Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets santos, vsf 400? - Forum Wereldfietser

welke fiets santos, vsf 400?

Hallo allemaal,

heb nu 5 jaar op een koga road runner tbv woon werk verkeer gereden (37 km per dag). Ben ook wat zwaar voor die fiets denk ik. Ben tegen de 100 kg dus hoor van alle kanten, neem 26 inch wielen, stevige spaken etc. Na enig surfen kwam ik bijv. op de Santos-site. Mooie fietsen, met een XT groep (na customizen) kom je rond de 1700/1800 euro. Maar nu zie ik dat je van een duits merk Fahrradmanufaktur een zgn T400 voor 1999 euro kan kopen. Rohloff naaf,magura hs 33 remmen,son verlichting etc. Bij andere merken zit je voor zo'n uitgeruste fiets rond de 2500 euro. Is dat frame misschien van ondermaatse kwaliteit? Ben wel geen wereldreiziger op mijn fiets,maar hou van mooie materiaal en wil vooral stevige licht fietsende fiets. Wat is wijs voor een zwaargewicht als ik? Wellicht is eea eens besproken is geweest op dit forum, maar ik ben nieuw hier. Zou jullie dankbaar zijn voor opmerkingen.

Beste Walter,

Ik heb lang zitten twijfelen tussen een VSF t400 en een Santos. Uiteindelijk heb ik voor de Santos gekozen, omdat Santos gebruik maakt van onderdelen die ik op de fiets wilde hebben (je kan het zelf samen stellen) en de VSF een paar maar niet alle onderdelen had die ik wilde hebben. Het komt er op neer dat de VSF in één keer alles moet hebben wat je zoekt, want anders kan je beter de Santos nemen en customizen met spullen die jij wilt. De VSF is wel degelijk een hele goede fiets qua kwaliteit, dus daar hoef je zeker niet bang voor te zijn.

Succes grt Ernst :D

Ik weet nu al dat Whisky een bericht aan 't intikken is... :wink:

En terecht want de vsf 400 is een mooi fietske, veel kwaliteit voor die prijs.
De vsf 400 heeft een CrMo-frame: Staal dus. En is daarmee sterker, taaier dan elk alu-frame.

frame: CroMo trekking frame (kleur: zwart)
Naaf/versnellingen: Rohloff 14 versnellingsnaaf (ook dat nog voor die prijs!!!)
Remmen: Magura HS33 hydraulische velgremmen
Velgen: 26” Rigida Explorer met dubbel butted spaken
Verlichting: SON met SON naafdynamo

Een paar maartje's;
-Hij heeft geen excentrische trapas (welk het verwisselen van de band eenvoudiger zou maken),
-De velgen, spaken en ketting schijnen van iets mindere kwaliteit te zijn. Maar ja, wat wil je voor zo'n prijs. En dat zijn toch dingen, die je later naar betere kwaliteit kunt opwaarderen.

Tip: Zoek ook even op 't400' 'vsf' in het forum. Het forum staat bol met info over vsf t400, evenals over Santos.

Groet, Marco

ZERO55 schreef:Beste Walter,

Ik heb lang zitten twijfelen tussen een VSF t400 en een Santos. Uiteindelijk heb ik voor de Santos gekozen, omdat Santos gebruik maakt van onderdelen die ik op de fiets wilde hebben (je kan het zelf samen stellen) en de VSF een paar maar niet alle onderdelen had die ik wilde hebben. Het komt er op neer dat de VSF in één keer alles moet hebben wat je zoekt, want anders kan je beter de Santos nemen en customizen met spullen die jij wilt. De VSF is wel degelijk een hele goede fiets qua kwaliteit, dus daar hoef je zeker niet bang voor te zijn.

Succes grt Ernst :D
Beste Ernst,

bedankt voor je reactie :D . Voordelen van de santos zijn de velgen, spaken en die schokaborberende Big Apple banden (bij het model wat ik voor ogen heb). Bij de VSF heb je wel die Rohloff-naaf ipv XT groep (meer onderhoud, afstellen etc.) Maar ik heb inmiddels gelezen dat deze naaf ook niet altijd vlekkeloos werkt. Een nadeel van de VSF is dat het achterwiel er niet makkelijk af kan, zoals bij een uitvalnaaf. Ik ga verder met afwegen,nogmaals bedankt!

Walter

Cycle Maniac schreef:Ik weet nu al dat Whisky een bericht aan 't intikken is... :wink:

En terecht want de vsf 400 is een mooi fietske, veel kwaliteit voor die prijs.
De vsf 400 heeft een CrMo-frame: Staal dus. En is daarmee sterker, taaier dan een alu-frame.

frame: CroMo trekking frame (kleur: zwart)
Naaf/versnellingen: Rohloff 14 versnellingsnaaf (ook dat nog voor die prijs!!!)
Remmen: Magura HS33 hydraulische velgremmen
Velgen: 26” Rigida Explorer met dubbel butted spaken
Verlichting: SON met SON naafdynamo

Een paar maartje's;
-Hij heeft geen excentrische trapas (welk het verwisselen van de band eenvoudiger zou maken),
-De velgen, spaken en ketting schijnen van iets mindere kwaliteit te zijn. Maar ja, wat wil je voor zo'n prijs. En dat zijn toch dingen, die je later naar betere kwaliteit kunt opwaarderen.

Tip: Zoek ook even op 't400' 'vsf' in het forum. Het forum staat bol met info over vsf t400, evenals over Santos.

Groet, Marco
Hi Marco,

ik heb Ernst hierboven al bedankt voor zijn reactie, en nu uiteraard ook jij bedankt. Dat moeilijker verwijderen van het achterwiel is wel een nadeel. Nu heb ik een (waarschijnlijk) een geestelijke afwijking dat ik bij lekrijden de binnenband gelijk wissel (hoewel ik bij lekrijden van mijn huidige band continental sportcontact zelfs een nieuwe binnen en buitenband heb gekregen, maar dat terzijde). Uiteindelijk zal het erop neer komen bij een Santos met wat betere onderdelen met een XT groep of de VSF met wat minder goede onderdelen, maar met een Rohloff naaf. Ga straks als de kids op bed liggen gelijk op het forum mbt vsf T400 lezen. Nogmaals dank!

Walter

Cycle Maniac schreef:Ik weet nu al dat Whisky een bericht aan 't intikken is... :wink:

En terecht want de vsf 400 is een mooi fietske, veel kwaliteit voor die prijs.
De vsf 400 heeft een CrMo-frame: Staal dus. En is daarmee sterker, taaier dan elk alu-frame.
Santos kun je ook in staal krijgen geen enkel probleem. Waarom is allu sterker dan staal?

Haike schreef:Waarom is allu sterker dan staal?
Nee, precies andersom: Staal is sterker dan alu.
Maar dat hoef ik jou volgens mij niet uit te leggen.
een stalen frame zal nooit onvoorspelbaar en plotseling bezwijken. Faalt het materiaal, dan zal dat altijd beginnen met een kleine 'crack' die langzaam verder scheurt totdat uiteindelijke breuk volgt.
Bovenstaande hier vandaan gepikt: Berlotti's visie op materialen. Mooier kon ik 't zelf niet zeggen.

Beste Fietsers!

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het persoonlijk zo´n non discussie over staal of alluminium. De alu frames van tegenwoordig zijn gewoon goed van kwaliteit, anders zouden ze niet gemaakt worden en bereden door zoveel mensen. Daarbij komt dat ik op dit gehele forum nog niemand gehoord heb over een gescheurd/gebroken alu frame, maar dat kan ik ook over het hoofd hebben gezien.

Ik heb zelf een stalen fiets en een alu fiets en met beide nog nooit problemen gehad. De stalen fietst iets rustiger en de alu wat feller. In mijn ogen is de discussie over staal of alluminium er een van nostalgie en niet zozeer van kwaliteit!

Grt Ernst

Cycle Maniac schreef:
Haike schreef:Waarom is allu sterker dan staal?
Nee, precies andersom: Staal is sterker dan alu.
Maar dat hoef ik jou volgens mij niet uit te leggen.
een stalen frame zal nooit onvoorspelbaar en plotseling bezwijken. Faalt het materiaal, dan zal dat altijd beginnen met een kleine 'crack' die langzaam verder scheurt totdat uiteindelijke breuk volgt.
Bovenstaande hier vandaan gepikt: Berlotti's visie op materialen. Mooier kon ik 't zelf niet zeggen.
Bovenstaande zegt alleen maar iets over de manier hoe het matriaal bezwijkt als het kapot gaat, niet dat de een sterker is dan de ander.

ZERO55 schreef:Beste Fietsers!

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het persoonlijk zo´n non discussie over staal of alluminium. De alu frames van tegenwoordig zijn gewoon goed van kwaliteit, anders zouden ze niet gemaakt worden en bereden door zoveel mensen. Daarbij komt dat ik op dit gehele forum nog niemand gehoord heb over een gescheurd/gebroken alu frame, maar dat kan ik ook over het hoofd hebben gezien.

Ik heb zelf een stalen fiets en een alu fiets en met beide nog nooit problemen gehad. De stalen fietst iets rustiger en de alu wat feller. In mijn ogen is de discussie over staal of alluminium er een van nostalgie en niet zozeer van kwaliteit!

Grt Ernst
Hi Ernst,

nog even ter aanvulling op een overigens door mij onbedoelde discussie over de pro's en tegen's van de materialen staal en aluminium. Ik heb de indruk dat de lak mijn KOGA Raodrunner (model 2001) vrij makkelijk beschadigd. Even ongewild een beugelslot er langs stoten met als effect een flinke beschadiging. Ik had ooit in de jaren 80 een stalen Raleigh fiets en die lak is nu nog als nieuw (mijn schoonvader rijdt er nu op, die krijgt straks mijn Roadrunner). Mijn indruk: de verf op aluminium houdt minder goed dan op staal! Overigens heb ik ook nog een racefiets, een TREK 5200. Deze is fully carbon. Ik heb er een tijd niet op gefietst, maar zijn dit soort frames overigens bestand voor fietsers tegen de 100 kg?

groeten Walter

ZERO55 schreef:Beste Fietsers!

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het persoonlijk zo´n non discussie over staal of alluminium. De alu frames van tegenwoordig zijn gewoon goed van kwaliteit, anders zouden ze niet gemaakt worden en bereden door zoveel mensen. Daarbij komt dat ik op dit gehele forum nog niemand gehoord heb over een gescheurd/gebroken alu frame, maar dat kan ik ook over het hoofd hebben gezien.
Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg niet de indruk dat jij het verschil ziet tussen een vraag stellen en een discussie voeren. :cry:

@Haike

Heb je dat laatste bericht aan mij gericht?, zo ja dan vind ik dat vrij flauw. Ik geef mijn mening over jouw opmerking dat staal sterker is dan alu en verder niks. Ik voer geen discussie nog stel ik een vraag. Ik geef mijn mening, dat is totaal anders dan het stellen van een vraag of het voeren van een discussie!

Grt Ernst

Even terug naar de vraag wat je voor ongeveer 1800 euri kunt kopen. Als je er niet tegen op ziet over het internet te bestellen, komt ook een Thorn Raven Tour in aanmerking. Die kost met Rohloff naaf ongeveer 1800 euri, en is onlangs door het gerenommeerde Engelse tijdschrift Cyclingplus uitgeroepen tot vakantiefiets van het jaar 2006. Zie http://www.thorncycles.co.uk/raventour.html
Thorn is een zeer gerespecteerde bouwer. Zelf hebben wij een aantal jaren geleden tot grote tevredenheid een tandem bij hen gekocht. Die werd keurig verpakt en perfect afgemonteerd per luchtvracht bij ons bezorgd.
In eigen land levert Avaghon de Avaghon Series 2.6 Rohloff voor 2000 euro. Dat is zonder voordrager of verlichting, maaar verder tamelijk compleet afgemonteerd, en met een heel mooi frame. Zie http://www.avaghon.nl/
Wim

ZERO55 schreef:@Haike

Heb je dat laatste bericht aan mij gericht?,
Wat denk jezelf? Als ik jou tekst aanhaal dat ik het tegen iemand anders heb?

ZERO55 schreef: zo ja dan vind ik dat vrij flauw. Ik geef mijn mening over jouw opmerking dat staal sterker is dan alu en verder niks.
Je mening geven is je goed recht, maar ik maak helemaal geen opmerking over het feit dat staal sterker is dan allu. Ik stel een vraag aan Cycle Maniac, lijkt me toch echt iets anders. Goed lezen wat er gewoon staat, en er niet iets anders van maken.

ZERO55 schreef: Ik voer geen discussie nog stel ik een vraag. Ik geef mijn mening, dat is totaal anders dan het stellen van een vraag of het voeren van een discussie!
Inderdaad jij voert geen discussie nog heb je een vraag gesteld. Je uit je mening over het feit dat je het een "non-discussie" vind. Maar je ziet niet eens dat die discussie helemaal niet gevoerd wordt, en dat ik alleen maar een vraag stel. Vervolgens lees ik aan het hierbovenstaande dat jij geen discussie voert nog een vraag stelt. Maar ik heb je ook helemaal beticht van het feit dat je het wel doet, maar dat je het verschil niet ziet. Misschien is het handig als je eerst je eigen teksten goed gaat lezen?

Oh nee, gaan we hier nou ruzie maken over punten en komma's...? :( :(
Er was een misverstand. That's all.

En ja, ik had de stelling dat staal sterker is dan alu, met iets meer aandacht kunnen intikken.

Walter, mogelijk is de Vittorio 26" randonneur met 1600 euros, ook nog interessant voor je: Heeft m'n persoonlijke belangstelling. Stalen frame, en 't grote voordeel (waar Vittorio om bekend staat); de fiets word geheel op jouw maten afgesteld. Een handgemaakt frame dus. Een fiets welk geheel met jouw smaak van onderdelen opgebouwd. Zo zal ik standaard voor een excentrische trapas kiezen, om hem volgend jaar met rohloff uit te rusten.

Wat jammer dat je zo fel moet reageren. Als ik bedoel discussie bedoel ik de discussie in het algmeen over staal en alu. Het spijt me zo dat ik dit vergeten ben, maar zal het nooit meer doen meester Haike.

Fijne dag nog

Hallo Walter,
Ik ben ook nieuw op het forum. De keuzeafwegingen waar je het over hebt heb ik ook pas doorlopen. Vorige week de knoop doorgehakt en een Avaghon met rohloff besteld.
Deze fiets is wel wat duurder dan VSF, maar je kan wel alles custumizen en ze helpen je geweldig. Verder zitten er standaard erg sterke velgen onder.

Opmerkelijk vond ik dat de Avaghon ten opzichte van een Santos met shimano onderdelen ongeveer even duur is, echter zodra je kiest voor rohloff is de avaghon een stuk goedkoper.

Succes met je keuze

Ube

Willem Jongman schreef:Even terug naar de vraag wat je voor ongeveer 1800 euri kunt kopen. Als je er niet tegen op ziet over het internet te bestellen, komt ook een Thorn Raven Tour in aanmerking. Die kost met Rohloff naaf ongeveer 1800 euri, en is onlangs door het gerenommeerde Engelse tijdschrift Cyclingplus uitgeroepen tot vakantiefiets van het jaar 2006. Zie http://www.thorncycles.co.uk/raventour.html
Thorn is een zeer gerespecteerde bouwer. Zelf hebben wij een aantal jaren geleden tot grote tevredenheid een tandem bij hen gekocht. Die werd keurig verpakt en perfect afgemonteerd per luchtvracht bij ons bezorgd.
In eigen land levert Avaghon de Avaghon Series 2.6 Rohloff voor 2000 euro. Dat is zonder voordrager of verlichting, maaar verder tamelijk compleet afgemonteerd, en met een heel mooi frame. Zie http://www.avaghon.nl/
Wim
Hallo Willem,

idd, die twee sites heb ik inmiddels ook al bekeken. Mooi spul is er toch te koop. Ik heb nu nog heel wat te overpeinzen. Heb ook de site van Storck,dawes en idworx bezocht. Idworks frames zijn erg mooi afgewerkt, dat je vooral kunt zien aan de afwerking van de lasnaden, alleen de prijs vind ik eigenlijk te veel het goede. Bedankt voor de tip!

Walter

Ube schreef:Hallo Walter,
Ik ben ook nieuw op het forum. De keuzeafwegingen waar je het over hebt heb ik ook pas doorlopen. Vorige week de knoop doorgehakt en een Avaghon met rohloff besteld.
Deze fiets is wel wat duurder dan VSF, maar je kan wel alles custumizen en ze helpen je geweldig. Verder zitten er standaard erg sterke velgen onder.

Opmerkelijk vond ik dat de Avaghon ten opzichte van een Santos met shimano onderdelen ongeveer even duur is, echter zodra je kiest voor rohloff is de avaghon een stuk goedkoper.

Succes met je keuze

Ube
Hi Ube,

dat is goed nieuws dat de prijs gerelateerd aan Santos de rohloff versie goedkoper wordt. Ben overigens benieuwd naar je proefondervindelijke ervaring met de Rohloff.

gr Walter

Cycle Maniac schreef:Oh nee, gaan we hier nou ruzie maken over punten en komma's...? :( :(
Er was een misverstand. That's all.

En ja, ik had de stelling dat staal sterker is dan alu, met iets meer aandacht kunnen intikken.

Walter, mogelijk is de Vittorio 26" randonneur met 1600 euros, ook nog interessant voor je: Heeft m'n persoonlijke belangstelling. Stalen frame, en 't grote voordeel (waar Vittorio om bekend staat); de fiets word geheel op jouw maten afgesteld. Een handgemaakt frame dus. Een fiets welk geheel met jouw smaak van onderdelen opgebouwd. Zo zal ik standaard voor een excentrische trapas kiezen, om hem volgend jaar met rohloff uit te rusten.
Weet je, het ontbreken van de excentrische trapas op de VSF is eigenlijk wel een heikel punt voor mij met het oog op het verwisselen van de achterband. Vittorio had ik nog niet aan gedacht. Dacht altijd dat deze meer op de racefietsen waren gefocused. Bedankt ga ook die site bekijken.

Overigens denk ik op basis van o.a.mijn persoonlijke ervaring dat lak op aluminium slechter houdt dan op staal, zal alleen al om deze reden mijn voorkeur uitgaan naar een stalen frame.

gr Walter