Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoek naar e-bikes - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Onderzoek naar e-bikes

bdr schreef:
zo 11 okt, 2020 23:23
ik denk dat hij niet veel ophef gaat maken met de stelling "hoe minder hoe liever".
Ik denk dat ze ebikes willen verkopen.
Leuke discussies hier :D

Laten we wel wezen: een fiets an sich is al technologie. Zelfs het meest eenvoudige model zonder electronica.

Dus als je wilt leven naar een overtuiging van zo weinig mogelijk technologie..... dan kun je maar beter helemaal geen fiets gebruiken. Heck, zelfs geen schoenen, want schoenen kun je ook als technologie zien.....

Maarja, wat blijft er dan over? :lol:

Ik zie Leon niet in een oeroeboeroe jungle lopen. Maar hij heeft toch wel hele goede punten, en daarom behoort ook hij tot de doelgroep van mijn onderzoek. Immers waar het IMO o.a. om gaat is het optimum tussen zo veel mogelijk voordelen met zo weinig mogelijk technologie. Als in: met welke oplossing kunnen we de grootste veiligheidsverbeteringen realiseren met de minst mogelijke technologische toevoegingen. Dus, welke toevoegingen vindt de doelgroep dan nog wel acceptabel? En wat niet meer? En welke voordelen zijn betaalbaar te behalen, en welke zijn mooi maar te duur? Daar ligt een spanningsveld en nu ik hier wat actiever over denk vind ik het steeds interessanter om daar verder in te duiken.
Wat je ook moet weten is dat de groep die hier actief is een pak meer interesse heeft voor de techniek achter het fietsen dan de gemiddelde klant.
Als ik tegen mijn vrouw spreek over een bandentype, en haar het verschil uit leg, dan zegt ze: als ik niet lek rij is het al lang goed.

Zowel ik als mijn vrouw hebben in April-Mei een nieuwe fiets gekocht.
Op de mijne liggen nu betere banden, een ander stel grepen, een fiets GPS en een stuurtas met wat tools.
Bij mijn vrouw is het een mooie fietszak in de kleur van het frame.

En we komen weeral uit bij een enorme diversiteit tussen klanten van fietsen. Je hebt gadget freaks, gadget haters en "I do not care" en waarschijnlijk nog wat categorieën die ik vergeet.
Wat ook belangrijk is is het budget. Sommige mensen zijn daarin flexibel, anderen stellen een duidelijke grens en gaan daar niet over en zijn tevreden met een compromis.
mrboot schreef:
ma 12 okt, 2020 09:57
Als in: met welke oplossing kunnen we de grootste veiligheidsverbeteringen realiseren met de minst mogelijke technologische toevoegingen.
Dan kun je ook te rade gaan bij de ongevallenkant. Welke type ongevallen zijn te voorkomen? Ik denk maar een heel klein percentage van de huidige e-bikers iets heeft aan fiets-ABS. De meesten, zoniet alle, e-bikers die ik in mijn (toeristische) omgeving zie, zijn van het type dat nooit ABS zou kunnen gebruiken omdat ze volgen mij nooit hard remmen, zelfs niet als dat nodig zou zijn.
Welke andere ongevallen zijn er nog meer? Tegen een paaltje fietsen is een van de belangrijkste. Is daar van de fietskant een oplossing voor? Een oplossing waarbij de paaltjes in kaart gebracht moeten worden helpt niet. Het probleem is juist dat ze steeds verplaatst worden. Een camera die rood-wit geblokte plaatjes ziet ook niet, want de paaltjes hebben alle kleuren.
Zachtebandendetectie lijkt me niet gek voor de huidige E-bikers, net als automatisch licht en een remlicht.
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 14:13
........

Cruise control op een fiets.... echt?
Ik zou eerder kijken naar systemen die het vallen tegen gaan (gryroscoop of zo),........
Een cruisecontrol die de ondersteuning wat aanpast aan de verkeerssituatie voorkomt wellicht heel wat valpartijen......
Ik zie wel in ondersteuning die reageert op de hartslag.
Hans Keesom schreef:
di 03 nov, 2020 17:12
Ik zie wel in ondersteuning die reageert op de hartslag.
Dat zou wel eens een heel rare rij-ervaring kunnen opleveren. Zowel bij een positieve als een negatieve feedback.
Leon schreef:
di 03 nov, 2020 19:43
Hans Keesom schreef:
di 03 nov, 2020 17:12
Ik zie wel in ondersteuning die reageert op de hartslag.
Dat zou wel eens een heel rare rij-ervaring kunnen opleveren. Zowel bij een positieve als een negatieve feedback.
De specialized Turbo Levo heeft het al

https://www.youtube.com/watch?v=NM4ZtkE ... e=youtu.be
@Leon
Zinnige inbreng.
Ik denk zelf dat ABS altijd goed is. Stel je voor dat je wél hard remt omdat je de situatie niet in de hand hebt, stel je voor dat de klinkerweg glibberig is en de ABS het verschil tussen remmen en wegglijden kan maken.

En dan die paaltjes.
Afgelopen voorjaar heb ik er weer eens een geraakt en ben met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
De Fietsersbond heeft in juli aandacht aan besteed aan de markering van paaltjes en laat zien hoe het veiliger kan.
Het artikel kan je hier lezen.

Zoals eerder al opgemerkt spelen vaak hele andere dan technische aspecten een rol bij het kiezen van een model fiets om het even of het nu een trapfiets of een elektrische fiets is.
De handel speelt er (terecht) handig op in door te adverteren met bling-bling en de consument laat zich verleiden.
Poppink schreef:
di 03 nov, 2020 23:38
De Fietsersbond heeft in juli aandacht aan besteed aan de markering van paaltjes en laat zien hoe het veiliger kan.
De Fietsersbond besteed er al tientallen jaren aandacht aan en laat ook al sinds begin jaren 90 van de vorige eeuw zien hoe het beter kan. Het probleem is dat te veel wegbeheerders zich er niks van aantrekken of dat wel doen, maar dat na een publicatie in de media dat ze zo fietsvriendelijk bezig zijn de paaltjes binnen een paar maanden of anders na een paar jaar toch weer ergens anders staan en/of van een ander type zijn en/of op een heel onlogische plek worden neergezet en/of in aantal zo enorm toenemen dat het toch nog een groot probleem blijft.
Hoi allemaal, leuk dat dit topic weer aangezwengeld wordt

Inmiddels heeft de universiteit mij de positie aangeboden :D supergoed nieuws dus. Binnenkort contract ondertekenen en dan medio januari starten.

Hans Keesom schreef:
di 03 nov, 2020 17:12
Ik zie wel in ondersteuning die reageert op de hartslag.
Hoe zie je dat voor je?
mrboot schreef:
wo 04 nov, 2020 15:59
Inmiddels heeft de universiteit mij de positie aangeboden :D supergoed nieuws dus. Binnenkort contract ondertekenen en dan medio januari starten.
Gefeliciteerd! Hou je ons op de lange termijn op de hoogte?
mrboot schreef:
wo 04 nov, 2020 15:59

Inmiddels heeft de universiteit mij de positie aangeboden :D supergoed nieuws dus. Binnenkort contract ondertekenen en dan medio januari starten.
Gefeliciteerd! Succes!
mrboot schreef:
wo 04 nov, 2020 15:59
Hoi allemaal, leuk dat dit topic weer aangezwengeld wordt

Inmiddels heeft de universiteit mij de positie aangeboden :D supergoed nieuws dus. Binnenkort contract ondertekenen en dan medio januari starten.
Proficiat. Hou ons op de hoogte van je bevindingen!
Gefeliciteerd met de onderzoekspositie!

Ik ben wel benieuwd naar het Connected deel van het "Smart Connected Bikes project".

Vandaag deze podcast beluisterd en echt enthousiast ben ik er niet van geworden.
mrboot schreef:
wo 04 nov, 2020 15:59
Hoi allemaal, leuk dat dit topic weer aangezwengeld wordt

Inmiddels heeft de universiteit mij de positie aangeboden :D supergoed nieuws dus. Binnenkort contract ondertekenen en dan medio januari starten.

Hans Keesom schreef:
di 03 nov, 2020 17:12
Ik zie wel in ondersteuning die reageert op de hartslag.
Hoe zie je dat voor je?
De huidige ondersteuning is afhankelijk van de stand waar ie in staat en hoe hard je zelf trapt. Dat laatste wil ik zo houden.
Je hebt nu 3 of (4 standen), die bijvoorbeeld 0% (uit), 50%(eco), 100%(normal) en 150/200% (high/sport) van wat je zelf trapt toevoegen.

Als je ergens snel naar toe wil maar niet te veel wil zweten, kan je nu natuurlijk de highstand kiezen. Gemakkelijker is het als de fiets jouw hartslag weet en het % ondersteuning af laat langen of je hartslag onder of boven een ingestelde waarde zit.

Extra dimensie is gewenste tijdstip van aankomst en de aankomst locatie. Als de fiets weet hoe laat jij op een bepaalde locatie wilt aankomen, kan het een route plannen en een inschatting maken van welke snelheid nodig is en de fiets daarop proberen te houden. Tijdens de rit kan de fiets dat ook aanpassen, binnen de grenzen van wat veilig is en wat mag.

Bovenstaande is voor wereldfietsers niet interessant, maar voor diegenen die hun auto vaker willen laten staan en minder de nadelen van een fiets willen hebben, wellicht wel.

Mooiste is natuurlijk een app op je telefoon en een bluetooth/electrische vervanging voor de knoppen waarmee je de ondersteuningsstand kiest.
Hans Keesom schreef:
zo 08 nov, 2020 18:03
Als je ergens snel naar toe wil maar niet te veel wil zweten, kan je nu natuurlijk de highstand kiezen. Gemakkelijker is het als de fiets jouw hartslag weet en het % ondersteuning af laat langen of je hartslag onder of boven een ingestelde waarde zit.
Zo gaat je dat niet goed op temperatuur houden. Iedereen die wel eens met een hartslagmeter gefietst heeft weet dat je hartslag in no time versnelt als je iets gaat doen, een kwestie van tien seconden. Maar iedereen die wel eens in de winter naar zijn werk is gefietst, en dan verder dan 10 km, weet dat het veel langer duurt om op werktemperatuur te komen, zeker 's morgens. Je hebt dus ook temperatuurvoelers en/of huidvochtigheidsvoelers nodig. Ik vermied dat een knopje voor wat meer ondersteuning beter werkt of - heel ouderwets - het jasje een stukje openritsen en handschoenen.
Via een app de standen ECO, Touring,... te customiseren. Dat je de ondersteuning van bv. ECO nog gradueel kunt verminderen.
Hans Keesom schreef:
zo 08 nov, 2020 18:03
mrboot schreef:
wo 04 nov, 2020 15:59

Mooiste is natuurlijk een app op je telefoon en een bluetooth/electrische vervanging voor de knoppen waarmee je de ondersteuningsstand kiest.
Dus als je en bergje ziet aankomen, dan ga jij je telefoon uit je zak halen, unlocken, app van je fiets opstarten, en dan met 1 hand proberen om de ondersteuning te veranderen....

Geef mij maar een gewoon knopje aan het stuur.