Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwiel versleten? - Forum Wereldfietser

Tandwiel versleten?

Onlangs een mooie tweedehands Travelmaster kunnen overnemen. Volgens vorige eigenaar 10-15 K kilometers mee gereden. De ketting zat goed in het vet maar was flink versleten. Vermoedelijk nooit vervangen. Aan het voorblad zie ik geen slijtage. Ik heb een nieuwe KMC E1 ketting gemonteerd. Door gebrek aan ervaring twijfel ik over het achtertandwiel op de Rohloff-naaf. Wat denken jullie als je de bijgevoegde foto ziet: is het tandwiel aan vervanging toe?
IMG_4883.jpeg
Nog niet (helemaal) versleten, maar ik zou het toch omdraaien en daarna de ketting eerder vervangen.
Bert van Sprang schreef:
vr 06 nov, 2020 09:45
Nog niet (helemaal) versleten, maar ik zou het toch omdraaien en daarna de ketting eerder vervangen.
Ik zou het kransje omdraaien bij het vervangen van de ketting.
Die had hij toch net gemonteerd?
O zo. Ja.
Omdraaien en gaan fietsen dus.
Dank voor de snelle de duidelijke reacties. Het tandwiel is van het oude type waar de schroefdraad asymmetrisch aan vast zit zodat je het geheel niet kan omdraaien. Rohloff heeft een adapter met schroefdraad waarop je het nieuwe 'splined' tandwiel kan plaatsen.

Dan wordt het een beetje verwarrend. Rohloff kwam destijds eerst met een adapter (art. 8540S) waarbij het tandwiel door een klemmend ring in zijn plaats wordt gehouden. Voordeel: het wisselen/omdraaien kan (onderweg) zonder speciaal gereedschap. Daarna kwam Rohloff met een adapter (art. 8540SL) waarbij het tandwiel weer met een schroefdraad geklemd wordt waarvoor een aparte stuk gereedschap nodig is ( art. 8518).

De betere fietsenmakers en ook Santos zelf adviseren de laatste adapter. Vreemd genoeg adviseert Rohloff zelf op de website de eerste adapter nog steeds maar dat kan komen omdat ze de website minder goed onderhouden dan ze hun spullen ontwikkelen.

Ik zal in alle gevallen een adapter moeten monteren voor een nieuw 'splined' tandwiel en beide adapters zijn vermoedelijk gewoon heel goed. Heeft een van jullie een doorslaggevend argument voor de keuze tussen de twee mogelijkheden?
Arnout42 schreef: Dank voor de snelle de duidelijke reacties. Het tandwiel is van het oude type waar de schroefdraad asymmetrisch aan vast zit zodat je het geheel niet kan omdraaien. Rohloff heeft een adapter met schroefdraad waarop je het nieuwe 'splined' tandwiel kan plaatsen.

Dan wordt het een beetje verwarrend. Rohloff kwam destijds eerst met een adapter (art. 8540S) waarbij het tandwiel door een klemmend ring in zijn plaats wordt gehouden. Voordeel: het wisselen/omdraaien kan (onderweg) zonder speciaal gereedschap. Daarna kwam Rohloff met een adapter (art. 8540SL) waarbij het tandwiel weer met een schroefdraad geklemd wordt waarvoor een aparte stuk gereedschap nodig is ( art. 8518).

De betere fietsenmakers en ook Santos zelf adviseren de laatste adapter. Vreemd genoeg adviseert Rohloff zelf op de website de eerste adapter nog steeds maar dat kan komen omdat ze de website minder goed onderhouden dan ze hun spullen ontwikkelen.

Ik zal in alle gevallen een adapter moeten monteren voor een nieuw 'splined' tandwiel en beide adapters zijn vermoedelijk gewoon heel goed. Heeft een van jullie een doorslaggevend argument voor de keuze tussen de twee mogelijkheden?
Beste

Ik heb jaren gereden met de schroefdraad versie. Maar het wilde wel gebeuren dat ik om mijn tandwiel te vervangen/ omdraaien de boel enkel los kreeg door de bankschroef te gebruiken en wiel als hefboom. Op zich geen ramp maar ergens ten velde kan dat misschien wel lastig zijn…
Enkele jaren geleden de adapter geplaatst om de splined tandwiel te gebruiken.
Ik vind het verwisselen/ omdraaien van tandwiel toch makkelijker. Zolang de spanring niet wegspringt natuurlijk :-)


Ik had nog nooit gehoord dat je een tandwiel met schroefdraad niet kan omdraaien. Altijd gedaan en heb deze rohloff sinds 2010. Maar kan me vergissen natuurlijk.

Mvg
Guy
Ik tel 16 tanden en die kun je omdraaien:

Alleen de kransjes met 15, 16, 17 en 22 tandjes zijn ‘double-sided’. Je hebt ook een 13 kransje maar die is niet omdraaibaar

De schroefdraad is niet asymmetrisch. (Mocht dat toch wel zo zijn dan leer ik binnenkort weer wat bij).

Daarbij dient de zijkant dan wel netjes zonder corrosie ed te zijn anders gaat de afdichting eraan.
Guy, Martin,

Dank voor de correctie. Ik had het net niet helemaal goed begrepen. Ik draai het tandwiel om en ga weer fietsen.

Arnout
Je tandwiel is idd versleten en je kunt hem idd omdraaien, als hij te ver versleten is zal hij ook omgedraaid door trappen [ ketting verspringt over het tandwiel ] en ja dat klinkt vreemd maar t is zo :roll:

De adapter die je vast schroeft moet je gebruiken voor Gates en heb wat verhalen gezien hier dat de adapter met de springveer wat problemen geeft maar zelf niet meegemaakt en een redelijk aantal van gemonteerd.
Het voordeel van de veer is dat je het tandwiel makkelijk zelf kan vervangen/omdraaien zonder gereedschap, denk dat ik zelf daarvoor zou kiezen.