Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bedoeling dat as connusen worden ingevet ? - Forum Wereldfietser

Bedoeling dat as connusen worden ingevet ?

Zie er niks over op net, (meer over manieren monteren e.t.c.). Leek me logisch éne kant, loopt altijd soepeler. Andere kant, kan gewoon vrij de ruimte van de wiel as (of hoe dat gedeelte maar heet, holle ruimte om de as heen) in lopen, zal toch niet lang blijven zitten. Maar iemand dus misschien ?
Nogal rommelig nederlands, maar ik denk dat je wel/niet je lagers wil smeren?? Ongesmeerde lagers gaan snel stuk en waarom zou je dat doen? Connusen is ?? Conus(sen) is het woord. De as zelf behoeft geen smering. Er is geen wrijving.
Als je kogels en je cups al dik in het kogellagervet staan, dan hoeft je de conussen niet persé ook nog in te vetten. Maar een beetje extra vet kan natuurlijk nooit kwaad. Als je kogellagers nog niet in het vet staan, dan zou ik dat eerst maar eens doen.

Als er nog oud vet in zit, (soms uitgedroogd) eerst alles schoon maken met ontvetter, kogels controleren op beschadigingen, en indien beschadigd vervangen. Dan alles weer lekker dik invetten, en monteren. Dan met de conus en de borgmoer de lagers mooi afstellen. Als er geen voelbare speling op de naaf zit, en je ventiel draait door de zwaartekracht vanzelf naar beneden, dan heb je het perfect gedaan.

Succes!
Als de as met snelspanners is uitgerust kan je best de naaf afstellen met aangespannen snelspanner want anders regel je te weinig speling in. Tip van Marten Gerritsen.
bdr schreef:
za 17 okt, 2020 13:43
Als de as met snelspanners is uitgerust kan je best de naaf afstellen met aangespannen snelspanner want anders regel je te weinig speling in. Tip van Marten Gerritsen.
Leuke tip, maar als je de snelspanner één keer hebt gebruikt waarvoor die bedoeld is, is de fijnasftelling weg want de kans dat je de snelspanner even hard aantrekt op het moment dat je het wiel erin zet is nul. Het is wel leuk om inzicht te krijgen in hoeveel speling je ongeveer moet hebben om na het spannen op nul uit te komen.
Zo nauw komt het niet, je zet zo'n snelspanner telkens met ongeveer dezelfde kracht vast. Het punt van Marten is dat als je de naaf onbelast afstelt, ze te strak staat als je de snelspanner opspant. Dat kan je wel degelijk voelen.
De ene keer dat ik het wiel erin zet is er wel speling; de andere keer niet. Als er speling is zet ik hem strakker. Ik ben dus helaas niet in staat om altijd meteen dezelfde kracht uit te oefenen.
Huib2 schreef:
za 17 okt, 2020 13:05
Als je kogels en je cups al dik in het kogellagervet staan, dan hoeft je de conussen niet persé ook nog in te vetten. Maar een beetje extra vet kan natuurlijk nooit kwaad. Als je kogellagers nog niet in het vet staan, dan zou ik dat eerst maar eens doen.
Ik smeer ruim 60 jaar lagers heb die lagers nog nooit "dik" in het vet gezet. Een beetje extra doet meer kwaad dan goed. Cups invetten, kogels plaatsen en de conus afstellen. Klaar.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar.
Huib2 schreef:
za 17 okt, 2020 13:05
Als er nog oud vet in zit, (soms uitgedroogd) eerst alles schoon maken met ontvetter, kogels controleren op beschadigingen, en indien beschadigd vervangen. Dan alles weer lekker dik invetten, en monteren. Dan met de conus en de borgmoer de lagers mooi afstellen. Als er geen voelbare speling op de naaf zit, en je ventiel draait door de zwaartekracht vanzelf naar beneden, dan heb je het perfect gedaan.
Oud vet met een lapje wegvegen en wat nieuw vet erin. Heb nooit ontvetter gebruikt.
Leon schreef:
za 17 okt, 2020 18:00
De ene keer dat ik het wiel erin zet is er wel speling; de andere keer niet. Als er speling is zet ik hem strakker. Ik ben dus helaas niet in staat om altijd meteen dezelfde kracht uit te oefenen.
Het is ook niet zo dat meer kracht uitoefenen voor een lineare afname van de speling zorgt...maak het niet te moeilijk... volgens mij heb ik dat al vaker tegen je gezegd vandaag? :roll:
Als je zeker weet dat het lager geen speling heeft en zeker niet te strak staat afgesteld kan je dat controleren door het wiel vrij te laten rond draaien. Het wiel valt stil in dezelfde positie. Zou je de snelspanner hebben gebruikt en je zou deze te strak hebben aangetrokken komt het wiel niet meer in de zelfde positie, dus staat de snelspanner te strak. Een eenvoudige test of de lagers niet te strak staan afgesteld til een fiets van de grond en de wielen gaan uit zich zelf draaien. Doe dat maar eens je zal zien dat er maar weinig fietsen zijn die daar aan voldoen. Ik doe dat wel eens in de showroom van een fietsenwinkel.
WimB schreef:
za 17 okt, 2020 20:46
Als je zeker weet dat het lager geen speling heeft en zeker niet te strak staat afgesteld kan je dat controleren door het wiel vrij te laten rond draaien. Het wiel valt stil in dezelfde positie. Zou je de snelspanner hebben gebruikt en je zou deze te strak hebben aangetrokken komt het wiel niet meer in de zelfde positie, dus staat de snelspanner te strak. Een eenvoudige test of de lagers niet te strak staan afgesteld til een fiets van de grond en de wielen gaan uit zich zelf draaien. Doe dat maar eens je zal zien dat er maar weinig fietsen zijn die daar aan voldoen. Ik doe dat wel eens in de showroom van een fietsenwinkel.
Die methode is niet erg betrouwbaar. Je controleert namelijk tegelijk of het wiel mooi rond is, of de las, tegenover het ventiel, misschien een zwaar element bevat, en of beide banden rond zijn en rond gemonteerd zitten. Een Frans ventiel is ook wel licht, en je moet er het gewicht van het materiaal van het ventielgat, wat soms twee gaten zijn, nog vanaf trekken ook. Dus kijk niet vreemdvop als het niet lukt. Misschien is het te danken aan het gewicht van het materiaal rond het ventiel in de binnenband dat het vaak lukt.
Ik eindig meestal met het ventiel beneden :D
Ook als je de snelspanner een stuk strakker zet.
Ja eigenlijk wel, ik heb dan ook hier nog maar 1 fiets meer staan met 1 wiel waar een cup/cone naaf in zit :wink: die gaat er nog uit voor een SON tzt.

Zonder gekheid, ik laat wel eens wat wielen door m’n handen gaan, maar afstellen geeft zelden problemen bij fatsoenlijke stalen assen zoals Shimano etc.