Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsnavigatie zonder (snel) leeglopende mobiel (?) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsnavigatie zonder (snel) leeglopende mobiel (?)

Aart Veldhuizen schreef:
ma 12 okt, 2020 10:45
Ik zou zeggen: monteer je mobiel (die je toch al meeneemt) op je fietsstuur en navigeer via Osmand. En stop gewoon een powerbank in een stuur- of frametas. Kost maximaal 40 euro en daarmee kun je al gauw zeven keer je mobiel opladen, dus dan ben je zomaar een halve week onderweg en in combinatie met SON dynamo nog veel langer. Niks geen gedoe met batterijen. En bij regen trek je gewoon een condoom over je mobiel. Ik zou niet weten wat dan het voordeel van zo’n apparaatje of een apart navigatiesysteem zou zijn.
Bij deze temperaturen kan het kloppen, maar een powerbank en kabel is al wat gedoe.

In de zomer heb ik het geprobeerd met mijn mobiel, maar batterij gaat dus echt snel leeg (zonder powerbank), en als je een tijdje in de zon fietst bij 30 graden met je display aan, dan ging mijn telefoon in overtemperatuur en viel uit....

Mijn mobiel zat wel in een tasje met doorzichtig plastic tegen de regen.
En dan wordt bedienen ook weer een issue.
Maar als je tevreden bent met je mobiel op het stuur, vooral doen.
Blackbelt schreef:
ma 12 okt, 2020 11:20
Bij deze temperaturen kan het kloppen, maar een powerbank en kabel is al wat gedoe.

In de zomer heb ik het geprobeerd met mijn mobiel, maar batterij gaat dus echt snel leeg (zonder powerbank), en als je een tijdje in de zon fietst bij 30 graden met je display aan, dan ging mijn telefoon in overtemperatuur en viel uit....

Mijn mobiel zat wel in een tasje met doorzichtig plastic tegen de regen.
En dan wordt bedienen ook weer een issue.
Maar als je tevreden bent met je mobiel op het stuur, vooral doen.
Een (spat)waterdichte telefoon met vingerafdruksensor of gezichtsherkenning is de ultieme oplossing. (Een wat recentere Samsung of Huawei dus.) Dan kun je het scherm op laten lichten zodra je naar je telefoon kijkt en gaat het scherm bijvoorbeeld na 15 of 30 seconden uit zodra je op de weg kijkt (wat ook de bedoeling is als je fietst). Dat scheelt zoveel in batterijverbruik dat je met gemak een hele dag kunt navigeren zonder bijladen.
Oververhitting heb ik in meer dan 10 jaar android-telefoons nog nooit meegemaakt. Is dat een Apple-feature?
Blackbelt schreef:
ma 12 okt, 2020 11:20
Mijn mobiel zat wel in een tasje met doorzichtig plastic tegen de regen.
Ja, volgens mij is dat nu juist niet zo verstandig, een telefoon in plastic inpakken, als het heet is. Want dan kan ie zijn warmte natuurlijk helemaal niet kwijt. Ik heb deze zomer gefietst met temperaturen rond de 40ºC, en onbewolkt, dus de telefoon (op het stuur in een Quad Lock) kreeg continue de volle zon. Op een gegeven moment begint het scherm dan automatisch te dimmen, om uitschakeling door oververhitting te voorkomen, en dan is juist in die volle zon het scherm niet meer goed afleesbaar.
Ik ga nog eens kijken of daar iets aardigs op kan verzinnen; één of ander leuker kapje of zo.
Op zich vond ik dat ie zich in dit soort extreme omstandigheden heel aardig houdt (iPhone Xr).

Voor regen hoef je eigenlijk niet bang te zijn; alle (duurdere?) smartphones zijn IP67 of IP68, dus meer dan voldoende waterdicht tegen regen. Probleempje dan is dat een nat touchscreen niet goed werkt, wat evengoed ook geldt als je een plastic (waterdicht) cover over de foon hebt bevestigd, en dit cover wordt nat. Soms krijgt ie door de druppels allerlei ongewilde commando's. Daar zou bv een plexiglas afscherming weer tegen kunnen helpen. Of een plastic kruidenbakje uit de supermarkt of zo...

@Peter: Android telefoons hebben allemaal een ingebouwde koelkast, neem ik aan?!
Flix schreef:
ma 12 okt, 2020 12:06
Blackbelt schreef:
ma 12 okt, 2020 11:20
Mijn mobiel zat wel in een tasje met doorzichtig plastic tegen de regen.
Ja, volgens mij is dat nu juist niet zo verstandig, een telefoon in plastic inpakken, als het heet is. Want dan kan ie zijn warmte natuurlijk helemaal niet kwijt. Ik heb deze zomer gefietst met temperaturen rond de 40ºC, en onbewolkt, dus de telefoon (op het stuur in een Quad Lock) kreeg continue de volle zon. Op een gegeven moment begint het scherm dan automatisch te dimmen, om uitschakeling door oververhitting te voorkomen, en dan is juist in die volle zon het scherm niet meer goed afleesbaar.
Ik ga nog eens kijken of daar iets aardigs op kan verzinnen; één of ander leuker kapje of zo.
Op zich vond ik dat ie zich in dit soort extreme omstandigheden heel aardig houdt (iPhone Xr).
[...]
Heb ooit op de iPhone een disability hack gevonden om het scherm extra helder te zetten. Drie maal de homeknop indrukken schakelt het in. Ideaal met fel zonlicht. Kan alleen nergens meer vinden hoe je het zo moet instellen.
ericplan schreef:
ma 12 okt, 2020 12:57

Heb ooit op de iPhone een disability hack gevonden om het scherm extra helder te zetten. Drie maal de homeknop indrukken schakelt het in. Ideaal met fel zonlicht. Kan alleen nergens meer vinden hoe je het zo moet instellen.
Dan loopt je batterij nog sneller leeg, en de telefoon wordt nog warmer.
peter de rijk schreef:
ma 12 okt, 2020 11:44

Oververhitting heb ik in meer dan 10 jaar android-telefoons nog nooit meegemaakt. Is dat een Apple-feature?
Dat is zelfbescherming. Kan best zijn dat een Android telefoon dan gewoon stuk gaat.
Wacht maar eens tot in de zomer, en leg je telefoon mooi in de zon op een tafeltje.
Je bent verwonderd hoe snel dat echt heet wordt.
Blackbelt schreef:
ma 12 okt, 2020 13:07
ericplan schreef:
ma 12 okt, 2020 12:57

Heb ooit op de iPhone een disability hack gevonden om het scherm extra helder te zetten. Drie maal de homeknop indrukken schakelt het in. Ideaal met fel zonlicht. Kan alleen nergens meer vinden hoe je het zo moet instellen.
Dan loopt je batterij nog sneller leeg, en de telefoon wordt nog warmer.
Gebruik het ook alleen zeer kort, als het voor navigatie nuttig en nodig is.
Je mobiel wordt alleen heet onder plastic als de zon schijnt. In de buitenlucht niet. Afgelopen zomer tijdens de hittegolf heb ik zeven dagen op mijn mobiel genavigeerd, in de buitenlucht wordt hij zelfs bij 40graden niet heet. Diezelfde ervaringen heb ik in hitte elders. Wel als je hem onder plastic stopt uiteraard. Dat doe ik alleen bij harde regen, al werkt een condoom dan nog makkelijker, maar die moet ik daar dan speciaal even voor kopen.

En iemand heeft het over gedoe met kabeltjes. Ik heb een frametasje op de bovenbuis tegen de stuurpin aan. Vandaar naar mijn mobiel in 10cm. Ik heb een kort kabeltje standaar aan de powerbank die in het frametasje zit en er steekt maar 10cm uit. Zo makkelijk kan het zijn. Verder vind ik Osmand ontzettend gebruiksvriendelijk, inclusief bezienswaardigheden, winkels, restaurants en campings. En dan kost het ook nog eens bijna niks als je al een smartphone hebt.
Blackbelt schreef:
ma 12 okt, 2020 13:07
ericplan schreef:
ma 12 okt, 2020 12:57
Heb ooit op de iPhone een disability hack gevonden om het scherm extra helder te zetten. Drie maal de homeknop indrukken schakelt het in. Ideaal met fel zonlicht. Kan alleen nergens meer vinden hoe je het zo moet instellen.
Dan loopt je batterij nog sneller leeg, en de telefoon wordt nog warmer.
Precies; dit is een bescherming tegen oververhitting, en dan helpt die 'hack' (volgens mij is dat 'Verhoog contrast') ook niet. Gewoon even in de schaduw gaan staan geeft al voldoende zicht op het scherm.
Aart Veldhuizen schreef:
ma 12 okt, 2020 18:28
Afgelopen zomer tijdens de hittegolf heb ik zeven dagen op mijn mobiel genavigeerd, in de buitenlucht wordt hij zelfs bij 40graden niet heet.
Nou, bij 40º+C in de vele uren onder de Italiaanse of Spaanse zon, wordt elke telefoon heet. Rijwind of geen rijwind.
Toch totaal geen last van gehad.
Aart Veldhuizen schreef:
ma 12 okt, 2020 10:45
Ik zou zeggen: monteer je mobiel (die je toch al meeneemt) op je fietsstuur en navigeer via Osmand. En stop gewoon een powerbank in een stuur- of frametas. Kost maximaal 40 euro en daarmee kun je al gauw zeven keer je mobiel opladen, dus dan ben je zomaar een halve week onderweg en in combinatie met SON dynamo nog veel langer. Niks geen gedoe met batterijen. En bij regen trek je gewoon een condoom over je mobiel. Ik zou niet weten wat dan het voordeel van zo’n apparaatje of een apart navigatiesysteem zou zijn.
Voordelen apart navigatiesysteem:
- betere gebruikersinterface, zeker beter dan Osmand die ik persoonlijk behoorlijk matig vind (Locus Map al geprobeerd?)
- veel minder stroomverbruik, dus minder zware powerbank nodig, weinig hoeven opladen (in de regen niet handig met USB stekkers) en eenmaal leeg, weer heel snel opgeladen. een 20Ah powerbank duurt heel lang om op te laden.
- scherm dat ook goed zichtbaar is bij zon zonder backlight
- geen last van genoemde oververhitting
- touchscreen dat ook werkt bij regen
- betrouwbaar in stroomverbruik, die wil met een smartphone nog wel eens onverwacht onbegrijpelijk hoog zijn, bv met buitenlandroaming of problematische achtergrondapps.
- niet de nadelen van een naafdynamo, speelt vooral als je bewust geen, of nog geen naafdynamo hebt, racefiets bv.
- je backup is je smartphone. met enkel smartphone navigatie heb je geen backup en/of moet je bij uitval een nieuwe telefoon of kaarten kopen.

Nadelen zijn er natuurlijk ook, zoals prijs, vereiste gewenning aan ander systeem, kleiner scherm, lagere resolutie, gesloten ecosysteem van de fabrikant van het apparaat (bv Garmin) waar je aan overgeleverd bent, extra apparaat in je beheer waar je op moet letten (diefstal) enz.
Ik gebruik voor korte (max paar dagen) ritten vaak smartphone navigatie, langer pak ik de Garmin.
Ieder zo zijn ding, Bast1aan, maar van je genoemde nadelen heb ik totaal geen last. Die usb-verbinding is bij een frametasje geen probleem bij regen (heeft een ‘droge’ zij-ingang) en je mobiel is nooit zomaar leeg als hij gewoon steeds aan een powerbank zit. En die powerbank is vast lichter dan een extra (naast je mobiel) navigatieapparaat met batterijen.

Maar goed, we dwalen af. Het zou me niks verbazen als we het eens zijn dat het dingetje waar de TS mee kwam niet echt een handige toevoeging is.
Ieder z'n ding, zeker. Maar als je je mobiel continu aan de powerbank hangt is de stekker toch open en bloot bij regen? Mijn ervaring is dat zo'n setup bovendien ook gevoelig is voor kapot trillen. Wat betreft gewicht, een 20Ah powerbank voor smartphonenavigatie weegt 270 gram meer dan de 8Ah powerbank die ik met de Garmin nodig heb (en smartphone die ik weinig gebruik), de Garmin Edge 830 weegt incl interne batterij slechts 80 gram.
bast1aan schreef:
ma 12 okt, 2020 19:37
- betere gebruikersinterface, zeker beter dan Osmand die ik persoonlijk behoorlijk matig vind (Locus Map al geprobeerd?)
Dat hangt helemaal van de app af natuurlijk. Osmand is wat mij betreft hopeloos wegens veel te veel mogelijkheden. Ik kies voor de eenvoud van Viewranger of Ride with GPS (met spraakbesturing!).
bast1aan schreef:
ma 12 okt, 2020 19:37
- veel minder stroomverbruik, dus minder zware powerbank nodig, weinig hoeven opladen (in de regen niet handig met USB stekkers) en eenmaal leeg, weer heel snel opgeladen. een 20Ah powerbank duurt heel lang om op te laden.
De nieuwste powerbanks hebben een snellaadfunctie, zowel om zichzelf als de telefoon op te laden.
peter de rijk schreef:
ma 12 okt, 2020 23:19
De nieuwste powerbanks hebben een snellaadfunctie, zowel om zichzelf als de telefoon op te laden.
Ah ja, dat hoorde ik ook idd. (de mijne niet helaas) ik neem aan dat dat via relatief nieuwe USB-PD laders werkt? (die max 100W zijn)
bast1aan schreef:
ma 12 okt, 2020 19:37
Nadelen zijn er natuurlijk ook, zoals prijs, vereiste gewenning aan ander systeem, kleiner scherm, lagere resolutie, gesloten ecosysteem van de fabrikant van het apparaat (bv Garmin) waar je aan overgeleverd bent
Het ecosysteem van Garmin is niet zo gesloten. Ze hebben bijvoorbeeld een API waarbij andere toepassingen met de Garmin kunnen communiceren. Ik heb dat de afgelopen maand bijvoorbeeld veelvuldig gebruikt om routes vanuit cycle.travel direct door te sturen naar Garmin Connect. Hoef je geen tracks meer te downloaden of over te zetten met een kabeltje. Ideaal. Ook andere apps zoals relive.cc kunnen weer routes importeren vanuit Garmin connect.
Afbeelding
Ja, alleen lag Garmin Connect er net langdurig uit toen ik afgelopen zomer aan het fietsen was. Gelukkig geen probleem omdat ik een USB-host capable apparaat mee had om die tracks te kunnen up/downloaden.
(het zou wat dat betreft fijn zijn als er een app kan communiceren over Bluetooth met de Edge, zonder dat er een internetverbinding of wolkdienst nodig is, kan Garmin Explore dat?)
Ik heb nog zo'n beeline liggen, van de kickstarter campagne ooit. Nooit gebruikt. Als iemand 'm wil proberen stuur ik 'm met plezier naar je toe. Hier verstoft 'ie maar. De topicstarter AndreM heeft wel voorrang boven anderen natuurlijk ;-)
IMG_6606.jpeg