Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame?

Dit was zeker een hele prima (en fijn rijdende en schakelende) racefiets!

Eigenlijk heb ik er toentertijd veel te weinig mee gereden. Behalve een beetje in Nederland, 10 dagen toeren in noord-Portugal (1990), een lang weekend in de Alsace (Grand Ballon), en een week trainen in de Alpen om daarna de Marmotte te rijden (1993). Ik reisde in die tijd veel voor mijn werk naar het buitenland (buiten Europa) en plakte regelmatig mijn vakantie daaraan vast. In 1995 naar London verhuisd en daar 7 jaar lang woon-werk verkeer op een city bike (7-speed Nexus gedaan).

Enfin, ik wil graag zelf (weer) wat sleutelen, maar ben voor speciaal gereedschap van anderen afhankelijk. Eigenlijk ken ik hier in de buurt maar éen iemand (Fransman) met een racefiets, zal eens vragen wat hij aan specifiek fietsgereedschap heeft. Als de bottom bracket inderdaad eruit moet, dan maar naar de (aardige) fietsenmaker op 20 km.

Verder heb ik veel geduld (voor dit project althans) en geen haast ;-)

Hoop dat ik af en toe hier deze draad weer kan oppakken voor advies!
Een conussleutel, twee balhoofdsleutels, een trapassleutel, een crancktrekker en een kettingpons zou ik toch niet graag missen en zijn voor niet al te veel geld te vinden.
De Marmotte? OK, da's wel een serieuze rit. Leuk!

Als je bezoek aan de fietsenmaker kunt beperken tot "wil je de vaste cup even voor me losdraaien?" dan is dat een heel andere zaak, zeker als dat een bevriende fietsenmaker is.

Als je al beschikt over een goede generieke set gereedschap, dan heb je niet heel veel extra nodig aan speciaal fietsgereedschap. Met een paar tientjes kom je al een heel eind. Zie het lijstje van Leon.

En voor vragen kun je uiteraard altijd hier terecht. Alles is online te vinden, is mijn ervaring van de afgelopen tien jaar.
Inderdaad, de Marmotte dat was een héle lange dag...

Het verzet van toen (52/39 x 12of13?/30) zit er nog steeds op, maar daar ga ik het nu (inmiddels 60 en veel minder fit, maar niet zwaarder dan toen) echt niet meer mee redden - hoeft ook niet (wat mij betreft).

Wat zou het lichste verzet zijn wat er achter nog op kan met dezelfde derailleur?
En dan een mountainbike triplet voor?
Daarmee zit je eigenlijk al aan de grens. Je kunt voor nog naar 38T, maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Je zult dan achter naar een dérailleur met lange kooi moeten voor de kettinglengte; die kan meestal ook een grotere krans aan. 40T bestaat tegenwoordig ook al. :shock:

Qua cranks zijn triples, maar ook zgn compact doubles een optie. Er zijn triples die tot 24T kunnen.
Ik ga denk ik eerst proberen een toerfiets met veel en lichte versnellingen van iemand in de buurt te lenen, om te kijken wat ik aan verzet-bereik nodig heb - vooral aan de onderzijde,want meetrappen bult af boeit me niet (meer).

Wat dat betreft hoef ik eigen geen triple, maar zou een compact ook kunnen. Gaat zo'n (moderne) compact echter passen op mijn oude trapas/BB combinatie?

En werkt mijn huidige voordérailleur met zo'n compact? (kwestie van een beetje lager op de staande buis?)

40T achter, dan zie ik hier https://www.mantel.com/cassettes-mtb dat ik dan een 10-speed nodig heb, met 9-speed tot 36T.

Past dat met mijn naaf (denk nog schroef?), met een andere (lange kooi) achterdérailleur?
non-fixie schreef:
ma 12 okt, 2020 14:07
Er zijn triples die tot 24T kunnen.
De meest gebruikte 7-, 8- en 9-speed triples voor vakantiefietsen hebben 22-32-42 of 22-32-44t.
Maar dan moet je midden- en grote blad waarschijnlijk wel naar rechts mbv waarschijnlijk een andere trapas. Nieuwe voorderailleur. Nieuwe shfiter. De nieuwe voorderailleur moet de hoek van de zitbuis ook fijn vinden. Moet bij de dikte passen ook.
Ik zou toch van tevoren een begroting maken waar alles op staat. Er zijn nog een aantal belangrijke onzekerheden, je hebt veel ditjes en datjes nodig en alles bij elkaar kan het dan flink oplopen.
In welke staat zijn de wielen? Zit er nog spanning op de spaken? Hoe ver zijn de velgen? Zijn de nippels nog te draaien?
De eenvoudigste oplossing is het crankstel vervangen door een met een kleinere steek, en dan 42T en 28T bladen erop. Dan hoef je alleen de voorderailleur iets te laten zakken en de ketting iets in te korten. Werkt verder met wat je hebt.
Een Stronglight 99 moet in Frankrijk goed te vinden zijn voor een paar tientjes.

Dit is een SR-kopie, maar werkt verder hetzelfde:

Afbeelding
Dat klinkt goed (te doen), hoewel ik idealiter voor nog kleiner (36/24T?) zou willen (als ik achter 30T behoud), denk ik; maar dat hoop ik met andermans fiets uit te proberen.
Vier jaar geleden kocht ik een Gazelle Champion Mondial, bouwjaar 1976, met voornaamste doel een fiets vast op de fietstrainer te hebben staan.

Maar voor dat je er erg in hebt heb je. er een paar honderd euro aan verspijkerd, heb je er 400km lange brevetten mee gereden en sta je er (met tentje en al) mee op de Edelweisspitze (voor wie dat niets zegt: Großglockner oprijden en dan nog een stukkie hoger over een met kasseien bestraat weggetje)
Afbeelding

Een van de upgrades was het vervangen van de 126mm achternaaf met 6sp uniglide cassette, die met bruut geweld in het 120mm frame was geduwd, door een blinkende "new old stock" Ultegra naaf met 8sp cassette, en het frame met beleid bijbuigen voor 130mm.

Twee cassettes gecombineerd tot een 13-32, een SunXCD 50.4BCD crankset met 30/44 tandwielen (nu ook met 42/26 te krijgen) en dan stug volhouden tot je boven bent :D
24T voor en 30T achter houdt wel een risico in, namelijk dat van egobeschadiging. Bejaarden met looprekjes beginnen je dan rechts in te halen .... :lol:

Maar als je echt maximale flexibiliteit wilt, dan is een "5 vis"- crankstel aan te bevelen, zoals die van Spécialités TA, Stronglight of Nervar. De Cyclotouriste-bladen daarvoor woorden nog steeds gemaakt door TA, en de kleinste maat die daarop past is 26T. Zowel in dubbel- als triple-configuratie te gebruiken. Dat laatste met een iets langere as en bladboutjes.

Het loopt al wel weer tegen Sinterklaas, dus wellicht is een nieuwe René Herse ook een optie. Moet je wel héél zoet geweest zijn:
https://www.renehersecycles.com/shop/co ... ble-crank/

Ik ben zelf wel een enthousiast gebruiker van de klassieke TA's en Stronglights. Klassiek-Franse toerconfiguratie:

Afbeelding
PeterFokkinga schreef:
ma 12 okt, 2020 17:25
(...) SunXCD 50.4BCD crankset met 30/44 tandwielen (nu ook met 42/26 te krijgen) (...)
Goeie tip! Die was ik even vergeten, evenals de Velo Orange Grand Cru 50.4. Beide een stuk goedkoper (minder duur) dan de René Herse cranks.
PeterFokkinga schreef:
ma 12 okt, 2020 17:25
op de Edelweisspitze (voor wie dat niets zegt: Großglockner oprijden en dan nog een stukkie hoger over een met kasseien bestraat weggetje)
En het laatste stuk is een verdraaid vies klimmetje.
non-fixie schreef:
ma 12 okt, 2020 17:39
Afbeelding
Die derailleur staat wel wat hoog vind ik. Lager zou beter schakelen, of zakt hij zoveel bij het naar binnen gaan?
non-fixie schreef:
ma 12 okt, 2020 17:39
24T voor en 30T achter houdt wel een risico in, namelijk dat van egobeschadiging. Bejaarden met looprekjes beginnen je dan rechts in te halen .... :lol:

Maar als je echt maximale flexibiliteit wilt, dan is een "5 vis"- crankstel aan te bevelen, zoals die van Spécialités TA, Stronglight of Nervar. De Cyclotouriste-bladen daarvoor woorden nog steeds gemaakt door TA, en de kleinste maat die daarop past is 26T. Zowel in dubbel- als triple-configuratie te gebruiken. Dat laatste met een iets langere as en bladboutjes.

Het loopt al wel weer tegen Sinterklaas, dus wellicht is een nieuwe René Herse ook een optie. Moet je wel héél zoet geweest zijn:
https://www.renehersecycles.com/shop/co ... ble-crank/

Ik ben zelf wel een enthousiast gebruiker van de klassieke TA's en Stronglights. Klassiek-Franse toerconfiguratie:

Afbeelding
Egobeschadiging heb ik gelukkig geen last van: nu hark ik, heel af en toe, die zeer lokale korte 9% stukken zigzaggend met mijn city bike (nexus 7sp, lichtste verzet rond 1,1) en besluit dan dat voorlopig niet meer te doen; dan liever 'fluitend' met 24x30 naar boven :-)
Op die hellinkjes zie je overigens geen lokalen fietsen (zelfs niet elektrisch), alleen sportieve leden van fietsclubs verderop; en daarvan zie ik de meesten, ook mijn leeftijdsgenoten (60 en +) vaak te zwaar rijden.

Mooie Snel!
PS: 26x30 @60 omw/min gaat net zo hard (langzaam) als met mijn huidige 39x30 @40 umw/min :wink:
Maar je knieën gaan minder stuk en je houdt het langer vol.
PeterFokkinga schreef:
ma 12 okt, 2020 19:25
Maar je knieën gaan minder stuk en je houdt het langer vol.
Precies - nu ga ik na zo lang niet meer (echt) gefietst te hebben heus niet meteen alle cols in de Pyreneeën rijden, rustig beginnen met licht verzetje lijkt me het best (voor mij). :)
PeterFokkinga schreef:
ma 12 okt, 2020 17:25
Vier jaar geleden kocht ik een Gazelle Champion Mondial, bouwjaar 1976, met voornaamste doel een fiets vast op de fietstrainer te hebben staan.

Maar voor dat je er erg in hebt heb je. er een paar honderd euro aan verspijkerd, heb je er 400km lange brevetten mee gereden en sta je er (met tentje en al) mee op de Edelweisspitze (voor wie dat niets zegt: Großglockner oprijden en dan nog een stukkie hoger over een met kasseien bestraat weggetje)
Afbeelding

Een van de upgrades was het vervangen van de 126mm achternaaf met 6sp uniglide cassette, die met bruut geweld in het 120mm frame was geduwd, door een blinkende "new old stock" Ultegra naaf met 8sp cassette, en het frame met beleid bijbuigen voor 130mm.

Twee cassettes gecombineerd tot een 13-32, een SunXCD 50.4BCD crankset met 30/44 tandwielen (nu ook met 42/26 te krijgen) en dan stug volhouden tot je boven bent :D
(dus) een 8sp cassette past en werkt met een ouderwetse naaf, met een gewone (korte) achterdérailleur (de mijne is Shimano 600)?
wat ook kan: ouder Deore crankstel met bcd 110 (en steek 74 voor binnenste blad). bladen in bijvoorbeeld 40 26.
trapaslengte is vaak 122 mm (en met het typenummer zo op te zoeken).
check alsjeblieft, als je een vrij groot blad op plek van middelste blad monteert, of die niet tegen je liggende achtervork komt. dit schakelt prima met (bijbehorende) oudere Deore derailleur :D

Afbeelding Afbeelding