Het is moeilijk te spreken over 'de' Almotion omdat Schwalbe ze elke een of twee jaar veranderd heeft. Ik ben erg blij met de een na laatste en lichtste versie (55 mm in 26 inch). De eerste versie was erg lomp met een dikke zware Greenguard laag. De laatste versie is ook weer steviger wat bij mij niet steeds een aanbeveling is. Als allround touring band ben ik erg blij met wat ik nu heb. De band loopt behoorlijk licht en is ook vrij comfortabel. Tegelijk is hij behoorlijk robuust en heeft hij voldoende profiel voor veel bospaadjes etc.
Wie sneller en/of comfortabeler wil moet inleveren op degelijkheid en misschien op profiel. Hiervoor heb ik een tijdje op de Compass Rat Trap Pass gereden. Die was zeker sneller en comfortabeler, en reed heel verfijnd, maar had niet alleen geen profiel maar was ook erg kwetsbaar. In Frankrijk en Nederland lukte dat nog, maar in Italië was het een ramp met lekke banden. Op mijn snelle fiets (die ik alleen in Nederland gebruik) heb ik de 35 mm Panaracer Pasela zonder antilek en dat rijdt heerlijk en ik heb er nauwelijks lekke banden mee, maar de band slijt wel sneller dan het Teutoonse spul. Op mijn inmiddels vrij klassieke Koga stadsfiets uit 1988 heb ik de 32 mm (breder past niet) Panaracer Pasela Protite met antileklaag. In 8 jaar geen lekke band gehad. Deze Paselas met of zonder antilek zijn mijn favoriete snelle banden, maar hebben niet veel profiel en zijn er in de maat etrto 622 in maximaal 38 mm. Die laatste heeft dan wel iets meer profiel dan de 35 mm en smaller, en is net als alle Paselas ook echt de opgegeven maat en niet een paar mm smaller.
Voor de winter zweer ik bij de Conti Topcontact Winter ii. De grip op ijs en sneeuw is echt veel beter en bij lagere temperaturen is het rubber merkbaar soepeler en de band dus comfortabeler en sneller dan een vergelijkbare zomerband. Een performance band is het echter niet. En ze vallen flink smaller dan opgegeven. De 37 mm past aan de voorkant op mijn Koga stadsfiets waar normaal niet meer dan de 32 mm Pasela past. Ze zijn wel hoog, dus dat is bij mij de beperking aan de achterkant.
Wie sneller en/of comfortabeler wil moet inleveren op degelijkheid en misschien op profiel. Hiervoor heb ik een tijdje op de Compass Rat Trap Pass gereden. Die was zeker sneller en comfortabeler, en reed heel verfijnd, maar had niet alleen geen profiel maar was ook erg kwetsbaar. In Frankrijk en Nederland lukte dat nog, maar in Italië was het een ramp met lekke banden. Op mijn snelle fiets (die ik alleen in Nederland gebruik) heb ik de 35 mm Panaracer Pasela zonder antilek en dat rijdt heerlijk en ik heb er nauwelijks lekke banden mee, maar de band slijt wel sneller dan het Teutoonse spul. Op mijn inmiddels vrij klassieke Koga stadsfiets uit 1988 heb ik de 32 mm (breder past niet) Panaracer Pasela Protite met antileklaag. In 8 jaar geen lekke band gehad. Deze Paselas met of zonder antilek zijn mijn favoriete snelle banden, maar hebben niet veel profiel en zijn er in de maat etrto 622 in maximaal 38 mm. Die laatste heeft dan wel iets meer profiel dan de 35 mm en smaller, en is net als alle Paselas ook echt de opgegeven maat en niet een paar mm smaller.
Voor de winter zweer ik bij de Conti Topcontact Winter ii. De grip op ijs en sneeuw is echt veel beter en bij lagere temperaturen is het rubber merkbaar soepeler en de band dus comfortabeler en sneller dan een vergelijkbare zomerband. Een performance band is het echter niet. En ze vallen flink smaller dan opgegeven. De 37 mm past aan de voorkant op mijn Koga stadsfiets waar normaal niet meer dan de 32 mm Pasela past. Ze zijn wel hoog, dus dat is bij mij de beperking aan de achterkant.