Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg- of schijfremmen - Forum Wereldfietser

Velg- of schijfremmen

Hallo allemaal.

Ik wil graag een nieuwe tourfiets kopen en nu moet ik kiezen tussen velg- of schijfremmen.

Korte situatieschets: ik wil met deze fiets zorgeloos kunnen toeren:
  • (meerdaagse) trips tussen de 50-100km
  • woon-werkverkeer 25km per rit

Alhoewel ik onverharde paden zeker niet links laat liggen, is dat niet het hoofddoel.
Mijn gevoel zegt dat hydraulische velgremmen in deze situaties zeker volstaan. Ze zijn ook eenvoudiger in onderhoud.
Maar ik lees precies enkel nog positieve dingen over schijfremmen.
Zijn (hydraulische) velgremmen vandaag nog een verantwoorde keuze? Of kies je sowieso beter voor schijfremmen?

Bedankt voor jullie input.

Pieterjan
Toen ik klein was hadden goede fietsen trommelremmen, want die waren veel beter dan terugtrapremmen.
Maar de snellere fietsen hadden sidepullremmen. Want trommelremmen hadden niet genoeg remkracht. Sidepullremmen wel.
Daarna kwamen U-brakes. Sidepullremmen hadden namelijk niet genoeg remkracht. U-brakes wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen cantilevers. U-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Canti's wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen V-brakes. Canti's hadden namelijk niet genoeg remkracht. V-brakes wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen Hydrailische remmen. V-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Hydrailische remmen wel. Bovendien waren die veel moderner en beter.
Daarna kwamen schijfremmen. Die waren ook weer véél beter.

Maak jezelf dus niks wijs. Over een paar jaar zijn schijfremmen ouderwets.

Voor de rest hangt het een beetje af van waar en wat je fietst. Als je heftige mountainbikeafdalingen doet hebben (goede, goed afgestelde en goed onderhouden) schijfremmen een lekkerder remgevoel.

Maar misschien kun je de checklist op de volgende pagina eens invullen zodat we op dit forum meer weten: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Edit: hier staat nog een vergelijk: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... hijfremmen
Het is fijn als je met twee vingers in je neus (o nee, aan de remhendel) heel gedoseerd kunt remmen en dat kan met hydraulische schijfremmen het beste. Nadeel is iets gecompliceerder onderhoud, piepende remmen en zwaarder frame. Als je sowieso een riem wilt valt dit laatste weg.
Leon schreef:Maak jezelf dus niks wijs. Over een paar jaar zijn schijfremmen ouderwets.
Bedankt voor jullie reactie. Dat dacht ik dus ook al. Er is altijd beter en nieuwer. Ik heb nu heel gewone V-brakes, en eigenlijk heb ik weinig klachten. Ik wil vooral vermijden dat ik achteraf spijt zou krijgen van mijn keuze. Idealiter zou ik beide eens moeten testen naast elkaar. Hopelijk kan dat met de nieuwe maatregelen in België.
Op een gewone vlakke weg bij droog weer ga je nauwelijks verschil merken. Op een lange steile gravelhelling met een zwaarbepakte fiets in de regen wel.
pieterjan86 schreef:
di 03 nov, 2020 15:47
Leon schreef:Maak jezelf dus niks wijs. Over een paar jaar zijn schijfremmen ouderwets.
Bedankt voor jullie reactie. Dat dacht ik dus ook al.
Laat jezelf niks wijsmaken. Schijfremmen zijn niks nieuws onder de zon, zelfs niet op fietsen. Werden gemeengoed sinds eind jaren '90, bijvoorbeeld shimano probeerde midden jaren '70 ook al eens wat. Ze zijn wel in alle opzichten beter geworden de afgelopen 20 jaar. Noem me één reden waarom ze binnenkort ouderwets zouden zijn.

pieterjan86 schreef:
di 03 nov, 2020 12:54
Ze zijn ook eenvoudiger in onderhoud.
Voor wat het waard is, mijn ervaring is andersom. Vrijwel alle schijfremmen waarmee ik (intensief) gereden heb (marta SL, gustav, louise, mono mini, m4, bb7, deore, xt) scoorden kwa onderhoud positief. Beter dan v-brakes en magura hs.

Dat gezegd hebbende, je kunt uitstekend een setje v-brakes kiezen voor normaal gebruik: functioneert prima, is simpel, licht en goedkoop. Wat je zegt klopt: probeer eens hier of daar een rit te kunnen maken en zie hoe het je bevalt.
Als je voor schijremmen kiest heb je ook niet het probleem dat je door de velg heen remt, en dat gebeurt zowel met hydraulische als mechanische velgremmen kan ik je vertellen. (moet je wel pech hebben en veel fietsen)
Als je wat minder onderhoud wilt zou ik zeker ook naar de mechanische BB7 schijfremmen kijken, dat is een stuk makkelijker in onderhoud en afstellen ervan ook.
Enige nadeel van schijfremmen is het piepen (doen velgen soms ook) en dat de blokjes met slecht weer redelijk snel vervangen moeten worden.
Velg- of schrijfremmen? Wat zou je er precies mee willen schrijven? ;)
pieterjan86 schreef:
di 03 nov, 2020 12:54
  • (meerdaagse) trips tussen de 50-100km
  • woon-werkverkeer 25km per rit
[...]
Mijn gevoel zegt dat hydraulische velgremmen in deze situaties zeker volstaan.
Mechanische vast ook wel. Maar misschien woon je aan de ene kant van de Khardung La en werk je aan de andere?

Succes met de keuze!

Carl
Carl schreef:
di 03 nov, 2020 16:21
Velg- of schrijfremmen? Wat zou je er precies mee willen schrijven? ;)
Oeps :lol:
_Peter_ schreef: Als je voor schijfremmen kiest heb je ook niet het probleem dat je door de velg heen remt, en dat gebeurt zowel met hydraulische als mechanische velgremmen kan ik je vertellen. (moet je wel pech hebben en veel fietsen)
Feit, de vraag is hoe snel gebeurt dat? Ik heb er met mijn v-brakes nog nooit last van gehad.

Ik geloof zeker in de superieure kwaliteit van een goede schijfrem, dat staat buiten kijf. Ik maak me de bedenking of goed in dit geval niet goed genoeg is.
Als bij de keuze het transport, vooral met het vliegtuig, een rol speelt dan zijn schijfremmen kwetsbaarder dan velgremmen.
harriewbd schreef:
di 03 nov, 2020 18:07
Als bij de keuze het transport, vooral met het vliegtuig, een rol speelt dan zijn schijfremmen kwetsbaarder dan velgremmen.
Je zou ook 6 boutjes los kunnen draaien om de schijf los te maken. Centerlock is wat lastiger. Bij Rohloff zit soms de externe schakeling in de weg.
Ik heb velg- en schijfremmen (op verschillende fietsen). Ik raad schijfremmen aan. Onderhoud is niet moeilijk, de remmen zijn beter te controleren en vooral remmen met bagage bergaf is veel fijner. Al afdalend vind ik het geruststellend dat ik naar hartelust door kan remmen en geen rekening moet houden met velgslijtage en eventueel opwarmen van de binnenband. Ik heb met V-brakes in gietende regen bergaf slechte ervaringen. Schijfremmen werken veel beter bij slecht weer.
Jurr schreef:
di 03 nov, 2020 18:15
harriewbd schreef:
di 03 nov, 2020 18:07
Als bij de keuze het transport, vooral met het vliegtuig, een rol speelt dan zijn schijfremmen kwetsbaarder dan velgremmen.
Je zou ook 6 boutjes los kunnen draaien om de schijf los te maken. Centerlock is wat lastiger. Bij Rohloff zit soms de externe schakeling in de weg.
Dat lijkt me knetterirritant als je zoals ik regelmatig (dus 2x want ik wil ook weer terug) de fiets, met de wielen eruit, in de auto legt om ergens te fietsen. Ook de wielen uit de fiets halen moet je met schijfremmen voorzichtig doen.
Zolang het droog is is velg- en blokjesslijtage geen punt. Ik hoop mijn fiets met de eerste set (tip: Kool Stop) blokjes dit jaar nog over de 20.000 km te rijden.
Als je nooit het idee hebt gehad dat je wel harder zou willen remmen dan zijn Magura HS33 remmen prima, weinig gedoe en geen gepiep en blokken gaan lang mee.

Hou je van hard fietsen, scherp sturen en hard remmen dan een neem je een set goede schijfremmen [ Magura MT-5, Cm-e 5 of Deore XT]

Als motorrijder hou ik van goede remmen, met de Magura HS33 remmen kreeg ik mijn achterwiel niet omhoog in een afdaling met bagage en 55mm banden, kon zo hard knijpen als ik wou... [ met de rode sport remblokken]
Nu met Magura CM-e 5 [MT5] schijfremmen komt mijn achterwiel in een afdaling wel omhoog met 20kg bagage [ schijf voor 203mm en achter 180mm] als ik redelijk hard knijp, voorwiel heeft dan nog steeds meer dan genoeg grip op droog en schoon asfalt en 55mm banden.

De huidige generatie goede schijfremmen heeft weinig gedoe, kunnen wat piepen op het laatste stukje remmen en je moet opletten met olie/siliconen en zeep en ze kunnen wat harder slijten als het nat is [voornamelijk achter]
Leon schreef:
di 03 nov, 2020 19:36
Dat lijkt me knetterirritant als je zoals ik regelmatig (dus 2x want ik wil ook weer terug) de fiets, met de wielen eruit, in de auto legt om ergens te fietsen. Ook de wielen uit de fiets halen moet je met schijfremmen voorzichtig doen.
Helaas heb ik voor in de auto de bagagemedewerkers weg moeten bezuinigen. Sinds ik het zelf doe valt er best rekening mee te houden.
Leon schreef:
di 03 nov, 2020 19:36
Dat lijkt me knetterirritant als je zoals ik regelmatig (dus 2x want ik wil ook weer terug) de fiets, met de wielen eruit, in de auto legt om ergens te fietsen. Ook de wielen uit de fiets halen moet je met schijfremmen voorzichtig doen.
Een opmerkelijke bijdrage. om misverstanden te voorkomen voor de topicstarter: als je de wielen uit de fiets haalt om ze in de auto te leggen hoeven de schijven er niet af. Het is makkelijk om schijfremwielen uit een fiets te halen, er hoeft geen band tussen remblokjes door. Remschijven zijn van 1,8mm-1,5mm staal en kunnen heel wat hebben (vergelijk stalen framebuizen, vanaf 0,5mm).
Leon schreef:
di 03 nov, 2020 19:36
...
Ook de wielen uit de fiets halen moet je met schijfremmen voorzichtig doen.
Dat herken ik niet. We hebben deze zomer tijdens lange mtb-weekenden in Sauerland en Luxemburg dagelijks de wielen uutvhet frame gehaald om de fietsen achterin de auto te zetten (frames op de kop, spanbandjes om sturen en balkjes). Voorzichtig hoefde dat niet. Geen problemen met de SRAM-schijfremmen whatsoever.

Welke schijfremmen gebruik jij? Misschien ligt het aan het systeem.
Wooow, zoveel meningen.
Ik neem aan dat het ook veel te maken heeft met de kwaliteit van de producten.
Alleszins, ik ben geen gravel biker, noch een snelheidsafdalingskampioen. Dus die specifieke voordelen van de schijfremmen zijn minder belangrijk voor mij.

Er zit maar een ding op, testen.
willem.m schreef:
di 03 nov, 2020 20:41
Leon schreef:
di 03 nov, 2020 19:36
...
Ook de wielen uit de fiets halen moet je met schijfremmen voorzichtig doen.
Dat herken ik niet. We hebben deze zomer tijdens lange mtb-weekenden in Sauerland en Luxemburg dagelijks de wielen uutvhet frame gehaald om de fietsen achterin de auto te zetten (frames op de kop, spanbandjes om sturen en balkjes). Voorzichtig hoefde dat niet. Geen problemen met de SRAM-schijfremmen whatsoever.

Welke schijfremmen gebruik jij? Misschien ligt het aan het systeem.
Hydrailische Tektro's van een oud type op mijn Optima Stinger. Die fiets kan niet op de kop staan en dat maakt het heel moeilijk om de schijven door de remspleet te sturen zonder te klemmen of buigen tijdens montage. Als de (andere) fiets die ik vaak in de auto stop schijven zou hebben zou de fiets ook op de schijven komen te liggen in de auto, of op de kettingkant, maar dat is ook niet leuk.
Grandonneur schreef:
di 03 nov, 2020 16:15
Laat jezelf niks wijsmaken. Schijfremmen zijn niks nieuws onder de zon, zelfs niet op fietsen. Werden gemeengoed sinds eind jaren '90, bijvoorbeeld shimano probeerde midden jaren '70 ook al eens wat. Ze zijn wel in alle opzichten beter geworden de afgelopen 20 jaar. Noem me één reden waarom ze binnenkort ouderwets zouden zijn.
Dat wil ik zeker niet zeggen, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat schijfremmen nu "en masse" worden aangeprezen als hét gadget op je nieuwe fiets. Is dat enkel en alleen omdat ze zoveel beter zijn in alle situaties? Of (ook) omdat schijfremmen momenteel gewoon beter verkopen.