Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoek naar e-bikes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderzoek naar e-bikes

Misschien offtopic, maar even terug naar de job description.

Ik kan me voorstellen dat vooral de groep van ouderen heel interessant is. Die zullen gemiddeld genomen meer moeite hebben met het opvangen en verwerken van visuele en auditieve informatie, en daarop acteren. Geavanceerder systemen die hen waarschuwen bij achteropkomend verkeer, of op rotondes lijkt me dan wel handig. Eventueel in combinatie met smart watches, waar ook ouderen in de toekomst meer gebruik van zullen maken (misschien niet de huidige generatie, maar cohorten schuiven op).

Daarnaast is de groep van forensen interessant. Die zullen deels andere eisen hebben. Of wensen aan nieuwe functionaliteit waarvan ze zich nog nu nog niet bewust zijn, maar die je wel kunt testen.

Ik zou in je sollicitatie ook zeker veel aandacht besteden aan de gedragskant. Ingenieurs kunnen vaak goed ontwerpen, en krijgen natuurlijk ook vakken vanuit andere disciplines. Maar acceptatie van nieuwe technologie, zeker in een PhD project waar je ook op een wat hoger aggregatieniveau (dus buiten een testgroep) mag denken, vereist kennis van psychologie, en zelfs groepsprocessen.
Wat zijn de belemmeringen, hoe kan je verleiden, hoe communiceer je? Dus hoe ga je de inbreng aan de gedragskant organiseren? (Of doet bijv een andere AIO of postdoc dat in het grotere project?)

Tot slot ben ik benieuwd welke onderzoeksvragen je formuleert voor je project, en hoe beantwoording daarvan bijdraagt aan de state of the art in de wetenschap. Ga je vooral inhoudelijk vernieuwen, of ook methodologisch? In welke tijdschriften wil je publiceren?

Succes!
Ik zou juist niet voor een geïntegreerde accu kiezen uit oogpunt van duurzaamheid. Ik denk dat de niet geïntegreerde accu’s vaker standaardmodellen zijn en dus (aanname) langer nageleverd zullen kunnen worden. Accu’s gaan minder lang mee dan de rest van een fiets, zeker minder lang dan een frame, en het is zonde wanneer een frame nog goed is, maar de accu kan niet meer geleverd worden. Het is wel zo dat een geïntegreerde accu vaak mooier is, dat weer wel.

Het is te hopen dat de fietsindustrie dezelfde kant op gaan als de accugereedschappen, waar je bij bepaalde merken een soort standaardisatie krijgt op accu gebied waardoor meerdere merken gereedschap op een merk accu passen.
Blackbelt schreef:
za 10 okt, 2020 12:45
... overkill, net zoals sensoren voor bandenspanning. Dat voel je zo wel.
Dan ben jij toch héél bijzonder. Ik heb toch menigeen, vaak vergeefs, proberen te adviseren om meer dan één of anderhalve bar in de achterband te doen. Hele volksstammen pompen pas lucht in een band als de met de velgen op de bodem stoten bij een verkeersdrempel. Een paar maanden terug heb ik nog een leuke tweedehands stadsfiets gekocht voor iemand. De fiets was zichtbaar nauwelijks gebruikt, maar de zijkanten van de banden waren wel typisch bij de velgen gebarsten. De verkopende niet al te lichte dame ging een e-bike kopen. Dan merk je het inderdaad niet als de fiets zwaar loopt als je de banden niet oppompt.
Als we toch met wensenlijstjes bezig zijn:

quote=Blackbelt

>- middenmotor met ca 500 Wh batterij (100km bereik op een standje tour zowat)
Meer mag ook.

>- riem en naafversnelling met 8 versnellingen (weinig onderhoud)
Ketting en naaf a.u.b.

>- schijfremmen (betrouwbaar, krachtig, comfortabel)
V-brakes.

>- goede lekvrije banden
Bandenkeuze a.u.b. aan mij overlaten.

>- mooi geïntegreerde batterij
Maar niet uniek want anders kan de fiets de prullenbak in als de batterijen niet meer leverbaar zijn.

>- ingebouwde navigatie eventueel via telefoon (denk aan Kiox of Nyon)
Liever niet. Ik regel dat zelf wel.
Op een paar zaken na geef ik geld voor elk electronisch feature dat er NIET op zit.

>- degelijk slot meegeleverd
Geen. Als ik een tochje fiets heb ik geen slot mee. Als ik iets anders fiets, kies ik een slot afhankelijk van het gebruik. Ik heb inmiddels genoeg sloten.

Ook geen internetconnectie.

Vormgeving als van een gewone stevige sportieve fiets. Dus geen designer inhuren!
Leon schreef:
za 10 okt, 2020 16:05
Blackbelt schreef:
za 10 okt, 2020 12:45
... overkill, net zoals sensoren voor bandenspanning. Dat voel je zo wel.
Dan ben jij toch héél bijzonder. Ik heb toch menigeen, vaak vergeefs, proberen te adviseren om meer dan één of anderhalve bar in de achterband te doen. Hele volksstammen pompen pas lucht in een band als de met de velgen op de bodem stoten bij een verkeersdrempel. Een paar maanden terug heb ik nog een leuke tweedehands stadsfiets gekocht voor iemand. De fiets was zichtbaar nauwelijks gebruikt, maar de zijkanten van de banden waren wel typisch bij de velgen gebarsten. De verkopende niet al te lichte dame ging een e-bike kopen. Dan merk je het inderdaad niet als de fiets zwaar loopt als je de banden niet oppompt.
Ach ja, sommige mensen gebruiken een fiets als een auto. Pas als er een lampje brandt gaan ze de garage bellen.
Er zijn ook tal van autos die met platte banden rijden, daarom wordt bandenbewaking verplicht.
Maar zet daar sensoren op, dan moeten daar weer batterijen in, en die worden ook nooit vervangen.
Senior2 schreef:
za 10 okt, 2020 15:09
Ik zou juist niet voor een geïntegreerde accu kiezen uit oogpunt van duurzaamheid. Ik denk dat de niet geïntegreerde accu’s vaker standaardmodellen zijn en dus (aanname) langer nageleverd zullen kunnen worden. Accu’s gaan minder lang mee dan de rest van een fiets, zeker minder lang dan een frame, en het is zonde wanneer een frame nog goed is, maar de accu kan niet meer geleverd worden. Het is wel zo dat een geïntegreerde accu vaak mooier is, dat weer wel.

Het is te hopen dat de fietsindustrie dezelfde kant op gaan als de accugereedschappen, waar je bij bepaalde merken een soort standaardisatie krijgt op accu gebied waardoor meerdere merken gereedschap op een merk accu passen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat die Bosch intube batterij binnen 10-15 jaar nog te vinden is, desnoods wordt ze gereviseerd met nieuwe cellen.
Blackbelt schreef:
za 10 okt, 2020 18:49
Ik heb er wel vertrouwen in dat die Bosch intube batterij binnen 10-15 jaar nog te vinden is, desnoods wordt ze gereviseerd met nieuwe cellen.
Mijn ervaringen met vreemdmerk vervangingsaccu's bij de duurdere fotocamera's zijn slecht. Er staan evenveel mAh op vermeld maar de krengen zijn leeg voor je het weet.
Leon schreef:
za 10 okt, 2020 19:25
Blackbelt schreef:
za 10 okt, 2020 18:49
Ik heb er wel vertrouwen in dat die Bosch intube batterij binnen 10-15 jaar nog te vinden is, desnoods wordt ze gereviseerd met nieuwe cellen.
Mijn ervaringen met vreemdmerk vervangingsaccu's bij de duurdere fotocamera's zijn slecht. Er staan evenveel mAh op vermeld maar de krengen zijn leeg voor je het weet.
Klopt, je hoort inderdaad heel verschillende resultaten met vreemdmerk accu’s, zowel positief als negatief. Ik heb zelf wel goede ervaring met vervanging van 2 oude Metabo NiCd accu’s door 2 NiMh accu’s van een onafhankelijk merk.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde was, wat je nu ziet, dat Metabo accu’s maakt die een 10 tal andere bekende gereedschap merken ook gebruiken. Ook Bosch blauw gaat dit nu doen, zij het voorlopig op beperktere schaal. Als je dit soort samenwerking ook bij de fiets producenten zou gaan zien, is dat een hele vooruitgang. Men zal wel concurrentie aanvoeren, maar dat is bij gereedschap-producenten niet anders. Ik heb trouwens geen idee waar nu fiets accu’s vandaan komen, ik kan me niet voorstellen dat ze die allemaal zelf maken.
Als ik zo’n Bosch intube bekijk, en een paar filmpjes van mensen die ze uit elkaar halen, dan ziet het er voor mijnals volgt uit:
- behuizing, connectoren : design by Bosch, gekocht bij leveranciers volgens hun specs.
- BMS en electronica: zal Bosch wel zelf maken
- cellen: die kopen ze gewoon

Maar vooral, er zijn nu zo veel merken die ze gebruiken dat Bosch dat toch jaren moet blijven leveren, daarenboven gaan er zeker revisiebedrijven deze batterij bekijken en kunnen herstellen. Daar zullen beunen tussen zitten en pro’s.
Hetzelfde zie je voor de motoren zelf. Voor de populairste vind je met een paar kliks reserveonderdelen, of bedrijven die dat doen.
Dat moet je niet verwachten voor een motor of ecu van VanMoof, maar wel bij een Batavus of Koga met een Bosch.
Leon schreef:
za 10 okt, 2020 16:17
Op een paar zaken na geef ik geld voor elk electronisch feature dat er NIET op zit.
Maar je behoort dan ook niet tot de doelgroep.

Als je ervan uit gaat dat er altijd stroom voorhanden is kan je een helemaal ander voertuig bouwen dat de bestuurder wel degelijk vooruit helpt. Ik denk bijvoorbeeld aan fatsoenlijke navigatie met aangepaste bediening aan het stuur. Of zaken als automatisch op slot gaan en openen (keyless entry) met bv. geïntegreerde koffers die automatisch mee vergrendelen. Zoals ik eerder al aangaf zijn veel van die dingen al gemeengoed in de auto-industrie. Een partner als Bosch zou volgens mij zinniger zijn dan Accell-groep want die moeten het allemaal nog uitvinden.

Nu begrijp ik dat het doctoraats-onderzoek nog een flinke stap verder zou moeten gaan, maar mij lijkt het moeilijk om zo'n stap te zetten als e-bike's nu slechts een fiets met motor en batterij zijn.
@bdr, de integratie zoals jij beschrijft zal een stap te ver zijn voor het fietswereldje.
Maar er wordt al wel gewerkt aan integratie van verschillende onderdelen.
En ik ben daar helemaal niet blij mee.

Er is bijv een Koga E-WorldTraveller-S met Rohloff eShift met Bosch motor en een Rohloff die electronisch wordt geschakeld via het display van de motor..
Er zijn ook al motoren die de ondersteuning afstemmen op je hartslag.
Je zal maar eens moe kunnen worden.

Als de accu van de motor leeg is, en je de Rohloff harder dan ooit nodig hebt, moet ie verstek laten gaan.
Het grote nadeel is wel dat de levensduur van je Rohloff nu wordt bepaald door de levensduur van de motor. Bosch heeft bij mij een slechte reputatie op het gebied van downgradebaarheid.

Op dit forum zijn veel mensen actief die heel specieke ideeen hebben over wat een hartslagmeter en het computertje op hun stuur wel moeten doen, of juist niet moeten doen.
Waar moeten al die mensen met hun eigenzinnigheid heen als een fabrikant in een land ver weg heeft bepaald welk computertje op hun fiets past, en welk niet.
bdr schreef:
za 10 okt, 2020 23:31
Leon schreef:
za 10 okt, 2020 16:17
Op een paar zaken na geef ik geld voor elk electronisch feature dat er NIET op zit.
Maar je behoort dan ook niet tot de doelgroep.
Hoezo dat dan niet?
Wat we nu al weten is dat de verwachtingen enorm uit elkaar lopen....

Dat bevestigt alvast wat we op de fietsenmarkt zien... een enorm aanbod aan verschillende types fietsen, met een grote diversiteit in de verwachtingen.
Je moet (nou ja, niks moet) eerst besluiten welke afslag je wilt nemen. Of keep it simpel, stupid: een ebike waarbij je zoveel als mogelijk de dynamiek en kwaliteiten van een ‘gewone’ fiets wilt behouden. Of een ebike waarbij je zoveel als mogelijk al dan niet overbodige luxe aanbieden wilt, en waarbij inherent daaraan de afhankelijkheid van het e-deel zo groot mogelijk is.

Gezien de verwijzingen naar auto’s lijkt het erop dat je op voorhand neigt naar de tweede afslag.
Grandonneur schreef:
zo 11 okt, 2020 10:34
Je moet (nou ja, niks moet) eerst besluiten welke afslag je wilt nemen. Of keep it simpel, stupid: een ebike waarbij je zoveel als mogelijk de dynamiek en kwaliteiten van een ‘gewone’ fiets wilt behouden.
8)
Ik zal toch niet weer de eerste zijn? :wink:

Reden: mijn fiets is mijn uitlaatklep voor de rest van het leven dat ingewikkeld genoeg is. Wandelen is het ultieme. Met de fiets kom ik verder en als het ooit nodig is kan ik mijn fietsleven met ondersteuning hopelijk nog flink oprekken. Maar ingewikkelder dan dat hoeft voor mij niet.
Leon schreef:
zo 11 okt, 2020 11:25
Grandonneur schreef:
zo 11 okt, 2020 10:34
Je moet (nou ja, niks moet) eerst besluiten welke afslag je wilt nemen. Of keep it simpel, stupid: een ebike waarbij je zoveel als mogelijk de dynamiek en kwaliteiten van een ‘gewone’ fiets wilt behouden.
8)
Ik zal toch niet weer de eerste zijn? :wink:

Reden: mijn fiets is mijn uitlaatklep voor de rest van het leven dat ingewikkeld genoeg is. Wandelen is het ultieme. Met de fiets kom ik verder en als het ooit nodig is kan ik mijn fietsleven met ondersteuning hopelijk nog flink oprekken. Maar ingewikkelder dan dat hoeft voor mij niet.
Mooi geschreven Leon. Op de fiets kom ik ook tot rust. Maar heb daar wel een beetje zweet bij nodig. De cadans van de trappers , hersenen die niks hoeven te doen. Kan het uren volhouden. Helemaal mentaal uitgerust thuiskomen.
Leon schreef:
zo 11 okt, 2020 09:32
bdr schreef:
za 10 okt, 2020 23:31
Leon schreef:
za 10 okt, 2020 16:17
Op een paar zaken na geef ik geld voor elk electronisch feature dat er NIET op zit.
Maar je behoort dan ook niet tot de doelgroep.
Hoezo dat dan niet?
Het doel van het onderzoek is om te kijken hoe technologie e-bikes beter kan maken, als je van a-priori zo weinig mogelijk technologie-standpunt vertrekt, behoor je dus niet tot de doelgroep van het onderzoek.
bdr schreef:
zo 11 okt, 2020 22:42
Leon schreef:
zo 11 okt, 2020 09:32
bdr schreef:
za 10 okt, 2020 23:31


Maar je behoort dan ook niet tot de doelgroep.
Hoezo dat dan niet?
Het doel van het onderzoek is om te kijken hoe technologie e-bikes beter kan maken, als je van a-priori zo weinig mogelijk technologie-standpunt vertrekt, behoor je dus niet tot de doelgroep van het onderzoek.
Als de enige uitkomst kan zijn dat meer technologie in een fiets altijd beter is dan lijkt me dat een ziek onderzoek. Maar een conclusie kan toch ook zijn dat een groeiend deel van de klanten daar niet op zit te wachten, inmiddels een ander merk koopt, en het dus verstandig is ook die markt te gaan bedienen in plaats van alleen maar meer gadgets en volgtechnologie op een fiets? Dan ben ik wel een doelgroep.
https://www.euraxess.it/jobs/534151 schreef: The project concerns the design, testing and evaluation of advanced cyclist interfaces and assistance systems for electric bikes (e-bikes).
Dit is de omschrijving van de potentiële job van mrboot, ik denk dat hij niet veel ophef gaat maken met de stelling "hoe minder hoe liever".
Je kunt dit imho uitstekend meer algemeen uitleggen als onderzoek naar systemen waarbij de fietser zo goed mogelijk geholpen is. Bijvoorbeeld: waarbij de ondersteuning het minst opvallend aanwezig is, waarbij de dynamiek van de fiets zo min mogelijk verandert, waarbij de mate van ondersteuning (vermogen, modulatie) op de meest natuurlijke manier zijn werk doet. Of bijvoorbeeld hoe een e-aandrijving (beter) naar voorkeur gepersonaliseerd kan worden door de fietser. Wellicht met leercurve van het systeem, verzin het maar.