Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekking fiets met Rohloff naaf (50cm dames of trapezium) - Forum Wereldfietser

Trekking fiets met Rohloff naaf (50cm dames of trapezium)

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een tweedehand trekking fiets met Rohloff naaf omdat het budget voor een nieuwe buiten mijn bereik ligt. (dames of trapezium frame, 50cm ik ben 1.70). Budget 1500 euro, of misschien iets meer bij een buitenkansje.

Nu heb ik altijd gefietst met derailleur, en heb geen ervaring met Rohloff maar met name het veel minder gevoelig zijn voor vuil, zand en vocht spreekt mij aan. Toch ben ik een beetje huiverig om een tweedehands fiets aan te schaffen (betreffende de Rohloff naaf). Bij een tweedehands fiets kun je wellicht een testritje van een paar minuten maken, en hoe merk je (subtiele) gebreken in de Rohloff naaf, en waar dien je nog meer op te letten?

Ik heb momenteel de volgende fiets op het oog: (suggesties?):

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... -50cm.html

Maar mocht iemand zijn stalen (of aluminium:) ros van de hand willen doen, alle suggesties zijn welkom!
Ik zou mij over de Rohloffnaaf niet zo'n zorgen maken. Volgens mij is er tot op heden niet een door ouderdom overleden. Wellicht even nagaan hoe Rohloff omgaat met claims van 2e cq 3e eigenaren. De Stevens lijkt mij een mooie aanbieding!
Ik zou alleen de banden (zodra ze versleten zijn) vervangen door iets wat lichter rolt en lichter is.
Terraqua schreef:
wo 16 sep, 2020 10:43
Bij een tweedehands fiets kun je wellicht een testritje van een paar minuten maken, en hoe merk je (subtiele) gebreken in de Rohloff naaf, en waar dien je nog meer op te letten?
Lekker mee rijden, en kijk ook de wiellagers van de naaf na op speling. Die kunnen prima vervangen worden, maar dan wel door de importeur.

Ook wel fijn is als er jaarlijks een oliewissel is uitgevoerd, maar ja... daarvoor moet je de vorige eigenaar maar op de blauwe ogen geloven.

Als het niet fysiek nodig is of binnen korte tijd nodig gaat zijn om een frame met lage instap te kiezen, overweeg dan een herenframe.
Jurr schreef:
wo 16 sep, 2020 15:42
Als het niet fysiek nodig is of binnen korte tijd nodig gaat zijn om een frame met lage instap te kiezen, overweeg dan een herenframe.
Ik begrijp dat een herenmodel stabieler is, maar ik ben al een paar keer van mijn fiets gereden door onoplettende automobilisten, en heb een zenuwbeschadiging opgelopen aan mijn linkerbeen, precies waar die stang zat op een herenmodel. Sindsdien rijd ik op damesmodellen (niet dat je dan geen kwetsuren kan oplopen, de keer daarop had ik een verbrijzelde metatarsaal in mijn rechtervoet waar de auto mij raakte).

Bedankt voor de tip overigens...
Klinktals prima redenen voor een frame met lage instap.

Let ook op de ruimte voor brede banden in frame en vork. Een setje 50mm Almotions of Big Apples rollen best fijn en geven dusdanig comfort dat je in de meeste gevallen geen verende voorvork en/of zadelpen nodig hebt.

De meeste modernere frames laten dit wel toe, maar andere fabrikanten bleven lang bij 37mm hangen, wat je dan vaak net nog kunt stretchen naar 42mm. En dat verschil in bandbreedte tussen 37mm en 50mm maakt best verschil in rijden, probeer het maar eens met twee proefritten.

Met jouw lengte zou je ook nog naar een 26 inch fiets kunnen kijken, al zijn die met lage instap vaak wat lastiger te vinden. Kun je vaak wel weer bredere banden in kwijt.
Mijn vrouw en ik fietsen op twee Giants van bijna 20 jaar oud waar 4 jaar geleden twee gebruikte Rohloffachterwielen zijn ingekomen uit Koga's die toen ook al 10 jaar oud waren.
Die van mij heeft twee keer olie gelekt (wat overigens geen kwaad kan, is alleen een beetje smeerboel), de eerste keer kostte de reparatie 90 euro, de tweede keer was garantie. Verder geen problemen en het bevalt prima.
Zorg wel dat je een aankoopbewijs van de fietsenmaker erbij hebt, dan kan de naaf op jouw naam geregistreerd worden.
Het is wel zo dat de (meeste) Rohloffnaven in de verselling 1 t/m 7 wat geluid maken. Daar moet je misschien even aan wennen, het kan verder geen kwaad.
Verder lees ik weinig over problemen met Rohloffnaven en er zijn er die al veel kilometers gedraaid hebben.
DaVinci schreef:
wo 16 sep, 2020 21:23

Die van mij heeft twee keer olie gelekt (wat overigens geen kwaad kan, is alleen een beetje smeerboel)
Tot je schijfrem aan de kant van de lekkage zit. Remschijf en remblokken houden doorgaans niet zo van olie.
Lekken doet ie meestal aan de kant van het tandwiel en het is nooit zoveel dat het zich ver verspreid. Alleen jammer als je met schone handen denkt een band te kunnen wisselen.
Goedemiddag,

Ik heb een in prima staat verkerende Santos fiets te koop (Trekking Mix Rohloff 53 cm). Is dit wat u zoekt? Zo ja, dan kunnen we verdere gegevens uitwisselen. De fiets staat in Nieuwegein.