Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets santos, vsf 400? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke fiets santos, vsf 400?

Cycle Maniac schreef:Ik weet nu al dat Whisky een bericht aan 't intikken is... :wink:
En terecht want de vsf 400 is een mooi fietske, veel kwaliteit voor die prijs.
De vsf 400 heeft een CrMo-frame: Staal dus. En is daarmee sterker, taaier dan elk alu-frame.
Aiaiai, twee dagen te laat :oops: Ja hiero! :lol:
Sorry, ik heb geen tijd gehad eerder te reageren en kom net uit mijn werk. Ik ben druk bezig onderzoeksvoorstellen te schrijven en met het afronden van de de laatste reisdingetjes en zo.

@ Walter
De achterband wisselen? Wanneer doe je dat? Ik heb sinds 7000km 1x een lekker band gehad (achterwiel). Heerlijk die XR's. Zijn wel zwaar maar ook moeilijk lek te krijgen.

@Ube:
Erm, sterke velgen? Op de T-400 zitten toch Rigida Explorers? Die kunnen aardig wat hebben hoor (downhill met bepakking gaat best). Of is dat op de nieuwere versies weer anders? Ze hebben bij de nieuwste modellen wel de banden veranderd, nu zitten er standaard Conti's onder, niet zo mijn ding. Maar die kan je meestal wel omruilen.

Zoek maar op Whisky en T-400 en zo voor "neutrale" en "onbevooroordeelde" recensies van de T-400 ;-) En mocht je ook nog een tent zoeken, ik ben een totaal 'onbevooroordeelde' bezitter van meerdere Exped produkten :roll: Ik hou van veel waar voor mijn geld zonder fratsen.

Fiets de wereld (op, jawel, een T-400 Rohloff met kettingspanner),
Whisky

Whisky, daar heb je natuurlijk allemaal helemaal gelijk in.
Maar de Vittorio is daarbij ook een maatframe. Maar met rohloff natuurlijk wel veel duurder (ik meen dat de prijs dan op 2600 of 2700 euros kwam). Maar als je zoals ik er voor kiest om die later aan de fiets toe te voegen, is de prijs naar m'n mening zeker om over heen te komen.
En Vittorio heeft nog iets interessants: Een Rohloff-wiel met 48 spaken.
Eric Schuijt schreef:De 48 spaaks Rohloff is door Vittorio zelf gemaakt. Het is eigenlijk niets anders dan een ronde plaat met aan de binnenkant 16 gaten aan iedere kant en aan de buitenkanten 24 gaten. In de eerstvolgende WF komt er een fotootje van.
Omdat de flens hierdoor hoger wordt, neemt wel de hoek van de spaken toe (met name bij 26 inch wielen), hetgeen een probleem kan worden als de spaakgaten niet schuin zijn geboord in de velg.

Hieronder een antwoord van Anita en Ton op een aantal vragen die ik heb gesteld voor de WF:
'Vooral met veel bepakking, op tandems en voor zwaardere mensen is dit vaak niet afdoende. Een compleet wiel komt op 1250,= euro. En het weegt maar 150 gr. meer. Er rijdt nog geen bekende wereldfietser mee want het is net op de markt, maar de reacties zijn zeer goed!'
Alle lof voor Vittorio voor deze aanpassing, maar of het nodig is dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.

En laten we eerlijk zijn: had je zelf niet bepaalde onderbuikgevoelens toen je voor het eerst hoorde dat de Rohloffnaaf maar 36 gaatjes heeft? Echt niet?
Quote is afkomstig van Eric Schuijt uit dit draadje: Rohloff met 48 spaken.

Groet, Marco

Ein herzliches Grüssgott,
Cycle Maniac schreef:Whisky, daar heb je natuurlijk allemaal helemaal gelijk in.
Maar de Vittorio is daarbij ook een maatframe. Maar met rohloff natuurlijk wel veel duurder (ik meen dat de prijs dan op 2600 of 2700 euros kwam). Maar als je zoals ik er voor kiest om die later aan de fiets toe te voegen, is de prijs naar m'n mening zeker om over heen te komen.
En Vittorio heeft nog iets interessants: Een Rohloff-wiel met 48 spaken.
48 spaken? Super voor een tandem maar er rijden meer Rohloff wereldfietsers probleemloos met 32 spaken rond onder de meest barre omstandigheden. Over het nut van wel of niet 48 spaken is al is al heel wat afgedisussieerd :) Die 48 spaken zouden wel iets voor Marco Geurts en andere fors gebouwde fietsers zijn. Met mijn gewicht van 60kg met 1.80m (op toer 58Kg :shock:) is dat echt niet nodig.

Ik heb gisteren alleen even de titel van het draadje gelezen, de vraag was toch over Santos vs T-400? Dan is voor mij de T-400 de winnaar.
Maatfietsen met 'fietsen van de stang' vergelijken is niet optimaal want die vallen in verschillende categorien, ook qua prijs. Een maatframe biedt natuurlijk wel wat extra comfort hoewel ik geloof dat als je het juiste fabrieksframe hebt je ook wel goed zit, zo veel verschillen mensen niet van elkaar. En die kleine verschillen zijn te ondervangen via de stuurpen, zadelpen etc. Maar chique is zo'n maatframe natuurlijk wel :D

Fiets de wereld (op een fiets van de stang met 32 spaken),
Whisky

Ik heb gisteren alleen even de titel van het draadje gelezen, de vraag was toch over Santos vs T-400? Dan is voor mij de T-400 de winnaar.
Maatfietsen met 'fietsen van de stang' vergelijken is niet optimaal want die vallen in verschillende categorien, ook qua prijs. Een maatframe biedt natuurlijk wel wat extra comfort hoewel ik geloof dat als je het juiste fabrieksframe hebt je ook wel goed zit, zo veel verschillen mensen niet van elkaar. En die kleine verschillen zijn te ondervangen via de stuurpen, zadelpen etc. Maar chique is zo'n maatframe natuurlijk wel Very Happy
Ehh, Santos is toch helemaal geen maatframe? Gewoon een goed confectieframe (net als de T400) dat je vervolgens kunt "customizen"...?

whisky schreef:Ein herzliches Grüssgott,
Cycle Maniac schreef:Whisky, daar heb je natuurlijk allemaal helemaal gelijk in.
Maar de Vittorio is daarbij ook een maatframe. Maar met rohloff natuurlijk wel veel duurder (ik meen dat de prijs dan op 2600 of 2700 euros kwam). Maar als je zoals ik er voor kiest om die later aan de fiets toe te voegen, is de prijs naar m'n mening zeker om over heen te komen.
En Vittorio heeft nog iets interessants: Een Rohloff-wiel met 48 spaken.
48 spaken? Super voor een tandem maar er rijden meer Rohloff wereldfietsers probleemloos met 32 spaken rond onder de meest barre omstandigheden. Over het nut van wel of niet 48 spaken is al is al heel wat afgedisussieerd :) Die 48 spaken zouden wel iets voor Marco Geurts en andere fors gebouwde fietsers zijn. Met mijn gewicht van 60kg met 1.80m (op toer 58Kg :shock:) is dat echt niet nodig.

Ik heb gisteren alleen even de titel van het draadje gelezen, de vraag was toch over Santos vs T-400? Dan is voor mij de T-400 de winnaar.
Maatfietsen met 'fietsen van de stang' vergelijken is niet optimaal want die vallen in verschillende categorien, ook qua prijs. Een maatframe biedt natuurlijk wel wat extra comfort hoewel ik geloof dat als je het juiste fabrieksframe hebt je ook wel goed zit, zo veel verschillen mensen niet van elkaar. En die kleine verschillen zijn te ondervangen via de stuurpen, zadelpen etc. Maar chique is zo'n maatframe natuurlijk wel :D

Fiets de wereld (op een fiets van de stang met 32 spaken),
Whisky
Hallo Whiskey,

ik heb intussen erg veel gelezen over allerlei soorten 26''reisfietsen. Maar als een rode draad komt iedere keer weer terug dat de VSF T400 erg gunstig geprijsd is. Een vergelijking naar andere fietsen leert iedere keer weer dat deze fiets niet een paar tientjes, maar echt honderder euro's minder duur is (uitgaande van Rohloff, Magura HS33, Son naaf etc!). Overigens lees ik bij de maatframe-fietsen van Snel dat zij 200 euro voor een Sonnaaf met Sonlamp rekenen en bij Santos een prijs van 317 euro :shock: :idea: . Ik neig dan ook richting die T400 te gaan. Ben trouwens dan ook van plan om ermee op vakantie te gaan, naats het gebruik woon-werkverkeer. Neem dan het ontbreken van een excentrische naaf voor lief, waarschijnlijk is dat ook niet zo'n probleem.

Hi,

om het misschien nog wat complexer te maken, laatst op de fiets en wandel beurs geweest met een vriend die opzoek was naar een reisfiets. van te voren helemaal uitgedoctort welke hij wilde hebben en voor de laatste puntjes tocjh maar wat vragen bij de stand van de bouwer van de fiets. Nu hadden ze daar ook de mogelijkheid om een paar rondjes te fietsen op een aantal testfietsen van allerlei verschillende merken.

het eind van het verhaal is nu dat het een totaal andere fiets is geworden (kwa prijs bijna gelijk) omdat deze gewoon veel beter reed....

zou dus eens willen adviseren om een beter gesorteerde winkel op te zoeken en dan op een paar modellen een test rondje te doen... misschien kom je ook wel voor een dergelijke verrassing te staan... misschien vind je de t400 super fietsen maar de kans bestaat natuurlijk dat je een ander beter vind fietsen, wat is er dan belangrijker? de prijs of de zit?

succes met de keuze

Bas

Spironski schreef:
Ik heb gisteren alleen even de titel van het draadje gelezen, de vraag was toch over Santos vs T-400? Dan is voor mij de T-400 de winnaar.
Maatfietsen met 'fietsen van de stang' vergelijken is niet optimaal want die vallen in verschillende categorien, ook qua prijs. Een maatframe biedt natuurlijk wel wat extra comfort hoewel ik geloof dat als je het juiste fabrieksframe hebt je ook wel goed zit, zo veel verschillen mensen niet van elkaar. En die kleine verschillen zijn te ondervangen via de stuurpen, zadelpen etc. Maar chique is zo'n maatframe natuurlijk wel Very Happy
Ehh, Santos is toch helemaal geen maatframe? Gewoon een goed confectieframe (net als de T400) dat je vervolgens kunt "customizen"...?

Klopt helemaal, gewoon goed confetie werk. En daarna opbouwen met onderdelen naar wens.

Nog even over Rohloff met 48 spaken. Op de site van de Engelse tandemclub las ik dat Rohloff op speciaal verzoek en alleen als OEM product een 48 spaaks naaf maakt voor Thorn. Dus niet apart te bestellen, en ruchtbaarheid wordt er ook niet aan gegeven. Of het voor een solo fiets nodig is? Met 26 inch wielen denk ik niet, al had ik het fijner gevonden als ze standaard 36 spaken hadden.
Wim

Hoi!
B@se schreef:adviseren om een beter gesorteerde winkel op te zoeken en dan op een paar modellen een test rondje te doen... misschien kom je ook wel voor een dergelijke verrassing te staan... misschien vind je de t400 super fietsen maar de kans bestaat natuurlijk dat je een ander beter vind fietsen, wat is er dan belangrijker? de prijs of de zit? succes met de keuze
Bas
Helemaal mee eens. Bezoek een goed gesorteerde fietswinkel en martel hun mooie glimmende fietsjes maar flink. Lekker rondjes rijden en vooral de stoepranden, regenplassen en kinderhoofdjes niet vergeten :D

Fiets de wereld,
Whisky

B@se schreef:Hi,

om het misschien nog wat complexer te maken, laatst op de fiets en wandel beurs geweest met een vriend die opzoek was naar een reisfiets. van te voren helemaal uitgedoctort welke hij wilde hebben en voor de laatste puntjes tocjh maar wat vragen bij de stand van de bouwer van de fiets. Nu hadden ze daar ook de mogelijkheid om een paar rondjes te fietsen op een aantal testfietsen van allerlei verschillende merken.

het eind van het verhaal is nu dat het een totaal andere fiets is geworden (kwa prijs bijna gelijk) omdat deze gewoon veel beter reed....

zou dus eens willen adviseren om een beter gesorteerde winkel op te zoeken en dan op een paar modellen een test rondje te doen... misschien kom je ook wel voor een dergelijke verrassing te staan... misschien vind je de t400 super fietsen maar de kans bestaat natuurlijk dat je een ander beter vind fietsen, wat is er dan belangrijker? de prijs of de zit?

succes met de keuze

Bas
Hoi Bas,

ja natuurlijk, tis ook een beetje voorpret op dat internet. Maar zoals de Engelsen zeggen: "The proof of the pudding is in the eating" en das maar al te waar. Woon in Rotterdam, dus ga als het zover in ieder geval eerst even praatje houden bij Bike4travel. Voor wat betreft de VSF T400 Rohloff, ogv de foto's op internet, prachtig, zoveel techniek en kwaliteit terwijl voor een leek die fiets er als een achterlijk bakkie uitziet. Te gek zo'n understatement. Eigenlijk het tegenovergestelde van die Gazelle Kathmandu (die wel veel waar voor geld biedt denk ik) die er zodanig uitziet dat al die onderdelen een grote overkill qua uitstraling vormen. In ieder geval, hou die scherpe prijs van die VSF wel in mijn gedachte, als bijna elke andere gelijkwaardige fiets gemiddels genomen een 400 tot 700 euro meer kost, dan wil ik dat ook wel proefondervindelijk beleven. Mocht blijken dat ik tot de conclusie kom dat ik liever voor een ander merk ga, dan ....... :roll: koop ik wat pandorabedels voor mij freule en ga enkele uren daarna in de onderhandeling. Voor die VSF T400 heb ik "toestemming"..nou ja sort of....

gr Walter

whisky schreef:Hoi!
B@se schreef:adviseren om een beter gesorteerde winkel op te zoeken en dan op een paar modellen een test rondje te doen... misschien kom je ook wel voor een dergelijke verrassing te staan... misschien vind je de t400 super fietsen maar de kans bestaat natuurlijk dat je een ander beter vind fietsen, wat is er dan belangrijker? de prijs of de zit? succes met de keuze
Bas
Helemaal mee eens. Bezoek een goed gesorteerde fietswinkel en martel hun mooie glimmende fietsjes maar flink. Lekker rondjes rijden en vooral de stoepranden, regenplassen en kinderhoofdjes niet vergeten :D

Fiets de wereld,
Whisky
Zekers Whiskey,

weeg bijna 100 kg dus als zo'n fiets een proefrit het overleeft, dan is het echt een sterke fiets. Zie dat je in Bayreuth woont, is dat een grap? Zo niet, ben nog altijd een keer van plan het Wagnermuseum te bezoeken.

Auf wiederschauen!!!

Heeft iemand meer specificaties kunnen vinden over de Thorn raven?

Zit het prijsverschil (+/-900 EUR) met de santos travelmaster cromo Rohloff in de spaken, naven, banden..

Ik zit zelf te denken aan de TravelMaster 2.6 Alu (zonder Rohloff) met wat meerwerk, een geveerde zadelpen, kom ik dan op +/- 1700 euro.
Klopt het dan dat ik met de Thorn Raven [EUR 1761] en voor 300 euro meer (geveerde zadelpen & H33 remmen) ongeveer dezelfde fiets heb als de santos travelmaster cromo Rohloff?

De specificaties van de Thorn Raven Tour vindt je hier .
http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... urSpec.pdf

Je betaald 1800 Euro voor de basic uitvoering. In deze prijs zitten geen dragers, Son naafdynamo, Magura hydraulische remmen,.....
Wil je een Thorn met dezelfde afmontage als bij de VSF betaal je flink wat meer.

Hoi! Offtopic
Walter B. schreef:Zekers Whiskey,weeg bijna 100 kg dus als zo'n fiets een proefrit het overleeft, dan is het echt een sterke fiets. Zie dat je in Bayreuth woont, is dat een grap? Zo niet, ben nog altijd een keer van plan het Wagnermuseum te bezoeken. Auf wiederschauen!!!
Ik woon inderdaad in Bayreuth (ben promotie student op de uni hier) maar ik ben van mei tot januari een stukje fietsen. Het Wagnermuseum is niet zo interessant hoor, het is vooral een trappendoolhof. Bayreuth is een aardig stadje maar Bamberg en Kulmbach zijn stukken mooier om te bezoeken.
Wel heel erg mooi is de omgeving hier die ik op mijn T-400 onveilig maak. Lekker karren over onverharde wegen door de dolomiet valleien in de Fraenkische Schweiz :)

Fiets de wereld,
Whisky

Nog even over die Thorn Raven Tour met Rohloff naaf. Voor dat geld krijg je een mooi stalen frame met excentrische trapas, en heel goede handgebouwde wielen. De cranks zijn eigen merk, maar volgens mij van Sugino afkomstig (en dus erg goed), en in alle lengtes te krijgen (dat zouden er meer moeten doen). De rest van de afmontage is prima maar niet luxe. Je kunt echter zelf precies specificeren wat je wilt. Al met al is het wat duurder dan VFW maar duidelijk goedkoper dan Santos. En het frame is behalve in hoogte maten ook in verschillende lengte maten te krijgen.
Wim

Vraag mij wel af, als ze de fietsen op sturen naar Nederland, of degene die koopt de kosten moet betalen, want anders begrijp ik niet goed waar zij de winst van daan halen.

Mario

Heb net een berekening gemaakt van de Santos met R-naaf met alles wat ik graag zou willen hebben en een Avaghon, scheelt 700 euro.

Nou lees ik wel regelmatig, dat van de Avaghon frames de drager nokken afbreken. Peter mak, die een al 4 jaar durende wereld reis aan het maken is, fiets ook op een Avaghon fiets. Hij schreef op zijn site, dat hij tegen een berg op fietste en dat toen zijn achtervork afbrak. Hij vertelde er gelijk bij dat dit nu het verschil is met alu, dat je dit stalen frame overal kunt laten lassen, maar persoonlijk vind ik het een slechte en gevaarlijke zaak, dat een vork zo maar afbreekt.

Misschien is de kwaliteit wel beter, van Santos?

Mario

Allereerst bedankt voor de reactie.
Willem Jongman schreef:Nog even over die Thorn Raven Tour met Rohloff naaf. Voor dat geld krijg je een mooi stalen frame met excentrische trapas, en heel goede handgebouwde wielen. De cranks zijn eigen merk, maar volgens mij van Sugino afkomstig (en dus erg goed), en in alle lengtes te krijgen (dat zouden er meer moeten doen). De rest van de afmontage is prima maar niet luxe. Je kunt echter zelf precies specificeren wat je wilt. Al met al is het wat duurder dan VFW maar duidelijk goedkoper dan Santos. En het frame is behalve in hoogte maten ook in verschillende lengte maten te krijgen.
Wim
mario schreef:Misschien is de kwaliteit wel beter, van Santos?
Willem, Naar ik begrijp is de excentrische trapas een groot voordeel ten opzichte van de T400.
De bestellijst voor de thorn vind ik qua standaard uitrusting (luxe) niet echt duidelijk. welke spaken en naven worden er bijv. gebruik? de sugino crank is dat lx of xt kwaliteit? eigenlijk mbt de hele fiets. Bij de T400 krijg je een overzicht, en is het vergelijken makkelijker.

Mario: ik vind dat je vraag de spijker op z'n kop slaat.
De vraag waar ik met de Thorn een antwoord op zoek, waarom zou ik voor EUR 1700 een travelmaster zonder R-naaf kopen, wanneer ik voor +/- 300 euro meer een fiets met r-naaf met ongeveer dezelfde luxe kan krijgen.

Stel je koopt de travelmaster (heeft deze standaard een excentrische trapas?) en koop later een r-naaf voor EUR 800 dan moet er waarschijnlijk nog wat aangepast worden en ben je 1000eur verder?

Waarschijnlijk vergelijk ik nu appels met peren, maar ben ik de enige die zich dit afvraagt?


.

K&J schreef:Allereerst bedankt voor de reactie.
Willem Jongman schreef:Nog even over die Thorn Raven Tour met Rohloff naaf. Voor dat geld krijg je een mooi stalen frame met excentrische trapas, en heel goede handgebouwde wielen. De cranks zijn eigen merk, maar volgens mij van Sugino afkomstig (en dus erg goed), en in alle lengtes te krijgen (dat zouden er meer moeten doen). De rest van de afmontage is prima maar niet luxe. Je kunt echter zelf precies specificeren wat je wilt. Al met al is het wat duurder dan VFW maar duidelijk goedkoper dan Santos. En het frame is behalve in hoogte maten ook in verschillende lengte maten te krijgen.
Wim
mario schreef:Misschien is de kwaliteit wel beter, van Santos?
Willem, Naar ik begrijp is de excentrische trapas een groot voordeel ten opzichte van de T400.
De bestellijst voor de thorn vind ik qua standaard uitrusting (luxe) niet echt duidelijk. welke spaken en naven worden er bijv. gebruik? de sugino crank is dat lx of xt kwaliteit? eigenlijk mbt de hele fiets. Bij de T400 krijg je een overzicht, en is het vergelijken makkelijker.

Mario: ik vind dat je vraag de spijker op z'n kop slaat.
De vraag waar ik met de Thorn een antwoord op zoek, waarom zou ik voor EUR 1700 een travelmaster zonder R-naaf kopen, wanneer ik voor +/- 300 euro meer een fiets met r-naaf met ongeveer dezelfde luxe kan krijgen.

Stel je koopt de travelmaster (heeft deze standaard een excentrische trapas?) en koop later een r-naaf voor EUR 800 dan moet er waarschijnlijk nog wat aangepast worden en ben je 1000eur verder?

Waarschijnlijk vergelijk ik nu appels met peren, maar ben ik de enige die zich dit afvraagt?


.
Nee,ik denk dat je gelijk hebt, sommige Nederlandse fietsmerken, of ze nou hier gemaakt worden zoals Santos, of in Duitsland, zoals de Idworx, zijn niet zelden schreeuwend duurder. De onderdeledn die op een fiets zitten kan je simpelweg in prijs met elkaar vergelijken. Ik heb al eerder op dit forum middels een voorbeeld aangegeven dat daar ook flinke prijsverschillen tussenzitten die ik niet begrijp. Kijk wat een Son Naaf met lamp bij Snel kost en kijkt wat hij bij Santos kost. Eigenlijk schandalig prijsverschil.

Tja, de kwaliteit van het frame zou als verklaring kunnen dienen in voorkomende prijsverschillen, maar verschillen van 600 / 700 euro, ik geloof daar ook niet in. Loonkosten dan? Duitsland,Engeland of Nederland, maakt dunkt me, ook niet zo veel uit.

Tja, mijn mening is uitstraling van het merk als grote factor. Ik las ergens hier in het forum dat iemand zei dat er altijd wel ergens iemand is die al wonend in een Vinexwijkje er plezier in vindt met een Idworks de ogen van de buurman uit te steken :D .

Moraal van het verhaal, eerst wat wil je? Dan, surf veel op het net en laat je goed voorlichten,maar above all, gebruik je verstand! Ben nog steeds bezig te kijken wat nu een goede koop is. Die VSF T400 blijft in mijn visie een scherp geprijsde fiets.

groeten Walter

whisky schreef:Hoi! Offtopic
Walter B. schreef:Zekers Whiskey,weeg bijna 100 kg dus als zo'n fiets een proefrit het overleeft, dan is het echt een sterke fiets. Zie dat je in Bayreuth woont, is dat een grap? Zo niet, ben nog altijd een keer van plan het Wagnermuseum te bezoeken. Auf wiederschauen!!!
Ik woon inderdaad in Bayreuth (ben promotie student op de uni hier) maar ik ben van mei tot januari een stukje fietsen. Het Wagnermuseum is niet zo interessant hoor, het is vooral een trappendoolhof. Bayreuth is een aardig stadje maar Bamberg en Kulmbach zijn stukken mooier om te bezoeken.
Wel heel erg mooi is de omgeving hier die ik op mijn T-400 onveilig maak. Lekker karren over onverharde wegen door de dolomiet valleien in de Fraenkische Schweiz :)

Nou, een goede vriende van mij woont in Starnberg/Munchen, zodra ik een reisfiets heb, ga ik naar hem toe. Train inmiddels al op mijn Trek en Koga. Heb er waanzinnig zin an. Suc6 met je studie!!
Fiets de wereld,
Whisky