Piet55 schreef: ↑ma 31 aug, 2020 01:16
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de discussie niet helemaal in evenwicht is. Ik hoor geen enkele e-biker op dit forum zeggen dat iemand beter een e-bike moet kopen ondanks dat zijn voorkeur uitgaat naar een fiets zonder batterijen. Ook hoor ik geen enkele e-biker een oordeel vellen over iemand die zonder trapondersteuning een bergvakantie boekt. Iets in de trant van 'je bent wel gek dat je dat doet, of wist je niet dat extreme inspanning ongezond kan zijn', dat hoor ik nooit. Ik zie nooit ebikers in 'gewone' fietstopics een topic vervuilen over hoe stom een gewone fiets wel niet is.
Maar zodra iemand een adviestopic opent over de aankoop van een elektrische fiets is het gelijk 'heb je zo'n elektrische fiets wel nodig?' 'Zou je niet beter deze fiets zonder batterij kopen?' 'Ik ben zelf niet zo lui maar ieder zijn ding hoor'.. En elk topic wat algemeen over e-bikes gaat staat vol met offtopic negatieve sentimenten over het milieu, het design, de ongevalsrisico's en of dergelijke fietsen überhaupt wel thuishoren op dit forum. Komt mij daarmee over alsof het probleem vooral bij 1 bepaalde groep ligt, namelijk een groep fietsers die niks heeft met e-bikes maar dit ook continue bij elke gelegenheid moet laten weten. Alsof ze iemand met een e-bike geen fietsvakantie of ruimte op de weg gunnen.
En discussie en vrijheid van meningsuiting is prima hoor. Ik bedoel iedereen die vind dat een e-bike geen fiets is mag dat vinden en iemand mag ook prima vinden dat iemand op een e-bike lui is. Maar om dat nu in elk topic maar te blijven herhalen is gewoon sfeerverpestend.
Even een uurtje getwijfeld. Toch een reactie omdat ik me aangesproken voel.
Piet55, volgens mij snap ik wat je bedoelt maar het zit me niet lekker. wat je doet is het wegzetten van een groep als die groep die het lastig maakt voor de rest (en je presenteert het als de waarheid). ik zal een poging doen om te onderbouwen waarom ik het er grotendeels mee oneens ben. (en ja, iedereen mag het gerust oneens met mij zijn. tuurlijk.)
-fiets/geen fiets is natuurlijk niet het punt, puntje bij paaltje. Het gaat om de waardering van een ander zijn of haar inbreng.
-In een topic over ebikes praten over ebikes is niet offtopic. Je hebt in een discussie-topic óók te maken met meningen waar je het zelf niet per se mee eens bent. Don't shoot the messenger.
-
Mijn overtuiging is dat de argumenten die mensen inbrengen tegen het gebruik van ebikes oprecht zijn. Het getuigt imho van gebrek aan respect hoe deze inbreng in de discussie keer op keer wordt afgedaan als gezever, sentiment, afgunst, misplaatste superieuriteit, arrogantie, onbegrip, zuur gedrag, vervuiling van het topic, de realiteit niet onder ogen kunnen zien, geen recht van spreken want geen ervaring, sfeer verpesten, etcetera.
-Sterker nog. Wanneer biobikers zich druk maken over ebikes zonder dat het voor hun persoonlijk een dingetje is, dan maak je je dus druk over een ander en voor een ander en/of gemeenschappelijk belang. Dat kan ik op geen enkele manier negatief beoordelen, mensen die zich oprecht druk maken over een ander (misschien wel zorgen) verdienen veel waardering. Ik hoor echter geen ebikers die waardering uitpreken voor deze inbreng.
-Ik hoor ook amper ebikers die voors en de tegens van het gebruik van die fiets eens helder erkennen en kunnen onderbouwen. Het zou een enorme sprong zijn mocht dát de inhoud van het gesprek kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen: de meeste bezwaren die ik heb tegen ebikes herkent mijn moeder (om maar iemand te noemen) volledig, tegelijk maakt ze er (gelukkig!) dankbaar gebruik van.
-De constatering dat ebikes al maar aangevallen worden door biobikes herken ik niet. of zelfs, andersom is evengoed het geval (zie punt 3). Er wordt over het algemeen een keurige poging gedaan om meningen to the point te onderbouwen (over en weer een grapje tussendoor moet toch ruimte voor zijn). Zelden zegt een ebiker dan: ik snap wat je zegt, dank daarvoor.
-Ik ben hoog verbaast dat het argument waarmee elke discussie doodgeslagen moet worden is: laat iedereen toch doen wat ie wil. Mijn doel (persoonlijk) is dat er gestreefd wordt naar
bewust gebruik van dingen. En dus ook: bewust
geen gebruik van dingen. Ja, daarmee maak ik me best zorgen over de elektrificering van de samenleving. Het is een zieke prikkel voor consumptie. Ik vind de huidige productie van motoren en accu's op geen enkele manier een geruststellend vooruitzicht. Ben niet tegen ebikes (verre van), of auto's, treinen, vliegtuigen, trekkers, motorkettingzagen of vaatwasmachines maar ben nou bewust van
waarom je het één of ander gebruiken wilt. Of niet, dus.
en mocht je nu vinden dat ik met zo'n reactie weer onnodig in herhaling val etc etc dan spijt me dat oprecht.