Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat weegt zo'n 'oude' Giant Expedition traveler (ongeveer)? - Forum Wereldfietser

Wat weegt zo'n 'oude' Giant Expedition traveler (ongeveer)?

Zonder de intentie dit topic te willen 'kapen' even een vraagje van een forumnieuweling:
Wat weegt zo'n 'oude' Giant Expedition traveler (ongeveer)?

Achtergrond:
ik ben opzoek naar een, ineerste instantie tweedehands, fiets bij mij in de buurt, voet van de franse Pyreneeën weer wat te gaan fietsen. Met mijn 23 jaar oude stadsfiets (Dawes met 7-speed Nexus) red ik (60 jaar) het niet meer op de max 8-9% heuvels rondom ons huis. Mijn nog oudere racefiets (waarmee ik in 1993 nog La Marmotte heb gereden) is mij nu te sportief/oncomfortable qua houding.
Ik zit echter wel met een gewichtsbeperking ivm de beperkte kogeldruk (55 kg) van onze auto, waar het gewicht van een (nog aan te schaffen) fietsendrager (min. 12kg) vanaf moet als mede het gewicht van een (ook nog aan te schaffen ebike minus accu) voor mijn vrouw, wellichte een Cube Touring Hybrid Pro (ca. 23 kg). Van de max 20kg die zo overblijft wil ik nog wat marge houden voor zowel de fietsendrager als de ebike voor mijn vrouw, dus denk eerder aan max 16kg voor mijn eigen fiets.
Voordrager hoeft er niet op, zware standaard ook niet, want ik ga hooguit uit met wat boodschappen in een fietstas ermee rijden. Hoofddoel: dagtochten in de zeer heuvelachtige omgeving en later ook dagtochten in de nabij gelegen Pyreneeën.

PS: mocht het beter zijn een nieuw topic te starten, hoor ik dat graag. Bedankt!
Net even gemeten: Mijn jaren '90 Expedition weegt 15,6 kg. Maat 60, geen voordrager en Brooks B17 zadel.Stukken lichter dan de gemiddelde Sontos-tank van tegenwoordig.
Reuze bedankt! (maar voor mijn geval toch nog te zwaar, helaas)
strawbale schreef:
do 08 okt, 2020 18:16
Zonder de intentie dit topic te willen 'kapen' even een vraagje van een forumnieuweling:
Wat weegt zo'n 'oude' Giant Expedition traveler (ongeveer)?
Een frame plus vork van om het even welke vakantiefiets wegen samen tussen de tweeëneenhalve en maximaal vier kilo. De rest is de zooi die er aan hangt.
Als je de accu uit de fiets kan halen scheelt dat wel weer een paar kilo. Als je dan ook de zadels er nog afhaalt is het misschien nog te doen.
Heb inmiddels een lichte fietsendrager op het oog (https://www.uebler.nl/fietsendragers/i21/), die met mijn beperkte kogeldruk en D-waarde netto 35 kg aan fietsen mag hebben (https://www.uebler.nl/wp-content/upload ... L-2020.pdf). De beoogde e-bike voor mijn vrouw zal rond de 23 kg zonder accu zijn., dus blijft er slechts 12 kg voor mijn toekomstige fiets over.
Even verder puzzelen. Wellicht op basis van het 531 frame van mijn oude racefiets, dat wel oud is maar weinig kilometers heeft gemaakt en oogjes voor spatborden en achterbagagedrager heeft.
Fietsen op het dak van de auto al overwogen? Of eentje van beide? Misschien alleen de e-bike achterop en de andere fiets in de auto?

Om maar even een andere kant op te denken...
Iedereen tot nu toe reuze bedankt.
Het is denk ik handiger als ik een nieuw topic start.
Kan iemand (de forumbeheerder?) eerdere reacties daarna overzetten?
strawbale schreef:
vr 09 okt, 2020 11:19
Iedereen tot nu toe reuze bedankt.
Het is denk ik handiger als ik een nieuw topic start.
Kan iemand (de forumbeheerder?) eerdere reacties daarna overzetten?
Gesplitst.
Jurr schreef:
vr 09 okt, 2020 11:09
Fietsen op het dak van de auto al overwogen?
Dat is dramatisch voor de luchtweerstand en rijdt daardoor echt niet fijn.

Die kogeldruk is uiteraard een juridisch en verzekeringskwestie, maar technisch stelt het wat betreft fietsen op een drager niet veel voor. Een trekhaak is namelijk niet alleen berekend voor die kogeldruk, maar moet bij een noodstop tegelijk ook de aanhanger plus volbelading in toom kunnen houden. Dan hebben we het over zeker 750 kg als ik de regels goed onthouden heb. Met alleen fietsen achterop zitten je die 750 kg niet aan je trekhaak te rukken, en dat scheelt veel.
De horizontale belasting van een trekhaak is een heel ander verhaal dan de vertikale belasting. Overigens wordt de kogeldruk door de auto(fabrikant) bepaald, niet door de trekhaak(fabrikant).
strawbale schreef:
di 13 okt, 2020 21:41
De horizontale belasting van een trekhaak is een heel ander verhaal dan de vertikale belasting.
Die dooddoener zonder verdere uitleg ga ik onthouden voor als ik het eens een keer kan gebruiken. Bedankt!
Leon schreef:
di 13 okt, 2020 21:34

Die kogeldruk is uiteraard een juridisch en verzekeringskwestie, maar technisch stelt het wat betreft fietsen op een drager niet veel voor. Een trekhaak is namelijk niet alleen berekend voor die kogeldruk, maar moet bij een noodstop tegelijk ook de aanhanger plus volbelading in toom kunnen houden. Dan hebben we het over zeker 750 kg als ik de regels goed onthouden heb. Met alleen fietsen achterop zitten je die 750 kg niet aan je trekhaak te rukken, en dat scheelt veel.
Kijk wel uit om wat voor auto het gaat en hoe die trekhaak bevestigd is voor je eventueel zou gaan overwegen die voorgeschreven maxima naast je neer te leggen.

Er zijn bijvoorbeeld ook 'trekhaken' op de markt die alleen een fietsendrager mogen hebben en helemaal geen aanhanger. Zoals bijvoorbeeld bij een 107/Aygo/C1, maar zo zijn er vast wel meer voorbeelden.
Inderdaad, met name bij (oudere) hybride modellen, zoals de Prius 1 t/m 3: wel een fietsendrager, geen aanhanger.
Ik heb zelf een Auris 2 TS hybride, max trekgewicht 345 kg, max kogeldruk 55 kg (ongeacht wat de trekhaak zelf aankan)
dit zou ik wel kunnen doen: https://www.aanhangerkopen.nl/fietsaanhanger
Er zijn ook aanghangwagentjes voor (elektrische) fietsen.
Ik tiep te langzaam.
ik denk: kijk eens bij de fietsbond of de consumentenbond naar recente tests van opvouwbare fietsdragers. wij hebben een wat lompe opvouwbare drager van mulpro. niet zo licht, wel opvouwbaar. passen twee fietsen op.

toen we laatst van een opgereden Scenic op zoek gingen naar een tweedehands stekker-auto kwamen we ook diverse auto's tegen met een trekhaak waar wel drager óp en geen aanhanger àan mag.
De lichtste goeie drager (die ik kan vinden): https://www.uebler.nl/fietsendragers/f24/ (12 kg)
en de kantebare (dus handigere): https://www.uebler.nl/fietsendragers/i21/

Met een max kogeldruk van 55 kg kunnen daar dus net geen twee electrische fietsen (zonder accu) op, althans niet de fietsen die ik op het oog heb en kan betalen ;-)
Als jullie een lichte en een zware fiets willen vervoeren moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat de zware fiets het dichtste bij de auto staat.