Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie België nog mogelijk na 16 aug? ivm Corona - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie België nog mogelijk na 16 aug? ivm Corona

Mensen uit Noord- en Zuid-Holland nog plannen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1682715 ... id-holland
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2422528 ... es-op-rood
Daarom geven zowel België als Duitsland voor de Nederlandse provincies code rood af. België vraagt ook mensen uit Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht en Flevoland zich bij aankomst in België preventief te laten testen en 14 dagen in quarantaine te gaan. Het test- en quarantaineadvies van de Belgische overheid geldt niet meer voor reizigers die uit de Nederlandse provincie Zeeland in België aankomen.
Geen idee hoe ze dat gaan controleren overigens...
Fedor schreef:
wo 16 sep, 2020 20:55
Mensen uit Noord- en Zuid-Holland nog plannen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1682715 ... id-holland
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2422528 ... es-op-rood
Daarom geven zowel België als Duitsland voor de Nederlandse provincies code rood af. België vraagt ook mensen uit Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht en Flevoland zich bij aankomst in België preventief te laten testen en 14 dagen in quarantaine te gaan. Het test- en quarantaineadvies van de Belgische overheid geldt niet meer voor reizigers die uit de Nederlandse provincie Zeeland in België aankomen.
Geen idee hoe ze dat gaan controleren overigens...
Ik woon in Zuid-Hollands maar fiets al bijna 2 weken rond in dld. Ik ben al een paar dagen code rood door de hitte hier :lol:

Ik ben blij dat ik fietsvakantie heb en geen vliegreis met touroperator, want dan had ik al een telefoontje gehad dat ik geëvacueerd moest worden :twisted:
Gistermiddag fietste ik van Coevorden naar Uelsen in Duitsland. ‘s Avonds las ik daar op teletekst dat ik hier nu 2 weken in quarantaine zou moeten. Op de fiets en met mijn mondkapjesvoorraad voor winkels en café’s zal dat wel loslopen. Ik begrijp wel dat ze hier niet zitten te wachten op virusverspreiders, maar als oudere ietwat introverte persoon mijd ik feesten en uitgaansgelegenheden toch al. Ik ken ze wel: studerende kinderen van kennissen die geen feest willen missen en helemaal niet bezig zijn met wat er buiten hun wereldje gebeurt. Een ophokplicht voor jongeren uit Nederlandse studentensteden lijkt me effectiever dan quarantaine voor Duitsers die net terug zijn van een vakantie op Texel.
keesswart schreef:
do 17 sep, 2020 11:29
Gistermiddag fietste ik van Coevorden naar Uelsen in Duitsland. ‘s Avonds las ik daar op teletekst dat ik hier nu 2 weken in quarantaine zou moeten. Op de fiets en met mijn mondkapjesvoorraad voor winkels en café’s zal dat wel loslopen. Ik begrijp wel dat ze hier niet zitten te wachten op virusverspreiders, maar als oudere ietwat introverte persoon mijd ik feesten en uitgaansgelegenheden toch al. Ik ken ze wel: studerende kinderen van kennissen die geen feest willen missen en helemaal niet bezig zijn met wat er buiten hun wereldje gebeurt. Een ophokplicht voor jongeren uit Nederlandse studentensteden lijkt me effectiever dan quarantaine voor Duitsers die net terug zijn van een vakantie op Texel.
Kees, Alle studentenkotten met gemeenschappelijke keukens en huiskamers onmiddellijk sluiten. Maak opvangcentra in hotels en vakantieparken die nu toch leeg staan. Hanteer daar strenge afstandregels.
bert sitters schreef:
do 17 sep, 2020 15:09

Kees, Alle studentenkotten met gemeenschappelijke keukens en huiskamers onmiddellijk sluiten.
Hee, is (studenten)kot tegenwoordig ook gebruikelijk in Nederland?
Ik dacht het exclusief Vlaams/Waals was ("Kots à louer" zie je wel eens in Namen of Luik).
Het meervoud dat in Vlaanderen doorgaans gebruikt wordt, is "koten" denk ik.
Maar ik denk niet dat er een gestandaardiseerde spelling voor het woord bestaat, dus "kotten" komt wellicht ook voor.
derdekeer schreef:
do 17 sep, 2020 15:33
.... kot ....
8)
Volgens Van Dale (Groot woordenboek) is het meervoud in Nederland “kotten”, en in België “koten”. Altijd goed dus :D

Groet,
Tom
Het woord "kot' komt al heel lang in het Nederlands voor. Belgische Franstaligen hebben dit woord over genomen. De universiteit van Leuven kende nog tot 1970 Franstalige afdelingen. In dat jaar werd de universiteit gesplitst. De Franstalige afdeling ging naar de nieuwe stad Louvain-le-Neuve, net over de taalgrens.
De universiteit van Gent was in 1930 al geheel vernederlandst.
bert sitters schreef:
do 17 sep, 2020 17:39
Het woord "kot' komt al heel lang in het Nederlands voor. Belgische Franstaligen hebben dit woord over genomen. De universiteit van Leuven kende nog tot 1970 Franstalige afdelingen. In dat jaar werd de universiteit gesplitst. De Franstalige afdeling ging naar de nieuwe stad Louvain-le-Neuve, net over de taalgrens.
De universiteit van Gent was in 1930 al geheel vernederlandst.
Mijn excuses dat ik dit topic even kaap, ik ben dadelijk weer weg, beloofd.
Maar sinds wanneer wordt in Nederland "kot" in de betekenis van studentenkamer gebruikt?
De etymologische gegevens die ik heb gevonden, stellen dat het woord in die betekenis Belgisch Nederlands is.
Blijkbaar is het nu ook Nederlands Nederlands.

Het is overgenomen in het Belgisch Frans, en ik denk dat het binnenkort aan een opmars zal beginnen in het Spaans, Engels, Frans Frans en Chinees, gezien de grote aantallen buitenlandse studenten in Leuven en de rest van Vlaanderen tegenwoordig. Ook in de rest van het Verre Oosten, Afrika en de Arabische landen maakt het een kans, meen ik.
Fedor schreef:
wo 16 sep, 2020 20:55
Mensen uit Noord- en Zuid-Holland nog plannen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1682715 ... id-holland
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2422528 ... es-op-rood
Daarom geven zowel België als Duitsland voor de Nederlandse provincies code rood af. België vraagt ook mensen uit Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht en Flevoland zich bij aankomst in België preventief te laten testen en 14 dagen in quarantaine te gaan. Het test- en quarantaineadvies van de Belgische overheid geldt niet meer voor reizigers die uit de Nederlandse provincie Zeeland in België aankomen.
Geen idee hoe ze dat gaan controleren overigens...
Voor Nederland geldt dat mensen eigen verantwoordelijkheid hebben voor de gezondheid van zichzelf en anderen/naasten.
De overheid heeft geen beleid dat men mensen preventief individueel gaat controleren. Nederland is geen politiestaat waar je dit misschien kan verwachten. Dat geldt evenzeer voor België en Duitsland.

Je dient jezelf vooraf goed te informeren. Hoe moeilijk kan dat zijn :)
https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... buitenland

Download de Reisapp van Buitenlandse Zaken.
bert sitters schreef:
do 17 sep, 2020 15:09
keesswart schreef:
do 17 sep, 2020 11:29
Gistermiddag fietste ik van Coevorden naar Uelsen in Duitsland. ‘s Avonds las ik daar op teletekst dat ik hier nu 2 weken in quarantaine zou moeten. Op de fiets en met mijn mondkapjesvoorraad voor winkels en café’s zal dat wel loslopen. Ik begrijp wel dat ze hier niet zitten te wachten op virusverspreiders, maar als oudere ietwat introverte persoon mijd ik feesten en uitgaansgelegenheden toch al. Ik ken ze wel: studerende kinderen van kennissen die geen feest willen missen en helemaal niet bezig zijn met wat er buiten hun wereldje gebeurt. Een ophokplicht voor jongeren uit Nederlandse studentensteden lijkt me effectiever dan quarantaine voor Duitsers die net terug zijn van een vakantie op Texel.
Kees, Alle studentenkotten met gemeenschappelijke keukens en huiskamers onmiddellijk sluiten. Maak opvangcentra in hotels en vakantieparken die nu toch leeg staan. Hanteer daar strenge afstandregels.
Wat een rare opmerking. Die "studentenkotten met gemeenschappelijke keukens", daar wonen mensen. Net zo goed als jij in je eigen huis woont. Het is echt een bizar idee om die mensen maar hun huis uit te zetten. Wil je ze in die opvangcentra vervolgens ook achter slot en grendel opbergen om te voorkomen dat ze alsnog met anderen afspreken?
ThomasG schreef:
vr 18 sep, 2020 09:09
bert sitters schreef:
do 17 sep, 2020 15:09
keesswart schreef:
do 17 sep, 2020 11:29
Gistermiddag fietste ik van Coevorden naar Uelsen in Duitsland. ‘s Avonds las ik daar op teletekst dat ik hier nu 2 weken in quarantaine zou moeten. Op de fiets en met mijn mondkapjesvoorraad voor winkels en café’s zal dat wel loslopen. Ik begrijp wel dat ze hier niet zitten te wachten op virusverspreiders, maar als oudere ietwat introverte persoon mijd ik feesten en uitgaansgelegenheden toch al. Ik ken ze wel: studerende kinderen van kennissen die geen feest willen missen en helemaal niet bezig zijn met wat er buiten hun wereldje gebeurt. Een ophokplicht voor jongeren uit Nederlandse studentensteden lijkt me effectiever dan quarantaine voor Duitsers die net terug zijn van een vakantie op Texel.
Kees, Alle studentenkotten met gemeenschappelijke keukens en huiskamers onmiddellijk sluiten. Maak opvangcentra in hotels en vakantieparken die nu toch leeg staan. Hanteer daar strenge afstandregels.
Wat een rare opmerking. Die "studentenkotten met gemeenschappelijke keukens", daar wonen mensen. Net zo goed als jij in je eigen huis woont. Het is echt een bizar idee om die mensen maar hun huis uit te zetten. Wil je ze in die opvangcentra vervolgens ook achter slot en grendel opbergen om te voorkomen dat ze alsnog met anderen afspreken?
De opmerking van Bert heb ik als sarcasme geïntepreteerd, als kritiek op de eerdere post van Kees.
Ivo Miesen schreef:
vr 18 sep, 2020 09:18
De opmerking van Bert heb ik als sarcasme geïntepreteerd, als kritiek op de eerdere post van Kees.
Dat is uiteraard ook een optie, de betere optie. Als dat zo is dan heb ik niets gezegd!
In ieder geval heb ik gisteren mijn quarantaineverplichting al fietsend door het mooie Grafschaft Bentheim vervuld. Kamperen deed ik net over de grens in Twenthe. Je weet het immers maar nooit als zo’n Duitse campingbaas doorheeft waar Leiden ligt ;-). Eergisteren, op de camping van Uelsen wilde de campingbazin overigens alleen maar mijn naam weten. Die heb ik toen keurig gespeld, maar zij maakte er toch maar ‘Schwarz’ van...
En opnieuw is e.e.a. aangescherpt;
https://nos.nl/artikel/2348720-kan-je-n ... -komt.html
Hallo, ik wilde nog zeggen:

Ik heb nog twee keer een treinreis gemaakt in België. De eerste keer via Hasselt naar Arlon, omdat provincie Antwerpen toen code oranje was en de tweede keer via Turnhout naar Arlon, omdat code oranje weer even geel was.
Het fietskaartje is zelfs gratis tot eind van het jaar ipv 4 euro.
Toen ben ik vanuit Arlon direct naar Luxemburg gefietst en toen via Duitsland weer terug, dus hoefde ik niet zo'n formulier in te vullen ook. (indien langer dan 48 uur in België: overigens heb ik ook niemand horen praten of vragen naar zo'n formulier in de trein bv.)
Ik heb nergens controles of vragen gehad over mijn reis omtrent corona. Wel wordt aangegeven op de stations dat een mondkapje verplicht is ed. In de trein was het rustig, meestal hooguit twee mensen in bv. een 6 persoons coupé.

Ik heb begrepen van Belgische conducteurs dat het, eigenlijk, ieders verantwoordelijkheid is en zij ook niet alles weten. Zij verwijzen weer naar de overheid.

Verder heb ik steeds wildgekampeerd, om evt. 'gedoe' op campings te voorkomen en ook om besmetting te voorkomen.
In Luxemburg en Duitsland steeds een mondkapje, zelfgemaakt, opgedaan; bij het boodschappen doen.

Voor de rest was het dus heel goed te doen. Maar nu zou ik niet nog een keer willen gaan, want de regels zijn inmiddels al weer anders en/of aangescherpt en de codes in België zijn veel meer oranje overal en dus meer kans op gedoe en aanspreken wat je gaat doen wellicht.. met je fiets.. vol bepakking.