Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent-overwegingen... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Tent-overwegingen...

136 berichten
willem.m schreef:
za 22 aug, 2020 18:04
Zelf ben ik enorm blij met mijn Hilleberg Nallo 2. Ik heb er zelfs twee (GT voor fietsvakanties met zijn tweeën, en een gewone voor als ik in mijn eentje ga). Misschien niet heel licht, maar wel erg goed en prettig. Maar goed, die krengen zijn wel akelig duur.

Heb je al de MSR Hubba Hubba NX 2P overwogen? De specs lijken in orde.
De binnentent van de MSR is 215cm lang. Dat lijkt me voor mij aan de korte kant. Voordeel is dan wel weer de steile wanden (meer hoofdruimte). Een mummy-slaapzak is al 215 cm of nog langer, die past misschien niet eens in de tent.

Al vele jaren (sinds die op de merkt kwam) een heet groot zwak voor de Nallo (of de Nammatj vanwege de ventilatie), maar ja, die prijs hè. En het gewicht scheelt niet veel met de mijne.

Oja en de pakmaat: 58 x 20. Imho veel te lang.
Fedor schreef:
za 22 aug, 2020 16:15
- 1,5 tot 2 persoons (solo-reiziger maar wil spullen bij me in de binnentent meenemen)
- Max 1700 gram (liefst veel minder)
- Geschikt voor iemand van 1,85m die slaapt op 6cm-mat i.c.m. kussen
- Niet te opvallende kleur
- Hoeft niet vrijstaand te zijn (mag wel)
- Prijs: minder van belang dan de vorige keer, maar Hilleberg zit wel boven de norm ;)
Kijk eens naar de Big Agnes Copper Spur HV UL2. 1.48kg packed weight, vrijstaand, verkrijgbaar in oranje en olijfgroen. Ca 500 euro.

Binnenmaat is 224 centimeter volgens BA zelf. Volgens deze review is de werkelijke inner tent length 84" ofwel 213 centimeter. Ik weet niet of die Hubba-maat de officiële is of ook werkelijk gemeten?

Ik heb de oude Copper Spur UL3, die zou 229 centimeter ruimte hebben. Kan nu even niet meten hoe lang ie werkelijk is maar hij is voor mij (toevallig ook 1.85, 6cm exped matje) meer dan lang genoeg. Lig nooit met mijn hoofd of voeten tegen het tentdoek. Voordeel is bovendien dat de zijwanden bij de Copper Spurs behoorlijk recht omhoog gaan, waar andere modellen vaak schuiner zijn.

Big Agnes is alleen niet heel erg breed verkrijgbaar in Nederland
Big Agnes heeft idd leuke tenten (zie ook Bikepacking.com) maar is moeilijk in NL verkrijgbaar. En een pakmaat van 50 cm vind ik wat aan de royale kant.

Mijn huidige tent heeft een pakmaat van 43cm. Veel langer zou niet mogen en liefst korter (meer mogelijkheden om te plaatsen dan alleen op de bagagedrager).
Fedor schreef:
za 22 aug, 2020 21:25

Al vele jaren (sinds die op de merkt kwam) een heet groot zwak voor de Nallo (of de Nammatj vanwege de ventilatie), maar ja, die prijs hè.
Wat ik niet zie in je lijstje van vereisten is het seizoen of de seizoenen wanneer je die tent wilt gebruiken. Dat maakt in mijn ervaring wel een verschil. Ik heb ooit een tentje gehad van Marmot dat heerlijk was in de zomer. Maar niet in de andere seizoenen. En ook niet in de zomer wanneer je wegbleef uit het laagland. De wind woei er zo door. Niet prettig onder de vijf graden, en ook in juli kan het in de Alpen onder de vijf graden duiken en hard waaien als je hoog genoeg zit.

Een tweede dingetje: hoe windstabiel wil je die tent? Zelfs in de Provence kan het in het midden van de zomer dagenlang 40 km/u waaien (zelf meegemaakt!) en sommige tenten beginnen al flink te bewegen bij die snelheden. Ik heb wel eens geslapen in een tent die op haar grondvesten daverde, een rustige nacht was dat niet. Met name de stokconstructie die MSR vaak toepast, boezemt me geen vertrouwen in wat dat betreft, maar dat ben ik maar en bovendien heb ik geen persoonlijke ervaring. Ook bij tipi's en andere piramides stel ik me vragen op dat gebied.

Als je een tent wilt die bruikbaar is bij 0 en bij 35 graden, en die windstabiel is, en die ook nog eens onder de 1700 grammetjes blijft, dan gaat het wat kosten denk ik.
Zelf hebben we nu vijf jaar een Nordisk Halland LW, en die voldoet ongeveer aan de eisen die ik net opsomde, al moeten we een beetje vals spelen bij hoge temperaturen om de voortent weg te toveren en de doortocht te bevorderen. Ik vrees wel dat deze tent te kort is voor jou. En ik zou ze nooit gebruiken zonder extra grondzeil.
Fedor schreef:
za 22 aug, 2020 21:55

Mijn huidige tent heeft een pakmaat van 43cm. Veel langer zou niet mogen en liefst korter (meer mogelijkheden om te plaatsen dan alleen op de bagagedrager).
Splitsen van tent en stokken wil wel eens helpen. Of stokken uit kortere segmenten maken?
derdekeer schreef:
za 22 aug, 2020 22:01
Wat ik niet zie in je lijstje van vereisten is het seizoen of de seizoenen wanneer je die tent wilt gebruiken.
3 seizoenen, iig niet bij sneeuw (wel bij kou). Windvastheid is uiteraard mooi meegenomen. maar bijv. een Nordisk Telemark zou tot windfracht 8 gaan, maar dan wil je er denk ik niet liggen ;)
Fedor schreef:
za 22 aug, 2020 23:09
derdekeer schreef:
za 22 aug, 2020 22:01
Wat ik niet zie in je lijstje van vereisten is het seizoen of de seizoenen wanneer je die tent wilt gebruiken.
3 seizoenen, iig niet bij sneeuw (wel bij kou). Windvastheid is uiteraard mooi meegenomen. maar bijv. een Nordisk Telemark zou tot windfracht 8 gaan, maar dan wil je er denk ik niet liggen ;)
De tent wel, maar dan moeten de haringen wel de grond in kunnen, dat lukt je op rotsen bijna niet. Zelf in een Bora toch de tent maar ingepakt, achteraf gezien geen slechte keuze geweest. De Schorpioen (Denig) kon het wel aan maar de haringen waren het probleem.
Hallo,
Indien je interesse hebt in een tipi, al eens bij Tentipi gekeken?
Jurr schreef:
za 22 aug, 2020 18:23
Prima tevreden met m'n gebruikte Nallo2. Dacht met twee personen liever een 3 te willen maar vind 'm best een stuk groter dan m'n Akto die ik in m'n eentje gebruik.
Hoe neem jij de stokken dan mee? Ook bijv. de Akto heeft een stoklengte van 58cm. Bij bikepacking kan je die wel heel lastig kwijt. En op mijn bagagedrager kan tot 50 cm (en alleen de stokken, lopen dat tot de zitbuis) daarna gaat het uitsteken aan de achterkant.

Bij Hilleberg is er ook nog de Anjan 2. Meer geschikt voor 3-seizoenengebruik dan de Nallo (Bever geeft bij de Nallo alleen de winter (dus 1 seizoen) als beste seizoen voor het gebruik en bij de Anjan dus de 3 overige seizoenen). En met 1800 gram een stuk lichter dan de Nallo.
Ik ben qua grootte/gewicht-verhouding erg tevreden met mijn Terra Nova Laser Competition 1-persoons. De voortent heeft ruimte zat om flink wat kampeerspullen te herbergen, en in de binnentent is ook nog een hoekje ruimte voor kleding, beetje eten/drinken en een tasje met waardevolle spullen e.d. Gewicht ca 1kg. Ik zou zelf zelfs een wat kleinere tent ook prima kunnen gebruiken, (wat dan als voordeel zou hebben dat bij wildkamperen je sneller een kleiner geschikt plekje vindt en je sneller kan opzetten/afbreken).

Ik reis meestal per velomobiel maar met fiets met fietstassen gaat het ook prima, ik ken ook best wat eigenaren van deze tent die altijd met een 'gewone' fiets met fietstassen reizen en er ook tevreden over zijn.

Ik heb deze tent nu een aantal jaren. Als ik nu opnieuw zou kijken zou ik ook eens kijken naar wat de Decathlon tegenwoordig te bieden heeft aan lichtgewicht tenten. Wel beetje afbreuk aan het ambacht 'mooie-tenten-bouwers', wel beter voor je portemonnee.
Overigens geeft Hilleberg heel andere maten dan de webshops: https://hilleberg.com/eng/faq/what-are- ... re-packed/

Dan is de stoklengte bij bijv. de Akto "maar" 45 cm. dat zijn al heel wat betere getallen :) De pakzak is standaard 50 cm.
bast1aan schreef:
zo 23 aug, 2020 11:59
Ik ben qua grootte/gewicht-verhouding erg tevreden met mijn Terra Nova Laser Competition 1-persoons.
Ook naar aan het kijken, maar dan naar de 2-persoons versie (kan je net wat meer spullen in de binnentent kwijt en wat minder "doodskist"-gevoel ;)). Maakt de keuze weer wat groter ("Qual der Wahl").

Opzetten gaat verder makkelijk (met de twee kleine stokjes er bij)? Wel veel hoofdruimte als je ligt denk ik.
Als je nog aan de Nallo denkt, dan moet je nu toeslaan bij Globetrotter; elders op het forum wat twijfel over deze keten, maar ik loop er al jaren naar volle tevredenheid, en een Nallo voor € 633 is zijn geld meer dan waard. https://www.globetrotter.de/hilleberg-t ... ot-121009/

Betere verhouding tussen duurzaamheid, gewicht en ruimte zul je lang naar moeten zoeken. Maar de Nallo zit niet ver af van wat je nu al hebt, en is nog steeds ruim 2 kilo in bruikbare toestand.

Ik ben zelf ook erg tevreden over Terra Nova; mijn Quasar houdt al meer dan 10 jaar alles wat je aan rotweer en stormen er tegenaan kunt smijten op afstand, en is voor mij de ultieme 4 seizoenen tent. Inner-first pitching levert een strakkere tent op (geen geklapper in de wind!) dan de stokken in de buitentent en de binnentent erin hangen. Daarnaast wordt het buitendak er eenvoudiger van (geen dragende lusjes) dus makkelijker te sealen en in geval van Terra Nova: eenvoudig een nieuw buitendak kopen als het oude er de brui aan geeft.

Voor solotochten dan ook een Laser Competition. (outer-first, maar alla..). Als je serieus naar de Laser 2 kijkt, overweeg dan ook deze: https://www.terra-nova.co.uk/sale/tent- ... tent-16-a/

Vaak demo-tentjes, rechtstreeks van de fabriek..

Mijn tentstokken gaan ofwel in de frametas van de bikepacking setup (past precies op de schuine framebuis), ofwel met voilestraps onder de toptube, ofwel gewoon op de achterdrager...
Ik heb de 230 cm van mijn Helsport Ringstind 2 model 2019 niet nagemeten maar ik had met mijn 177 cm ruimte zat, en door de tweede kleine boog ook genoeg hoogte aan het voeteneinde. Wel moet ik zeggen dat deze tent op het hoogste punt wat lager is dan het eerdere model. De stokken zijn per segment 36 cm en ingepakt is het geheel nog geen 45 cm. Ik heb een tijdje terug bij Bever de Superlight versie kunnen kopen in een aanbieding voor iets meer dan 400 euro. Waarom dat zo goedkoop kon ontgaat me, want het 2020 model is niet veranderd. Inclusief footprint weegt het geheel 1.75 kg, met bruikbare, ja zelfs prima, haringen. Alleen de enkele haring voor de scheerlijnen aan het voeteinde vond ik wat klein en heb ik vervangen door iets groters. Je kunt er in theorie met twee personen in (want 110 cm breed) maar dat wordt toch wel krap en benauwd. Mijn vrouw en ik hebben afgesproken het een keertje te gaan proberen op een koude nacht - zij wil graag een bergwandelvakantie en dan telt natuurlijk elke gram.
Fedor schreef:
zo 23 aug, 2020 12:25
Opzetten gaat verder makkelijk (met de twee kleine stokjes er bij)? Wel veel hoofdruimte als je ligt denk ik.
Ik vind het te doen maar het is wel even wennen en meer werk dan mijn vorige tent, de North Face Tadpole, met 3 stokken, die stond na de stokken erin gedaan te hebben al gelijk stevig, voor buitentent had je dan slechts 2 haringen nodig.
Omdat je toch al keus teveel had: ken je deze site? https://www.outdoorgearlab.com/t/tents
ericplan schreef:
zo 23 aug, 2020 17:21
Omdat je toch al keus teveel had: ken je deze site? https://www.outdoorgearlab.com/t/tents
Helaas wel ja ;)

Elke keer als ik een mogelijke kandidaat Google, kom ik op deze site terecht :D
Fedor schreef:
zo 23 aug, 2020 11:30

Hoe neem jij de stokken dan mee? Ook bijv. de Akto heeft een stoklengte van 58cm. Bij bikepacking kan je die wel heel lastig kwijt. En op mijn bagagedrager kan tot 50 cm (en alleen de stokken, lopen dat tot de zitbuis) daarna gaat het uitsteken aan de achterkant.
Bij mij gaan de stokken mee in de stuurrol, wordt zo toch niet breder dan m'n stuur. Met een racestuur zou het wel weer meer op de breedte letten worden. Soms gaan de stokken in m'n frametas, passen er precies in van m'n Akto.

'k Wil de stoksegmenten nog iets inkorten, maar is er nog niet van gekomen. Als je de Akto los van de stokken oprolt is 'ie nog wel wat korter dan de tentstok opgevouwen.

De Nallo2 heeft geen 4 kleine tentstokjes op de hoeken die erin blijven zoals de Akto die wel heeft, dus die zou nog korter kunnen. Wordt dan wel weer een dik pakket...
Jurr schreef:
zo 23 aug, 2020 22:28
'k Wil de stoksegmenten nog iets inkorten, maar is er nog niet van gekomen. Als je de Akto los van de stokken oprolt is 'ie nog wel wat korter dan de tentstok opgevouwen.
Dat zou dus een andere stok betekenen (of een extra stokstuk en dan alles wat inkorten). Blijft de kwaliteit dan nog wel hetzelfde?

Hier neig ik wel steeds meer - toch - naar Hilleberg. Veel reviews geven aan dat het grondzeil zo degelijk is dat een footprint niet nodig is (scheelt weer gewicht en ruimte (en een beetje geld ;)). Ik kijk nu naar de Anjan, de Niak of toch een solotent (Enan of de Akto (die vreemd genoeg goedkoper is dan de Enan) omdat die een redeljk ruime vestibule hebben en ook nog wat ruimte in de binnentent.
Hilleberg - raad zelf wel aan om de footprint te kopen.

Ook ik ben me aan het oriënteren op een andere tent voor als ik voor onbepaalde tijd de wereld rond mag - en wil dan zeker een tent met foorprint. Ben voor mezelf, voor nu, uitgekomen op de Allak 2 (alhoewel de Niak 1.5 net geen 1e is - mis hier 1 deur + ventilatiesysteem van de Allak + is net wat lager - voordeel hij is een heel stukje lichter dan de Allak) - wil dan een volledig vrijstaande tent. Hoop dat Hilleberg tegen de tijd dat ik vertrek (vermoed 2023) een Allak light in het assortiment heeft. Anders gaat het nog een erg lastige keuze worden.