Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste fietsroute van Europa? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De mooiste fietsroute van Europa?

JandeFietser schreef:
za 17 okt, 2020 19:26
el cid staat voor mij op de 2e plaats, ik ben deze begonnen in Biaritz naar Burgos en daarna de el cid route, overnachten is nooit een probleem geweest, het enige nadeel van Spanje is dat de restaurants als je geluk hebt pas om 20:30 openen en na een fietsdag is dat best laat :(
Voor mij is dat juist de ideale tijd om naar een restaurant te gaan ;). Ik erger me juist aan alle hotels/campings en restaurants waar je al voor 18 of 19 uur moet binnen zijn anders zijn ze dicht.
Ik ben een groot liefhebber van fietsen in Spanje. Wat een ruimte, wat een temperament, wat een geschiedenis dat je onderweg tegenkomt. Ieder voordeel heeft een nadeel en dat zijn de etenstijden. Gelukkig zijn de ontbijten beter geworden, maar een cena (avondeten) na 21: 00 uur vind ik na een dag fietsen een regelrechte ramp.
Om hiermee een fietsroute te devalueren gaat mij echter te ver.
Mijn oplossing is zelf mijn potje te koken. Gelukkig zijn er in Spanje in de dorpen nog redelijk wat winkel s.
Als plan B is er rond tapas tijd rond 18:00 uur (onze etenstijd) wat te scoren in een cafetaria. Wat raciones en brood en een glaasje Rioja en je hebt toch een aardige maaktijdje.
Hebben we hier niet een discussie waar de gebieden ten noorden en ten zuiden van de grote rivieren pal tegenover elkaar staan? ;).
Ivo Miesen schreef:
za 17 okt, 2020 22:30
Hebben we hier niet een discussie waar de gebieden ten noorden en ten zuiden van de grote rivieren pal tegenover elkaar staan? ;).
Het is simpelweg pragmatisch. Je bent vroeg uit de veren voor een mooie fietsdag en je wilt op tijd 's avonds eten om de volgende dag weer op tijd te vertrekken. Grote rivieren? In Frankrijk hoef je in veel restaurants na 21 uur echt niet meer binnen te komen. In Amsterdam kan dat in de regel wel.
bert sitters schreef:
za 17 okt, 2020 22:39
Ivo Miesen schreef:
za 17 okt, 2020 22:30
Hebben we hier niet een discussie waar de gebieden ten noorden en ten zuiden van de grote rivieren pal tegenover elkaar staan? ;).
Het is simpelweg pragmatisch. Je bent vroeg uit de veren voor een mooie fietsdag en je wilt op tijd 's avonds eten om de volgende dag weer op tijd te vertrekken. Grote rivieren? In Frankrijk hoef je in veel restaurants na 21 uur echt niet meer binnen te komen. In Amsterdam kan dat in de regel wel.
Ik rij zelf liever tot een flink eind in de avond door. Als ik mijn najaarsritten van dit jaar en vorig jaar analyseer (vorig jaar Maastricht-Toulouse en dit jaar Konstanz - Rügen) dan merk ik dat ik in Frankrijk 1-2 uur langer per dag op de fiets zat. En dat in de avonduren. De vertrektijd verschilde niet significant, de aankomsttijd wel. Ik heb dus eigenlijk dit jaar per avond 1-2 uur fietstijd zitten verspillen :).
Vroeg uit de veren werkt bij mij niet, dan fiets ik als een dweil. Daarnaast is het mij op doordeweekse dagen vaak 's voor 9 uur 's ochtends te druk en gevaarlijk op de weg.
is gewoon jouw gevoel. Heeft dus niets met boven en beneden de grote rivieren te maken Op de Camino del Cid is het nooit druk. Heb jij ervaring op deze prachtige route?
bert sitters schreef:
za 17 okt, 2020 23:20
is gewoon jouw gevoel. Heeft dus niets met boven en beneden de grote rivieren te maken Op de Camino del Cid is het nooit druk. Heb jij ervaring op deze prachtige route?
Nee, in Spanje ben ik maar weinig geweest. Warm weer is niet zo mijn ding.
Ivo Miesen schreef:
za 17 okt, 2020 23:24
bert sitters schreef:
za 17 okt, 2020 23:20
is gewoon jouw gevoel. Heeft dus niets met boven en beneden de grote rivieren te maken Op de Camino del Cid is het nooit druk. Heb jij ervaring op deze prachtige route?
Nee, in Spanje ben ik maar weinig geweest. Warm weer is niet zo mijn ding.
Als je niet tegen warm weer kunt, vallen de temperaturen op de Camino del Cid in mei en juni ontzettend mee. Het kan zelfs nog 's morgens aan de frisse kant zijn. Je zit steeds boven de 1000. Alleen op het laatste stuk daal je af naar de Middellandse zee. Extreem warm weer kun je tegenwoordig overal treffen. Zelfs boven de grote rivieren.
Voor voor of najaar in het zuiden kies ik zelf eerder voor de Balkan. Maar dat heeft grotendeels met taalkennis te maken. Mijn Spaans is zo goed als niet bestaand, in de meeste Slavische talen kan ik me wel wat redden. Dus puur persoonlijk ;).
Toen ik voor het eerst in Spanje kwam sprak ik nog geen Castiliaans. Vooral in de praktijk geleerd onderweg. ik vind het interessant om verschillende landen te ontdekken. Ik ben uiteraard diverse malen in de Balkan geweest en heb in alle Balkanlanden gefietst. Zou de Balkan niet willen vergelijken met Spanje. Voor mij is het niet of of, maar en en.
Klopt, ik sluit zeker niet uit dat ik de komende jaren nog wel eens in Spanje rij. Vorig jaar had ik eigenlijk gepland naar Barcelona te fietsen maar een combinatie van herstellen van een blessure, druk op het werk en veel tegenwind deed me afbuigen naar Toulouse.
bert sitters schreef:
za 17 okt, 2020 22:39
Het is simpelweg pragmatisch. Je bent vroeg uit de veren voor een mooie fietsdag en je wilt op tijd 's avonds eten om de volgende dag weer op tijd te vertrekken. Grote rivieren? In Frankrijk hoef je in veel restaurants na 21 uur echt niet meer binnen te komen. In Amsterdam kan dat in de regel wel.
Ja, nu is laat eten en naar bed en vroeg uit de veren prima als je een siesta houdt, maar met fietsen natuurlijk niet zo handig.

Ivo Miesen schreef:
za 17 okt, 2020 22:43
Ik rij zelf liever tot een flink eind in de avond door. Als ik mijn najaarsritten van dit jaar en vorig jaar analyseer (vorig jaar Maastricht-Toulouse en dit jaar Konstanz - Rügen) dan merk ik dat ik in Frankrijk 1-2 uur langer per dag op de fiets zat. En dat in de avonduren. De vertrektijd verschilde niet significant, de aankomsttijd wel. Ik heb dus eigenlijk dit jaar per avond 1-2 uur fietstijd zitten verspillen :).
Vroeg uit de veren werkt bij mij niet, dan fiets ik als een dweil. Daarnaast is het mij op doordeweekse dagen vaak 's voor 9 uur 's ochtends te druk en gevaarlijk op de weg.
Dat heb ik ook ja. Meestal kook ik onderweg op een parkeerplaats zo rond 18:00 (of eet in een restaurant oid) en heb daarna nog lekker wat energie van het eten en fiets daarna nog een eind tot het donker wordt. Ik hoef dan op mijn slaapplek ook niet bezig met koken of kookgerei of schoonmaken, kan lekker in de fiets(tas) blijven. Vooral handig met wildkamperen.
Ik vind het prettig om tijdig op de camping te zijn. Rustig mijn tentje op zetten en het zwembad in duiken ( als dat er is).
bert sitters schreef:
zo 18 okt, 2020 19:39
Ik vind het prettig om tijdig op de camping te zijn. Rustig mijn tentje op zetten en het zwembad in duiken ( als dat er is).
haha maar in Spanje een zwembad in mei op die route? Dat kan alleen een heel koud bad zijn :D
@ Beste Jan,
Voor de Camino del Cid geldt de kou in mei zeker.
De discussie was echter breder geworden naar een dagindeling in het algemeen met ook elders in Europa kan het zomers warm zijn. Een camping met een zwembad is dan wel zo aangenaam.
Ik zou zeggen: terug naar het onderwerp. Wie heeft er nog een favoriete route te melden?
bert sitters schreef:
zo 18 okt, 2020 19:39
Ik vind het prettig om tijdig op de camping te zijn. Rustig mijn tentje op zetten en het zwembad in duiken ( als dat er is).
Breek je nek voorzichtig. Ik heb in midden-Spanje meer lege zwembaden gezien dan volle.
Ik vond Benjaminse naar Barcelona heel mooi.
Ik vind Engeland een van de mooiste fietslanden. Het Engeland van de "Chocolate boxen", van Father Brown en Midsomer Murders. Zou ik nog eens willen maar de huidige omstandigheden laten dat niet toe. Alleen nog maar fantaseren op streetview. Zucht....

Afbeelding 174.jpg
Geen officiële boekjes of bordjesroute, maar als het over de overkant van de Noordzee gaat dan is een van de routes waarop London-Edinburgh-London gereden is zeker interesant. In de beginjaren veelal heen en terugroute (kun je mooi de heenroute als 700km route gebruken) in 2017 al met grote stukken verschil tussen heen en terugroute. Vooral het Schotse stuk is erg mooi en rustig.
Niet een officiele route maar vond mijn tocht van emmen naar gilbraltar in 1999 de mooiste tocht ooit. Van het platte Nederland door belgie, frankrijk naar Spanje en dan de Rots. Zoals het landschap veranderd, het klimaat en de mensen. Je had de Euro nog niet en moest steeds geld wisselen, wat ook zijn charme had.

Zou de reis zo weer doen.