Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Karrimor fietstassen, naden raken los en evenzo de coating. - Forum Wereldfietser

Karrimor fietstassen, naden raken los en evenzo de coating.

Geachte medefietsers,

in de jaren 90 verwende ik mezelf met een nieuwe fiets en een Karrimor fietstassenset, destijds het neusje van de zalm.
We zijn 25 jaar verder, ik ondernam niet zoveel fietsreizen meer, en de fietstassenset verbleef in de schuur.
Boodschappentechnisch wilde ik met deze Karrimor set nu boodschappen doen, helaas bemerkte in een loslatende binnencoating en loslatende naden.
Ik nam contact op met Karrimor, ik heb zelden zulke domheid meegemaakt. Hun antwoord is samengavat van "wat een geluksvogel ben jij dat jij er 25 jaar mee deed. Wat zal jij tevreden zijn! Koop maar snel onze nieuwste fietstassen."
Yeah right.
Mijn vraag aan jullie is:hoe dit te repareren, zowel de coating als de naden.
Een goed antwoord is ook "gebruik deze waterdichte binnentassen".
Ik las iets als een tube lijm en Vaude haken om toekomstige ophanghaken te vervangen, echter mijn ophanghaken zijn nog goed.
Ik las iets over Sabaplast T70 lijm, ik heb misschien nog wat Bison zacht plastic lijm, voldoet dat ook?
Over de fietstassen, ze zijn donkerpaars, ik zal een soortgelijke foto opzoeken.
Afbeelding
Ook zonder te fietsen kunnen er allerlei veranderingen optreden in genaaide stoffen met een coating tijdens 25 jaar in de schuur. Het wordt er in ieder geval niet beter op.
Coatings in tassen en jassen worden met de jaren nooit beter en los laten van stukjes coating na zo’n tijd is normaal, of in ieder geval niet abnormaal. Ik heb nog Bever tassen, gemaakt door Bach Ierland van 30 jaar oud met hetzelfde probleem. Het zijn gewoon hele fijne tassen en ik wil ze af en toe blijven gebruiken, dus doe ik dat als niet waterdichte tassen vroeger, gewoon een plastic zak erin.

Wat loslatende naden betreft hetzelfde, niet abnormaal bij die leeftijd. Lastig hier is dat het materiaal niet sterker wordt en soms bij reparatie kan scheuren, net als bij een oud laken dat dun geworden is.
ik denk: stiksels herstellen met naald en draad (ijzergaren?). en een vingerhoedje om je vingers heel te houden als je flink op de naald moet drukken. of een tangetje en wat vet ('Ik heb het potje al op de tafel gezet' :D ) gebruiken als de naald zwaar door de stof gaat.

de coating zou ik, als het een aparte textiellaag is, verwijderen.

is de textiel geschikt om met een blok wax in te wrijven en dan licht te strijken, zodat de was er intrekt?
Je kunt proberen de naden dicht te maken met Seamgrip, maar eerlijk gezegd waren die oude Karrimor tassen toch wel van erg matige kwaliteit, en zoals je zelf zegt zijn ze er door veroudering niet beter op geworden (ik heb zelf nog een stel nog flink oudere in de kast liggen). Je wordt vast veel blijer van een paar nieuwe Orlieb City Line tassen. Soms komt het moment om afscheid te nemen.
Wim schreef:
ma 19 okt, 2020 12:00
Je kunt proberen de naden dicht te maken met Seamgrip, maar eerlijk gezegd waren die oude Karrimor tassen toch wel van erg matige kwaliteit, en zoals je zelf zegt zijn ze er door veroudering niet beter op geworden (ik heb zelf nog een stel nog flink oudere in de kast liggen). Je wordt vast veel blijer van een paar nieuwe Orlieb City Line tassen. Soms komt het moment om afscheid te nemen.
In 25 jaar is inderdaad veel verbeterd.
Wim schreef:
ma 19 okt, 2020 12:00
Je kunt proberen de naden dicht te maken met Seamgrip, maar eerlijk gezegd waren die oude Karrimor tassen toch wel van erg matige kwaliteit, en zoals je zelf zegt zijn ze er door veroudering niet beter op geworden (ik heb zelf nog een stel nog flink oudere in de kast liggen). Je wordt vast veel blijer van een paar nieuwe Orlieb City Line tassen. Soms komt het moment om afscheid te nemen.
Dat durf ik niet zo snel te zeggen over de kwaliteit van Karrimor tassen.
Er zijn namelijk meerdere generaties Karrimor tassen, vooral die van voor en van na de overname. Daarnaast de hele oude van voor de grote technische ontwikkelingen. De laatste jaren van voor de overname door een Japanse investeringsmaatschappij waren de beste.
Ik gebruik al sinds jaar en dag tot mijn grote tevredenheid Karrimor tassen. Maar ook deze tassen hebben een eindig leven. Zo'n 10 jaar stevig gebruik haal ik er makkelijk uit, maar idd 25 jaar is te hoog gegrepen. Bij goed bewaren (dus niet gewoon in de schuur mikken) houden ze het ongebruikt trouwens heel lang vol.
Gaan onze grammenjagers knarsetanden bij het begrip "Karrimor"?
Nee, die tandenknarsen al jaren bij het begrip "Ortlieb", mijn Karrimor-tassen uit 1975? zijn een stuk lichter als mijn Ortlieb-tassen, alleen niet waterdicht, inmiddels met kapotte coating en met een inferieur ophangsysteem. Dus: afgezien van het gewicht ben ik erg blij met mijn Ortliebs.
Die Karrimor's van mij zijn iets nieuwer, 1976, en ik heb mijn toerboekjes er even bij gepakt ; de groen-rode serie , mijn favoriet, zat 176.000 km op mijn Gazelle Sprinter Race.Jose had 5 jaar geleden nog de paars-gele. Matige kwaliteit ??? Ik weet niet wat er in jullie jeugd allemaal is misgegaan.
Erg tevreden over Ortlieb hoor, maar beter ??
Groeten van Pier.
Bert van Sprang schreef:
ma 19 okt, 2020 16:52
mijn Karrimor-tassen uit 1975? zijn een stuk lichter als mijn Ortlieb-tassen, alleen niet waterdicht...
Zijn natte Karrimor-tassen niet zwaarder dan Ortliebs?
Ik woog mijn spullen toen nog niet, maar volgens mij waren de tassen van een soort nylon of polyester, wat weinig water opnam. Dit in tegenstelling tot mijn hightech katoenen tent, erg licht als hij droog was en drie keer zo zwaar als hij nat was.
hoogframe schreef:
ma 19 okt, 2020 11:35
ik denk: stiksels herstellen met naald en draad (ijzergaren?). en een vingerhoedje om je vingers heel te houden als je flink op de naald moet drukken. of een tangetje en wat vet ('Ik heb het potje al op de tafel gezet' :D ) gebruiken als de naald zwaar door de stof gaat.

de coating zou ik, als het een aparte textiellaag is, verwijderen.

is de textiel geschikt om met een blok wax in te wrijven en dan licht te strijken, zodat de was er intrekt?
Ik heb speciale naaigereedschappen om zeilen te repareren. Niks geen vingerhoedje maar een leren riempje over je hand heen, waarop een soort klein pofferpannetje zit, zo groot als een 2 euro muntstuk.
Bedankt voor de reacties!

Ik ben aan de gang gegaan met Bison zacht plastic lijm. Ik krijg het inmiddels niet meer los. Ik zal naar de supermarkt fietsen regelmatig, geen tocht door de Gran Canyon, maar we gaan het gewoon meemaken hoe de gerepareerde naden zich houden, Een hot glue gun is absoluut geen manier, dat doet niets.
Dan vermoed ik een adresje te hebben gevonden voor de bagage rek clips, maar daarover later meer, als ze geantwoord hebben.
Ik houd jullie op de hoogte.
piviets schreef:
ma 19 okt, 2020 19:47
Die Karrimor's van mij zijn iets nieuwer, 1976, en ik heb mijn toerboekjes er even bij gepakt ; de groen-rode serie , mijn favoriet, zat 176.000 km op mijn Gazelle Sprinter Race.Jose had 5 jaar geleden nog de paars-gele. Matige kwaliteit ??? Ik weet niet wat er in jullie jeugd allemaal is misgegaan.
Erg tevreden over Ortlieb hoor, maar beter ??
Groeten van Pier.
Mijn twee Karrimor tassen zijn van canvas en groen van kleur. Gekocht in 1977 bij sporthuis Haan in Groningen (bestaat nu niet meer). Nu hier en daar wat sleets met een scheurtje erin, maar houden nog zo lang vol. Als het regent, doe ik er vuilniszakken overheen, de haken doorheen prikken. Ortlieb of Vaude, daar kan ik geen badges op naaien.... Als ik op reis ben, heb ik genoeg aan één Karrimor tas. Hij staat altijd op een stoel naast mijn bed, kijk ik er vaak naar.... 8)
DSCF7266.JPG
Ergens in Oostenrijk
DSCF2837.JPG
Wanneer het regent.... (Ierland)
Met de constatering dat Bison zacht plastic lijm tot nu toe voldoet, neem ik afscheid. Je kan je tassen tot de oude staat repareren, ik denk dat ze weer zo goed als nieuw zijn daaarna, m.u.v. de binnencoating.
Ik heb al jaren meerdere Karrimor tassen in gebruik, allemaal 25 jaar of ouder. Echt waterdicht zijn ze nooit geweest, maar uit elkaar vallen heb ik nog niet meegemaakt, repareer er wel af en toe een stiksel of haakje van.
Het blijven apparte mooie tasjes

Maar vreemde opmerking van die Karrimor medewerker “koop een nieuwe Karrimor tas” ?? Karrimor maakt al heel lang geen fietstassen meer.

(Voor dagelijks woon werk fiets rit, bij regenachtig weer, neem ik ook Ortlieb :-) )