Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Enkel de Rohloff spaken zijn toegelaten, als je nog wat van de garantie wil genieten (speciale versie van de Sapim Race, met buiging specifiek voor Rohloff).Mr. Z schreef: ↑zo 23 aug, 2020 10:55Goede vraag, Rohloff spaken doe je met race spaken van DT of Sapim, gekruist over 2 en links het kruis niet over de bouten van de flens.
Laat ook de verstevigings ringen over de flens er opzetten
Ow en geen gebuste velg maar 1 specifiek voor een brede naaf zoals de Ryde Andra 30
Flenzen die heel blijven: kan zover ik weet (neen, ik heb niet alle naven van alle merken in handen gehad) niemand tot nu toeShadow schreef: ↑zo 23 aug, 2020 16:51Alleen daarom al geen Rohloff voor mij
Dat gedoe met die flenzen, een versnellingsbak ontwerpen die z’n weerga niet kent kunnen ze wel, maar flenzen die heel blijven is lastig en het moet allemaal met speciale spaken? Kom op zeg.
En over Sapim spaken kan ik kort zijn - ik gebruik ze niet en dat heeft een reden.
Ik spaak specifiek voor zware mensen / mensen die veel bagage mee nemen, Sapim zit voor mij meer in de lichte-spulletjes hoek, niet voor wat ik wil maken. Ik vind ze makkelijk breken, heb het idee dat een vergelijkbare spaak van DT Swiss taaier is.Just Koen schreef: ↑zo 23 aug, 2020 17:27Flenzen die heel blijven: kan zover ik weet (neen, ik heb niet alle naven van alle merken in handen gehad) niemand tot nu toeShadow schreef: ↑zo 23 aug, 2020 16:51Alleen daarom al geen Rohloff voor mij
Dat gedoe met die flenzen, een versnellingsbak ontwerpen die z’n weerga niet kent kunnen ze wel, maar flenzen die heel blijven is lastig en het moet allemaal met speciale spaken? Kom op zeg.
En over Sapim spaken kan ik kort zijn - ik gebruik ze niet en dat heeft een reden.
Welk reden heb je om geen Sapim spaken te gebruiken? (oprecht benieuwd)
Mijn ervaringen zijn goed. Heb dit jaar al zo'n 10.000 Sapim spaken verwerkt (voornamelijk Strong en een klein deel E-Strong). Nadruk in de meeste gevallen ook op zware belasting: zware mensen, tandems, cargo-bikes, high-speedbikes ... met alle mogelijke naven. In het verleden ook vaak met DT Alpine III gewerkt, was ik ook tevreden van. En wat betreft je gok: zoals je zegt, een gok. Ik ben blij dat de de meeste veranderingen bij Rohloff retrofittable zijn. En het ging hier over wielen en spaken. Discussie over de tandwielen is weer wat anders.Shadow schreef: ↑ma 24 aug, 2020 12:29Ik spaak specifiek voor zware mensen / mensen die veel bagage mee nemen, Sapim zit voor mij meer in de lichte-spulletjes hoek, niet voor wat ik wil maken. Ik vind ze makkelijk breken, heb het idee dat een vergelijkbare spaak van DT Swiss taaier is.
Wat betreft de flenzen; het kan gebeuren dat klanten de boel zwaarder belasten dan de fabrikant voorzien had - maar net zoals het tandwiel - wat helemaal geen probleem was - is er een beetje een halve oplossing gekomen in de vorm van versterkingsringen. Mijn gok; Als je het ontwerp van de naaf wijzigt passen alle zelfgemaakte special tools niet meer en moet je die ook mee veranderen, daarom hebben ze er geen zin in en verzonnen ze de ringen.
Ah, ik heb vooral een afkeer van de Race.Just Koen schreef: ↑ma 24 aug, 2020 16:14
Mijn ervaringen zijn goed. Heb dit jaar al zo'n 10.000 Sapim spaken verwerkt (voornamelijk Strong en een klein deel E-Strong). Nadruk in de meeste gevallen ook op zware belasting: zware mensen, tandems, cargo-bikes, high-speedbikes ... met alle mogelijke naven. In het verleden ook vaak met DT Alpine III gewerkt, was ik ook tevreden van.