Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Almotion versus Schwalbe G One - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Almotion versus Schwalbe G One

Het is moeilijk te spreken over 'de' Almotion omdat Schwalbe ze elke een of twee jaar veranderd heeft. Ik ben erg blij met de een na laatste en lichtste versie (55 mm in 26 inch). De eerste versie was erg lomp met een dikke zware Greenguard laag. De laatste versie is ook weer steviger wat bij mij niet steeds een aanbeveling is. Als allround touring band ben ik erg blij met wat ik nu heb. De band loopt behoorlijk licht en is ook vrij comfortabel. Tegelijk is hij behoorlijk robuust en heeft hij voldoende profiel voor veel bospaadjes etc.
Wie sneller en/of comfortabeler wil moet inleveren op degelijkheid en misschien op profiel. Hiervoor heb ik een tijdje op de Compass Rat Trap Pass gereden. Die was zeker sneller en comfortabeler, en reed heel verfijnd, maar had niet alleen geen profiel maar was ook erg kwetsbaar. In Frankrijk en Nederland lukte dat nog, maar in Italië was het een ramp met lekke banden. Op mijn snelle fiets (die ik alleen in Nederland gebruik) heb ik de 35 mm Panaracer Pasela zonder antilek en dat rijdt heerlijk en ik heb er nauwelijks lekke banden mee, maar de band slijt wel sneller dan het Teutoonse spul. Op mijn inmiddels vrij klassieke Koga stadsfiets uit 1988 heb ik de 32 mm (breder past niet) Panaracer Pasela Protite met antileklaag. In 8 jaar geen lekke band gehad. Deze Paselas met of zonder antilek zijn mijn favoriete snelle banden, maar hebben niet veel profiel en zijn er in de maat etrto 622 in maximaal 38 mm. Die laatste heeft dan wel iets meer profiel dan de 35 mm en smaller, en is net als alle Paselas ook echt de opgegeven maat en niet een paar mm smaller.
Voor de winter zweer ik bij de Conti Topcontact Winter ii. De grip op ijs en sneeuw is echt veel beter en bij lagere temperaturen is het rubber merkbaar soepeler en de band dus comfortabeler en sneller dan een vergelijkbare zomerband. Een performance band is het echter niet. En ze vallen flink smaller dan opgegeven. De 37 mm past aan de voorkant op mijn Koga stadsfiets waar normaal niet meer dan de 32 mm Pasela past. Ze zijn wel hoog, dus dat is bij mij de beperking aan de achterkant.
Ik ben inmiddels ook fan van de Pasela. Héél jammer dat ze niet in een bredere maat komen dan 38mm.
De Conti winterband in 42mm is vreemd genoeg precies 42mm, waar die 37 een heel smalle band is.
Ik rijd niet vaak lek, maar als het gebeurt gaat het meestal om een stukje scherp metaaldraad of een doorn die door iedere band zou gaan naar mijn idee.
Ben ook van plan eens zo’n dure René Herse band te proberen, maar verhalen zoals hierboven van Wim over de lekgevoeligheid baren mij wel zorgen.
Joris Flemming schreef:
za 10 okt, 2020 19:45

Ben ook van plan eens zo’n dure René Herse band te proberen, maar verhalen zoals hierboven van Wim over de lekgevoeligheid baren mij wel zorgen.
Als ze tubeless gebruikt kunnen worden is dat misschien een optie?
Jurr schreef:
za 10 okt, 2020 19:54
Joris Flemming schreef:
za 10 okt, 2020 19:45

Ben ook van plan eens zo’n dure René Herse band te proberen, maar verhalen zoals hierboven van Wim over de lekgevoeligheid baren mij wel zorgen.
Als ze tubeless gebruikt kunnen worden is dat misschien een optie?
Onderaan in deze update vind je een relaas van mijn ervaringen met een tubeless René Herse band. Kort: niet doen.
Als Wim zegt dat een band kwetsbaar is dan reken maar dat hij kwetsbaar is. :)
Mijn ervaring met de Compass banden (700C 35mm, 650b 48mm en 38mm, allen EL) zijn positief. Maar gebaseerd op een lichte rijder en lichte bepakking (ook op vakantie). Ik rij ze op relatief lage druk denk ik: de 38mm staan op dit moment op 2.5 bar.

Criterium voor vervangen is bij mij "als ze al wat ouder zijn, na het eerste lek". Je kunt hier al uit opmaken dat ik weinig lek rijd :D Zowel de 35mm als 38mm zijn op deze manier na +/- 8000km vervangen. De 48mm banden zijn nog weinig gebruikt (op die fiets ben ik nu eerst de oorspronkelijk 42mm Hetres aan het opmaken), maar hebben met het "This is not a Tour" brevet en "bijbehorende" fietsvakantie in Wales qua off-road wel het zwaarst te verduren gehad. Zonder lekrijden overigens.

Perfecte banden? Natuurlijk niet. Ze zijn prijzig. Tubeless gebruiken is een crime, de wangen zijn erg poreus. En het profiel maakt van een glibberige single track op Schier een erg spannende belevenis :wink:

Fietsbanden: YMMV :P
Het leuke aan fietsband-ervaringen is dat ze nogal uiteen lopen...

Panaracer maakt zelf onder de eigen naam ook Rene Herse-achtige banden; Pari Moto en Gravelking bijvoorbeeld. Wellicht minder kwetsbaar. Nu ja, uiteindelijk komt het aan op gewoon proberen.

Terzijde: Ik volg dit blog wel eens, o.a. ook over banden (en fietsen); zoek op Henry Wildeberry op YouTube. Erg aardig fiets-blog vind ik.