Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oldschool vakantiefiets: hoe op te bouwen? - Forum Wereldfietser

Oldschool vakantiefiets: hoe op te bouwen?

Vorige week heb ik een Olympia Sport uit de jaren ‘70 op de kop getikt. Het is een Reynolds 531 frameset, met vijftig jaar aan gebruikssporen, maar verder in alleszins redelijke staat. Op het eerste gezicht een raceframe, maar de iets langere wielbasis (zo’n 104 cm) en ook de typische ESGE-achterplaat duiden erop dat het eerder voor een “sportieve toerfietser” is gemaakt.

Olympia Sport was het huismerk van Rein Ruitenbeek uit Hilversum, die de frames voor zijn klanten “ergens in Amsterdam” liet maken.

Afbeelding

Afbeelding

Het is mijn maat, en ook de geometrie lijkt veelbelovend: ergens tussen de responsieve nervositeit van een racefiets en de goeiige lompheid van een toerfiets in. Zo te zien een fiets die vlot stuurt, maar waar je ook een hele dag in redelijk comfort op kunt doorbrengen.

Kortom, wel mijn soort fiets.

Mijn bagage laat ik bij voorkeur thuis, of door anderen vervoeren, dus meer dan een zadel- of stuurtas met reservebandje, multi-tool, regenjasje en een Snickers gaat er doorgaans niet mee.

Mijn vakantieritten zijn bij voorkeur op de lokale binnenwegen van Zuid-Europa, variërend van nieuw asfalt tot uitgespoelde strade bianche.

Ik zit er nu al een paar dagen naar te kijken, en vraag me af hoe ik hem op ga bouwen. Zoveel mogelijk origineel, met het beste wat 1975 te bieden had? Restomod, met een moderne Campagnolo- of Shimanogroep en veel carbon? Of helemaal Jan Heine met 650B-wielen, Japanse spatborden met holle stangetjes en banden van 200 gram en €80 per stuk?

Ik meen dat er hier ook wel een paar leden zijn die een oudere fiets niet uit de weg gaan, dus vandaar dat ik de vraag hier maar eens voorleg.

Alvast bedankt voor jullie ideeën, suggesties en inspirerende voorbeelden.
Voor periode correcte onderdelen kan ik je Mario van www.defietsenmaker.nl aanbevelen, en daarnaast is er via http://www.retrobike.co.uk/auction/ nog wel eens aan wat moois te komen. Daarnaast heeft https://www.libertecycles.nl/ ook veel retro artikelen op voorraad, die zijn dan wel weer allemaal nieuw gefabriceerd dus niet NOS (New Old Stock)
Ik heb wel het idee dat de fiets duurder zal worden dan die destijds (ook met inflatie-correctie) gekost heeft.
Voor de èchte Jan Heine aanpak moet iets met de vork gebeuren (kortere naloop) en restomod waarbij noch het frame noch de onderdelen blinken is gewoon een... frankenbike. Dus misschien niet het ideale frame ervoor (die plaat , hmm). Misschien eens een Suntour-groepje opzetten, super degelijk en licht exotisch voor de lage landen? Of anders de achtertrein uitbuigen tot 130 en voor geIndexeerde 8 speed gaan met Shimano bar end shifters als je die nog vindt (evtl nieuwe van Sunrace of zo). Zorgt toch voor een heel andere rijervaring dan 6 speed met buisshifters. Moustache-stuur? Ik denk dat ik uiteindelijk gewoon het Dura Ace stickertje zou volgen...
Mooi frame, hoor. Ik zou het frame laten poedercoaten en opbouwen a la Compass/Heine. Dan ziet het er mooi uit als één geheel.
Tassen van Velo Orange, Carradice of Ostrich. :D
Kijk inderdaad even bij Liberty Cycles. Als je de kans hebt, rijd naar Wageningen. Na de verhuizing een zeer fraaie winkel geworden.
Als het mijn frame zou zijn dan zou ik vooral iets anders bouwen dan dat er nu al in de collectie staat. 'k Zie wel vaker klassieke racefietsen van TopicStarter voorbij komen, dan zou ik bij deze een andere kant op gaan.

De lak zou ik lekker zo laten. Veel te lijden heeft 'ie vast niet in z'n nieuwe taak, dus ik zou voor plaatselijk behandelen van de roest gaan, een klassiek frame mag best karakter tonen.

Zelf heb ik niet zoveel verstand van klassieke racefietsen, maar klassieke looks met een modernere twist zou mijn keuze zijn denk ik.
jwkeij schreef:
do 08 okt, 2020 08:34
Mooi frame, hoor. Ik zou het frame laten poedercoaten en opbouwen a la Compass/Heine. Dan ziet het er mooi uit als één geheel.
Maar het frame blijft een oud geval met alle nadelen van dien die je op de strade bianche allemaal tegenkomt. Maar ik neem aan dat OP die nadelen wel kent.
Jurr schreef:
do 08 okt, 2020 08:47
Als het mijn frame zou zijn dan zou ik vooral iets anders bouwen dan dat er nu al in de collectie staat. 'k Zie wel vaker klassieke racefietsen van TopicStarter voorbij komen, dan zou ik bij deze een andere kant op gaan.
Eens! Er zijn al zulke geweldige fietsen voorbij gekomen. Hier maar eens wat geks mee verzinnen?
Jurr schreef:
do 08 okt, 2020 08:47
De lak zou ik lekker zo laten.
Wederom eens. de lak (/gebrek aan) en kleurstelling zijn nou net wat dit frame gaaf maakt. Overgespoten is het imho niet zo héél speciaal, in elk geval geen kostbare ombouw waard.

Eerst maar eens op overwegen wat de beperkingen zijn, in hoeverre je 'modern' kunt gaan? aanpassingen frame, mannetje, bracket een optie of ligt daar een grens?

Oké dan :) : 1x10 op 130mm naaf, zwarte 622 wielen met groen-geel-zwart-rood-blauwe nippels. flared drop bar met 1x10 bar end shifter. Past een 30mm gravelking oid? remmen; de best functionerende set die past. sks longboard, flite of turbo racer zadel met passend bruin stuurlintje.

8)
_Peter_ schreef:
do 08 okt, 2020 00:20
Voor periode correcte onderdelen kan ik je Mario van www.defietsenmaker.nl aanbevelen, en daarnaast is er via http://www.retrobike.co.uk/auction/ nog wel eens aan wat moois te komen. Daarnaast heeft https://www.libertecycles.nl/ ook veel retro artikelen op voorraad, die zijn dan wel weer allemaal nieuw gefabriceerd dus niet NOS (New Old Stock)
Ik heb wel het idee dat de fiets duurder zal worden dan die destijds (ook met inflatie-correctie) gekost heeft.
Bij zo'n project mag je inderdaad niet naar de kosten kijken. Het is zeker logisch dat een fiets opgebouwd met aftermarket onderdelen altijd duurder zal zijn dan een nieuwe fiets kopen.
Misschien kan je het nog origineler maken met goede tweedehandsonderdelen.
Ik weet niet of ik deze nu zo erg mooi vind, maar dat is niet zo relevant. Ik zou eerst willen weten wat er mee kan: wat voor remmen passen er op, en hoeveel ruimte is er voor ietsje bredere banden. En is het ooit een fiets geweest voor 622 wielen of voor 630? Tot slot, hoeveel ruimte is er tussen de achterpadden? 120, 126 of 130 mm?
Blackbelt schreef:
do 08 okt, 2020 10:54
Misschien kan je het nog origineler maken met goede tweedehandsonderdelen.
Ik zag hier laatst een stel mooie* remmen die hier misschien** wel op passen***:
viewtopic.php?f=11&t=35152
non-fixie schreef:
wo 07 okt, 2020 22:52
Ik zit er nu al een paar dagen naar te kijken, en vraag me af hoe ik hem op ga bouwen. Zoveel mogelijk origineel, met het beste wat 1975 te bieden had? Restomod, met een moderne Campagnolo- of Shimanogroep en veel carbon? Of helemaal Jan Heine met 650B-wielen, Japanse spatborden met holle stangetjes en banden van 200 gram en €80 per stuk?

Ik meen dat er hier ook wel een paar leden zijn die een oudere fiets niet uit de weg gaan, dus vandaar dat ik de vraag hier maar eens voorleg.

Alvast bedankt voor jullie ideeën, suggesties en inspirerende voorbeelden.
In 1975 waren de onderdelen van Campagnolo het beste waarmee je een fiets kon afmonteren, vooral het type Super Record van hun. Het neusje van de zalm.
In 1975 waren de onderdelen van Campagnolo het beste waarmee je een fiets kon afmonteren,
Inmiddels zijn we 45 jaar verder en veel verbeteringen verder.
ik zou voor Deore DX 7 speed kiezen (makkelijke keuze want heb ik nog liggen :D ), moderne sterke achternaaf en 8-speed cassette erop (één kransje gebruik je niet of is creatief wel in te zetten...), bijvoorbeeld de hierboven genoemde knijpremmen of vergelijkbaar van Tektro (werken prima met hendels die bij cantilevers horen) , Mavic Module velgen of vergelijkbaar in de wielen, wel spatborden. of iets vergelijkbaars met 8-speed.
leuk project!
Bert van Sprang schreef:
do 08 okt, 2020 12:40
Inmiddels zijn we 45 jaar verder en veel verbeteringen verder.
en alhoewel topicstarter daar waarschijnlijk van op de hoogte is, overweegt hij de optie om oude spullen te gebruiken desondanks.
Grandonneur schreef:
do 08 okt, 2020 13:19
Bert van Sprang schreef:
do 08 okt, 2020 12:40
Inmiddels zijn we 45 jaar verder en veel verbeteringen verder.
en alhoewel topicstarter daar waarschijnlijk van op de hoogte is, overweegt hij de optie om oude spullen te gebruiken desondanks.
Dat lijkt me de bedoeling te te zijn.
Dan wordt het eerder een "old timer" restauratie of heropbouw.
Ofwel is dat frame bijzonder, en probeer je die fiets zo origineel mogelijk op te bouwen, ofwel ga je voor een echt goede fiets, en dan weet ik niet zo zeker of dit frame wel echt iets toevoegt. Ik kan me best voorstellen dat het dan meer beperkingen oplevert dan voordelen.
Grandonneur schreef:
Bert van Sprang schreef:Inmiddels zijn we 45 jaar verder en veel verbeteringen verder.
en alhoewel topicstarter daar waarschijnlijk van op de hoogte is, overweegt hij de optie om oude spullen te gebruiken desondanks.
OP schrijft ook dit:
non-fixie schreef:Mijn vakantieritten zijn bij voorkeur op de lokale binnenwegen van Zuid-Europa, variërend van nieuw asfalt tot uitgespoelde strade bianche.
Nu zijn dat ook mijn favoriete wegen. Ik dank echter de goden en de fiets(onderdelen)fabrikanten voor het feit dat ik dat niet meer hoef te doen op de fietsen die ik destijds had.
Jeetje! Dank voor jullie uitgebreide reacties en commentaren. Leuk! :D
_Peter_ schreef:
do 08 okt, 2020 00:20
Voor periode correcte onderdelen kan ik je Mario van www.defietsenmaker.nl aanbevelen, en daarnaast is er via http://www.retrobike.co.uk/auction/ nog wel eens aan wat moois te komen. Daarnaast heeft https://www.libertecycles.nl/ ook veel retro artikelen op voorraad, die zijn dan wel weer allemaal nieuw gefabriceerd dus niet NOS (New Old Stock)
Ik heb wel het idee dat de fiets duurder zal worden dan die destijds (ook met inflatie-correctie) gekost heeft.
Dank je voor de tips! Dat zijn inderdaad prima adressen, zij het dat het inderdaad wel een beetje begrotelijk wordt om daar een hele fiets mee op te bouwen. Daarnaast heb ik nogal wat oude spullen, en vind ik om verschillende redenen dat het goed is om die eerst te gebruiken.
CarlW schreef:
do 08 okt, 2020 08:06
Voor de èchte Jan Heine aanpak moet iets met de vork gebeuren (kortere naloop) en restomod waarbij noch het frame noch de onderdelen blinken is gewoon een... frankenbike. Dus misschien niet het ideale frame ervoor (die plaat , hmm). Misschien eens een Suntour-groepje opzetten, super degelijk en licht exotisch voor de lage landen? Of anders de achtertrein uitbuigen tot 130 en voor geIndexeerde 8 speed gaan met Shimano bar end shifters als je die nog vindt (evtl nieuwe van Sunrace of zo). Zorgt toch voor een heel andere rijervaring dan 6 speed met buisshifters. Moustache-stuur? Ik denk dat ik uiteindelijk gewoon het Dura Ace stickertje zou volgen...
Ik neig vooralsnog wel naar min of meer dezelfde conclusie. Veel van de ideeën hier zijn echt heel leuk (waarvoor dank!), maar wellicht niet voor dit frame. Gelukkig heb ik er nog wel een paar ... :wink:

Toen ik het frame "kreeg" zaten er nog aardig wat onderdelen op die - denk ik - origineel waren. En niet van de minste kwaliteit: Dura-Ace remmen, Cyclone schakelmateriaal, SR Royal crankstel en zadelpen. De gelagerde delen (bracket, naven) van Campagnolo. Allemaal spul uit het najaar van 1975, voor zover ik kon nagaan.
jwkeij schreef:
do 08 okt, 2020 08:34
Mooi frame, hoor. Ik zou het frame laten poedercoaten en opbouwen a la Compass/Heine. Dan ziet het er mooi uit als één geheel.
Tassen van Velo Orange, Carradice of Ostrich. :D
Kijk inderdaad even bij Liberty Cycles. Als je de kans hebt, rijd naar Wageningen. Na de verhuizing een zeer fraaie winkel geworden.
Dank je. Poedercoaten vind ik wel wat zonde bij een gelugd frame; er gaan dan vaak toch veel details verloren. Toevallig heb ik onlangs een paar Ostrich-tassen gekocht bij Planet X, en die zijn inderdaad heel fraai.

En ik ga zeker een keer langs in Wageningen. Naar aanleiding van jouw post heb ik vandaag wat foto's van de nieuwe winkel zitten bekijken, en die ziet er zeer aantrekkelijk uit!