Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oldschool vakantiefiets: hoe op te bouwen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oldschool vakantiefiets: hoe op te bouwen?

Jurr schreef:
do 08 okt, 2020 08:47
Als het mijn frame zou zijn dan zou ik vooral iets anders bouwen dan dat er nu al in de collectie staat. (...)
Ha! Dat is precies de reden om deze vraag eens hier voor te leggen. :)
Leon schreef:
do 08 okt, 2020 08:48
Maar het frame blijft een oud geval met alle nadelen van dien die je op de strade bianche allemaal tegenkomt. Maar ik neem aan dat OP die nadelen wel kent.
Ik heb inderdaad al aardig wat kilometers onverhard achter de rug zo door de jaren heen, maar ik moet bekennen dat het me met de nadelen nogal meevalt. Het enige echte vraagstuk wordt eigenlijk gevormd door de banden. Breed is op onverhard en kasseien wel erg prettig, maar vind ik op het asfalt weer minder lekker sturen. De laatste tijd rijd ik veel met de Challenge Strada Bianca van 30 mm, en die bevalt mij erg goed.
Grandonneur schreef:
do 08 okt, 2020 09:57
De lak (/gebrek aan) en kleurstelling zijn nou net wat dit frame gaaf maakt. Overgespoten is het imho niet zo héél speciaal, in elk geval geen kostbare ombouw waard.

Eerst maar eens op overwegen wat de beperkingen zijn, in hoeverre je 'modern' kunt gaan? aanpassingen frame, mannetje, bracket een optie of ligt daar een grens?
Mee eens. Ik hou het frame, lak en stickers graag origineel, al was het maar uit respect voor de maker. Zeker als het geen serieproduct is. Bovendien mag een fiets van 45 jaar oud er ook best uit zien als 45 jaar oud.

Overigens is een opbouw met een moderne groep bij zo'n frame op zich geen probleem. Daar zijn geen onomkeerbare aanpassingen voor nodig, tenzij je schijfremmen wilt gaan monteren.
Grandonneur schreef:
do 08 okt, 2020 09:57
Oké dan :) : 1x10 op 130mm naaf, zwarte 622 wielen met groen-geel-zwart-rood-blauwe nippels. flared drop bar met 1x10 bar end shifter. Past een 30mm gravelking oid? remmen; de best functionerende set die past. sks longboard, flite of turbo racer zadel met passend bruin stuurlintje.

8)
Leuk! Of dit er het juiste frame voor is weet ik niet, maar het plaatje dat je schetst staat me zeker aan!
Blackbelt schreef:
do 08 okt, 2020 10:54
Bij zo'n project mag je inderdaad niet naar de kosten kijken.
Goed om te horen!

Ik zal het ook zeker aan mevrouw non-fixie laten weten. :D
Wim schreef:
do 08 okt, 2020 11:45
Ik weet niet of ik deze nu zo erg mooi vind, maar dat is niet zo relevant. Ik zou eerst willen weten wat er mee kan: wat voor remmen passen er op, en hoeveel ruimte is er voor ietsje bredere banden. En is het ooit een fiets geweest voor 622 wielen of voor 630? Tot slot, hoeveel ruimte is er tussen de achterpadden? 120, 126 of 130 mm?
De fiets kwam met 700C wielen, en ik heb even gekeken met een setje Jack Browns van 33.3 mm en ik denk dat die er nog wel met spatbordjes in passen. Breedte achter is nu 120 mm, maar dat kan zonder problemen aangepast worden.
Leon schreef:
do 08 okt, 2020 11:49
Blackbelt schreef:
do 08 okt, 2020 10:54
Misschien kan je het nog origineler maken met goede tweedehandsonderdelen.
Ik zag hier laatst een stel mooie* remmen die hier misschien** wel op passen***:
viewtopic.php?f=11&t=35152
Dank voor de tip. Dat zijn inderdaad wel mooie remmen. Ik kende dit specifiek model niet, maar Shimano dual pivots wel, en niets dan lof over die dingen.
WimB schreef:
do 08 okt, 2020 12:32
In 1975 waren de onderdelen van Campagnolo het beste waarmee je een fiets kon afmonteren, vooral het type Super Record van hun. Het neusje van de zalm.
Vooral de draaiende delen, zoals naven, balhoofdstellen en trapassen. Helaas moet je daar dus ook nog steeds heel veel geld voor betalen. :(
Deze fiets kwam met Campagnolo trapas en naven, en de verleiding is er dan ook zeker om die er terug op te zetten.
Bert van Sprang schreef:
do 08 okt, 2020 12:40
Inmiddels zijn we 45 jaar verder en veel verbeteringen verder.
Vernieuwingen zeker, maar de echte verbeteringen vallen mij, eerlijk gezegd, nogal tegen. Nu worden "goed" en "beter" natuurlijk voor een belangrijk deel bepaald door persoonlijke voorkeuren. Voor mij zijn aspecten als elegantie, schoonheid, duurzaamheid en eenvoud veel belangrijker dan voor een profwielrenner. Ik hoef ook niet met 100 km/u in een peloton af te dalen.
Als Bernard Thevenet in 1977 de Tour nog kon winnen met een setje MAFAC-remmen uit 1952, dan kunnen ze meer dan ik er ooit van ga kunnen vragen.
Leon schreef:
do 08 okt, 2020 13:42
Nu zijn dat ook mijn favoriete wegen. (...)
Kijk, dat zijn we dan gelukkig wel eens. :)

Voor wie een plaatje beter werkt dan tekst:

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 08 okt, 2020 23:30
WimB schreef:
do 08 okt, 2020 12:32
In 1975 waren de onderdelen van Campagnolo het beste waarmee je een fiets kon afmonteren, vooral het type Super Record van hun. Het neusje van de zalm.
Vooral de draaiende delen, zoals naven, balhoofdstellen en trapassen. Helaas moet je daar dus ook nog steeds heel veel geld voor betalen. :(
Deze fiets kwam met Campagnolo trapas en naven, en de verleiding is er dan ook zeker om die er terug op te zetten.
Bert van Sprang schreef:
do 08 okt, 2020 12:40
Inmiddels zijn we 45 jaar verder en veel verbeteringen verder.
Vernieuwingen zeker, maar de echte verbeteringen vallen mij, eerlijk gezegd, nogal tegen. Nu worden "goed" en "beter" natuurlijk voor een belangrijk deel bepaald door persoonlijke voorkeuren. Voor mij zijn aspecten als elegantie, schoonheid, duurzaamheid en eenvoud veel belangrijker dan voor een profwielrenner. Ik hoef ook niet met 100 km/u in een peloton af te dalen.
Als Bernard Thevenet in 1977 de Tour nog kon winnen met een setje MAFAC-remmen uit 1952, dan kunnen ze meer dan ik er ooit van ga kunnen vragen.
Met die remmen op zich was niks mis, maar ik denk dat het toch andere blokjes waren.

Maar als je de vergelijking maakt met racefietsen.... dan is er toch heel veel veranderd.
Carbonwielen en een Carbon frame is toch wel iets heel anders dan een stalen frame.
Voor de profs is aerodynamica natuurlijk heel belangrijk, en met integratie van kabels voor remmen en schakeling doen ze daar iets mee natuurlijk, naast de vorm van de velgen, frame, zadelbuis etc.
Voor een vakantiefiets is aero natuurlijk niet belangrijk.
non-fixie schreef:
do 08 okt, 2020 22:59
Dat zijn inderdaad wel mooie remmen.
Ben jij M, van wie ik een aanbod ontving?
Ik heb op mijn Gazelle een 10 speed combinatie zitten: dura ace 10 speed downtube shifters, een microshift derailleur en een oudere Shimano crank met nieuwe TA kettingbladen. Reden hiervoor was dat het per sé zilver moest zijn en dat tegenwoordig lastig te vinden is.

Ik heb in het verleden een Koga frame met 650 wielen omgebouwd (wel fixed) met stalen spatborden en een 35 mm band. Heerlijk!

Overigens heb ik nog wat onderdelen liggen die wel weg mogen: Tektro R559 remmen, Soma Lauterwasser stuur, brooks stuurlint, etc.
Leon schreef:
vr 09 okt, 2020 10:47
non-fixie schreef:
do 08 okt, 2020 22:59
Dat zijn inderdaad wel mooie remmen.
Ben jij M, van wie ik een aanbod ontving?
Nee, dat ben ik niet.
non-fixie schreef:
vr 09 okt, 2020 00:03
Leon schreef:
do 08 okt, 2020 13:42
Nu zijn dat ook mijn favoriete wegen. (...)
Kijk, dat zijn we dan gelukkig wel eens. :)

Voor wie een plaatje beter werkt dan tekst:

Afbeelding
Dat is uitstekend wegdek en ziet er horizontaal uit. Ik was destijds in Toscane wel blij dat mijn fiets ook tegen de slechtere stukken kon en versnellingen had voor de vele stukjes die steil waren (15-20%).
non-fixie schreef:
do 08 okt, 2020 21:58
En ik ga zeker een keer langs in Wageningen. Naar aanleiding van jouw post heb ik vandaag wat foto's van de nieuwe winkel zitten bekijken, en die ziet er zeer aantrekkelijk uit!
Ik zie alleen foto's van de oude winkel (zijn genomen in 2012). Die was in het echt op een chaotische manier nog fraaier, met de geur van oliën en vetten. Heerlijk :)
Leon schreef:
vr 09 okt, 2020 14:25
Dat is uitstekend wegdek en ziet er horizontaal uit. Ik was destijds in Toscane wel blij dat mijn fiets ook tegen de slechtere stukken kon en versnellingen had voor de vele stukjes die steil waren (15-20%).
OK, OK, ..... :)

Afbeelding
Fedor schreef:
vr 09 okt, 2020 15:47
non-fixie schreef:
do 08 okt, 2020 21:58
En ik ga zeker een keer langs in Wageningen. Naar aanleiding van jouw post heb ik vandaag wat foto's van de nieuwe winkel zitten bekijken, en die ziet er zeer aantrekkelijk uit!
Ik zie alleen foto's van de oude winkel (zijn genomen in 2012). Die was in het echt op een chaotische manier nog fraaier, met de geur van oliën en vetten. Heerlijk :)
Ik denk dat je gelijk hebt. Wellicht was die ook nieuw in 2012.

Ben nu extra benieuwd. :)
Was jullie nog een update verschuldigd.

Uit ongeduld, en ook omdat ik dit frame wel wil vergelijken met mijn Austro-Daimler en Roy Thame, heb ik er voor gekozen om hem voor nu maar even op te bouwen met de originele onderdelen gecombineerd met een paar dingen die al / nog had liggen, zoals een Nitto B136-stuur en een Dia Compe voorrekje. Kon ik meteen eens zo'n Ostrich-tas proberen.

Het eerste testritje van zo'n 25 km was zeer geslaagd. Hij nodigt wel uit tot een beetje tempo, en ik voelde minder van de tas dan ik had verwacht.

Afbeelding
De oorspronkelijke post heb ik gemist omdat ik toen op fietsvakantie was. Normaal zou ik het volgende schrijven:

Er zijn heel veel mogelijkheden om aan materiaal te komen, ook voor een veel lagere prijs. Je moet alleen in contact komen met de juiste liefhebbers die er nog veel van hebben liggen.
Helaas zijn de beurzen voorlopig niet mogelijk vanwege de Corona maatregelen. Dat was anders een prima mogelijkheid geweest om voor weinig heel leuke onderdelen te scoren. Begrotelijk wordt het dan helemaal niet. Bij de meeste klassiekers die ik opbouwde bleen de kosten onder de € 500,-.
Mocht je Duits lezen, op het Duitse rennrad news forum is er een hele thread over klassieke vakantiefietsen. De naam van de topic starter daar komt je wel bekend voor ;).
Trouwens, Suntour Cyclone als slecht noemen..... Die groep is speciaal voor wielertoerisme ontwikkeld destijds. Technisch vaak beter dan de concurrentie uit die tijd, alleen het marketingbudget van Suntour was altijd veel te laag, dat merk je nu nog in de reputatie van Suntour.
Maar wat jij wil is eigenlijke en randonneuse of audax bike. Juist bij deze tak van wielersport kun je prima met een klassiek stalen frame uit de voeten.

En voor degenen die rücksichtslos willen poedercoaten, zo verniel je de hele historie van zo'n fiets. Een goed opgebouwde (mag ook deels vernieuwd zijn) is een stukje wielerhistorie waarvan de sporen niet uitgewist mogen worden.

Jouw opbouw is mooi en prima voor het gebruiksdoel dat je omschreef. Nu voor de winter nog een fatsoenlijke verlichting er op en je kunt zo meedoen met de brevetten zodra we die weer mogen organiseren.
Dank voor je uitgebreide reactie, @Ivo. Zo te zien zitten we wel aardig op dezelfde pagina.

Leuk, die Sammelthread! Ik kom regelmatig op rennrad-news.de, maar mijn Duits is niet goed genoeg om daar actief aan het gesprek deel te nemen. Mijn 'stamkroeg' is bikeforums C&V.

Enorm jammer dat we dit jaar geen evenementen en beurzen hebben kunnen bezoeken. Ik had gehoopt dat Gent nog door zou gaan, maar de tweede golf boorde ook die hoop de grond in.

Vooral vanwege de gezelligheid trouwens, want qua onderdelen kan ik nog wel een paar maanden vooruit: :) :

Afbeelding

De meeste van mijn fietsen zijn trouwens oude racefietsen, maar die zijn minder geschikt voor de vakantietochten met mevrouw non-fixie. Het format van de randonneuse légère vinden we allebei wel aantrekkelijk, en heeft als groot voordeel dat daarmee onze rijstijlen en snelheden vanzelf veel dichter bij elkaar liggen dan wanneer we op verschillende typen fietsen rijden.

Tja, en verlichting. Er moet natuurlijk zo'n verchroomde zaklamp aan het rekje, met dynamoverlichting als reserve, maar een mooie klassieke oplossing, die ook nog goed licht geeft (zoals met de spullen van https://www.velolumino.com/) kost meer dan mijn fiets, en daar hik ik nog wat tegenaan. Voorlopig dus nog maar even met de Axendo USB door het donker.
Tot in de jaren 80 werd er gewoon een staaflantaarn uit de supermarkt aan het bagagerekje bevestigd, vaak zo'n 8-hoekige gevoed door D-cellen. Ook zag ik in de jaren '90 nog regelmatig Petzl Halogeen hoofdlampen met tie wraps aan het stuur bevestigd tijdens Franse brevetten.
Met wat inventiviteit kun je zo een gewone LED staaflantaarn (liefst met oplaadbare accu) aan je voorrekje bevestigen om goed licht te combineren met een klassiek uiterlijk. Dat hoeft niet duur te zijn als je gewoon wat zoekt.