Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De jarenlange "Pandemie van lichamenlijke inactieviteit" - Forum Wereldfietser

De jarenlange "Pandemie van lichamenlijke inactieviteit"

Neurowetenschapper Erik Scherder heeft weer een actuele boodschap, die vaak betwist wordt op dit forum. Voor en tegenstanders staan soms lijnrecht tegenover elkaar.

https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... gle.com%2F

Met name zijn mening betreft het electrisch fietsen kan ik zeer waarderen.

Dus we kunnen weer helemaal los!
Pff....
Stop er mee, echt.
... studies laten zien dat de inspanning op een e-bike minder is dan op een gewone fiets.
Nee maar! In die onderzoeksinstelling wil ik ook een baan. Ik kan de volgende wereldschokkende resultaten al aankondigen:

- in de winter dragen mensen warmere kleren dan in de zomer;
- na tien biertjes wordt het moeilijker om de wortel van 314 uit het hoofd te berekenen;
- eten is voor veel mensen een uitstekende manier om de honger te stillen.
Mede door diverse oproepen van Eric dat bewegen zo belangijk is ben ik begin dit jaar lid geworden van Nederland in Beweging 10:15 voor de TV.
Ik denk dat Bert ook wel een beetje neurowetenschappelijke hulp kan gebruiken. :wink:
Bedankt voor het aanbod, maar ik fiets alweer twee en een halve week op eigen kracht. Ik heb een paar tochten op de retro racefiets gemaakt en sinds vorige week maandag elke dag naar het werk op de oude Koga. Niet ver maar wel met 90 hoogte meters. Dus al helemaal afgekikt van het electrische fietsen.
BertKremer schreef:
do 27 aug, 2020 20:22
Bedankt voor het aanbod, maar ik fiets alweer twee en een halve week op eigen kracht. Ik heb een paar tochten op de retro racefiets gemaakt en sinds vorige week maandag elke dag naar het werk op de oude Koga. Niet ver maar wel met 90 hoogte meters. Dus al helemaal afgekikt van het electrische fietsen.
+1!
"Mensen met een actieve levensstijl". Uit de reclames, o.a. voor auto's met een hoge instap, meen ik te begrijpen dat dit de moderne benaming is van wat we vroeger "bejaarden" noemden.
non-fixie schreef:
do 27 aug, 2020 22:52
"Mensen met een actieve levensstijl". Uit de reclames, o.a. voor auto's met een hoge instap, meen ik te begrijpen dat dit de moderne benaming is van wat we vroeger "bejaarden" noemden.
Neenee; alleen kwieke bejaarden.

Carl
"Verder heb ik een circuitje op zolder waar ik regelmatig krachtoefeningen doe. "

Weet deze meneer dat niet iedereen daar überhaupt plek voor heeft? :wink:

Dat deze meneer betaald krijgt is erg bijzonder. Natuurlijk is bewegen gezonder dan met je luie reet voor de tv hangen en je hoofd vol stoppen mwt snelle koolhydraten...

Vd week hier trouwens ook eindelijk weer kunnen fietsen zonder hulp (ging met name met het weg rijden en het klimmen dat het soms even niet meer wilde door dat er gehecht is op bepaalde plaatsen haha. Zonder Ebike was de gezondheid helemaal ingekakt.
Voor mensen die nog niet zoveel weten over Erik Scherder is het lezen van de Wiki-pagina misschien wel een goed idee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Scherder
Deze meneer weet, denk ik, toch echt wel waar hij het over heeft.
Voor mensen die nog niet zoveel weten over Erik Scherder is het lezen van de Wiki-pagina misschien wel een goed idee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Scherder
Deze meneer weet, denk ik, toch echt wel waar hij het over heeft.
derdekeer schreef:
do 27 aug, 2020 10:30
... studies laten zien dat de inspanning op een e-bike minder is dan op een gewone fiets.
Nee maar!
...
Inderdaad. Maar het kan geen kwaad om ook op dit forum, met steeds meer berichten van bestuurders van een rijwiel met trapondersteuning, te blijven wijzen op de voordelen van inspanning. Mensen die geen lichamelijke gebreken hebben doen er voor hun eigen gezondheid (en voor mij als belastingbetaler voor de zorg) goed aan om recreatieve fietstrips op eigen kracht te doen.
Ach, ik vind die tripjes van jou van gemiddeld rond de 70-80 km of zo ook op gebrek aan inspanning duiden.
Dus ipv te 'blijven wijzen' naar mensen op hun gebrek aan inspanning, moet je zelf misschien eens wat harder gaan werken op je tochtjes.

Of is dit nou een hele onaardige en nare posting, en ook onwaar en onterecht, en is het alleen aan 'jullie' om hier die luie, ongezonde e-bikers terecht te wijzen (want het zijn niet eens fietsers)?!
Flix schreef:
vr 28 aug, 2020 12:47
Ach, ik vind die tripjes van jou van gemiddeld rond de 70-80 km of zo ook op gebrek aan inspanning duiden.
Dus ipv te 'blijven wijzen' naar mensen op hun gebrek aan inspanning, moet je zelf misschien eens wat harder gaan werken op je tochtjes.
Nogal op de persoon gericht deze opmerking.

En onwaar bovendien: met 70-80 km voldoen je aan 3 tot 6 maal de norm van gezond bewegen (afhankelijk van de leeftijd).

Moet je natuurlijk niet zo'n tocht(je) één keer per 2 weken (of nog minder) maken en de rest van de tijd op de bank liggen ;)
Ik zeg toch, een nogal onaardige opmerking, en natuurlijk ook onterecht.
(Alhoewel ik voor mezelf wel andere normen kwa dagafstand aanleg op fietsreis.)

Maar dat geldt dus ook voor een aantal reacties in de e-bike draadjes. De maat nemen en buitensluiten, is wat daar nogal eens gebeurt door sommigen. Ook dat is op de persoon, van een populatie. Dus iets van bal-kaatsen-terugverwachten?!
Flix schreef:
vr 28 aug, 2020 13:08
Ik zeg toch, een nogal onaardige opmerking, en natuurlijk ook onterecht.
(Alhoewel ik voor mezelf wel andere normen kwa dagafstand aanleg op fietsreis.)

Jouw normen qua dagafstanden vergelijken met die van Willem, is waarschijnlijk appels met peren vergelijken.
Willem.m fietst dit soort dagafstandjes wel even op de ruigste wegen van Ijsland, Peru en India.

Hans
Flix schreef:
vr 28 aug, 2020 13:08
Maar dat geldt dus ook voor een aantal reacties in de e-bike draadjes. De maat nemen en buitensluiten, is wat daar nogal eens gebeurt door sommigen.
Inderdaad. Waaronder door een zekere Flix, niet al te lang geleden:
Nee joh, TS Albert is 62 jaar (zegt ie), en in die leeftijdscategorie zitten mensen die denken dat internet wekelijks ververst wordt. Dus zondag a.s. komt ie weer eens kijken.
Dut laten deze hele pot-keteldiscussie asjeblieft niet voeren, dat wint toch niemand.
willem.m schreef:
vr 28 aug, 2020 12:36
derdekeer schreef:
do 27 aug, 2020 10:30
... studies laten zien dat de inspanning op een e-bike minder is dan op een gewone fiets.
Nee maar!
...
Inderdaad. Maar het kan geen kwaad om ook op dit forum, met steeds meer berichten van bestuurders van een rijwiel met trapondersteuning, te blijven wijzen op de voordelen van inspanning. Mensen die geen lichamelijke gebreken hebben doen er voor hun eigen gezondheid (en voor mij als belastingbetaler voor de zorg) goed aan om recreatieve fietstrips op eigen kracht te doen.
Er loopt m.i. iets fout wanneer je op een forum genaamd "Wereldfietser" moet beginnen te wijzen op de voordelen van "inspanning".
Maar dat ben ik maar.
Het is bijna alsof hier iemand gearriveerd is met de vraag "waarom doen jullie dat toch, dat fietsen, je wordt er zooo moe van".
Anders schreef:
vr 28 aug, 2020 13:52
Inderdaad. Waaronder door een zekere Flix, niet al te lang geleden
Hee ho hè. Daar werd die TS al trolgedrag verweten, en ik maakte er een grapje over.
In de e-bike draadjes worden e-bikers serieus als non-fietsers weggezet. Nogal wat in een forum van fietsers. En lomp.

Maar goed, het zal me ook allemaal me reet roesten, en het wordt tijd dat dit onzinnige draadje eveneens wordt afgesloten.