Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Airwings zadelpen. - Forum Wereldfietser

Airwings zadelpen.

Hallo allemaal,
Wie heeft ervaring met een Airwings verende zadelpen?
Heeft een dergelijke zadelpen nog meerwaarde als je al met comfort verhogende Schwalbe Bic Appel 50-622 banden fiets?
Alvast bedankt voor de tips, Roger.

kijk ook eens naar die van cane creek
Roger schreef:Hallo allemaal,
Wie heeft ervaring met een Airwings verende zadelpen?
Heeft een dergelijke zadelpen nog meerwaarde als je al met comfort verhogende Schwalbe Bic Appel 50-622 banden fiets?
Alvast bedankt voor de tips, Roger.
Ik heb ervarig met de Airwings en wel met de Evolution.Dat is prima ding hoewel hij (zoals alle geveerde zadelpennen van dit type) na 7000km een kleine speling heeft naar links en rechts maar daar merk je nauweliijks wat van. Ik heb een nogal zwakke rug en fiets dus relatief rechtop. Ik zou mijn Airwings niet willen missen. Daarnaast heb ik ook nog een geveerde Brooks maar dat is eigenlijk overkill. Lekker is het wel :)
De Thudbuster van Cane Creek is ook een mooi ding maar er zitten te veel bewegende delen op naar mijn idee maar ik moet eerlijk toegeven dat die waarschijnlijk net zo lang mee gaat als een conventioneler system. En die krijgt geen laterale bewegingen met de tijd.
Ik hou er zelf altijd van om mijn fiets zo onopvallen mogelijk te houden, zeker als ik buiten europa fiets of in grote steden onderweg ben. Met zo een Thudbuster ziet je fiets er erg fancy uit. Drukke stad, ff niet uitkijken en dag zadelpen :D

Fiets de wereld (lekker geveerd en onopvallend),
Whisky

Ik moet zeggen dat ik op mijn Thudbuster ST óók een heel klein beetje speling heb hoor!

Wat betreft opvallen en diefstalgevoeligheid: ik heb het opgelost met zo'n hoesje van Lizzard Skins wat het ding aan het oog onttrekt en bovendien beschermt tegen vuil en stof.
Bovendien heb ik de zadelpen vastgezet met zo'n speciale zadelstropbout, die alleen met een speciale sleutel is te openen.

Verder ben ik het met Whisky eens. Ook ik heb een geveerd zadel plus zadelpen, maar ik zou ook niet meer zonder willen. Zelfs al voegt deze combi snel een aantal ons aan gewicht toe.

Ik heb voor mijn Thudbuster ST een hoesje gemaakt van aan elkaar genaaide stukken binnenband en klittenband. Ziet er niet meer fancy uit. Laatst het veersysteem uit elkaar geschroefd voor onderhoud. Ziet er zeer simpel en degelijk uit. Maar mijn vriend fietst met een Airwings en dat gaat ook prima.

Ik heb de goedkope Suntour met een klein beetje speling na 7500 km. Kennelijk geldt hetzelfde voor de veel duurdere merken.

Gerd

Bovendien heb ik de zadelpen vastgezet met zo'n speciale zadelstropbout, die alleen met een speciale sleutel is te openen.
Sorry, was er niet helemaal bij. Wat ik bedoelde was natuurlijk een zadelklembout! :oops:

Bedankt voor jullie informatie. Z'n verende zadelpen werkt dus wel degelijk comfortverhogend. Het verbaast me enigszins dat een gelagerde verende Airwings zadelpen toch speling krijgt na verloop van kilometers.
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Bedankt voor jullie informatie. Z'n verende zadelpen werkt dus wel degelijk comfortverhogend. Het verbaast me enigszins dat een gelagerde verende Airwings zadelpen toch speling krijgt na verloop van kilometers.
Groetjes, Roger.
Ik weet niet precies hoe het zit maar het ligt niet aan de lagers maar aan een stelschroef waardoor die speling onstaat. Dat is in ieder geval wat ik uit de uitleg van de fietsenmaker begrepen heb. Misschien weten de fietstechneuten hier meer? Ik ben best benieuwd :)

Fiets de wereld,
whisky

Ik fiets met de airwings (icm Santos standaard zadel) en op zich gaat dat prima bij woon-werkverkeer en normale fietstochtjes

Echter bij het befietsen van een berg, bij een klein verzetje en een hoge trapfrequentie ga ik zitten "stuiteren" op mijn fiets. Ik vind dit persoonlijk vrij irritant en overweeg om de airwings eraf te halen, aangezien ik met Pinksteren de Alpe'dHuez op ga.
En op onverharde weggetjes (bij diepe kuilen) word ik soms bijna "gelanceerd" door de vering.

verder is het wel comfortabel, dat wel ja...

AnneMaria schreef:Echter bij het befietsen van een berg, bij een klein verzetje en een hoge trapfrequentie ga ik zitten "stuiteren" op mijn fiets. Ik vind dit persoonlijk vrij irritant en overweeg om de airwings eraf te halen, aangezien ik met Pinksteren de Alpe'dHuez op ga.
En op onverharde weggetjes (bij diepe kuilen) word ik soms bijna "gelanceerd" door de vering.
Hoi!

Ik heb die problemen bij mijn airwings niet hoewel ik hier wekelijks offroad door de steile heuvels fiets.
Er zijn verschillende types veren te verkrijgen voor de Airwings. Zet er eens een stuggere in en kijk of dat helpt. Het lichaamsgewicht bepaald het type veer.

Fiets de wereld,
Whisky