door
Leon » di 03 nov, 2020 08:42
Martin E. van Doornik schreef: ↑di 03 nov, 2020 00:02
Hilver schreef: ↑ma 02 nov, 2020 22:37
@Martin
Wat is het voordeel van het op die wijze, gekruist, leggen van de dakpannen?
Jan
Geen idee, maar waarschijnlijk is om het droger afvoeren van het regenwater dan bij verticale naden boven elkaar.
Ik neem ook aan dat het voordeel van gegolfde pannen die op elkaar inhaken ten opzichte van platte pannen te maken heeft met wind. Als je een pan goed ontwerpt dan waait decregen minder snel er onder en waait de pan minder snel weg. En er zijn nuneenmaal geen oneindig aantal methoden om de golfjes zo vorm te geven dat de pannen goed liggen. Een eerste keuze bij het ontwerp zal zijn of je de pannen om en om of in rijen en kolommen wilt leggen. Elk idee zal voors en tegens hebben. Bij rijen en kolommen heb je bv direct een strakke zijkant.
Nu terug naar Peel en Maas met DaVinci.
Een niet eens zo smalle rechtstandige waterloop in ruwweg O-W-richting met aan de zuidkant een - en dat is bijzonder - tamelijk onofficeel pad waarvan ik me afvraag of die wel op de OSM staat. op de voorgrond waarschijnlijk een bescheiden bruggetje. Aan de rode kleur van de waterloop meen ik af te lezen dat het water maximaal enkele kilometers geleden nog in een veengebied was, waarschijnlijk stroom het water naar de kijker toe.
De stikstofverdragende vegetatie met brandnetels en braamstruiken heb je daar overal.