Flix schreef: ↑zo 11 okt, 2020 01:17
Jij hebt vroeger toch ook in A'dam gewoond? Dus ben je A'dammer?!
Nooit echt een Amsterdammer geweest. Geboren en opgegroeid in Blaricum waar m'n ouders een kapperszaak hadden. Vanwege m'n gedeelde doofheid ging ik naar de dovenschool in Amsterdam, tegenover De Dokwerker. Daar zat ik van 1954 t/m 1969. Kleuter, lager en voortgezet onderwijs onder één dak en dus vijftien jaar vaak dezelfde klasgenoten, ik heb nog steeds contact met ze.
Het was voor m'n ouders vanwege de winkel niet te doen om mij als klein kindje dagelijks naar school te brengen en afhalen, hoewel de lijnbus pal voor het huis stopte. Ik heb tenslotte ook een zus en broer, die in Blaricum op de gewone school zaten. Daarom werd ik in Amsterdam ondergebracht bij pleegouders. Tot 1957 aan de Boetonstraat in Oost en dan tot 1959 in Geuzenveld in West. Vrijdags na school naar Blaricum en maandag na school weer naar de pleegouders. Het waren overigens fijne mensen waar ik veel herinneringen aan overgehouden heb.
Toen was ik (8 jaar) oud genoeg om in m'n eentje dagelijks naar school te pendelen.
Het was nog het goeie ouwe Amsterdam met van die blauwe oldtimer-trams, een verkeersagent met een draaibaar STOP-bord met groene zijkleppen en heimachines die op stoom werkten. Het Waterlooplein op z'n oude locatie. Een groot Amsterdams uitje voor 5 cent van de viskraam op de hoek.
In de laatste twee jaren soms helemaal per fiets naar Amsterdam, afstand 28 km!