door
Wim » vr 23 okt, 2020 14:13
De ketting staat inderdaad wat slap, maar dit is ook onderweg, na aardig wat kilometers. Het moet nog heel wat slapper worden voordat het een probleem is. Onderweg moet er gefietst worden, en heb ik geen zin in onderhoud als het niet echt nodig is. De fiets heeft inderdaad een excentrische trapas dus ketting spannen is dan best wat gepiel. Het gereedschap ervoor neem ik ook niet mee.
De bovenbuis loopt een klein beetje af (op de foto lijkt het meer dan in werkelijkheid), om enerzijds voldoende ruimte te hebben voor een verende zadelpen, en anderzijds netjes aan te sluiten op een voldoende lange balhoofdbuis om het stuur op de goede touring hoogte te krijgen zonder een enorme stapel vulringen. Het moet allemaal precies in verhouding zijn. Voor het gezicht had ik de bovenbuis liever nog iets horizontaler gehad, maar ik wilde echt ruimte hebben voor een verende zadelpen. Die zat er oorspronkelijk niet op (had aanvankelijk een Nitto Frog) maar ik wist dat ik met mijn rug misschien een verende pen nodig zou hebben en wilde wat marge houden om te voorkomen dat de pen van mijn keuze net te groot zou zijn.
Marten heeft er een heel mooie fiets van gemaakt met veel subtiele details en mooie onderdelen. Niet zichtbaar is dat een van de twee spd pedalen ietsje opgehoogd is omdat ik een klein beenlengte verschil heb. Belangrijk is dat de fiets perfect past en erg lekker rijdt. Ik kan er met 40 kg bagage en voortassen nog goed mee rijden, maar iets van 12-15 kg is ideaal. De fiets is heel comfortabel, niet nodeloos stijf, en stuurt heel betrouwbaar, ook aan het einde van een lange dag.