K&J schreef:Allereerst bedankt voor de reactie.
Willem Jongman schreef:Nog even over die Thorn Raven Tour met Rohloff naaf. Voor dat geld krijg je een mooi stalen frame met excentrische trapas, en heel goede handgebouwde wielen. De cranks zijn eigen merk, maar volgens mij van Sugino afkomstig (en dus erg goed), en in alle lengtes te krijgen (dat zouden er meer moeten doen). De rest van de afmontage is prima maar niet luxe. Je kunt echter zelf precies specificeren wat je wilt. Al met al is het wat duurder dan VFW maar duidelijk goedkoper dan Santos. En het frame is behalve in hoogte maten ook in verschillende lengte maten te krijgen.
Wim
mario schreef:Misschien is de kwaliteit wel beter, van Santos?
Willem, Naar ik begrijp is de excentrische trapas een groot voordeel ten opzichte van de T400.
De bestellijst voor de thorn vind ik qua standaard uitrusting (luxe) niet echt duidelijk. welke spaken en naven worden er bijv. gebruik? de sugino crank is dat lx of xt kwaliteit? eigenlijk mbt de hele fiets. Bij de T400 krijg je een overzicht, en is het vergelijken makkelijker.
Mario: ik vind dat je vraag de spijker op z'n kop slaat.
De vraag waar ik met de Thorn een antwoord op zoek, waarom zou ik voor EUR 1700 een travelmaster zonder R-naaf kopen, wanneer ik voor +/- 300 euro meer een fiets met r-naaf met ongeveer dezelfde luxe kan krijgen.
Stel je koopt de travelmaster (heeft deze standaard een excentrische trapas?) en koop later een r-naaf voor EUR 800 dan moet er waarschijnlijk nog wat aangepast worden en ben je 1000eur verder?
Waarschijnlijk vergelijk ik nu appels met peren, maar ben ik de enige die zich dit afvraagt?
.
Nee,ik denk dat je gelijk hebt, sommige Nederlandse fietsmerken, of ze nou hier gemaakt worden zoals Santos, of in Duitsland, zoals de Idworx, zijn niet zelden schreeuwend duurder. De onderdeledn die op een fiets zitten kan je simpelweg in prijs met elkaar vergelijken. Ik heb al eerder op dit forum middels een voorbeeld aangegeven dat daar ook flinke prijsverschillen tussenzitten die ik niet begrijp. Kijk wat een Son Naaf met lamp bij Snel kost en kijkt wat hij bij Santos kost. Eigenlijk schandalig prijsverschil.
Tja, de kwaliteit van het frame zou als verklaring kunnen dienen in voorkomende prijsverschillen, maar verschillen van 600 / 700 euro, ik geloof daar ook niet in. Loonkosten dan? Duitsland,Engeland of Nederland, maakt dunkt me, ook niet zo veel uit.
Tja, mijn mening is uitstraling van het merk als grote factor. Ik las ergens hier in het forum dat iemand zei dat er altijd wel ergens iemand is die al wonend in een Vinexwijkje er plezier in vindt met een Idworks de ogen van de buurman uit te steken
.
Moraal van het verhaal, eerst wat wil je? Dan, surf veel op het net en laat je goed voorlichten,maar above all, gebruik je verstand! Ben nog steeds bezig te kijken wat nu een goede koop is. Die VSF T400 blijft in mijn visie een scherp geprijsde fiets.
groeten Walter