Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sardinië, mooi maar niet echt lekker fietsen - Forum Wereldfietser

Sardinië, mooi maar niet echt lekker fietsen

Tijdens onze Europa fietsreis van vier maanden ook een rondje Sardinië gedaan van 14 dagen (eind juni, begin juli) Geïnspireerd door een artikel in Bike & Trekking Sardinië opgenomen in onze reisplanning.
Het is tegen gevallen.
Het landschap is meestal mooi, er zijn veel mooie colletjes te fietsen. Maarrrr dat verkeer :evil:
We waren bekend met de wilde Italiaanse rijstijl o.a. in Toscane. Maar op Sardinië was het gewoon gevaarlijk. Altijd moeten ze nog net voor je langs en dan strak. Af en toe een uitzondering die voor de bocht rustig achter je blijft. Rustige weggetjes zijn er nauwelijks. Voor ons niet een plek om er ooit weer te gaan fietsen.
Er voor in Spanje en Portugal en nu op Corsica. Wat een wereld van verschil.
Ik herken het gedrag. Je ziet het vooral in gebeiden waar meer autoverkeer is (op Sardinïe waarschijnlijk meer machogedrag), in Zweden en Noorwegen heeft men meer tijd en haalt men vaak ruim in en geeft men je de ruimte, in Denemarken wordt het al minder (zeker rond Kopenhagen) Duitsland begint in het Noorden al aardig op Denemarken te lijken, minder ruim dan vroeger en laten we het over NL maar even niet hebben, daar is het verkeersinzicht nog korter dan de neus lang is, iedereen moet je nog net even voor het rode stoplicht inhalen, ze zouden toch maar achter aan moeten sluiten.

Het enige wat je kan doen is jezelf niet in de berm laten drukken dus wat defensiever gaan rijden. Een spiegeltje om te zien wat er achter je zit met tegenliggers is voor mij bijna een must op de fiets.
Het landschap is meestal mooi
Klopt, maar... je bent het vele vuilnis in de wegberm vergeten! Ik heb er nog niet zo heel lang geleden 4 maanden in de winter gewoond/gefietst maar steeds geergerd aan het vele afval, vuilnis en grofvuil wat men schijnbaar achteloos wegwerpt. Toen ik eens aan iemand vroeg waarom er zoveel vuilnis in de wegberm is, kreeg ik als antwoord: "Vele vuilnis...? Het is nu véél schoner als 20 jaar geleden!".
Ja sorry dat ik dat niet gemeld heb :lol:
Ook:
De motorracers
Het "aan de kant" toeteren
Het expres op je af rijden
En weinig cultuur
Wie nog meer? :roll:
abre facil schreef:
zo 15 jul, 2018 13:15
Klopt, maar... je bent het vele vuilnis in de wegberm vergeten! Ik heb er nog niet zo heel lang geleden 4 maanden in de winter gewoond/gefietst maar steeds geergerd aan het vele afval, vuilnis en grofvuil wat men schijnbaar achteloos wegwerpt.[/i]
Als je een aantal jaar geleden in Südtirol iemand een Italiaan noemt kreeg je het volgende kommentaar: "Italianen? Dat zijn die vieze lui aan de andere kant van de bergen!" ;)

... en aan de wegkanten te zien hadden ze nog gelijk ook.
Was me een jaar of 7 geleden aan het orienteren op fietsen op een eiland in de Middellandse Zee. Sardinie werd op dit forum toen al nadrukkelijk afgeraden. Om dezelfde redenen als in dit draadje genoemd. Wij zijn toen voor Corsica gegaan.

@Reinder: Post je ervaringen vooral ook op de Landeninfo. (Of iemand die bijhoudt vroeg ik me overigens wel af nadat ik de info van Tadzjikistan las - enorm gedateerd).
Wauw, wij hebben volgens mij op een heel ander eiland gefietst. Onze ervaringen zijn toch een heel stuk positiever. Moet wel zeggen, we hebben vooral de kleine wegen en vaak ook onverhard gekozen. Wellicht dat dat het verschil is. Paar stukken drukke weg gehad. En ja, daar is het niet plezierig fietsen. Maar ja, dat is in bijna geen enkel land.
Wellicht is de keuze van wegen toch anders? Anders weet ik het ook niet.
Hoi Marco (en anderen), ik wil jullie geheugen wel even opfrissen, en voor hen die daar -net als ik- in de winter van 2008-2009 waren en aan de VVV een folder vroegen, kregen deze woorden voorgeschoteld:

“The territory abounds of stunning beaches similar under many aspects to those of the Caribbean, uncontaminated countryside with dream spots all around. It’s also for this reason that a journey on Sardinia is an ongoing burst of sensations in which every visitor is explorer of an age old sea of culture, history, charm and mystery. ”

In mijn dagboekje vervolg ik (ietwat verhit) met:
"Uncontaminated countryside"?! Of all those wiles mentioned, there is one striking, most questionable, and intentionally false statement: “uncontaminated”. The amount of rubbish you find here is just shocking, complete out of control, everywhere in the countryside especially at dream spots you will find rubbish, dirt, debris and illegal dumping. And if there is a nice spot along the coast or in a quiet forest, it is not unlikely that you will find heaps of tissues. Tissues? Yes, and if you look closer you will see condoms and realize that those people weren’t there to watch the birds...

Maybe most astonishing is Sardinia’s handicapped openness which easily but unaware unveils their true intentions. The brochure continues:

“Sardinia has some great ambitions and tourist potential for the future. Several high level projects have been conceived to bring to notice and give value to a territory which is not well known today, despite its extraordinary beauty and simplicity, probably unique in the world. Whole areas has therefore been transformed from wild and sparsely populated into symbols of fashion, luxury and exclusive holidays, where all the activities that might compromise the perfect balance of nature are prohibited”.

There it is again: “perfect balance of nature”. Perfect...?! After several months cycling and staying on Sardinia you come to the conclusion that reality is a little more complex (drivers who ride like mad, streets in decay, road-signs used for target shooting, homeless cats by the dozen, rubbish everywhere). Lots of things are explainable because of cultural differences but you cannot always use that argument. Here, they simply clarify all the differences and things tourist don’t understand with that one magic word: tradizione!


------------------------------
Veel gefietst heb ik vandaag niet, veel nagedacht en stilgestaan echter wel (...).
Reinder schreef:
zo 15 jul, 2018 13:46
Ja sorry dat ik dat niet gemeld heb :lol:
Ook:
De motorracers
Het "aan de kant" toeteren
Het expres op je af rijden
En weinig cultuur
Wie nog meer? :roll:
Sicilië heeft de cultuur wat meer, maar dat afval was daar een even grote plaag.

Dat is overigens niet in heel Italië zo manifest als sommigen in dit topic ons willen doen geloven; tot en met Toscane / Umbrië valt het erg mee.
Grappig, mijn vrouw en ik waren begin juni op Sardinië en onze ervaring was totaal anders dan wat Reinder beschrijft. Wij hebben vanuit Cagliari in het zuiden een klein stukje de oostkust gevolgd en zijn toen het binnenland doorgereden naar Oristano, vanaf waar we de westkust volgden tot aan de veerhaven van Santa Teresa. Het grootste deel van onze route bestond uit rustige wegen waar het verkeer zeer hoffelijk was. De Sardijnen leken niet heel vaak vakantiefietsers te zien, want regelmatig applaudiseeerden er mensen vanaf de kant van de weg of staken automobilisten hun duim naar ons op. Aan de noordkant van het eiland moesten we een halve dag over een soort snelweg rijden maar daar waren brede vluchtstroken en ook daar hield men duidelijk rekening met ons.

Van tevoren waren we gewaarschuwd dat Corsica veel mooier was dan Sardinië. Op Sardinië begrepen we niet hoe dat kon, omdat we het daar al zo prachtig vonden. Uiteindelijk bleek het te kloppen, maar dat was alleen omdat Corsica echt in de buitencategorie valt, en zeker niet omdat Sardinië een soort lelijk eendje zou zijn. De dramatische uitzichten als je hoog boven het water langs de kust fietst, de afgelegen bergplaatsjes in het binnenland, de Stenen Tijdperk-ruïnes die je overal ziet liggen, wij vonden het allemaal heel mooi. En we houden zelf iets meer van de vriendelijke Italianen dan de soms wat norse Fransen op Corsica, dat helpt ook.

Wij volgden grotendeels een fietsroute die door het Sardijnse bureau voor toerisme is uitgezet en die hier te vinden is:
http://www.sardegnadigitallibrary.it/do ... 111136.pdf
Wellicht verklaart dat waarom wij wel op rustige wegen terecht kwamen?
Mooie uitgebreide folder. Die had ik vooraf wel willen raadplegen.
Onze route is mede bepaald dat wegraag kamperen en dan is een rondje het meest logische. Een ervaring rijker en mooi dat er ook positieve ervaringen zijn.
Marco Meijerink schreef:
zo 15 jul, 2018 19:10
Wauw, wij hebben volgens mij op een heel ander eiland gefietst. Onze ervaringen zijn toch een heel stuk positiever. Moet wel zeggen, we hebben vooral de kleine wegen en vaak ook onverhard gekozen. Wellicht dat dat het verschil is. Paar stukken drukke weg gehad. En ja, daar is het niet plezierig fietsen. Maar ja, dat is in bijna geen enkel land.
Wellicht is de keuze van wegen toch anders? Anders weet ik het ook niet.
Hi Marco,

Heb jij wellicht jullie route? Wij overwegen dit eiland in onze 5 maandenreis op te nemen in 2021.
Rob_Gordon schreef:
ma 16 jul, 2018 12:54
Grappig, mijn vrouw en ik waren begin juni op Sardinië en onze ervaring was totaal anders dan wat Reinder beschrijft. Wij hebben vanuit Cagliari in het zuiden een klein stukje de oostkust gevolgd en zijn toen het binnenland doorgereden naar Oristano, vanaf waar we de westkust volgden tot aan de veerhaven van Santa Teresa. Het grootste deel van onze route bestond uit rustige wegen waar het verkeer zeer hoffelijk was. De Sardijnen leken niet heel vaak vakantiefietsers te zien, want regelmatig applaudiseeerden er mensen vanaf de kant van de weg of staken automobilisten hun duim naar ons op. Aan de noordkant van het eiland moesten we een halve dag over een soort snelweg rijden maar daar waren brede vluchtstroken en ook daar hield men duidelijk rekening met ons.

Van tevoren waren we gewaarschuwd dat Corsica veel mooier was dan Sardinië. Op Sardinië begrepen we niet hoe dat kon, omdat we het daar al zo prachtig vonden. Uiteindelijk bleek het te kloppen, maar dat was alleen omdat Corsica echt in de buitencategorie valt, en zeker niet omdat Sardinië een soort lelijk eendje zou zijn. De dramatische uitzichten als je hoog boven het water langs de kust fietst, de afgelegen bergplaatsjes in het binnenland, de Stenen Tijdperk-ruïnes die je overal ziet liggen, wij vonden het allemaal heel mooi. En we houden zelf iets meer van de vriendelijke Italianen dan de soms wat norse Fransen op Corsica, dat helpt ook.

Wij volgden grotendeels een fietsroute die door het Sardijnse bureau voor toerisme is uitgezet en die hier te vinden is:
http://www.sardegnadigitallibrary.it/do ... 111136.pdf
Wellicht verklaart dat waarom wij wel op rustige wegen terecht kwamen?
Wat was exact jullieroute?
Dezelfde feiten leveren niet altijd dezelfde ervaringen op. Zoals dat ook bij reviews geldt.

Sardinië was voor mij 2 jaar geleden ook geen hoogtepunt. De kunst is om de troep heen te kijken, denk ik. Dat kon overigens best. Ook veel off-road gefietst en dat was (qua verkeer) natuurlijk veel beter, maar dan moet je wel een off-road waardige fiets meenemen. Ik zou gewoon ergens anders gaan fietsen. Er zijn zoveel mooie plekken.
Italië, en zeker het zuiden is failliet. Ze moeten op alles besparen, en dus ook op herstellen van wegen en opruimen van afval. Dat gaat met Corona niet verbeteren....
Casartelli schreef:
ma 16 jul, 2018 10:18
...tot en met Toscane / Umbrië valt het erg mee.
Dan ben ik benieuwd hoe het verder naar het zuiden is, want ik vond het daar afgelopen maand niks meevallen.
Net als bepaalde gebieden in Spanje trouwens.

Heeft natuurlijk weinig met de financiële situatie van de overheid te maken, maar gewoon met een klote-mentaliteit van de bewoners zelf. Veel mensen daar vinden het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld om alles wat je niet meer nodig hebt, uit de auto te slingeren. Zelfs in natuurgebieden.
ik fiets nu in Frankrijk, daar liggen overal mondkapjes op straat.
Dat gaat nu helaas overal gebeuren
Blackbelt schreef:
za 22 aug, 2020 10:04
Italië, en zeker het zuiden is failliet. Ze moeten op alles besparen, en dus ook op herstellen van wegen en opruimen van afval. Dat gaat met Corona niet verbeteren....

Mm, maar het zou onderdeel van een grotere reis zijn 4, 5 of 6 maande fietsen richting Turkije. Richting is dan een groot begrip. Zijn nu mogelijke routes aan het verkennen en Sardinie/Sicilie maakt onderdeel uit van de tot nu toe favoriet.
Ten westen van de alpen ri middenlandse zee. Vanaf nice of Toulon de boot naar Sardinie en Sicilie. Vanaf daar door de laars naar Brindisi. Ferry naar Dubrovnik of Albanie. Via Griekenland naar Pireaus, island hoppend naar Kos. Oversteek naar Bodrum en dan als tijd het toelaat ri. Cappadocië.

Het zuiden van Italie was altijd al een stuk armer en vervuilder met zwerfafval. Weet dat nog uit de keer dat ik in Napels was. Toch trekt het echte zuiden van Italie wel en ook Sardinie staat al een tijd op mijn lijstje.
JandeFietser schreef:
za 22 aug, 2020 20:16
ik fiets nu in Frankrijk, daar liggen overal mondkapjes op straat.
...
Grondkapjes 😜
hoeksie schreef:
vr 21 aug, 2020 21:58
Marco Meijerink schreef:
zo 15 jul, 2018 19:10
Wauw, wij hebben volgens mij op een heel ander eiland gefietst. Onze ervaringen zijn toch een heel stuk positiever. Moet wel zeggen, we hebben vooral de kleine wegen en vaak ook onverhard gekozen. Wellicht dat dat het verschil is. Paar stukken drukke weg gehad. En ja, daar is het niet plezierig fietsen. Maar ja, dat is in bijna geen enkel land.
Wellicht is de keuze van wegen toch anders? Anders weet ik het ook niet.
Hi Marco,

Heb jij wellicht jullie route? Wij overwegen dit eiland in onze 5 maandenreis op te nemen in 2021.
Excuses, wat late reactie. Ik heb even gezocht maar kon geen GPX route terug vinden. Sorry, je zult zelf even moeten puzzelen.