Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe aanbieder fiets mee in de trein naar het buitenland - Forum Wereldfietser

Nieuwe aanbieder fiets mee in de trein naar het buitenland

Ik kreeg het volgende bericht

"Fiets-Mee.nl: Nieuwe aanbieder van internationale treintickets voor fietsers

fiets & trein
Per fiets en trein naar het buitenland? Het boeken van een treinkaartje kan dan een behoorlijke uitdaging zijn. Online is het vaak onmogelijk. Jan Wagtendonk biedt met zijn nieuwe platform fiets-mee.nl uitkomst.

Fiets & Trein
In het verleden kon de combinatie van fiets en trein ook geboekt worden via de Treinreiswinkel, maar sinds de coronacrisis is dat niet meer mogelijk. Wagtendonk, die zelf ook bij de Treinreiswinkel heeft gewerkt, is zelf groot liefhebber van zowel treinreizen als fietsen.

Wagtendonk legt zijn initiatief toe: “Het aanschaffen van internationale treinkaartjes met fiets is in veel gevallen onmogelijk om zelf online te doen. Met mijn initiatief wil ik het voor fietsers mogelijk maken om met de trein naar het buitenland te gaan”. En dat is hard nodig, want zonder zijn initiatief dreigde de combinatie fiets en trein praktisch onmogelijk te worden.

Offerte
De enthousiaste trein- en fietsliefhebber geeft op zijn site praktische tips. Niet alleen bij welke treinen fiets mee kunnen, maar bijvoorbeeld ook specifiek rondom tandems. Wie op pad wil kan via fiets-mee.nl een vrijblijvende offerte aanvragen."
Dat ziet er heel mooi uit. Dank voor de tip.
Robert
Ik lees op de site:
"Met onze jarenlange ervaring weten wij wat je nodig hebt voor jouw fietsplannen"

Die ervaring in Nederland kun je volgens mij maar op één plek opgedaan hebben.
En inderdaad, kort googelen leert mij dat hij voormalig medewerker van de Treinreiswinkel is!

Ben daarom vooral benieuwd wat de de meerwaarde t.o.v. de Treinreiswinkel is.
(op zich natuurlijk niets mis mee, een concurrent op de (relatief kleine) markt van internationaal trein-fietsvervoer)
mikefiets schreef:
di 15 sep, 2020 10:28
...
En inderdaad, kort googelen leert mij dat hij voormalig medewerker van de Treinreiswinkel is!
...
Ja duh. Dat staat ook in de openingspost van Bert.
mikefiets schreef:
di 15 sep, 2020 10:28
En inderdaad, kort googelen leert mij dat hij voormalig medewerker van de Treinreiswinkel is!
bert sitters schreef:
di 15 sep, 2020 09:16
Wagtendonk, die zelf ook bij de Treinreiswinkel heeft gewerkt
mikefiets schreef:
di 15 sep, 2020 10:28
Ben daarom vooral benieuwd wat de de meerwaarde t.o.v. de Treinreiswinkel is.
bert sitters schreef:
di 15 sep, 2020 09:16
In het verleden kon de combinatie van fiets en trein ook geboekt worden via de Treinreiswinkel, maar sinds de coronacrisis is dat niet meer mogelijk.
:roll:

Carl
Ivm de beperkingen in treinvervoer en noodzakelijke herstructurering is het vanaf 1.6.2020 niet meer mogelijk om boekingen te maken voor trein&fiets bij de Treinreiswinkel.
Schrijft de Treinreiswinkel.


Van concurrentie is dus geen sprake meer. Curieus genoeg heeft de Treinreiswinkel alleen deze korte mededeling op hun site staan. Voor de rest staan alle trein/fietspagina's er nog op. Tamelijk misleidend dus.

Ik moet overigens zeggen dat ik de laatste jaren toch al afnemende kennis constateerde bij de medewerkers van de TRW.
Hopelijk is iemand die zich gaat specialiseren in deze nichemarkt een goede oplossing.
Peter Molog schreef:
di 15 sep, 2020 11:21


Ik moet overigens zeggen dat ik de laatste jaren toch al afnemende kennis constateerde bij de medewerkers van de TRW.
Hopelijk is iemand die zich gaat specialiseren in deze nichemarkt een goede oplossing.
Mijn ervaringen met de Treinreiswinkel waren altijd goed. Wel altijd goed een gecompliceerde offerte nakijken. Een foutje is er zo ingeslopen.
Op zich is dit een mooi initiatief. Het doet helaas ook vermoeden dat de Treinreiswinkel zoals we die kenden, voorlopig niet meer terugkomt. Kort nadat Corrie en ik in de Leidse binnenstad zijn gaan wonen (in 2001), startte Helmut Brall (die daarvoor bij het failliet gegane studentenreisbureau NBBS had gewerkt) de Treinreiswinkel (zie dit interview). Sindsdien hebben we daar vele malen treintickets geboekt - met of zonder fietsen. Regelmatig loop ik langs de winkel in de Leidse Breestraat, die nog altijd gesloten is: een triest gezicht.
Hier is te zien hoeveel mensen nog maar kort geleden bij de Treinreiswinkel werkten. Jan Wagtendonk staat er ook bij. (Afgelopen winter heeft hij nog een treinreis met fietsreserveringen van Hendaye naar Leiden voor ons geboekt. In april heeft hij geregeld dat de kosten van deze tickets grotendeels terug zijn gestort.) Zo te zien werkte hij er sinds 2017. Ik vermoed dat er voor hem en veel van zijn collega's als gevolg van de coronacrisis geen toekomst meer bij zijn oude werkgever is, en dat hij nu hetzelfde doet wat Helmut Brall deed, toen die weg moest bij de NBBS.

Zie ook dit topic (dat helaas ontspoord is door toedoen van een paar sneue types).
Carl schreef:
di 15 sep, 2020 10:50
mikefiets schreef:
di 15 sep, 2020 10:28
En inderdaad, kort googelen leert mij dat hij voormalig medewerker van de Treinreiswinkel is!
bert sitters schreef:
di 15 sep, 2020 09:16
Wagtendonk, die zelf ook bij de Treinreiswinkel heeft gewerkt
mikefiets schreef:
di 15 sep, 2020 10:28
Ben daarom vooral benieuwd wat de de meerwaarde t.o.v. de Treinreiswinkel is.
bert sitters schreef:
di 15 sep, 2020 09:16
In het verleden kon de combinatie van fiets en trein ook geboekt worden via de Treinreiswinkel, maar sinds de coronacrisis is dat niet meer mogelijk.
:roll:

Carl
willem.m schreef:
di 15 sep, 2020 10:47
mikefiets schreef:
di 15 sep, 2020 10:28
...
En inderdaad, kort googelen leert mij dat hij voormalig medewerker van de Treinreiswinkel is!
...
Ja duh. Dat staat ook in de openingspost van Bert.
:oops: :oops: :oops:
Niet verder dan de eerste twee zinnen gekomen, haast, toen stom genoeg besloten heel snel te reageren.
Dank voor deze niet meer dan terechte terechtwijzingen...
Ik heb een reactie van de Treinreiswinkel. Ze hebben het erg moeilijk door Corona. Reisregels veranderen voortdurend. Als ze net een reisroute hebben uitgestippeld, dan wordt het ineens code oranje. Voorlopig geen fietskaartjes bij de Treinreiswinkel. Ze wachten de ontwikkelingen af wat er in 2021 gaat gebeuren.
Het is verdrietig hoe een goed en heel nuttig bedrijf zo in de problemen kon komen. Voorlopig is er nog geen licht aan het eind van de tunnel, al zal dat vast ooit veranderen. Ik hoop wel dat we makkelijk internationale treinkaartje kunnen blijven kopen.
De treinreiswinkel kon overigens zo succesvol zijn omdat de diverse spoorwegmaatschappijen de markt zo weinig transparant gemaakt hadden dat er voor een gewoon mens niet veel kans was het zelf te doen.
Wat meer informatie bij de Fietsersbond:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/nieu ... ts-mee-nl/
Ik vind de website van de Deutsche Bahn erg overzichtelijk. Volgens mij kan je daar gewoon een fietsticket bestellen, mits je dit tijdig doet, omdat in doorgaande treinen gereserveerd (en niet geregistreerd zoals in NL) moet worden. verder is de Deutsche Bahn ook telefonisch goed te bereiken.
daulagari schreef:
wo 16 sep, 2020 11:28
Wat meer informatie bij de Fietsersbond:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/nieu ... ts-mee-nl/
Verwachten dat het voor hetzelfde geld kan als het bij de Treinreiswinkel kon, is misschien ook wat naïef, maar het verschil tussen 25 EUR boekingskosten en 9,50 EUR is toch wel fors.

En lees ik daar in een bijzin dat het fiets mee in de Thalys inmiddels al tot 2022 uitgesteld is?
Casartelli schreef:
wo 16 sep, 2020 12:47
daulagari schreef:
wo 16 sep, 2020 11:28
Wat meer informatie bij de Fietsersbond:

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/nieu ... ts-mee-nl/
Verwachten dat het voor hetzelfde geld kan als het bij de Treinreiswinkel kon, is misschien ook wat naïef, maar het verschil tussen 25 EUR boekingskosten en 9,50 EUR is toch wel fors.

En lees ik daar in een bijzin dat het fiets mee in de Thalys inmiddels al tot 2022 uitgesteld is?
De hele ombouw van de Thalystreinstellen heeft een vertraging opgelopen.

De Treinreiswinkel had natuurlijk veel klanten en kon gunstige voorwaarden afdingen bij de spoorwegmaatschappijen. Voor een nieuwkomer ligt het allemaal wat moeilijker.Ook de tijden zijn nu moeilijker. Nu met Corona is veel onzeker. Het kan dat een offerte niet doorgaat, maar ondertussen is er wel veel werk verzet.
Je kunt ook simpelweg NS Internationaal bellen met goede tarieven en service in Coronatijd; mocht na ticket boeken door veranderde omstandigheden/code oranje de trein niet rijden.
Vorig jaar mei/juni had ik een goede ervaring met fiets-mee.nl bij de boeking van de heen- en terugreis voor een fietsvakantie Dresden - Praag. Vlot geboekt volgens eerste voorkeur, uiteindelijke prijs zat nog iets onder de offerte, dus verschil keurig teruggestort.

Voor deze zomer hangt de vlag er minder gunstig bij. Ik heb een week vakantie op Cres en wilde daarvoor en daarna wat fietsen; heen naar Rijeka, terug vanaf Ljubljana. Andersom mocht ook. Zomervakantie is allicht uitdagender dan het voorseizoen en het zijn ook iets moeizamere bestemmingen, maar "Met onze jarenlange ervaring weten wij wat je nodig hebt voor jouw fietsplannen. Wij kunnen kaartjes voor jou en je fiets boeken door heel Europa!".

Enfin, dat valt dus tegen. Een voorname bottleneck is dat fiets-mee.nl geen treinen in Slovenië/Kroatië kan boeken... of althans geen fietsreservering (dat is ondanks navragen niet duidelijk geworden uit de mailconversatie). Volgens de DB-site hoeven de fietsplekken aldaar ook niet gereserveerd te worden, volgens fiets-mee.nl wel.

Ook het deel Amsterdam - Villach v.v. kent zo zijn bottlenecks, vooral in een across the board volgeboekte nachttrein Amsterdam - Frankfurt. Ik heb zelf proactief een alternatief via Hannover aangedragen, maar daar is niet naar gekeken.

Tja, voor mijn plain vanilla fiets-/treinreizen naar pakweg Duitsland of Zwitserland kan ik het ook wel zonder intermediair af...
Er zijn deze zomer richting het zuidoost europa sowieso enkele bottlenecks:

De nachttreinen naar wenen en innsbruck hebben nog geen fietswagons
Vanwege werkzaamheden bij de Brenner vervalt de verbinding München -Verona.

Deze zomer ga ik van Passau in Oostenrijk via Slovenie naar Trieste fietsen.
Voor de heenreis is het een makkie met de nieuwste snelle ICE vanaf Düsseldorf
Voor de terugreis vanuit Trieste gebruik ik eerst regionaal vervoer , vervolgens de EC trein vanaf Bologna naar Zürich en dan aansluitend de nachttrein.
Alternatief was via Villach naar Muenchen en daar op stadscamping overnachten en dan met ICE weer terug.

Ook geboekt via Fietsmee, maar de dekking van zijn systeem is idd niet 100%.

grt Hans
Van de website van fiets-mee.nl:
Vanwege gelukkige persoonlijke omstandigheden is tot nader bericht niet mogelijk om een reisaanvraag in te dienen. Aanvragen die per e-mail of via het contactformulier ingediend worden krijgen geen antwoord.
Misschien moeten we hier de benodigde info per land maar gaan verzamelen dan.