Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996? - Forum Wereldfietser

Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996?

Dag Wereldfietsers!
Ik ben een nieuw forumlid en verse eigenaar van een Koga Traveller (maat 57) en Koga Randonneur (maat 54) uit 1996.
Ik wil de fietsen gebruiken voor woon werkverkeer (stad), fietsvakanties (voorlopig binnen Europa incl. grind en bos) en dagjes racen op de vlakke weg.
Ik heb al wat info gezocht op dit forum en het www maar wilde graag wat aftoetsen en advies over de volgende te vervangen onderdelen:

1. BANDEN: Mijn idee en bedenkingen: Ik dacht aan Almotions 37mm (maar liever breder als dat past). Voor mijn eerste set nieuwe banden zoek ik er met een zo goed mogelijke prijs/km verhouding, met lage rolweerstand voor snelheid op de vlakke weg (en secundair andere ondergronden) maar toch enige grip en zoveel mogelijk lekbestendig zijn. Hiervoor wees de site bicyclerollingresistance de Almotion als met beste eigenschappen aan maar ik lees hier dat er wat problemen waren met het plaatsen van deze banden en misschien zijn de testresultaten niet meer relevant voor de huidige versie Almotion en zijn er betere types banden die op die site niet getest werden.

> Mijn concrete vragen: - Wat zijn jullie ervaringen met de tegenwoordige Almotions? - Zijn er andere interessante testsites? - Hebben jullie andere al dan niet geteste type banden? - Wat is de maximum breedte van banden die passen in bovenstaande Koga frames (incl spatlappen en trelock ringslot)?

2. KETTING: Mijn idee en bedenkingen: Ik wens liefst een ketting die het meest zeker past op de bestaande drivetrain maar daarentegen ook hersluitbaar is en zoveel mogelijk tegen een 'onderhoudsarm' regime kan (ik ken mijn zwaktes) met een zo goed mogelijk prijs/km verhouding (zolang ik niet maanden en intercontinentaal reis mogen deze wel maar móeten ze niet de aller-slijtvastste kettingen te zijn ). Mijn Koga's hebben LX 8 speed HG cassette, Sugino kettingbladen en IG51 ketting.

> Mijn concrete vragen: - Zijn Sugino kettingbladen specifiek gemaakt voor IG of past een HG ketting daar perfect op? (Ik las immers dat HG kettingen op IG voorbladen wat schakelproblemen geven.)
- Ik las elders dat b.v. SRAM, Connex of KMC kettingen niet zomaar optimaal passen op Shimano drivetrains maar hier wordt bepaalde mixen met Shimano aanbevolen, dus hoe zit dat mixen heel precies als zelfs HG ketting niet optimaal werken op IG voorbladen? Zijn 9- of 10-speed kettingen sterker en in hoeverre werken 9/10 sp. optimaal met de Kogas' drivetrain? (b.v. Shimano CN-HG93 XT Chain 9-speed)? (Ik begreep immers [verkeerdelijk?] dat lower speed kettingen sterker waren maar las daarna op de zerofriction site dat het omgekeerde het geval blijkt.) - De 8-speed Shimano HG71, (of hersluitbaar): KMC Z8 of X8; Connex 800, 804 of 808; SRAM PC-II 870 zijn zeer betaalbaar, welke hiervan bevelen jullie aan, of [edit] zijn sommige duurdere kettingen die ook zouden passen ook verhoudingsgewijs zoveel duurzamer, zo ja dewelke? [/edit]?

2.2 EXTRA: Misschien moeten de voorbladen (en cassette?; derrailleurwieltjes?) idd vervangen worden ( cf. mij onbekende vervorminkjes op de tanden van de voorbladen, zal ik detailfoto's posten?). Is het dan raadzaam om over te schakelen op 9- of 10-speed onderdelen gezien de tegenwoordig zeer beperkte beschikbaarheid van 8-speed onderdelen (b.V. bike-discount heeft geen Shimano 8speed chainrings)?

3. RACE STUUR: Ik wil ook racen. Mijn concrete vragen: Kan een Randonneur/ Traveller met aero bars of koersstuur vergelijkbaar snel als een racefiets? Voldoet de geometrie van deze fietsen voor dat doel? Zou ik die bars/stuur dan op mijn maat 57 fiets of op mijn maat 54 fiets plaatsen? (de eerste maat past me beter, maar misschien door gewoonte; de tweede maat voelde als wat te compact in houding, maar misschien doordat ik vaak niet erg diep in het zadel zit; ik meet 174cm [inseam: 83, dij: 37, arm: 61, voet: 25, schouder: 36, sternum: 133]). Zou ik aero bars of koersstuur nemen? (de diameter van de Koga's en het koersstuur dat ik liggen heb verschilt maar 1mm)? - Is Sunrace R80 een goede oplossing voor shifters bij een racestuur of hebben jullie betere suggesties? (N.B.: m'n LX Taveller gripshifters vind ik eigenlijk directer en dus beter dan m'n Randonneurshifters, deze vereisen echter revisie, ze mankeren een plastiekje over de indicator en schakelen met verschillende stappen ineens). - Zijn er nog andere factoren waarop ik moet letten? (Ik had begrepen dat deze Koga's cantilever remmen gewoon op koersremhandles aangesloten kunnen worden?)
Over de Almotion banden vind je hier een aparte topic over de gebruikservaringen: viewtopic.php?f=8&t=27404#start De laatste Almotions zijn aanmerkelijk lichter dan de eerste generatie.
KMC kettingen lopen en schakelen soepel en geluidloos, zowel op SRAM, Shimano en Campagnolo, geldt voor 8v, 9v, 10v, 11v.. Bovendien gaan ze langer mee.
Of dat ook geldt voor IG kettingbladen betwijfel ik, maar heb geen zekerheid. Ligt aan de dikte van de tanden.
8v onderdelen zijn ruim te koop en dat blijft nog een tijdje zo. HG Kettingbladen, de tanden zelf dus, zijn al tientallen jaren 2.0mm dik, dus 8, 9 of 10v maakt niets uit.
Een daarvoor gebouwde racefiets zal echt wel sneller zijn dan een aangepaste Koga trekkingfiets. Spatborden werken als een parachute. Nieuwere racefietsen wegen 7 tot 8 kg.
Ik heb dit weekend Almotions op mijn ebike gelegd.
Ik koos de V-Guard 50-622 versies omdat ik toch niet tubeless wil rijden.

Wat ik zocht in deze band is exact wat jij beschrijft: lichte rolweerstand, laag gewicht en betere grip op gravel en lichte offroad wegen.

- montage was super simpel. Dit was de eerste keer dat ik een vouwband monteerde, maar het ging heel makkelijk. De band kon ik probleemloos met de hand over de velg trekken. (en ik pomp mijn binnenband altijd een beetje op om inknellen te voorkomen.
- ook centreren lukte heel makkelijk, dus de band heeft geen slag in de breedte of de hoogte.
- ik merk heel duidelijk dat de band lichter loopt, en ben na 30km wel tevreden over het weggedrag op gravel en op een grindpad of een onverhand wegje.
- comfort is prima - heb je band op 3.5 bar opgepompt, wellicht kan ik nog wat lager
dubbel
Ik heb dit weekend Almotions op mijn ebike gelegd.
Ik koos de V-Guard 50-622 versies omdat ik toch niet tubeless wil rijden.

Wat ik zocht in deze band is exact wat jij beschrijft: lichte rolweerstand, laag gewicht en betere grip op gravel en lichte offroad wegen.

- montage was super simpel. Dit was de eerste keer dat ik een vouwband monteerde, maar het ging heel makkelijk. De band kon ik probleemloos met de hand over de velg trekken. (en ik pomp mijn binnenband altijd een beetje op om inknellen te voorkomen.
- ook centreren lukte heel makkelijk, dus de band heeft geen slag in de breedte of de hoogte.
- ik merk heel duidelijk dat de band lichter loopt, en ben na 30km wel tevreden over het weggedrag op gravel en op een grindpad of een onverhand wegje.
- comfort is prima - heb je band op 3.5 bar opgepompt, wellicht kan ik nog wat lager
De Almotion is mijn ideale touring band, want vrij snel en comfortabel, met goede grip ook op bospaadjes (als het niet te dol wordt) en tamelijk robuust. Maar als je sneller wilt zul je een ander compromis moeten kiezen, zoals de Panaracer Pasela (liefst zonder de antileklaag). Wil je nog sneller en comfortabeler kies dan voor banden van Grandbois of Compass, maar accepteer dat die nog weer minder degelijk zijn. De gratis lunch bestaat niet.
1) in die oval frames past 40-622. Bestaat er een almotion in 37mm? In alle eerlijkheid, ik denk dat je bij normaal gebruik amper verschil zult bemerken tussen bijvoorbeeld een marathon, energizer, almotion, big ben of racer. Allemaal prima, heb ze allemaal (/gehad), je kunt er ingewikkeld over doen, verschil zit em in details, je wilt de beste prijs/km en dan zou ik de marathon tippen.

2) lekker een X8 nemen. Shimano kettingen breken me te regelmatig.

3) zo’n omgebouwde oude Koga racet nimmer zoals een dedicated racefiets. Niet licht, niet stijf, stuurt ‘lui’, ouderwetse onderdelen (traditionele 1” vork), etc. Tuurlijk, als je het leuk vindt moet je het absoluut doen, maar als racen prio1 is, koopt dan een simpele racefiets en laat de koga voor wat ie is (namelijk erg goede fiets).
Grandonneur schreef:
di 13 okt, 2020 16:07
1) in die oval frames past 40-622. Bestaat er een almotion in 37mm? In alle eerlijkheid, ik denk dat je bij normaal gebruik amper verschil zult bemerken tussen bijvoorbeeld een marathon, energizer, almotion, big ben of racer. Allemaal prima, heb ze allemaal (/gehad), je kunt er ingewikkeld over doen, verschil zit em in details, je wilt de beste prijs/km en dan zou ik de marathon tippen.

2) lekker een X8 nemen. Shimano kettingen breken me te regelmatig.

3) zo’n omgebouwde oude Koga racet nimmer zoals een dedicated racefiets. Niet licht, niet stijf, stuurt ‘lui’, ouderwetse onderdelen (traditionele 1” vork), etc. Tuurlijk, als je het leuk vindt moet je het absoluut doen, maar als racen prio1 is, koopt dan een simpele racefiets en laat de koga voor wat ie is (namelijk erg goede fiets).
1) Ik heb ook al die verschillende banden gehad en kwam toch tot een andere conclusie; namelijk dat de Almotion met kop en schouders de fijnste band is van die je opnoemt. De Supreme is op de weg nog wat fijner, maar minder allround.

2) helemaal mee eens!

3) niet iedereen monteerd een drop bar (racestuur) om te racen, mijn vrouw heeft op haar Koga Terraliner mét kinderstoeltje ook een racestuur omdat ze dat fijner vindt rijden dan een vlinderstuur (zat er eerst op) of een ‘normaal’ stuur (heeft er 15 minuten op gezeten). Ik rij sinds een jaar ook met een racestuur op de woonwerk fiets en ik ben er erg blij mee moet ik zeggen, dus zeker niet alleen voor ‘dedicated racers’ :D
8348F16B-2635-4B02-B3F1-F73971C730FD.jpeg
Shadow schreef:
di 13 okt, 2020 17:06
3) niet iedereen monteerd een drop bar (racestuur) om te racen, etc, dus zeker niet alleen voor ‘dedicated racers’ :D
agree, en vinnik ook veel voor te zeggen, maar het was een antwoord op de vraag :wink:
Shadow schreef:
di 13 okt, 2020 17:06
3) niet iedereen monteerd een drop bar (racestuur) om te racen
Klopt ik vind een racestuur vreselijk, ook bij het racen.
Is @simonJR nog in het land? Hij laat niets horen. Waar maken we ons nog druk over?
sjefke schreef:
wo 14 okt, 2020 01:14
Is @simonJR nog in het land? Hij laat niets horen. Waar maken we ons nog druk over?
Ik vind het zelf ook wel prettig als een vraagsteller niet spoorloos verdwijnt terwijl mensen moeite voor hem/haar aan het doen zijn, maar deze vraag is nog geen twee dagen oud. Niet iedereen ligt elke dag amechtig voor de brievenbus te wachten op berichten hè. Ik dacht zelf gisteren overigens een groot deel van de dag dat het forum offline was omdat de normale url naar 'actieve onderwerpen' een foutmelding gaf. Misschien was ik niet de enige?

Groetjes,

Carl
Hey Allemaal,
(terzijde: de URL's van de fora lijken idd gewijzigd dus bestaande links moeten bewerkt worden om bij een conversatie te komen)

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik vind het allerminst vanzelfsprekend om zo geholpen te worden door mede fietsliefhebbers. Ik heb gisterenavond gretig en met blijdschap elk van jullie reacties gelezen en wilde wat voorbereid reageren (ik was intussen wat aan het bijgelezen rond jullie tips).
Ik stelde uit omdat ik gisteren/vandaag niet zo helder was/ben om m'n gedachten deftig en gebald te ordenen maar ik had natuurlijk alvast een bedankje kunnen sturen, sorry dus! :-) Ik probeer (misschien vanavond al) hieronder al één en ander te besluiten op basis van jullie reacties en kom morgen met foto's van mn drivetrain, goed? Verdere adviezen over de topic zijn intussen steeds uitermate welkom!
Leon schreef:
di 13 okt, 2020 22:01
Shadow schreef:
di 13 okt, 2020 17:06
3) niet iedereen monteerd een drop bar (racestuur) om te racen
Klopt ik vind een racestuur vreselijk, ook bij het racen.
Klassieker, kan ook alleen van jou komen zo’n opmerking :D
Shadow schreef:
wo 14 okt, 2020 21:51
Leon schreef:
di 13 okt, 2020 22:01
Shadow schreef:
di 13 okt, 2020 17:06
3) niet iedereen monteerd een drop bar (racestuur) om te racen
Klopt ik vind een racestuur vreselijk, ook bij het racen.
Klassieker, kan alleen van jou komen zo’n opmerking :D
Je had de zin dan ook perfect voor deze gemeende inkopper geformuleerd. :D
Zonder gekheid: hoeveel fietsers willen echt een racebocht in plaats van een ander stuur?
Nou ik best nog wat als ik om me heen kijk, maar in het toursegment is dat minder, ik zie wel het aantal racesturen (met bijbehorende fietsen) stijgen, da's altijd leuk!
Leon schreef:
wo 14 okt, 2020 22:24
Zonder gekheid: hoeveel fietsers willen echt een racebocht in plaats van een ander stuur?
Ik heb vorig jaar letterlijk vast gezeten met een "frozen shoulder", een compleet geblokkeerde schouder veroorzaakt door peesontstekingen en peesverkalking. Ik kon mijn arm niet hoger tillen dan een hoek van 45º. Dit had o.a. tot gevolg dat ik het verslag van onze Spanje-reis op dit forum niet heb kunnen afmaken maar ook dat fietsen zeer pijnlijk werd omdat ik mijn arm nauwelijks op mijn stuur kon leggen. De terugrit van de fiets- en wandelbeurs in Gent tijdens storm Dennis heb ik bijvoorbeeld met één hand gereden, wat op zich ook een belevenis was.

Gek genoeg had ik minder last op mijn gravelbike met racestuur dan op de trekkingfiets met recht stuur, hoewel ik op de gravelbike veel dieper zit en er dus meer gewicht op mijn schouder komt. Mijn kinesist vond dit niet abnormaal. Hij stelde dat een verticale handpositie met de duimen omhoog overeenkomt met de natuurlijke rustpositie als je armen langs je lijf hangen. Bij een horizontale handpositie met de duimen naar elkaar toe moet je arm torderen, en dat laat zich tot in de schouder voelen.
Ik kan dat wel onderschrijven...
Dank jullie om geen forfait te geven! :-D Ik ben nog steeds wat aan het bijlezen rond banden en ketting n.a.v. jullie reacties.

Leon (en anderen): wat zijn de nadelen van drop bars (of opzetstuur) voor het racen en wat gebruik je in de plaats als je sneller (aerodynamischer) wil gaan? [Ik zie toch tourfietsen met drop bars aangeprezen in internationale reviews...]

M'n doel is om een van m'n fietsen gebruiken voor woon werk verkeer en om (vnl. na de crisis) af en toe uit Brussel of Gent terug in Antwerpen te geraken wanneer de treinen niet meer rijden. Ik wil dit graag eens testen en hoop daarbij m'n fiets uit te rusten (banden stuur) om zo snel mogelijk thuis te geraken en niet al te uitgeput. Is het aangewezen om dat niet met de koga te doen en een echte roadbike bij te kopen?
SimonJR schreef:
do 15 okt, 2020 22:43
M'n doel is om een van m'n fietsen gebruiken voor woon werk verkeer en om (vnl. na de crisis) af en toe uit Brussel of Gent terug in Antwerpen te geraken wanneer de treinen niet meer rijden. Ik wil dit graag eens testen en hoop daarbij m'n fiets uit te rusten (banden stuur) om zo snel mogelijk thuis te geraken en niet al te uitgeput. Is het aangewezen om dat niet met de koga te doen en een echte roadbike bij te kopen?
Vraag je nou aan ons of het hebben van drie fietsen beter is dan twee? Jij bent zeker nieuw hier.

:wink: Maareh, je vragen zijn voor een deel gericht op racen, misschien is het voor zinvolle antwoorden handig om wat meer over je ervaring te weten. Heb je ooit een racefiets bezeten, zo ja wat voor afstanden reed je hier bv. op en wat doe je nu met je huidige fietsen? Ik zie dat je het hebt over woonwerkafstanden van zo'n 50-60 km enkele reis. Ik zou dat zelfs met mijn velomobiel (sneller én efficiënter dan dat wordt het niet) behoorlijke afstanden vinden maar er zijn ook mensen die dat fluitend elke werkdag twee keer rijden. Het voor de hand liggende antwoord op je vraag hierboven is natuurlijk: richt een van je huidige fietsen in op de manier die je voor ogen hebt voor zover dat kan zonder vergaande investeringen en kijk hoe het bevalt. Maar dat had je vast zelf ook al bedacht.

Succes met de keuzes,

Carl