Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsruil voor 1 dagdeel. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsruil voor 1 dagdeel.

Er zijn ook plekken waar je een santos kunt ‘huren’. Bv bij Brinkman in Dronten.
Besluit je uiteindelijk tot koop, dan wordt het huurbedrag in mindering gebracht. Besluit je daar niet toe, dan ben je wat aan huurkosten kwijt.
hoeksie schreef:
ma 07 sep, 2020 17:41
Er zijn ook plekken waar je een santos kunt ‘huren’. Bv bij Brinkman in Dronten.
Besluit je uiteindelijk tot koop, dan wordt het huurbedrag in mindering gebracht. Besluit je daar niet toe, dan ben je wat aan huurkosten kwijt.


Ook het overwegen waard. Thanks
@DickvL
Welke fiets had je dan, twee maanden geleden ? Dus voordat je de ebike kocht.
Wat was destijds de reden dat je voor een ebike bent gegaan

Kon je op die fiets wel ritjes maken 80-100 km ?
vus schreef:
ma 07 sep, 2020 17:55
www.merwedelingelijn.nl
Lijkt een plan...:)
jumbo schreef:
ma 07 sep, 2020 19:16
@DickvL
Welke fiets had je dan, twee maanden geleden ? Dus voordat je de ebike kocht.
Wat was destijds de reden dat je voor een ebike bent gegaan

Kon je op die fiets wel ritjes maken 80-100 km ?
Twee maanden geleden fietste ik op een Batavus met 6 versnellingen. Langste afstand,53 km. Daarvoor naar mijn werk. Iedere dag 10km vv. Ik pakte onlangs deze fiets om ff naar het dorp te fietsen en vroeg me af hoe ik dat ooit had gedaan. Na 2 maanden Cannondale lijkt dit ineens een martelwerktuig....:)

De meest belangrijke reden dat ik gekozen heb voor een e bike is de twijfel rond mijn gezondheid, mijn diabetes. Ik spuit 4x per dag insuline en worstel daarom met mijn energie verbruik. Inmiddels heb ik een Free Lybre sensor en meet ik veel meer dan toen ik bloed moest prikken mijn bloedglucose waardes.
Wil geen discussie losmaken over wel of geen ebike. Maar als je laatste tijd veel op ebike hebt gereden zal je kracht en conditie ook minder zijn dan toen wanneer je 50 km op je oude fiets reed.
En 25 op ebike voelt waarschijnlijk ook al erg makkelijk.

Koop desnoods een extra accu erbij voor je reis naar Spanje. En elke beetje serieuze fietswinkel zal je willen helpen als je je probleem voorlegt. En ja ze willen jouw best een fiets verkopen. Maar niet ten koste van alles. Een winkel is er om fietsen te verkopen, anders hebben ze geen bestaansrecht en hebben we straks alleen maar online webshops
alstro schreef:
ma 07 sep, 2020 21:10
Wil geen discussie losmaken over wel of geen ebike. Maar als je laatste tijd veel op ebike hebt gereden zal je kracht en conditie ook minder zijn dan toen wanneer je 50 km op je oude fiets reed.
En 25 op ebike voelt waarschijnlijk ook al erg makkelijk.

Koop desnoods een extra accu erbij voor je reis naar Spanje. En elke beetje serieuze fietswinkel zal je willen helpen als je je probleem voorlegt. En ja ze willen jouw best een fiets verkopen. Maar niet ten koste van alles. Een winkel is er om fietsen te verkopen, anders hebben ze geen bestaansrecht en hebben we straks alleen maar online webshops
Discussie hoeft het niet te zijn als ik iemand vind die het leuk lijkt om een dagdeel op mijn fiets met trapondersteuning te rijden als ik het eens mag proberen op een fiets zonder. Dat is alles.
Cannondalefiets.jpg
Dick, het is natuurlijk het mooiste als je zo’n reis kan maken op een ‘gewone’ trap fiets.
Want er zitten zeker nadelen aan het gebruik van een e-bike. Ik noem wat, voor de vuist weg:
- (veel) meer zaken die kapot kunnen gaan tijdens je reis; of kwijtraken, zoals de accu-lader.
- je planning is idd van belang; wild kamperen wordt ook moeilijk. Kom ik zo op terug.
- het geheel is een stuk zwaarder, wat nadelig is als je het ding moet dragen of duwen, bv trappen op; in stations en hotels.
- je kunt niet gepland, of onverwacht door omstandigheden, het vliegtuig nemen met je fiets.

Dat gezegd hebbende, als zo’n fiets het verschil kan maken, of een fietsreis nog voor jou te doen is (ik gebruik bewust het woord ‘reizen’ en niet ‘vakantie’), dan is het een prachtig ding. Ik ben er vorig jaar mee naar Spanje, en door Spanje mee gereden.

Over die planning: toen deed ik het zo, dat ik in de middag een uitgebreide lunch nam (wat in de meeste landen ook de norm is, dus dat gaat probleemloos). Ondertussen laadde ik de accu weer op; met zo’n anderhalf uur laden zat ik de rest van de dag weer save. Dat ging o.h.a. prima; maar het vereist enige extra aandacht.
Een alternatief is een uurtje of wat op een camping aan de 220V paal, ondertussen een eigen lunch maken, en eventueel wat stageld betalen.

Van belang is dat ik dagafstanden van 140 km normaal vind, en dus ook rekening moet houden dat het zo maar 160 km kan worden.

Maar dit jaar doe ik het eigenlijk nog een stuk mooier: ik heb de motor zo getuned dat ie minder ondersteuning geeft, want ik vond ‘m toch al te enthousiast. Waardoor mijn range nu naar 150, 200 km is gegaan; ook met pittige beklimmingen, volle belading én tegenwind. Dus ik hoef eigenlijk nooit meer na te denken: ‘s ochtend een volle accu: wat ik doe is vervolgens een no-brainer.
Ook had ik (al eerder) een tweede accu aangeschaft (omdat ik dit jaar de TransAm wilde doen). Deze heb ik nu al duizenden km’s bij me gehad, zonder ‘m te hoeven gebruiken; ik zou bij wijze van spreken net zo goed thuis kunnen laten. Toch geeft me fijne zekerheid. Je zou zelfs hiermee twee nachten achtereen kunnen wildkamperen of zo, als je dagafstanden rond de 100 km zijn. (De –dure– investeringen van een 2e accu vind ik een goede investering, want ik zal over de levensduur van mijn e-bike toch twee accu’s verslijten, verwacht ik. Naast het voordeel vd range/tijd.)

Ik hoop dat ik je hiermee food for thought heb gegeven over het te lopen traject.
Whatever je kiest: geniet ervan!
DickvL schreef:
ma 07 sep, 2020 21:37
Discussie hoeft het niet te zijn als ik iemand vind die het leuk lijkt om een dagdeel op mijn fiets met trapondersteuning te rijden als ik het eens mag proberen op een fiets zonder. Dat is alles.
Ik denk dat zo’n middag-ritje rond de kerk niet zoveel zegt over hoe het fietsen in Spanje zal zijn, met zijn verlaten bergen en (sub-)woestijnen. Da’s toch wel andere koek in ervaring, en mogelijke problemen, op de ene of de andere fiets.
Maar goed: beter iets dan niks. 8)
Flix schreef:
ma 07 sep, 2020 22:20
DickvL schreef:
ma 07 sep, 2020 21:37
Discussie hoeft het niet te zijn als ik iemand vind die het leuk lijkt om een dagdeel op mijn fiets met trapondersteuning te rijden als ik het eens mag proberen op een fiets zonder. Dat is alles.
Ik denk dat zo’n middag-ritje rond de kerk niet zoveel zegt over hoe het fietsen in Spanje zal zijn, met zijn verlaten bergen en (sub-)woestijnen. Da’s toch wel andere koek in ervaring, en mogelijke problemen, op de ene of de andere fiets.
Maar goed: beter iets dan niks. 8)

Dat denk ik ook niet. Maar zie het in de context. Tot 32 jaar geleden fietste ik 7 jaar lang van Geldermalsen naar Utrecht, 30 km, naar mijn werk, op een racefiets. Gisteren deed ik dat na 32 jaar weer en dat viel mij niet tegen. Maar ik had het vandaag niet weer gekund. Dat is toch weer een kwestie van tijd, trainen en....kijken op welke fiets je dat doet. Het plan om volgend jaar september naar Spanje te gaan fietsen heb ik nog maar net opgepakt. Vorige week kwam ik in een onweersbui. Ik was in geen 32 jaar zo nat geweest. :)
DickvL schreef:
ma 07 sep, 2020 21:37

[...]
Cannondalefiets.jpg
Het zal m'n leeftijd wel zijn, maar ik word nerveus van een zadelpen die zover uit het frame steekt.
Ligt er maar net aan hoe lang die zadelpen is toch? De mijne steekt er nog verder uit.
Jurr schreef:
di 08 sep, 2020 10:22
Ligt er maar net aan hoe lang die zadelpen is toch? De mijne steekt er nog verder uit.
Erfenis van twee jaar werktuigbouw studeren denk ik. De belasting van de zadelpen rondom de zadelstrop is flink en wordt ongunstiger naarmate de zadelpen langer is en het gewicht van de fietser hoger is. Dan maakt het weinig uit hoever de zadelpen in het frame steekt.
vus schreef:
ma 07 sep, 2020 16:11
ik heb geen santos wel een van herwerden en een kona allebei met rohloff in dordrecht :D :D als je wilt fietsen ben je welkom.
Jouw aanbod vind ik nog steeds leuk. Hoop dat jij het ook leuk vindt om eens op mijn fiets te rijden. Die omgeving daar ken ik niet per fiets. Veel haast is er niet bij. Ik mag vrij onverwacht de fiets van mijn buurman gebruiken. Hij gaat vanaf as vrijdag voor 2 maanden naar Frankrijk...
En wat heeft de buurman voor fiets :)
M276 schreef:
wo 09 sep, 2020 14:56
En wat heeft de buurman voor fiets :)
Een Cannondale tourfiets. Ik wist niet dat hij hem mij graag toevertrouwde....