Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remvraagjes - Forum Wereldfietser

Remvraagjes

Mijn fiets heeft nu 2000 km op de teller, en er staan de gewone Shimano MT200 schijfremmen op met 160 mm schijven.

Ik kan er niks verkeerd van zeggen. Remmen zeer goed en maken geen lawaai.

Als ik de dikte van de blokjes bekijk kan ik eigenlijk niet echt zien dat ze al aan het slijten zijn, maar ik heb ook bijna niet in de regen gereden.
Ik vermoed dat de slijtage in de winter wat hoger gaat zijn.

Wat is nu een normale levensduur die ik mag verwachten op relatief vlak terrein?

Wanneer moet ik de remolie (laten) vervangen? Is dat eens per jaar, 2 jaar?
laatste vraag: het is minerale olie bij Shimano, geen synthetische, dus niet hygroscopisch. Gewoon doorfietsen.
Tsja, levensduur zit ergens tussen de x jaren en 1 natte afdaling. Eigenlijk niets zinnig over te zeggen . Neem dus wel altijd wat reserve blokjes mee op reis.
Olie vervangen heb ik nooit gedaan, volgens mij ook niet nodig bij minerale olie(Shimano).
Persoonlijk geen ervaring met natte afdalingen.
Maar ik snap eigelijk niet waardoor dat die blokken dan zo snel slijten.... je zou denken dat door de regen alles beter koelt, en dan juist minder slijt.
zand en straatvuil dat door spatwater in de remmen komt. Gebeurt ook bij velgremmen! Ga eens in de regen fietsen!
Blackbelt schreef:
ma 26 okt, 2020 20:11
Persoonlijk geen ervaring met natte afdalingen.
Maar ik snap eigelijk niet waardoor dat die blokken dan zo snel slijten.... je zou denken dat door de regen alles beter koelt, en dan juist minder slijt.
Warmte is het probleem niet. Het probleem bij nattigheid is dat daarmee aangekoekte lagen die slijtage voorkomen (!) worden weggespoeld en rommel die slijtage veroorzaakt overal kan komen. Het eerste heet adhesieve slijtage, het tweede abrasieve slijtage. N.b. deze voor mij recordkorte uitleg is verre van volledig.
sjefke schreef:
ma 26 okt, 2020 20:29
zand en straatvuil dat door spatwater in de remmen komt. Gebeurt ook bij velgremmen! Ga eens in de regen fietsen!
Het gebeurt inderdaad met velgremmen, dat weet ik van de remmen van mijn racefiets en dat weet ik zeker van de remmen van mijn antieke MTB (cantilevers).
Maar wat ik hier lees, geeft me de indruk dat de blokjes van schijfremmen wel heel erg snel slijten in de nattigheid.
... levensduur zit ergens tussen de x jaren en 1 natte afdaling.
Is dat een overdrijving, die ene natte afdaling? Ik ging vroeger best veel fietsen met mijn MTB en zijn cantilevers, en zo vaak moest ik de remblokken nu ook weer niet vervangen.
??? maar die schijfrem-blokjes zijn toch ook maar 2mm of iets meer dik? Zelfs cantilever blokjes zijn toch wel minstens 6-8mm dik?
derdekeer schreef:
ma 26 okt, 2020 21:18
sjefke schreef:
ma 26 okt, 2020 20:29
zand en straatvuil dat door spatwater in de remmen komt. Gebeurt ook bij velgremmen! Ga eens in de regen fietsen!
Het gebeurt inderdaad met velgremmen, dat weet ik van de remmen van mijn racefiets en dat weet ik zeker van de remmen van mijn antieke MTB (cantilevers).
Maar wat ik hier lees, geeft me de indruk dat de blokjes van schijfremmen wel heel erg snel slijten in de nattigheid.
... levensduur zit ergens tussen de x jaren en 1 natte afdaling.
Is dat een overdrijving, die ene natte afdaling? Ik ging vroeger best veel fietsen met mijn MTB en zijn cantilevers, en zo vaak moest ik de remblokken nu ook weer niet vervangen.
Ligt aan de lengte van de afdaling :-) afdaling van 10-20 km in de regen op een gravelweg kan best je remblokken kosten. Heb ooit een keer in de regen in Limburg gereden. Veel onverhard , na 100 km waren mijn remblokken weg.

Maar op vlakke als je weinig in de regen rijdt dan kan je erg lang met remblokken doen. En ze zijn ook niet opeens op ofzo. 2000 km zou ik me geen zorgen maken in elk geval.
:lol: Achterrem blokken op de vakantie fiets +-5000km met ook regen en offroad, op de MTB soms maar 50km en dat nadat ze goed ingeremd waren en gesinterd [ harder materiaal] maar dat is als het echt nat is en er steeds modderig water op de schijf komt van het voorwiel.
Dus neem een paar blokken mee op vakantie :wink:
Ok. Ga er alvast bestellen om ze in huis te hebben.

Alleen is het een drama om de juiste blokjes te vinden.
Op de site van shimano vind ik B03s voor de BR-MT200 remklauw...
Dan ga ik bij Mantel of Bikester zoeken.... niet te vinden, of ze spreken over types A tot G... maar die staan er dan weer niet bij.

Die rem is nu op zowat alle ebikes te vinden...
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 1S-p63858/

Gewoon deze.

Via AliExpress kun je ook prima kloontjes vinden voor € 1,50 per paar inclusief verzenden:

https://aliexpress.com/item/1961729299.html
Bedankt!

Toch ongelooflijk dat Shimano nergens iets klaar en duidelijk heeft op zijn site.

Ik zal ten gepasten tijde wel wat blokjes van Shimano kopen. Heb ze nu ook bij Rosebikes gevonden voor amper 4€. (Verzenden is duurder....)
Daar ga ik echt een chinese experimenten tegenover zetten.
Als er iets is waar ik niet op wil besparen, dan is het op remmen en banden.
Had je dit overzicht niet gevonden?
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... MT200.html
of hetzelfde overzicht in het nederlands:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... MT200.html

Ik kon B03S ook al niet vinden :) De B01S wel wat bij Mantel onder de "Shimano D / Tektro A" passing valt.
Martin_123 schreef:
di 27 okt, 2020 08:50
Had je dit overzicht niet gevonden?
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... MT200.html
of hetzelfde overzicht in het nederlands:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... MT200.html

Ik kon B03S ook al niet vinden :) De B01S wel wat bij Mantel onder de "Shimano D / Tektro A" passing valt.
Bedankt, je brengt licht in de duisternis!
Mooi. :)
Blackbelt schreef:
ma 26 okt, 2020 20:11
Maar ik snap eigelijk niet waardoor dat die blokken dan zo snel slijten.... je zou denken dat door de regen alles beter koelt, en dan juist minder slijt.
De meeste schijfremmen worden geleverd met "resin" pads, goedkoop en krachtig. Alleen slijten ze supersnel weg bij slecht weer. Ik denk dat het een aanvaardbare situatie is in Amerika waar veel fietsers hun fiets meer poetsten dan erop rijden en de minste regenbui iedereen thuis houdt. Mijn introductie met schijfremmen was alleszins ook met een nieuwe gravelbike een kleine 200 km in de regen. Na 160 km waren de blokjes weg.
Daarna na wat zoeken geswitcht naar metallic sintered pads, niet zo aggresief maar levensduur richting 10 000 km met vooral stadsverkeer (wat voor mij betekent heel veel en hard remmen per km). Overigens heb ik dat slijtage probleem ook niet met de organic pads die standaard op de Avid BB7 mtb staan, ook die houden het al duizenden kilometers uit op een vrachtfiets.
EnriceV schreef:
di 27 okt, 2020 10:27
De meeste schijfremmen worden geleverd met "resin" pads, goedkoop en krachtig. Alleen slijten ze supersnel weg bij slecht weer.
Op de gravelbike doe ik 5000km met resin pads en die wordt heus niet alleen bij goed weer gebruikt. De goedkoopste remschijven van Shimano (SM-RT54 en SM-RT56) mogen alleen met resin pads gebruikt worden. Sintered pads maken ook veel meer lawaai bij regenweer.
Ik zie na 2000 km amper slijtage, dus geen nood om speciale blokken te gaan zoeken en proberen.

Standaard blokjes zullen wel voldoen.
Mijn actieterrein is vlak, ik ga wel eens graag offroad, maar dat zijn geen MTB pistes, en al het heel hard regent zit ik thuis...
Als je alleen met mooi weer fietst zullen de blokken niet snel slijten, als je echter een keer verrast wordt of als de wegen zelf niet schoon meer zijn, de komende maanden dus, dan zal je merken dat ze zeker wel slijten. Het is dus vooral vuil en water wat voor de slijtage zorgt.