Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NL- Florence in Maart/ April??? - Forum Wereldfietser

NL- Florence in Maart/ April???

Beste wereldfietsers :D ,

Ik ben van plan een vriend te gaan opzoeken die momenteel in Florence, Italie woont. Ik wil van Midden Nederland naar Florence fietsen (route Reitsma of Benjaminse), en zo snel mogelijk vertrekken (Maart of April). Ik wil wildkamperen en op campings overnachten. Goed materiaal (incl. warme slaapzak en winterkleding) is aanwezig.
Ik weet dat als je de route van Benjaminse neemt, je in elk geval over een alpenpas moet die pas in Mei opengaat.

Wie heeft er tips: WELKE ROUTE IS AAN TE RADEN??: welke route blijft zo lang mogelijk laag (onder sneeuwgrens), gaat een van beide routes bv. meer over gestrooide wegen etc.? Hoe zit het met campings in dit seizoen? Kan ik de gesloten alpenpas deels met de trein doen??
Kortom: raden jullie me aan om in dit jaargetijde te gaan, en zo ja wat is de beste route??

Groeten,
Daan :arrow:

De Benjaminse route gaat over de Spluegen pas, en die zal vast niet open zijn. Vanaf Thusis kun je dan met de Raetische Bahn naar St Moritz. Wij hebben dat afgelopen zomer met de kinderen toen het te koud was (en er enkele dagen tevoren nog sneeuw op de Spluegen pas gelegen had) ook gedaan. De camping in Maloja is erg leuk (en heeft een verwarmd restaurant waar je lekker en goedkoop kunt eten.
Wim

Veel campings gaan pas met Pasen open; houd daar rekening mee. In Zwitserland is de Nord-Südroute van Veloland Schweiz zeker aan te bevelen, de Gotthard is ongetwijfeld gesloten maar je kunt het stukje Göschenen - Airolo zonder probleem met de trein doen.
Zie mijn website voor een verslag.

Beste Peter en Willem, harstikke bedankt voor jullie reacties zover! Daar kan ik echt wat mee, en het lezen van jouw website, Peter, heeft me ook veel geholpen!
Als ik het nu goed begrijp is jullie advies: gewoon doen die Alpen over rond half Maart!! want je kan overal de trein pakken, maar plan de overnachtingsplaatsen goed vantevoren. Benjaminse of Reitsma maakt als ik het goed begrijp ook niet uit qua sneeuwvrij rijden?!

Meer info is nog altijd zeer welkom!
Groeten,
Daan

Nog wat info over de Nord-Südroute van Veloland Schweiz: deze route passeert de Jura op een hoogte van circa 750 meter dus dat moet met wat geluk te fietsen zijn, dan volgt een vlak stuk langs het Vierwoudstedenmeer en pas na Amsteg begint de stijging naar de Gotthard, en dan heb je om de paar kilometer een station (Gurtnellen, Wassen, Göschenen) zodat je makkelijk de trein naar Airolo kunt nemen als je niet verder kunt fietsen. Vanaf Airolo daalt de weg snel en is het klimaat nogal wat warmer, al kan het ook daar in april nog wel sneeuwen.
De route is zeer goed bewegwijzerd.

Daantje de fietskampioen schreef:Beste Peter en Willem, harstikke bedankt voor jullie reacties zover! Daar kan ik echt wat mee, en het lezen van jouw website, Peter, heeft me ook veel geholpen!
Als ik het nu goed begrijp is jullie advies: gewoon doen die Alpen over rond half Maart!! want je kan overal de trein pakken, maar plan de overnachtingsplaatsen goed vantevoren. Benjaminse of Reitsma maakt als ik het goed begrijp ook niet uit qua sneeuwvrij rijden?!

Meer info is nog altijd zeer welkom!
Groeten,
Daan
Inderdaad, het maakt wrsch. niet zoveel uit. De route van Reitsma volgt een oostelijker tracé door Oostenrijk waar de Bielerhöhe of Silvrettapas met zijn 2038 meter het dak van de route vormt. Die zal zeker niet sneeuwvrij zijn, maar ook daar kun je de trein als alternatief nemen.
Luc