Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hilleberg of niet?

Ik kocht twee jaar geleden een Akto, van Hilleberg. Om kort te gaan vind ik het een geweldige tent. Dat de Akto al een ouder ontwerp is inmiddels en dus vele nieuwere navolgers heeft gekregen is de bekende wet van de remmende voorsprong.
Reagerend op de oorspronkelijke vraag zeg ik dat Hilleberg een uitstekend bedrijf is dat prima tenten maakt. Zoals bekend zijn er veel tenten fabrikanten die ook prima tenten leveren. Ik heb zeker niet met alle bekende merken ervaring maar ik denk dat Hilleberg tot de groep besten behoort, wat inhoudt dat ook concurrenten een goede keuze vormen. Verder is er ook nog persoonlijke voorkeur voor een bepaald tentmodel of ontwerp; voor mij was er qua ontwerp geen geschikt alternatief voor de Akto, ookal zijn er tegenwoordig iets lichtere alternatieven.
Maar met Hilleberg doe je zeker geen miskoop, ook niet voor die prijs.
Zoals hierboven gememoreerd kost een rondje hotel je zo de aanschafprijs van zo'n tentje. Maar het besteden van geld is natuurlijk een persoonlijke afweging. Duur zijn ze iig niet, als je het begrip duur als prijs-kwaliteits omschrijving ziet. Het gevraagde bedrag zijn ze maw waard.
Ik ben erg tevreden met onze Hilebergs. De eerste was de Keron 4gt als gezinstent. Die heeft tien jaar lang alles doorstaan, inclusief veel uv licht. We hebben nu een Nammatj 3gt, en ook die bevalt me prima. Dit zijn heel degelijke tenten, met veel praktische details. Zo'n Anjan is natuurlijk weer iets heel anders. Veel lichter, beter geventileerd, maar zeker ook kwetsbaarder. Ik droom nog van een anjan 2 als solotent, maar dat is me dus nog even te duur.
Wim
Mijn 12 jaar oude Vaude tent is anders ook niet af te beulen. Ik heb nog nooit een grondzeil gebruikt en nog compleet waterdicht. In Noorwegen sprak ik van de week iemand met een Vaude tent, en je leest over dat merk ook nooit iets negatiefs.

Nu heb ik een 1-persoons lichtere MSR, maar die heb ik te kort om daar een uitspraak over te doen.
Oud topic maar het past wel goed hierbij...

Ook ik had een zwak voor Hilleberg: duur maar uitmuntende kwaliteit. Met zorg in elkaar gezet en elke tent ondergaat een uitgebreide controle.

Volgens de eigen wegsite:
Every tent we make is completely set up and inspected before it is shipped.

A Tent Inspector visually inspects both the inner and outer tents, puts the two together, inserts the poles and puts on the ground straps. After erecting the tent he or she makes sure the ground straps have the proper tension, and opens the tent to check zippers and seams. After closing the tent up, he or she does another quality check and affixes the guy lines and line runners. If at any point a mistake is discovered, the affected piece goes back to the production area for correction.

Once the tent is certified and approved, it is taken down. Poles and pegs are put into their individual stuff sacks and bundled with the tent, into its stuff sack. Finally, an instruction booklet is added, as are quality control and hang tags.
Echt waar of marketingjargon?

Zondag een nieuwe Hilleberg gekocht (tja die kwaliteit he), en bij thuiskomst kwam ik (o.a.) het volgende tegen :shock:
DSCN8406.JPG
Compleet uitgerekt elastiek in beide stokken.

Het probleem was bekend bij Hilleberg gezien de volgende Facebook-post:
https://www.facebook.com/HillebergTheTe ... 748732630/
(met leuke foto's bij de opmerkingen overigens).

Hoe goed is de kwaliteits-controle dan eigenlijk als dit soort zaken er door glippen? Blijkbaar zijn de winkels ook niet ingelicht als tenten met deze stokken nog in de schappen liggen.

Tent gaat uiteraard retour. Vraag is alleen of er een andere Hilleberg voor terugkomt :cry:
Dit is natuurlijk zuur als je dit overkomt. Had nooit gemogen bij een premium merk als Hilleberg.

Ik heb uitstekende ervaringen met de Stallon GT en de Nallo 2. Voor mij blijft de Hilleberg een heel erg goede tent, maar wel heel erg duur. Mijn mening veranderd niet direct nadat er iets fout gaat. Belangrijk is dat het goed hersteld wordt.

Heb je er over gedacht om alleen de stokken te laten vervangen. Ik denk dat je aan de kwaliteit van de tent niet gelijk hoeft te gaan twijfelen.

Sterkte en veel plezier met de nieuwe tent, wat het ook wordt.
Senior2 schreef:
di 08 sep, 2020 09:26
Heb je er over gedacht om alleen de stokken te laten vervangen. Ik denk dat je aan de kwaliteit van de tent niet gelijk hoeft te gaan twijfelen.
Dan wordt het wel een "frankentent" ;). Liever alles in één keer goed.

Overigens mankeerde er wel meer aan (maar dat kan ik Hilleberg waarschijnlijk niet aanrekenen):
- Onderkant grondzeil zat onder de stukjes en splinters van spaanplaat (of is dat iets wat tijdens de controle gebeurd kan zijn?)
- Haringen waren van een ouder model, terwijl in de beschrijving van de winkel wel de nieuwe haringen werden vermeld.
En daarna heb ik de tent maar weer ingepakt.
Goede reminder om het elastiek van de mijne na 15 jaar ook eens te vervangen ;)

Welke was het uiteindelijk geworden?

Haringen lijkt me meer een kwestie van hoe lang de tent op voorraad heeft gelegen, en ook makkelijk uit te wisselen toch?
Jurr schreef:
di 08 sep, 2020 10:24
Welke was het uiteindelijk geworden?

Haringen lijkt me meer een kwestie van hoe lang de tent op voorraad heeft gelegen, en ook makkelijk uit te wisselen toch?
De Niak.

Haringen zelf zijn idd het issue niet, maar de gehele "toestand" van de tent doet mij ook enigszins vrezen over de rest.
Het lijkt erop of je een showmodel hebt gekregen.
De elastiek in de stokken vervangen is heel makkelijk en kost een tientje. Dat doet niets af aan de kwaliteit van de tent.
Als het een showroommodel is kan het wel zijn dat deze door de manipulaties op den duur wat beschadigd is. Daarom heet het ook een showroommodel en is de prijs veelal gunstiger.
Het lijkt inderdaad een ouder showmodel te zijn geweest. Maar goed, in reactie op eerdere posts in dit draadje, wij zijn steeds erg bij geweest met onze Hilleberg tenten. Wel heb ik onlangs zelf een Helsport tent gekocht. De kwaliteit daarvan is sterk vergelijkbaar, maar de prijs is flink wat lager. Verder zijn zowel Helsport als Hilleberg toch vooral tenten voor het noordelijker natte en koude weer. Wij hebben daarom daarnaast nu ook een grote en kleine MSR Zoic 1 en 3, met heel veel gaas voor warm weer. Bovendien hebben onze dure Hilleberg en Helsport tenten zo ook niet zoveel te lijden van de felle zon.
Het doet niks af aan de kwaliteit van Hilleberg, maar wel aan de winkel, als niet bekend was dat het een showmodel was die is verkocht als nieuw...
nicolevelo schreef:
di 08 sep, 2020 11:13
Als het een showroommodel is kan het wel zijn dat deze door de manipulaties op den duur wat beschadigd is. Daarom heet het ook een showroommodel en is de prijs veelal gunstiger.
In dit geval dus niet, maar dat wordt een discussie tussen mij en de winkel, staat buiten Hilleberg.
Hebben ze er niet nog eentje op voorraad waarvan je de stokken en haringen kunt controleren voordat je 'm meeneemt?
Jurr schreef:
di 08 sep, 2020 12:34
Hebben ze er niet nog eentje op voorraad waarvan je de stokken en haringen kunt controleren voordat je 'm meeneemt?
Daar kom ik morgen achter :), zo niet, dan geld terug. Oja de tent moet ook wat schoner zijn dan degene die ik terug breng ;)

Had al bij andere zaken rondgebeld (voor als de winkel alleen maar exemplaren van vorig jaar of ouder heeft). Een andere zaak gaf meteen al aan dat er bij hun exemplaren het nieuwe elastiek in de stokken zat (en de nieuwe haringen er bij). Die waren blijkbaar dus wel op de hoogte van het elastiek-probleem.
Fedor schreef: Overigens mankeerde er wel meer aan (maar dat kan ik Hilleberg waarschijnlijk niet aanrekenen):
- Onderkant grondzeil zat onder de stukjes en splinters van spaanplaat (of is dat iets wat tijdens de controle gebeurd kan zijn?)
De tenten die ik bijvoorbeeld bij het dichtstbijzijnde Bever filiaal zie staan, staan allemaal opgezet op inderdaad spaanplaat of underlaymentplaat oid. Dat zou de splinters kunnen verklaren.
Fedor schreef:
di 08 sep, 2020 08:43
... Hilleberg gekocht ...
Zoals op de foto hoort het niet te zijn. En houtsnippers horen niet bij de koop van een nieuwe tent :)
Maar beter man èn paard noemen: fabrikant weten we nu, maar welke winkel was het?
Misschien heb ik er overheen gelezen, het zou wel eens meer met de winkel te maken kunnen hebben dan met de fabrikant.
(Ik ben toevallig dit jaar over gestapt van een 19 jaar oude (!) Hilleberg Nallo 2 naar een Nordisk Telemark 2.2 maar dat staat los van de Hilleberg kwaliteit. Ik hoop dat mijn nieuwe tent het net zo lang gaat uithouden als een Hilleberg).

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
di 08 sep, 2020 23:41
Maar beter man èn paard noemen: fabrikant weten we nu, maar welke winkel was het?
Misschien heb ik er overheen gelezen, het zou wel eens meer met de winkel te maken kunnen hebben dan met de fabrikant.
Ik geef ze eerst nog de kans om het goed te maken :)
Fedor schreef:
wo 09 sep, 2020 07:43
Tom vds schreef:
di 08 sep, 2020 23:41
Maar beter man èn paard noemen: fabrikant weten we nu, maar welke winkel was het?
Misschien heb ik er overheen gelezen, het zou wel eens meer met de winkel te maken kunnen hebben dan met de fabrikant.
Ik geef ze eerst nog de kans om het goed te maken :)
Niet goed (genoeg) gemaakt... het was dus Bever (veel mensen zullen het vast al verwacht hebben ;))

Ruilen niet mogelijk want het was het enige exemplaar, dus geld terug.
Wel verwonderd over de stukjes spaanplaat (er werd niet echt gereageerd op mijn opmerking dat het een demo-model was) en over het stokelastiek, maar geen verder uitleg of excuses. Ik vraag me af of de tent gewoon weer het schap op gaat voor de volgende koper.

Ik dus naar Zwerfkei :D . Via de chat was al aangegeven dat het probleem bekend was bij hun.
In de winkel verder besproken. Zij gaven aan dat het het eerste probleem was met Hilleberg wat ze ooit tegen waren gekomen. Een combinatie van pech (verkeerd elastiek door de leverancier geleverd) en geluk voor Hilleberg. dat laatste omdat de tenten dit jaar vanwege Corona niet aan te slepen waren. Ook in Zweden en Noorwegen (de grootste afnemers) gingen veel mensen in eigen land op vakantie dus de tenten vlogen de winkels uit. Er zat dus veel druk op de productie.

De Zwerfkei gaf aan dat het probleem met de elastieken ook dit jaar nog liep (kan bij alle modellen voorkomen). Zij zijn zelf bezig de elastieken te vervangen door het nieuwe elastiek wat Hilleberg levert waarbij er minstens van elk model één tent de goede stokken heeft (bij een andere kleur kunnen dan ook die stokken gebruikt worden). De groene Niak had ook nog het "foute" elastiek, dus daar de stokken (die al gedaan waren) van een andere Niak bij geleverd.

Zowel Hilleberg als de Zwerfkei hebben dus prima gereageerd op het probleem. Daarnaast ga ik er van uit dat bij Hilleberg de controles toch ook wel wat aangescherpt zijn.
Wat was er dan mis met de stokken?