De inleiding van het boek van Bronsvoort en Gerrits vind je achter deze link: https://www.managementboek.nl/code/inki ... svoort.pdf. Dat filtert in ieder geval de journalist weg.
Robert
Robert
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Niet alle leenfietsen gaan na een jaar de schroot op. De swapfiets van mijn dochter was zeker 1 jaar oud toen ze die kreeg, en de Villo fietsen in Antwerpen zijn echt wel zwaar en robuust.liefhebber schreef: ↑ma 07 sep, 2020 12:42
De kwaliteit van een leenfiets, enz is dermate slecht dat ik het een vergelijking van appels en peren vind.
Voeg daar aan toe dat een leenfiets, enz na welgeteld een jaar al op de schroothoop verdwijnt
Omdat de gebruikers van een leenfiets, enz hoge eisen stellen aan bedrijfszekerheid.
Terzijde. Deelautos worden na twee jaar afgedankt.
Meedenken is leuk, maar zet nog geen zoden aan de dijk. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat het veel makkelijker is voorbeelden voor anderen te benoemen, dan voor me zelf
Zeg Sneerior2, ik doe juist wat met die ’blikjes-problematiek’.
Deze reactie hield me de afgelopen dagen bezig.
Wat voor onderdelen bedoel je dan? Ik houd bijvoorbeeld regelmatig mijn ogen open voor een racegroepje. 105 of ultegra, athena of chorus, zoiets. Van een jaar 5 a 15 oud. a) erg weinig aanbod (ondanks dat iedereen intussen met andere techniek rijdt, de schuurtjes moeten er vol mee staan) en b) wat er aangeboden wordt mot nog steeds substantieel geld opbrengen, vraagprijzen zitten dikwijls rond 50%-75% van de destijds nieuwprijzen in de sale.
Het is meer bedoeld in het algemeen, je bewaart oude spullen of onderdelen, omdat het in principe, als onderdeel niet kapot is en dus nog gebruikswaarde heeft (voor iemand, op enig moment), maar In de praktijk wordt 90% nooit meer gebruikt en af en toe moet je dan toch eens opruimen.Grandonneur schreef: ↑do 10 sep, 2020 20:13Wat voor onderdelen bedoel je dan? Ik houd bijvoorbeeld regelmatig mijn ogen open voor een racegroepje. 105 of ultegra, athena of chorus, zoiets. Van een jaar 5 a 15 oud. a) erg weinig aanbod (ondanks dat iedereen intussen met andere techniek rijdt, de schuurtjes moeten er vol mee staan) en b) wat er aangeboden wordt mot nog steeds substantieel geld opbrengen, vraagprijzen zitten dikwijls rond 50%-75% van de destijds nieuwprijzen in de sale.
Niet verwonderlijk als je ziet hoe mensen zich gedragen op 2dehands sites.Grandonneur schreef: ↑do 10 sep, 2020 20:13Wat voor onderdelen bedoel je dan? Ik houd bijvoorbeeld regelmatig mijn ogen open voor een racegroepje. 105 of ultegra, athena of chorus, zoiets. Van een jaar 5 a 15 oud. a) erg weinig aanbod (ondanks dat iedereen intussen met andere techniek rijdt, de schuurtjes moeten er vol mee staan) en b) wat er aangeboden wordt mot nog steeds substantieel geld opbrengen, vraagprijzen zitten dikwijls rond 50%-75% van de destijds nieuwprijzen in de sale.
Ik denk dat het toch nog wat complexer is. Natuurlijk is het nog een pak erger als iets dat nog goed werkt op de schoothoop belandt. Maar als er veel nieuwe producten worden geconsumeerd dat moeten deze ook geproduceerd worden (met alle daarbij horende milieu-impact).Senior2 schreef: ↑do 03 sep, 2020 09:10Als ik het begrip duurzaam goed begrijp maakt het niet uit of een fiets bij de eerste eigenaar is of bij de tweede. M.a.w. als jij na 2 of 3 jaar een nieuwe fiets koopt, maar je zorgt ervoor dat de oude fiets gebruikt wordt en niet op de schroothoop gaat, wat is daar verkeerd aan?
Welke konklusie zouden we daar aan kunnen verbinden?
In principe ben ik het met je eens. Een TV vervang ik pas als die begeeft.Polling schreef: ↑za 12 sep, 2020 12:39Volgens mij is het enige dat echt helpt een omslag in ons denken. Een fiets(onderdeel) dat/die niet is versleten, hoeft neit te worden vervangen. Een artikel (fiets, tv, telefoon, computer, tablet enz) dat nog functioneert en waarovern de gebruiker tevreden is/was, hoeft niet vervangen te worden door een nieuwer model, alleen omdat dat nieuwere model beschikbaar is...
pas als je een zwart-wit tv had en je graag in kleur wil(de) kijken, je mobieltje alleen nog telefoon had maar geen internet, of andere grote technische verbeteringen, lijkt het mij acceptabel om tot vervanging over te gaan.
Maar ja, dat vereist dus een mentaliteitsverandering bij ons als consumenten... Producenten willen geld verdienen en proberen allemaal het nieuwste model te verkopen.
En ja, we trappen er vrijwel allemaal in. Ik hb ook een iPhine (model 6) een iPad, een smart-tv...