn oude fiets en alle tourtochten die ik er makkelijk wel mee kan maken.....
Niks mis met 4000€ voor een fiets of midlife crisis.

Maar terwijl je spaart heb je heel veel tijd om de tweedehandsmarkt in de gaten te houden, en mits wat zoeken zijn er echt pareltjes te vinden.

Er zijn nog altijd mensen die een fietswinkel binnenstappen en “het beste” kopen wat er te vinden is.... om er daarna 300 km per jaar mee te rijden.
Als die een paar jaar later verkocht wordt, en de juiste maat heeft... dan heb je goud gevonden.
Leon schreef:
ma 09 nov, 2020 10:11
Beagle Bikes Utrecht schreef:
ma 09 nov, 2020 10:06
Het bereik en de stappen zijn in de bergen met bepakking essentieel.
Volgens mij is het lichtste verzet het enige wat bepaalt of je de berg op kunt.
Volgens mij is niet alleen het lichtste verzet van belang, maar dat je een aantal lichtere verzetten hebt naar gelang hoe steil en moe je bent.
Enkele bemerkingen:
- in de vorige eeuw reed ik met mijn broer een tocht door Wales. Wie daar al was, weet dat het niet vlak is. Dat deden we met stadsfietsen met een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf... Soms moest het dan maar een eindje te voet, maar dat drukte de pret niet. Het hangt grotendeels van de verwachtingen af.
- 'gewoon' een bestemming uitkiezen die niet over bergen gaat: Normandie, Kopenhagen of de Baltische Staten is ook mooi. Hmm. In Normandië kwam ik hellingen van 15% tegen... En langs de 'route du lin' ging het minder steil, maar vele kilometers lang. Normandië vlak? Vergeet dat maar.