Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bijen... - Forum Wereldfietser

Bijen...

Vooropgesteld: Ik vind bijen zeer nuttige beestjes en leuk om naar te kijken :)

het feit wil echter dat hier in de omgeving heel veel locaties zijn vergeven aan beroepsimkers. Om die locaties wordt overigens flink gestreden maar dit terzijde. Veel van die locaties liggen pal langs populaire en drukke fietsroutes. Tot vorig jaar vormde dit niet zo'n probleem omdat op die locaties er maar maximaal 10-12 bijenkasten stonden. Dit jaar zijn de aantallen echt enorm, tot aan 100 bijenkasten per locatie.

Dit zorgt voor lokaal enorme aantallen bijen met alle gevolgen van dien. Ik ben al meermaals door bijenzwermen moeten fietsen met soms onprettige resultaten. Al meermaals gestoken en vaak net op tijd bijen kunnen wegvegen die op kleding of huid zaten.

In de buurt van de locaties neem ik al snelheid terug om de bijen de kans te geven mij te ontwijken (er van uit gaande dat zij ook geen zin hebben in een botsing) met de harde wind hier helpt dat niet echt. Verder mond dicht en shirt dicht... maar misschien is het beter dat ik ergens anders ga fietsen want fijn rijden is het niet..

Ik vraag me ook af wat het effect is als een groep kletsende e-bikers of hijgende wielrenners in full speed zo'n bijenwolk tegen komt. Lijkt me niet echt handig voor de verkeersveiligheid.
Wist je dat al die kletsende e-bikers of hijgende wielrenners straks weer ergens koffie kunnen drinken met appeltaart dankzij dezelfde bijen? Beetje geven door de kletsende e-bikers of hijgende wielrenners, naast het nemen van de bijen lijkt me dus :wink:
Toch maar aan de velomobiel? ;)
Bijenkasten dicht bij de openbare weg plaatsen lijkt me niet echt OK...
Het apv van de bewuste gemeente zal een mening hebben over wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot de bijen. Vraag dat eens na. Vaak staat er iets als: zolang er geen hinder is, dus als dat er wel is, is het niet in orde. Je zou melding kunnen maken want inderdaad, helemaal zonder risico is het niet zoals je beschrijft.
Zeker niet als je overgevoelig bent voor bijensteken, of er iets te veel krijgt waardoor je toch een hevige reactie op het gif krijgt. Dat is eerlijk gezegd behoorlijk heftig.
Snap eerlijk gezegd ook niet dat dat een goed idee is zoveel bijenkasten op een kluitje bij elkaar. Dan moet er wel heel veel honing te halen zijn, bestoven wordt er nu weinig meer.
Grandonneur schreef:
ma 24 aug, 2020 23:13
Het apv van de bewuste gemeente zal een mening hebben over wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot de bijen. Vraag dat eens na. Vaak staat er iets als: zolang er geen hinder is, dus als dat er wel is, is het niet in orde. Je zou melding kunnen maken want inderdaad, helemaal zonder risico is het niet zoals je beschrijft.
Ik heb het niet verder uitgezocht maar wel melding van gemaakt bij de gemeente.

Het is wat moeilijk te beschrijven maar over flinke afstanden voel je continue bijen tegen je aan botsen en soms moet je echt door een zwerm heen fietsen. Geeft mij iig een onveilig gevoel (en dan ben ik nog niet eens allergisch voor bijensteken).

Er staan in de buurt van de kasten wel bordjes (waarvan de tekst te klein is om fietsend te lezen ;)) langs de fietspaden met "Gevaar: bijen", maar of dat dan de oplossing is...
Als je daar rustig door rijdt, dan zouden bijen amper mogen steken.

Maar ergens wordt ik er wel blij van. Je las de laatste jaren eerder van een probleem met bijenpopulaties, en dat zou pas een groot probleem zijn.
Blackbelt schreef:
di 25 aug, 2020 10:46
Als je daar rustig door rijdt, dan zouden bijen amper mogen steken.
Dat klopt maar ze soms gaan wel op je zitten. Ik kreeg er één in mijn lies en toen ik mijn been optilde kwam zij klem te zitten met verwacht resultaat. Daarnaast ook één die tussen mijn vingers terecht kwam en daar stak.

De bijen die in mijn helm terecht kwamen kon ik tot nu toe gelukkig snel laten ontsnappen (maar er is wel ff een panieksituatie ;)).

Maar ik rij idd heel rustig op die plaatsen zodat ik ze niet irriteer e.d.
Een kennis van mij is imker en ik ben laatst eens met haar meegelopen. Ze woont op een vrij unieke plek in Den Haag waar ze een stuk of tien kasten verspreid door de tuin en het omliggende perceel heeft staan.
Op mijn vraag of ze in de tuin nog wel met een drankje kon zitten was haar antwoord dat "bijen van nature mensenschuw zijn". De wesp daarentegen is een ander verhaal...

We hebben wat kasten geopend en de honingvoorraad bekeken, leuk werk om te doen. En afgezien van een netje op mijn hoofd had ik verder geen beschermende kleding aan. Afgezien van één prik, ik knelde een bij ongezien tussen hand en arm, verder geen problemen.

Ze zijn zich nu aan het voorbereiden op de winter, eerder in het jaar heb je de zwermtijd. Dan vliegt een deel van een volk uit om een nieuwe kolonie te stichten. De natuurlijke voorplanting van de bij dus. In die periode kan je dus een zwerm tegen komen, onderweg of in je tuin.

Zoals met zoveel bezigheden (fietsen bv) loopt het soms een beetje spaak door de verhouding tussen beschikbaar groen en het aantal mensen dat daar wil vertoeven. We hebben de bij nu eenmaal nodig en zolang boeren en gemeentes grasfalt blijven creeeren, zal het aantal geschikte plekken voor bijen beperkt zijn en blijven.
Zelf werd ik drie weken geleden tijdens een fietstocht gestoken door een wesp/bij(?) die frontaal botste en met een klap en hevig gezoom ergens tussen het riempje van mijn helm, mijn fietsbril en mijn slapen vast kwam te zitten. Meteen kreeg ik daar een stekende pijn, snel daarna een grote pijnlijke bult ter hoogte van de slaap en daags nadien een opgezwollen oog. Het was geen pleziertje.
Geen idee welk stekebeest dit was. In elk geval eentje die sterker is dan ik.
Zou bijna vragen waar dat is. In dit seizoen altijd een Epipen bij me. Na een wespen- of bijensteek ben ik binnen 5 minuten vertrokken (bewusteloos). Tot nu toe 2x gehad en dat is niet echt een plezierige ervaring. Augustus en september zijn ook niet mijn maanden, geen terrasjes pakken, niet buiten eten. Ons hele huis heeft goede horren, laat de wespen en bijen maar lekker buiten blijven.
Vorig jaar op de Ginkelse heide bij de herdenking van WO II zat ik aan een boterham toen plots ik in mijn mond gestoken werd door een bij. Het was te laat om er bijtijds bij te zijn; beter uitkijken bij elke hap die je neemt in de open natuur bijvoorbeeld.
De gehele middag had ik heftig pijn in mijn mond.
Dat voelde niet fijn.
Bij een veldhospitaal van Rode Kruis waar ik raad vroeg kwam de vraag of ik allergisch voor bijensteken was. Neen.

Gestoken door bijen ben ik wel vaker. Meestal uit onoplettendheid dat je op een bij gaat zitten of te dicht op een nest gaat staan om ze te bewonderen. Vroeger in de kas met perziken kwamen er bijen aan te pas voor de bevruchting. Ik vond het altijd een prettig aandoende gezoem en verbleef menige tijd in de buurt van die bijen.

Mijn ervaring met bijen is dat als je zelf rustig blijft, en ze niet in de weg staat, zij jou ook met rust laten.
Helaas de mens neigt ernaar steeds meer natuur tot zich toe te eigenen met alle gevolg van dien.
Negrelli schreef:
ma 24 aug, 2020 19:44
Wist je dat al die kletsende e-bikers of hijgende wielrenners straks weer ergens koffie kunnen drinken met appeltaart dankzij dezelfde bijen? Beetje geven door de kletsende e-bikers of hijgende wielrenners, naast het nemen van de bijen lijkt me dus :wink:
Niet perse door dezelfde bijen.

https://www.bestuivers.nl/concurrentie
Fedor schreef:
ma 24 aug, 2020 19:06
Ik vraag me ook af wat het effect is als een groep kletsende e-bikers of hijgende wielrenners in full speed zo'n bijenwolk tegen komt. Lijkt me niet echt handig voor de verkeersveiligheid.

Drie steken in mijn kop.
Op de racert...
Dramatisch voor mijn gemiddelde snelheid.
Strava feedback was natuurlijk totaal onderuit.
Kwartiertje stevige pijn gehad gecombineerd met een slingerende noodstop omdat de beesten onder mijn helm zaten.
Maar de laatste keer was zo'n 15 jaar geleden in Centraal Azie en nu in de buurt van Schoonhoven.
dat was mijn ergste leed deze week......het kan veel erger 8)
ericplan schreef:
di 25 aug, 2020 13:01
Zou bijna vragen waar dat is.
Tijdens een tocht Antwerpen - Geraardsbergen - Mons - Charleroi -Namur - Tienen - Antwerpen. Ergens in het midden ;-). Frontale botsing bij hoge snelheid.
nicolevelo schreef:
di 25 aug, 2020 19:29
ericplan schreef:
di 25 aug, 2020 13:01
Zou bijna vragen waar dat is.
Tijdens een tocht Antwerpen - Geraardsbergen - Mons - Charleroi -Namur - Tienen - Antwerpen. Ergens in het midden ;-). Frontale botsing bij hoge snelheid.
Dank, ik bedoelde de TS, Fedor. Zo langs al die bijenkasten fietsen geeft wel een grote kans op invliegers, net zoals bij Marco. Niet veel zin in.
Vooral langs het fietspad op de dijk tussen Hank en Werkendam. Daarnaast (maar iets minder erg) op enkele plekken in de Noordwaard (Biesbosch).
Ik ben als kind allergisch geworden voor bijen steken, omdat de half dooie in het gras bij die kasten liepen terwijl ik daar veel speelde. Of ik nog allergisch ben is nooit meer door zo een beestje uitgeprobeerd.

Ik neem zelden een epipen mee, maar wel op fietsvakantie. Ik werd de afgelopen dagen gestoord van de wespen in Frankrijk. Ik bekijk dus elke hap van alle kanten. Ook kijk ik steeds in mijn flesje bier, voordat ik drink. Verder heb ik altijd een petje onder mijn helm voor als er een beestje in de ventilatiegaten komt en natuurlijk de bandjes strak. In de afdaling altijd geïntegreerd vizier naar beneden / zonnebril op en het shirt helemaal dicht! En natuurlijk ademen door je neus!

Toch herken ik het probleem van TS niet echt.
Fedor schreef:
di 25 aug, 2020 22:30
Vooral langs het fietspad op de dijk tussen Hank en Werkendam. Daarnaast (maar iets minder erg) op enkele plekken in de Noordwaard (Biesbosch).
Ik herinner me het volgende bericht van vorig jaar; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... sch-natuur

Er is inderdaad een bijenissue in dat gebied. Gaat niet over de overlast voor de mens, maar ik kan me wel voorstellen dat kasten zonder toestemming ook niet per se op voldoende afstand van het fietspad geplaatst worden.

Marco Meijerink schreef:
di 25 aug, 2020 18:35
Op de racert...
Echt :D ! plaatje in 'nieuwste aanwinst' :wink:!