Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Framemaat nieuwe fiets

Vanmiddag heb ik een testrit gedaan met een Santos Travelmaster 3+. Een superfiets, voelde heel goed aan, maar de verkoper raadde me een framemaat 45 aan.

Dit lijkt me nu toch wel erg klein voor iemand met een lichaamslengte van 168cm....
Ik ben overigens normaal geproportioneerd.

Wat is jullie opinie?
Lees dit artikel eens:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Misschien dat dat je tot nieuwe inzichten brengt (-:
zonder ook maar iets te weten over jouw zit op de fiets zou het zomaar een uitstekend advies kunnen zijn. Ik zie dat zo'n 3plus een horizontale bovenbuislengte heeft van 57cm bij framemaat 45cm. Dat is niet bepaald kort. Grotere maat is (nog) langer.
Hallo Sabrina,
Ik heb ook gereageerd op jouw vraag op Fb.
Heb je wat aan de adviezen gehad?
En ik benieuwd of het een heren of mixed frame is geworden.

Als je bij een dealer van Santos bent opgemeten dan zou de frame maat moeten kloppen.
Lengte benen, rug, armen en jouw zit houding zijn bepalend welke maat je nodig hebt.

Anja
ik sluit me aan bij de vorige sprekers...
heel belangrijk is dat je lekker zit en de lengte van de fiets is net zo belangrijk als de hoogte!

het hangt van de verdere vorm van de fiets af. de maat 45 cm is de zitbuislengte (hoe gemeten? tot bovenaan de zitbuis of tot midden met de 'horizontale' buis? dat scheelt soms zo maar 2 cm.
ik bedoel: tegenwoordig heb je allerlei framevormen (naast het klassieke frame met de horizontale bovenbuis) en je ziet vaak de zadelpen meer uitsteken want dat past daar bij.

ik had laatst een jongedame van 176 cm lengte, binnenbeenlengte 85 c, en zie zat fijn op framemaat 54 cm (gemeten tot bovenaan zitbuis). de zadelpen stak niet ver uit.
het lengteverschil met jou zit merendeels in de framehoogte en dan lijkt me 45 cm goed mogelijk, gezien de vorm van het santos-frame.
dijken63 schreef:
za 19 sep, 2020 21:49
Hallo Sabrina,
Ik heb ook gereageerd op jouw vraag op Fb.
Heb je wat aan de adviezen gehad?
En ik benieuwd of het een heren of mixed frame is geworden.

Als je bij een dealer van Santos bent opgemeten dan zou de frame maat moeten kloppen.
Lengte benen, rug, armen en jouw zit houding zijn bepalend welke maat je nodig hebt.

Anja
Hoi Anja, ik ben uiteindelijk toch voor de mixte frame gegaan, bij een herenframe lukte het me ook nog wel om mijn been over de buis te zwaaien maar ik zag mezelf dat toch geen 25x per dag doen. :)
Hallo,
Ik ben ook 1.68m en heb 10 jaar geleden een Santos 2.6 Alu gekocht met een frame van 47 cm. Dat zijn andere centimeters dan bij een 'standaard' fiets, omdat het frame een andere vorm heeft. Deze maat komt overeen met 52-54 cm van de meeste andere fietsen.
Groet, Petra.
Bij de Santos 3+ zou je op een 49cm frame uitkomen.
Inge1 schreef:
zo 20 sep, 2020 07:41
Bij de Santos 3+ zou je op een 49cm frame uitkomen.
Ja, ik denk dat ik voor alle zekerheid de verkoper nog maar eens contacteer, en vraag of ik ook eens op een 49cm frame een testritje kan komen maken. Pas daarna kan ik écht een beslissing nemen, het is toch een hele investering en dan wil ik wel dat de fiets 100% goed zit.
in geval van mixte is een 49cm frame 5mm langer dan een 45cm frame (had beide korter gemogen, imho, maar vermoedelijk passen dan de grote wielen niet). Ben benieuwd hoeveel verschil er verder in de fiets zit.

Nogmaals. zonder ook maar iets te weten over hoe je op de fiets zit toch een tip. Als de lengte géén bezwaar voor je is, kijk dan ook even naar 53cm. Dan is je balhoofd 2cm hoger. wie weet is dat wenselijk. Ik zie al te vaak santossen met dramatisch verhoogde stuurpennen dat me dat niks zou verbazen.
Ik denk dat de 53 cm te hoog voor haar is - ben zelf 1.73 en had dus keuze uit de 49 of 53 cm - met mijn lengte is 53 cm echt de max hoogte die je wilt hebben ( althans bij een herenframe).
De hoogte is gewoon minder als de bovenbuislengte! Ik ben 2.00m en rij op een 55cm frame, maar wel met een bovenbuislengte van 600mm en een racestuur. Je kan niet zeggen, ‘oh 168cm, jij moet 53cm hebben’, de binnenbeenlengte is belangrijk voor de hoogte, maar de romp en armlengte toch wel bepalend voor de kengte van een frame, aangezien je vrij makkelijk een zadel hoger of lager kan stellen is wat mij betreft de lengte van een frame leidend.